Kerstmis nadert, hoed u voor de Grote Verbinders

Waarom eenzaamheid (soms) een kostbaar goed is

Bartkerst2Bijna de helft van de Belgen voelt zich soms tot altijd eenzaam, zo blijkt uit het Nationale Geluksonderzoek van de UGent eerder dit jaar. Meteen het sein voor de pers, de VRT voorop, om die eenzaamheid verder tot onderwerp van de maand uit te roepen, zeker gezien de Warmste Week met rasse schreden nadert.

Maar wat is eenzaamheid eigenlijk? Het is niet hetzelfde als het fysieke alleen zijn, maar eerder een gevoelsmatige ervaring van geen contact hebben met de andere(n), op zijn eentje tegen de wereld aan moeten kijken. Alleenstaanden kunnen dat gevoel hebben, maar ook huisvaders en huismoeders, mensen met een druk beroepsleven en zogezegd veel sociale contacten, kinderen, pubers, kortom: iedereen. Depressie en burn-out zijn niet het ‘voorrecht’ van wie alleen door het leven gaat, integendeel, het zijn dikwijls de anderen die ons deprimeren (J.P. Sartre: ‘L’enfer, c’est les autres’). Vraag: is eenzaamheid dan wel zo abnormaal? Of straffer: is dat niet net het moment van naaktheid, dat we in de spiegel kijken en met onszelf geconfronteerd worden? Is eenzaamheid niet eerder iets waar men mee moet leren omgaan, misschien zelfs koesteren, eerder dan te remediëren?

Rozengeur en maneschijn

1280px-Music_for_Life_2011_Gent

Music for Life, 2011

Helaas, de psychologen en geluksspecialisten willen ons ervan af helpen. Het betreft namelijk een emotionele verkoudheid, zegt Luc Goossens, professor psychologie aan de KU Leuven en eenzaamheidsexpert. Atsjie, gezondheid. Prof. Dirk De Wachter heeft meteen een prima medicijn klaar, genoemd De Grote Verbondenheid. Telkenmale rond Kerstmis wordt er een soort klopjacht op eenzamen georganiseerd, komt allemaal in de ronde en knuffelen maar. Maar laat ‘verbondenheid’ nu het begrip zijn dat politici van allerlei slag doorlopend gebruiken om mensen plat te lullen, tegenstellingen te verdoezelen en het rozengeur en maneschijn te prediken. Bizar dat ook De Wachter daar nu mee af komt.

Laten we om te beginnen maar een enorme begripsverwarring rond ongeluk en eenzaamheid uit de wereld helpen. Ten eerste zijn er objectieve, materiële oorzaken van eenzaamheid die relatief makkelijk op te lossen zijn. Wachtlijsten in de zorg, alleenstaande moeders die met 40 euro per week moeten rondkomen, gepensioneerden idem dito, mensen die in de dakloosheid terecht komen door tegenslag…: het sociale isolement ingevolge armoede, gewoon geen geld hebben om aan wat dan ook deel te nemen, is een schrijnend euvel waar onze maatschappij haar verantwoordelijkheid moet opnemen. Daar hebben we geen psychologen voor nodig, alleen vijf minuten politieke moed.

In de Warmste Week domineert het collectief sentiment maar komt de kritische ratio in de koelkast terecht, alsof het systeem vrijuit gaat en we alleen maar ons goed hart moeten laten spreken.

Een tweede aspect van vereenzaming is het moderne individualisme, de rat race naar de top, het Facebook-exhibitionisme van het verplichte geluk, geen tijd meer hebben om in relaties te investeren, ja, dat maakt een mens eenzaam. Jongeren verliezen zich in het collectieve  disco-gedaver om aan de eenzaamheid te ontsnappen, en komen nog eenzamer buiten, waarna ze soms naar de spuit grijpen. Kunnen psychologen hier helpen? Neen, het betreft een maatschappelijk probleem, een mentaliteitskwestie die met veel kritisch inzicht moet bejegend worden, want er loopt echt van alles mis.

