De Saksen-Coburgs: koningshuis op overschot

En toch vaster op de troon dan ooit

Nu alles in gereedheid is gebracht voor de kroning van Charles, wordt zijdelings weer de vraag gesteld wat vandaag de zin is van deze peperdure vertoning, en, algemener, van het instituut monarchie. Uit alle peilingen blijkt dat het draagvlak afkalft en de voorkeur voor een verkozen staatshoofd toeneemt. Maar de politiek zelf zal zo lang mogelijk aan het instituut vasthouden, omdat het stabiliserend zou werken en echte revoltes zou afremmen: men kan nog altijd een brief naar de koning schrijven.

De slecht werkende democratie verstopt zich op die manier achter een koningstroon. In België is dat niet anders. We duiken even de vaderlandse geschiedenis in.

In 1830 beslisten de grondleggers van de ‘moderne’ staat België dat het een koninkrijk moest worden, om de privileges van de elites veilig te stellen (met o.a. het cijnskiesstelsel), maar evenzeer om de koning als een soort opperste scheidsrechter aan te duiden in tijden van chaos die de samenhang van de natie zouden bedreigen. Dat gevaar was inherent aan de hybride structuur van België, als compromis-staat tussen liberalen en katholieken, met een tweetalig/bicultureel karakter dat op dat moment nog niet erkend werd.

Grootstaatse aspiraties

Leopold I weigerde de Griekse troon en kwam ‘en stoemelings’ op het Belgische kringloopmeubel terecht 

Zodoende werd de familie van Saksen-Coburg en Gotha dankzij wat internationale druk op de Belgische troon geparachuteerd. Oeroude Duitse hoogadel, overgeplant in een dwergstaat die enkel bestond bij gratie van de grootmachten. Het is alsof je een olifant in een konijnenhok wurmt. Sindsdien hebben de Coburgs nooit iets anders gedaan dan zich proberen te schikken naar de dimensies van dat konijnenhok, met een politieke klasse die vooral in de weg liep, tot frustratie vooral van onze notoire handjeshakker Leopold II die zijn grootstaatse aspiraties in het verre Congo probeerde te realiseren.

Het gedrag van alle leden, prinsen en prinsessen, varieert van een zich schikken in die operettestatus, tot de gekoesterde missie om België daadwerkelijk te behoeden voor het uiteenvallen.

De hooghartigheid van de Coburgs, hun harkerige wereldvreemdheid, soms vermengd met religieuze waandenkbeelden (Boudewijn en de zgn. charismatische beweging), gaat terug op die disproportie. Het vreemdgaan, de spalt tussen officieel fatsoen en de buitenechtelijke jagerij (behalve het kwezelkoppel Boudewijn en Fabiola), het zijn bijkomende tekenen van een dynastie die slecht in haar vel zit en droomt van een écht koninkrijk met een echte monarch van een écht land. Wat elke dag wat meer een anachronisme wordt.

Het gedrag van alle leden, prinsen en prinsessen, varieert van een zich schikken in die operettestatus, tot de gekoesterde missie om België daadwerkelijk te behoeden voor het uiteenvallen. Waarbij ook ‘slechte’ telgen, koekoeksjongen of bastaarden (Delphine) of gewoon minderwaardig broedsel (Laurent) door het beeld lopen en hun deel van de koek opeisen. De monarchie is ernst én vermaak, colloque singulier én voer voor de boekskens, met beroepsroddelaars als Mario Danneels en Jan van den Berghe in de coulissen.

Poppentheater

Volgens een complottheorie zouden Filip en zijn gezin niet echt bestaan, en als 3D-animatie worden opgevoerd, met medeweten van de media 

De VRT-serie Laurent: prins op overschot is in dat opzicht topklasse, die de middelmaat van ‘Het Verhaal van Vlaanderen’ snel doet vergeten. Niet het format op zich,- dat is niets bijzonders (een chronologisch relaas, wat tijdsduiding met markante gebeurtenissen, een handvol experten die opdraven),- maar gewoon het verhaal op zich met de protagonisten, meer moet dat  niet zijn.

