Complimentendag: als iedereen tegen elkaar liegt, is dat niet erg (voor even toch)

apen

“Een prachtige speech, mijnheer Sanctorum”, zo feliciteerde een toehoorder me achteraf tijdens de receptie. Weinige tijd later presenteerde hij zichzelf als schrijver en probeerde me zijn boek te verkopen. Wat ik ook deed, uit dankbaarheid voor het compliment, dat wellicht niet eens gemeend was maar toch een goed gevoel gaf. En dat is toch wat telt. Dat boek staat nog altijd in de kast, ongelezen tussen de andere verplichte lectuur, een hele bibliotheek die gonst van dankbaarheid en generositeit. Boeken die ik kreeg, of boeken die ik kocht na het ontvangen van een goeddoend compliment. Cultuur gaat over uitwisseling, of niet soms.

vleienWat ons eraan herinnert dat het vandaag, 1 maart, Complimentendag is, jawel. De dag waarop iedereen aan iedereen schouderklopjes geeft om, laat ons eerlijk zijn, er minstens eentje terug te krijgen. Het wederkerig vlooien tussen mensapen, door Desmond Morris aangehaald, is daar bij uitstek op van toepassing. Echter, bij de apen gaat het om transparante wederkerigheid (ik doe iets voor jou, jij doet iets terug), een transactie dus, terwijl het compliment zijn dubbele bodem niet meteen prijsgeeft en zich als gratuit presenteert. Het compliment is de verbale evenknie van het geschenk: pay time volgt pas nadien.
Een paar quotes uit het Grote Complimentenboek:
– “Jij bent als een ster uit de hemel gevallen” (verleidersgids voor beginners: hoe je een vrouw in bed krijgt)
– “Mijnheer weet duidelijk alles van auto’s” (verkoperspraat, waarna de ‘kenner’ zich een wrak laat aansmeren)
– “Hij heeft daar een grootse prestatie neergezet” (oud rector André Oosterlinck over Prins Filip, die tijdens de ontvangst van zijn KUL-eredoctoraat gewoon een speech van een briefje aflas. Twee jaar later kreeg Oosterlinck de baronstitel)
De kunst van het slijmen dus, onder het motto ‘Vliegen vang je niet met azijn’. Theofrastos van Eresus (371 – 287 v.Chr), leerling van Aristoteles, beschreef in zijn karakterologie al hoe de vleier in elkaar steekt en opereert: hij speelt in op de menselijke ijdelheid en de behoefte aan erkenning, om zijn slachtoffer nadien gunsten af te troggelen. Morele afpersing dus, of misschien zelfs psychische terreur. Harde conclusie: geef de voorkeur aan hij die u beledigt, want die spreekt soms de waarheid, de vleier nooit.

Optimisme

Maar hoe gaan we dat misantroop inzicht breien aan die goed-gevoel-sfeer van Complimentendag? Wel, zolang we weten dat het om flauwe kul gaat, is er niets aan de hand. Als iedereen tegen elkaar liegt, is dat niet erg. Zo voor één dag toch, als uitloper van het carnaval. Wie zou die Complimentendag overigens toch bedacht hebben? Na enig opzoekwerk blijkt dat Gina de Groote, ‘Consultant inzake positiviteit en verandering’, uitgeefster van het wachtkamermagazine Change, Think Positive, en echtgenote van de betreurde reclamemaker Wim Schamp.
Dat plaatst wel een en ander in een perspectief: zoals de reclame liegt voor het goede doel (nu ja), is ook de Complimentendag een ode aan de leugen. De behoefte om gestreeld te worden is authentiek, de tactiek om daarop in te spelen is een ander paar mouwen. De moraal van het “positief denken” sluit wonderwel aan op die tactische hypocrisie: als je gelooft dat alles beter wordt, dan komt het wel in orde. Change! Met uitroepteken. Zouden Barack Obama en de N-VA-communicatie-afdeling bij Gina de Groote op consult zijn geweest? Of hoe men ook zichzelf kan bedotten.
Want sinds Guy Verhofstadt de quote van de filosoof Karl Popper, “Optimism is a moral duty” misbruikte om grote putten in de schatkist te maken, weten we dat die logica jammer genoeg niet klopt: de rekening wordt ons toch gepresenteerd, met vertraging. Jawel, Brussel is een hellegat. Geen vleiend oordeel, maar wel waar.
Ben ik nu de verzuurde party pooper? Maar neen, er is toch geen groter geschenk mogelijk dan iemand de waarheid te vertellen? Eventueel een alternatieve waarheid, maar toch: met het inzicht om gewoonweg open kaart te spelen, het parler-vrai, met het hart op de tong. Kunnen we dat nu eens gewoon afspreken? Morgen, 2de maart, zonder-complimenten-dag?
U bent allen fantastische lezers!

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

9 reacties op Complimentendag: als iedereen tegen elkaar liegt, is dat niet erg (voor even toch)

  1. Geo zegt:

    Mooi artikel !