Maar andermaal, professor De Wachter predikt de Grote Verbondenheid, het wij-gevoel van de kerstmarkten en de glühwein, waardoor bijvoorbeeld mensen kaarsjes gaan branden en stille optochten houden na een terreuraanslag. Deze uitnodiging om niét na te denken, niét te reageren, niét te polariseren, sla ik beleefd maar kordaat af. We hebben misschien niet meer maar af en toe wat minder verbinders nodig. In de Warmste Week domineert het collectief sentiment maar komt de kritische ratio in de koelkast terecht, alsof het systeem vrijuit gaat en we alleen maar ons goed hart moeten laten spreken. De ratio die me bijvoorbeeld zegt dat bedelacties voor kankeronderzoek of een duur medicijn wijzen op een systeem dat niet werkt. Soms is on-verbondenheid nodig om dingen op te merken. Zie ook paragraaf drie.

Het gezellige socialisme

ChinezenNet nu een 600-koppige Belgische handelsdelegatie in China is gearriveerd om bier en chocolade te verkopen, waarbij iedereen is ingepeperd dat het woord Hongkong dient te worden gemeden, valt ons ook het ongeëvenaarde collectivisme van de Chinese maatschappij weer op. Kan een Chinees eenzaam zijn? Moeilijk, zo lijkt. Van jongs af wordt zelfs het samen kakken aangemoedigd in groepstoiletten, men is nooit alleen want dat op zich is verdacht en asociaal. Deze communistische visie op eenzaamheid, als een uitwas van het kapitalisme, werd in een zachtere vorm toegepast door ene Steve Stevaert, de man van 1001 oneliners zoals ‘het socialisme zal gezellig zijn of niet zijn’.

Voor Stevaert was de gratis bus niet alleen een kwestie van zich kosteloos verplaatsen, maar ook een middel om veel mensen op de bus te krijgen: het openbaar vervoer moest de massa bij elkaar brengen, onder het welziend oog van de ex-cafébaas die in Hasselt zonder oppositie regeerde. De totalitaire trekjes van de verplichte gezelligheid kwamen pas later onder de aandacht, maar op dat moment was Steve God, en het socialisme dé ultieme meta-ideologie die elke vorm van vereenzaming uitsloot. En meteen ook elke vorm van kritiek.

Frank Vandenbroucke stond eenzaam binnen de partij, alleen al omdat hij goed kon rekenen en in het sprookje van Steve niet meeging.

Het socialisme (van het Latijn socius, gezel) is per definitie consensueel. Ook al verrijkt de partij-elite zich, er is een zogenaamd streven naar gelijkheid die materieel is maar tevens een mentale discipline inhoudt. Solidariteit vereist ook dat je je mond houdt. Wie dat allemaal zo niet begrepen had en de gratis-politiek van Steve ongenadig de grond in boorde, was de ongezellige eenzaat Frank Vandenbroucke. In het Canvas-programma ‘Wissel van de macht’ (soms brengt de VRT ook wel eens iets deugdelijks) analyseert journalist Marc Van de Looverbosch hoe de SP.A helemaal in de greep kwam van Stevaerts Sinterklaaspolitiek en geen enkele kritiek daarop duldde. Frank Vandenbroucke stond eenzaam binnen de partij, alleen al omdat hij goed kon rekenen en in het sprookje van Steve niet meeging. Daarmee was zijn lot als politicus bezegeld.

Terugkomend op de vraag: bestaan er eenzame Chinezen? – Ja, vermoedelijk wel, we kennen er een paar, zoals dissident Huang Qi, tot 12 jaar gevangenisstraf veroordeeld wegens het beheren van een regimekritische blog. Voorwaar een onsmakelijke kerstkalkoen, die Huang Qi, iemand die zich niét verbonden voelt met de mainstream. Wat zou professor De Wachter daarmee aanvangen.

De eenzaamheid van de priemgetallen

solitudine-numeri-primiZo heet de roman van Paolo Giordano uit 1982. De geluksvraag komt uiteindelijk neer op de vraag hoe men met eenzaamheid kan omgaan, niet hoe hem te elimineren in allerlei dubieuze verbondenheidsdoctrines of collectivistische ideologieën.