Hoofdrolspelers zijn de koningin-moeder Paola, van Zuiderse komaf maar een absoluut ijskonijn, die haar jongste zoon Laurent als een misgeboorte zag, hem heel af en toe aan haar kille boezem drukte, wat de afgeplatte neus van de prins kan verklaren. Daarnaast Albert II, de koning die via een aantal onopgemerkte kersttoespraken evolueerde van vreemdpoeper tot semi-demente monarch die het vaderschap van zijn buitenechtelijke dochter Delphine Boël bleef ontkennen. Of was hij het gewoon vergeten?

Heel dat Belgisch koningshuis oogt als een onwaarschijnlijk poppentheater met onderkoelde haat/liefde-gistprocessen, veel toneel zonder woorden, verstarde zelfbeelden, en af en toe groteske emoties.

En dan is er natuurlijk de getormenteerde loebas Laurent zelf, het zwart schaap van de familie die deze rol ook met verve speelt. Met de nodige dosis zelfbeklag laat hij -tegenover de Vlaamse pers in gebroebeld Nederlands- een spoor na van existentiële walg en frustratie om… ja, om wat? Omdat hij zich gevangen voelt in de nulliteit van zijn status, het protocol niet wil respecteren, maar toch de aan die status verbonden jaarlijkse dotatie van 345.000 euro plus kosten niet afslaat.

Om maar te zeggen: heel dat Belgisch koningshuis oogt als een onwaarschijnlijk poppentheater met onderkoelde haat/liefde-gistprocessen, veel toneel zonder woorden, verstarde zelfbeelden, en af en toe groteske emoties. Hoogtepunt van de voorbije aflevering was de huwelijksmis van Laurent met Claire Coombs, ingezegend door de oude hippiepastoor Père Gilbert (die ook de trouw van zanger Stromae beklonk).

Het moment waarop Gilbert in zijn preek begon over ‘een witte sjaal aan een appelboom’, verwijzend naar de moeilijke relatie tussen Laurent en zijn ouders, begon heel de kerk te snotteren en ontdooide zelfs ijspegel Paola, terwijl haar gemaal in tranen uitbarstte. Laurent hield het evenmin droog, Claire staarde wezenloos naar de arduinen vloer van de Sint-Goedelekathedraal, en leek te denken: ‘zit ik met deze troep pathetische narren voor de rest van mijn leven opgescheept?’

Kinderlijk verlangen

Père Gilbert, priester en emo-regisseur op de huwelijksmis van Laurent en Claire

In de voorbije aflevering ging het over de wilde jaren van Laurent en zijn relatie met de jolige snol Wendy van Wanten alias Iris Vandenkerckhove, voor het hof absoluut not done en dus al lang weer verleden tijd. Niettemin kregen ze een kindje, Clement (genoemd naar de Villa Clementine, het stulpje aan de bosrand in Tervuren dat Laurent cadeau kreeg van mama en papa). Ook deze liefdesvrucht zal mogelijk processen inspannen om van Saksen-Coburg genoemd te mogen worden, we houden het voor u in de gaten.

Zelf is de nu serieus geworden Laurent naar het schijnt over de VRT-serie niet te spreken, en raadt hij iedereen af om ernaar te kijken. Helemaal ten onrechte. Het zal zijn populariteit in Vlaanderen ten goede komen. De melancholisch-leutige brokkenprins is namelijk de spiegel van de underdog die elke Vlaming in zich bespeurt.

Ondertussen maakt het koninkrijk België zich op voor zijn tweehonderdste verjaardag, en dat brengt ons bij the real thing, ons vorstenpaar, zijnde Laurents oudste broer Filip en Mathilde d’Udekem d’Acoz. Alhoewel. De hardnekkige complottheorie, als zou Filip met zijn gezin niet bestaan, en als 3D-animatie worden opgevoerd met medeweten van de media, is op zich niet zo absurd. Het zou het bijna robotachtige voorkomen van Filip verklaren, evenals de stereotiepe Barbie-look van Mathilde, met modelkinderen die al evenmin van vlees en bloed lijken.

Het kinderlijk verlangen van het klootjesvolk naar een sprookjesvorst die boven de rotte compromissen en de corruptie staat, is terug van nooit weg geweest.