  2. Paul Vanhoovels zegt:

    J.S.; niet slijmen hoor. Ik beschouw het niet als compliment om een fantastisch lezer te zijn.
    Als je nu zou gezegd hebben dat ik een goede uitbener ben van uw proza dan zou ik wel blij geweest zijn. Het stemt mij dan wel verdrietig dat ik meestal tevergeefs zoek achter echte gefundeerde zaken waarmee ik uw praalwagen kan rammen.
    Ik moet er zelfs aan toevoegen dat het niet uw letterkunst is die mij charmeert maar dat vooral uw maatschappij-visie aansluit bij hetgeen ik er ook over denk. Maar eerlijkheidshalve moet ik; met tegenzin erkennen; dat uw vacabularium rijker is. Ik moet mij behelpen met hetgeen ik leerde in de werkmans-school. Maar dat schreef ik reeds in een andere topic. In herhaling vallen is nooit aanbevelenswaardig. Ik huiver er voor.
    Vorige week ben ik naar de begrafenis geweest van een goede kennis.
    Om de familie te plezieren met mijn aanwezigheid. En natuurlijk met de hoop dat mijn echtgenote ook een paar “condoleances” zal krijgen als het ooit mijn beurt is. Voor wat verwacht ik ook wat.
    Maar het heeft mij weeral gedegouteert die misviering. De overledene werd er heilig verklaard.
    Ik vermoed dat den “paster” zich niet de moeite heeft getroost om een andere notariële akte te gebruiken in zijn lofzang. Want die goede kennis zat waarschijnlijk niet in die kist. Mogelijk wel een hoop keien. Daar kan iedere acte voor gebruikt worden.
    En toen die “paster” begon over “Onze Lieve Heer” en consoorten werd het mij weeral te veel.
    Ik ben in de dorpscafé; treffend met de benaming “Onder den toren” gedoopt; een paar Duvels gaan drinken om mijn verdriet weg te spoelen. Het was tenslotte toch een goede kennis nietwaar!
    Afscheid nemen valt altijd zwaar.

  3. Marjorie zegt:

    En dan nu mijn grote geschenk aan u, de waarheid dus: ‘geef de voorkeur aan hij die u beledigt’ moet zijn ‘geef de voorkeur aan hem die u beledigt’. In de artikels van u die ik gelezen heb komt deze taalfout geregeld voor. Regel: na voorzetsels nooit ‘hij’, ‘zij’, of ‘het’.
    En nu wat moeilijker, na uw Umwertung aller Werte, is het zoeken naar de juiste formulering. Goed dan. Aanvaard dit compliment: uw artikels zijn altijd fun, zelfs als ze complete nonsens zijn.

    • Paul Vanhoovels zegt:

      Ik heb weeral iets bijgeleerd. Dat is ook weeral een taalfout die velen ontsnapt.
      Ik heb eens de moeite gedaan om mijn proza na te lezen. Een taak die ik verafschuw.
      En ik kom er ook niet ongeschonden uit. Maar ik heb wel een excuus. Ik heb de laatste jaren niks meer geschreven uitgezonderd een braaksel af en toe op een politiek forum.
      Daar schreef de grote meerderheid der hooligans in een taal die men soms alleen begreep als men Hottentots gestudeerd had aan de universiteit.
      Ik ben er een paar maal verwittigd geweest voor een persoonlijke aanval op een of andere Marolien; En nu ben ik er ook een maand afgevlogen wegens opnieuw een persoonlijke aanval. Ben waarschijnlijk een beetje hard geweest voor een of andere broekvent. Tevergeefs heb ik dagen gezocht naar de identiteit van het slachtoffer.
      Maar als de moderator het zegt zal het zo wel zijn zeker.
      Ik zou beter ook af en toe eens een blad voor mijn muil houden.
      Gelukkig heb ik Unia nog niet op mijn dak gekregen want plattitudes zoals informeren naar de kleur van een bruinmens zijn poeper doe ik nooit. Uit respect dan nog.
      Gelukkig wordt er hier verstaanbaar in het Nederlands gesproken.
      Soms worden er tegengestelde zienswijzen geserveerd maar het blijft tenminste deftig.
      De camera op mijn PC heb ik afgeplakt gelaten want ooit wist er iemand op dat forum te verkondigen dat ik een vuile “crossdresser” was. Ik heb dat woord eens opgezocht in mijn Dikke Van Dale en ben er nu nog niet goed van. In alle geval; mij zien ze niet meer in pyjama voor mijn PC. En nu ga ik effe kijken op mijn mail. Even nagaan welke hoofdprijzen ik vandaag gewonnen heb. Er is altijd maar één winnaar en ik sta altijd tweede op de lijst. Volgende week ga ik eens deelnemen aan “‘Euro Millions” en dit onder het motto dat de laatsten de eersten zullen zijn.
      Ik vertrouw verdorie niks of niemand nog. Nu begrijp ik pas waarom de zaligen van geest het rijk Gods verwerven. De slimmen zoeken de warmte op en kiezen dus de verkeerde straat. Alhoewel; dat is ook geminderd. Sinds die twee verongelukte homo’s daar beneden aangeland zijn durft er niemand zich nog bukken om kolen op het vuur te scheppen. Het is daar ook al niet meer wat het ooit geweest is.