Dat heeft te maken met verstand en inzicht. Is een plant gelukkig, voelt een sanseviera zich eenzaam op de vensterbank? Neen, daarvoor is (zelf)bewustzijn nodig. Het existentialisme van Nietzsche, Kierkegaard, Heidegger en Sartre beklemtoont die mogelijkheid om de eenzaamheid te sublimeren door er een kritische observatiepost van te maken en een spoor achter te laten. Schrijvers gewagen wel eens van de eenzaamheid als een goudmijn. Ik moet dat vanuit persoonlijke ervaring beamen: schrijven doe je in afzondering en een eenzaam leven scherpt de pen. Maar ook brood bakken, tomaten kweken, een pianostuk instuderen, het maken van een goed gevulde groentesoep,… het zijn allemaal bezigheden die de eenzaamheid niet te niet doen doch net een zin geven.

Het kind dat plots roept dat de keizer geen kleren aan heeft, buiten de euforische massa, is voor mij een van de belangrijkste geluiden in deze tijd. In alle tijden eigenlijk.

Blijft het fenomeen van de dissidentie, die Chinese blogger met kuren. Waarom zweeg die man ook niet, waarom deed hij niet mee met de rest? Omdat hij de eenzaamheid aan kon, er zelfs kracht uit putte. De energie van de klokkenluider, die uit de verbondenheid treedt, maakt het project van psychotherapeuten enigszins suspect: ze staan aan de kant van het conformisme. De dwang van de welzijnsmaatschappij, zoals Aldous Huxley die in Brave New World (1932) beschreef, rekent af met alle zuurpruimen en caractériels, mensen die om een of andere reden tegen de stroom ingaan en de bluts en de buil erbij nemen.

In het vooruitzicht van de Warmste Week, waar BV’s elkaar wenend in de armen vallen, is een eerbetoon aan ongezellige lieden zoals Huang Qi gepast. Het kind dat roept dat de keizer geen kleren aan heeft, buiten de euforische massa, is voor mij een van de belangrijkste geluiden in deze tijd. In alle tijden eigenlijk. Laten we het koesteren.

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

17 reacties op Kerstmis nadert, hoed u voor de Grote Verbinders

  1. Polar79 zegt:

    To transform the emptiness of loneliness, to the fullness of aloneness. Ah, that is the secret of life.
    -Sunita Khosla

  2. Dirk Vanmeenen zegt:

    Opnieuw een zeer mooi artikel! Bedankt!

  3. Yvo G zegt:

    Ook dit jaar zullen we er niet aan ontkomen, Op youtube: “Tiny en Lau met Kerst 2009” om geen link te plaatsen. Herkenbaar en bekend.

  4. Greta zegt:

    Geheel zichzelf zijn mag men slechts zolang men alleen is, wie dus niet van de eenzaamheid houdt, houdt ook niet van de vrijheid, want slechts wanneer men alleen is, is men vrij.

    Eén van de beste van Arthur Schopenhauer

    • piet spuug zegt:

      Van de filosoof wordt gezegd dat hij misantroop was, iemand die weinig van de mensen houdt. Zo bleef hij niet alleen filosofisch maar ook op maatschappelijk vlak een buitenstaander. Hij was eenzaam uit overtuiging en om zichzelf te beschermen. “Der Hund blieb mir im Sturme treu, der Mensch nicht mal im Winde…”
      Na Kants Vernunfskritik komt Schopenhauers Willensmetaphysik. Er zijn twee manieren om zich van het (menselijk) lijden te bevrijden : 1) op een esthetische manier (wanneer men zich bij het aanschouwen van een kunstwerk aangesproken voelt door schoonheid zonder dat men het kunstwerk wil bezitten, men bevrijdt zich op dat ogenblik van de ketens van de wil en het lijden dat een gevolg daarvan is) en 2) meer blijvend door ascese, wat toelaat ‘ein guter Mensch’ te worden (invloed van het boeddhisme hier), verwoord in zijn Aphorismen zur Lebensweisheit (1851), zeg maar filosofie voor dummies, het werk waardoor hij populair werd.
      Dé filosoof van zijn tijd was echter Georg Hegel, die net als hem colleges filosofie gaf aan de Berlijnse universiteit (waar hij ook rector was) en dit meestal op hetzelfde ogenblik, waardoor hij weinig studenten had. Hij is er dan ook niet lang docent geweest. Aan de proffen filosofie verweet hij dat ze van de filosofie leefden en niet zoals hij voor de filosofie.
      Een nummer in de eerste jaargang (in 1912) van Imago, het tijdschrift in de psychoanalyse uitgegeven door Sigmund Freud, was gewijd aan de psychoanalyse van Schopenhauer (zijn vader werd zwaarmoedig genoemd), van de hand van Eduard Hitschmann (1871-1951), een Oostenrijks-Amerikaanse psychoanalyticus.
      Schopenhauer wordt ook wel eens gezien als voorloper van Freud, maar de oorsprong van het Es (naast het Ich en het Über-ich) als een door driften gestuurd irrationeel iets wordt ook wel eens toegeschreven aan de Duitse filosoof Eduard von Hartmann (1842-1906), auteur van Philosophie des Unbewußten (1869), die een navolger van Schopenhauer was en waarmee ook Friedrich Nietzsche, die toen nog niet bekend was, polemiek voerde.
      Voor de ontwikkeling van het begrip onbewuste wordt over het algemeen Freud in verband gebracht met Schopenhauer en Nietzsche (hoewel Freud mogelijk niks gelezen had van Nietzsche). Ook is er de Duitse fysicus en schrijver Georg Groddeck (1866-1934), die beschouwd wordt als de pionier van de psychosomatische geneeskunde en die in zijn werk voor W.O.I volledig de eugenetica en de ideologie van de Völkische Bewegung accepteerde.
      Van Schopenhauer wordt ook beweerd dat hij verdrongen homoseksuele neigingen had en dies meer : https://www.queer.de/detail.php?article_id=32837

      • Greta zegt:

        “Van Schopenhauer wordt ook beweerd dat hij verdrongen homoseksuele neigingen had”
        Dit lijkt me zeer onwaarschijnlijk!

        Nergens in zijn biografie van Rudiger Safranski wordt daar maar een toespeling op gemaakt. Daarentegen passeren er wel héél wat vrouwen in zijn leven.
        Hij wordt ook beschouwd als een vrouwenhater door zijn vele onvriendelijke citaten erover.
        Haat & liefde liggen dicht bij elkaar en dit uit hij ook in zijn laatste levensjaren door te zeggen dat ” hij vrouwen wel geliefd zou hebben als ze hem maar hadden gewild”

        Waarom zou een homoseksueel zo afgeven op vrouwen?
        Niet echt iets voor een homo die (meestal) niet seksueel aangetrokken wordt door een vrouw? Als zij als dekmantel moesten dienen nog meer ondenkbaar hij er dan onvriendelijke citaten over zou maken?

        In die tijd waar homo’s niet openlijk maatschappelijk aanvaard werden dienden ze soms als dekmantel en werd er daarom mee getrouwd.
        Vrouwen zijn eerder bondgenoten voor homo’s dan vijanden.

        Neen er zijn heel wat andere redenen waarom hij zo afgaf op vrouwen die geprojecteerde en verdrongen gevoelens van hem verborgen, voor zichzelf of voor de buitenwereld?, maar homoseksueel zijn is daar zeker niet bij.

    • Yvo G zegt:

      Wel Greta, u heeft mij een licht doen opgaan. Ik wist wel van Diogenes, maar nu ken ik ook het waarom van het bestaan van kluizenaars.

    • piet spuug zegt:

      Nietzsche heeft een gedicht geschreven over de eenzame. Daarin zegt hij het volgen en het leiden te haten, hij wil niet weten van gehoorzamen noch van regeren. Wie voor zichzelf niet vreselijk kan zijn, kan niemand de schrik aanjagen en enkel wie kan doen schrikken, kan anderen leiden. Hij haat het zelfs om zichzelf te moeten leiden. Hij houdt ervan gelijk dieren in het bos en in de zee een lange poos zichzelf te verliezen, in een bekoorlijk denken zonder uitkomst piekerend neer te zitten, van ver komend zich eindelijk thuis op te sluiten, zichzelf tot zichzelf – te verleiden.