Maar of dat nu waar is of niet, doet er zelfs weinig toe. Punt is dat iedereen er in België over eens lijkt dat we zelfs beter een imaginaire koning hebben dan geen, en dat de monarchie de ultieme reddingsboei is in een zwalpende natie waar parlementen echte zelfbedieningszaken blijken. Het kinderlijk verlangen van het klootjesvolk naar een sprookjesvorst die boven de rotte compromissen en de corruptie staat, is terug van nooit weg geweest. Voor de ‘republikeinse’ N-VA mogen Filip en zijn opvolgers dan ook blijven, hebben we al begrepen, als kers op de confederale taart. Zelfs het Vlaams Belang blijkt tal van kiezers te herbergen die de monarchie gunstig gezind zijn. Dat weten Van Grieken en C° natuurlijk ook, dus blijven migratie en islam de uitverkoren nagels om op te kloppen.

Met Laurent als trieste clown en het vorstelijk gezin als schouwgarnituur kan België het nog wel een tijdje uitzingen. En hoe bonter de politieke klasse het maakt, des te sterker dit koningshuis-op-overschot zich handhaaft en zijn aftocht naar de magazijnen van de geschiedenis uitstelt. Zeker met het groeiende antipolitieke ressentiment, beseft de Wetstraat perfect dat zo’n monarch het verschil zou kunnen maken. Leopold I wist het al van dag één dat hij op die troon zat: democratie is iets voor kleinburgers.

Vindt u deze column interessant, leerrijk, controversieel, of hebt u tenminste eens goed kunnen lachen? Dan is een donatie, hoe bescheiden ook, misschien een goed idee. 

Dit bericht werd geplaatst in 2024, Burgerzin en onzin, Het politiek theater, Kakistocratie, Res publica. Bookmark de permalink .

8 reacties op De Saksen-Coburgs: koningshuis op overschot

  1. dzjakke Dzjakke zegt:

    Uit https://taaladvies.net/mogelijks-of-mogelijk/Vraag:

    Is het gebruik van mogelijks correct in de volgende zin: De beslissing van de jury zal mogelijks pas volgende week bekendgemaakt worden?

    Antwoord
    Nee, mogelijks is geen standaardtaal. Standaardtaal is mogelijk.

    Toelichting
    Het bijwoord mogelijks wordt in België vaak gebruikt als een synoniem van mogelijk, misschien, wellicht. Mogelijks behoort niet tot de standaardtaal.

    Ik begin te vermoeden dat ook de blogger Sanctorum na zijn overlijden verder als 3D-animatie wordt opgevoerd met medeweten van de media, het gerucht gaat dat er de ene taalflater na de andere dt-fout wordt geproduceerd : Dat bestond vroeger nauwelijkS of nooit!

    Zou de afschaffing van het konings’kot’ ten voordele van een president (X) geen duurdere affaire worden waarmee we dan worden opgezadeld? De politeken kennende gaat Michel de Grote dan nog een armoedzaaier worden als dat soort zich koning waant, vrees ik.

  2. Erik Claessens zegt:

    Prachtcolumn! Hoe heeft dit anachronistisch instituut het zolang volgehouden? Toch dankzij CD&V die het samengaan van kerk en vorstenhuis altijd heeft ondersteund? Boudewijn de Vrome, die zich buitenspel zette in de abortuscrisis, was een graag geziene gast op het Vaticaan. Hij wist wel niet dat je de benzine moest betalen in een tankstation, want dat hadden de engeltjes hem niet verteld. Zo wereldvreemd was de man. De Charismatische Beweging is ten paleize een vaste rots in de branding. Albert en Paola, terug verenigd door de goddelijke tussenkomst van Boudewijn en de reusachtige koninklijke dotaties, geen steevast in het wit op bezoek bij ZH de paus. Deze vorstelijke katholieke paraplu heeft CD&V geen windeieren gelegd. Ze kon een dikke halve eeuw de wetten van dit land maken en zich permanent vestigen op onderwijs en landbouw. Kijk wat deze algehele verstarring heeft teweeggebracht: een plastieken koningshuis en de vervuilendste landbouw van Europa. En veel bladgoud, kristal, fluweel en brocaat op de TV om de aandacht af te leiden van de marionet die moeite heeft om de autocue af te lezen.

  3. Van den Wijngaert zegt:

    Waarom zijn homo´s toch zo (positief) gefascineerd door konings-/klunshuizen ?

  4. Pingback: ‘Duur’zame Coburgers | Golfbrekers

  5. Serge Vanhee zegt:

    In de club van Lotharingen zingen ze het zeer bekende carnavalsliedje “In het land van flatbewoners is éénhoog koning”.

Reacties zijn gesloten.