      DER EINSAME
      Verhaßt ist mir das Folgen un das Führen
      Gehorchen? Nein! Und aber nein – Regieren!
      Wer sich nich schrechlich ist, macht niemand Schrecken :
      und nur wer Schecken macht, kann andre führen!
      Verhaßt ist mir’s schon, selber mich zu führen!
      Ich liebe es, gleich Wald-und Meerestieren,
      mich für ein gutes Weilchen zu verlieren,
      in holder Irrnis grüblerisch zu hocken,
      von ferne her mich endlich heimzulocken,
      mich selber zu mir selber – zu verführen.

      N.B. : Schopenhauer voelde zich aangetrokken tot het boeddhisme, Nietzsche weet ik niet, maar was zeker fan van de islam, d.w.z.de Saracenen (zie Genealogie der moraal).

  5. Marc zegt:

    Ook graag alleen zijnde, zijn “Hoe minder zielen, hoe meer vreugd” en “Beter géén goede buur én géén verre vriend” mijn favoriete spreuken 🙂 En de beste schrijvers vinden die eenzaamheid ook helemaal niet zo erg, integendeel, zie bijv. Maarten ’t Hart die de eenzaamheid een deugd noemt. Net zoals zijn vrouw is hij graag alleen. Over zijn huwelijk zegt hij “Wat helpt is dat we op elkaar lijken: we zijn beiden tamelijk asociaal, weinig geneigd om naar feestjes en dat soort dingen te gaan of om met anderen wat te ondernemen. Het liefst zijn we op onszelf en lezen we thuis een boek. We komen elkaar dan bij het eten tegen.’’ Heerlijke mens toch.

    • Marc zegt:

      Maar alle gekheid op een stokje, het “in de spiegel kijken en met onszelf geconfronteerd worden” waarover JS het heeft, is natuurlijk heel vaak dé reden dat mensen niet tegen eenzaamheid kunnen. Mensen zijn vaak bang voor waar ze dan mee geconfronteerd worden. Zelfkennis is niet direct iets waar de doorsnee mens mee bezig is.

  6. kryk61 zegt:

    O ja, het kanarievogeltje dat feilloos de dreiging aanvoelt, hij die in de meute van de huilende wolven de wanklanken hoort, hij die achter de massale eensgezindheid de misleiding ziet, hij die naast de gezellige groene kersttakken en de vele lichtjes de consumptieverdoving opmerkt, o ja laat ons a.u.b. die dwarsliggers die ons op het stabiele en veilige pad houden. Dank u wel J.S.

  7. Jan zegt:

    Dank voor dit artikel. Het is een mentale duw in de rug voor een eenzame die worstelt met eenzaamheid. Eenzaamheid hoeft geen geworstel te zijn. Omarm je uitdagingen: ze zijn vaak de start van iets moois dat voor ligt.

  8. Eric zegt:

    Ach, ik geef kerstmis nog twintig jaar, daarna is het afgelopen met dat feest.

    • Yvo G zegt:

      Ja Eric, het gaat snel tegenwoordig. Nu beginnen ze ook al openlijk te verkondigen dat sinterklaas een opgetuigde man is, dat de ouders de cadeautjes gewoon neerleggen als de kinderen slapen en dat er van heel dat verhaal niets waar is. Waar gaat dat eindigen? Straks geloven die kinderen ook nog niet meer niet meer aan god?

      • Eric zegt:

        Een intellectuele dwerg als Boudry die voor het afschaffen van Sinterklaas pleit. Well done. Maar ik vrees dat hij niet zal krijgen wat hij verlangt. Zolang jonge moeders hun kleine kinderen graag gelukkig zien zal Sinterklaas bestaan.
        Ik verwacht van hem en van al die andere zeurpieten, die menen de zwarte pieten te moeten vervangen, dat ze ooit zullen pleiten voor het afschaffen van de islam in Vlaanderen. Ze zouden al kunnen beginnen met het aanklagen van het salafisme in de scholen. In Nederland wordt het probleem tenminste onderkend, hier gelooft ene Somers zelfs dat salafisten bondgenoten kunnen zijn.

  9. Pingback: ‘Gij gelooft zeker nog in Sinterklaas?’ – Antwoord aan Maarten Boudry | Acta Sanctorum

  10. Yvo G zegt:

    Oh maar dat kan best, van Somers dan toch.

Reacties zijn gesloten.