  4. hans becu zegt:

    Je moet je gewoon eens voorstellen dat mensen elkaars gedachten kunnen lezen. Dan is er volledige transparantie, het buzzwoord van vandaag….We moorden elkaar uit. Doe mij maar wat totentrekkerij.

    • Paul Vanhoovels zegt:

      Aan totentrekkerij die ik niet mee hoor Hans. De lieve Heer heeft er voor gezorgd dat het bij mij niet opvalt als ik er aan meedoe. Een toot blijft een toot. Daarbij was ik enig kind.
      Dus ik ben altijd moeders mooiste geweest. De CVP heeft er destijds ook steeds zo over gedacht. Maar dat gaat nu beteren. De jeugd heeft nu de mogelijkheid om een nikab over een zelfs hersenloze kop te trekken. Het blanke racisme dat er steeds was zal dus een einde nemen. Feitelijk moeten we de evolutie dankbaar zijn. Alle bleekscheten behoren momenteel zonder onderscheid tot de elite. We hoeven zelfs niet meer te gaan werken.
      Momenteel gebruiken we interims. Tegen dat de robots het overnemen kunnen we die interims terug de woestijn in sturen. Als ze slim zijn kunnen ze nu al met de aanplantingen van de juiste bomen beginnen om truffels te kweken zoals de Franse landbouwers.
      Want voor de oogst zullen honden en zwijnen (????) beter geschikt blijven.
      Er is dus nog hoop voor de heirscharen van de profeet als hun zandbak leeg gepompt zal zijn.

  5. Marc Schoeters zegt:

    Niets is erger dan een vriendelijke mens. Vriendelijkheid is een vervelende attitude die erop gericht is andere mensen in verlegenheid te brengen. Bovendien kan elke nulliteit complimenten geven. Beledigen daarentegen is een kunst die maar weinigen gegeven is. Gelukkig is het maar 1 keer per jaar complimentendag. Dus blijven er 364 dagen over om eens flink de waarheid te zeggen. Vandaag heb ik de volgende anti-complimenten in petto. Voor Rik Torfs: uw geest is zo verheven dat er geen enkele gedachte kan naar opstijgen. Voor Siegfried Bracke: u bent de grootste middelmatige politicus van uw door middelmatigheid gezegende partij. Voor Angela Merkel: uw kut is u naar het hoofd gestegen. Voor Kristien Hemmerechts: uw laatste boek mag niet zomaar terzijde worden geschoven maar moet krachtig door het raam worden gekeild. Voor de lezer(es) van het nieuwste boek van Hemmerechts: als u dit jaar maar 1 boek zult lezen dan bent u waarschijnlijk de persoon die dit graag leest. Voor Guy Verhofstadt: u hebt de kop van iemand die zeehondenbaby’s doodknuppelt. Voor Filip Dewinter: u bent zonder twijfel de zuiverste Europarlement-ariër. Voor Mieke Vogels: uw vegetarische idealen worden alleen geëvenaard door uw carnivore vraatzucht. Voor Joke Schauvliege: u bent zo dom dat u nog niet de stront uit een laars krijgt als de instructies staan geschreven op de zool. Voor Abu Jahjah: jammer dat u door die brand in uw bibliotheek uw enige boek verloor. Voor Jan Fabre: de muren van uw laatste tentoonstelling waren weer eens fantastisch. Voor Tom Lanoye: benieuwd wie in uw plaats uw boeken zal promoten als u dood bent. Voor Che Guevarra: als poster bent u zeer succesvol. Voor Madonna: u zong veel beter voor u maagd werd. Voor Bart de Wever: meesterlijk hoe u als leider telkens weer de publieke opinie volgt. Voor Donald Trump: dank zij u hoeven we niet meer over de toekomst na te denken. Voor Barack Obama: sorry maar ik zit op de wc en ik kan maar 1 stuk stront tegelijk aan. Tot slot: als er iemand is die ik nog niet beledigd heb dan bied ik daarvoor mijn verontschuldigingen aan.

    • Greta Troubleyn zegt:

      Niet onaardig uitgevlooid door de luis, die niet eens aan de hielen van Edgar Degas kan reiken. 🙂 😉

  6. Paul Vanhoovels zegt:

    Ik heb ze wel allemaal beledigd hoor. Alle bleekscheten zonder uitzondering. Ik heb al jaren het gevoel dat de politiek ons in een zak steekt en dat wij er allemaal als lachende rotte appels ten gepasten tijde uitrollen. Dit om een rood bolletje in te vullen om nadien weer zes jaar gerust te mogen zijn. Hopelijk heeft Erdogan succes en ontwaakt Europa uit zijn winterslaap.
    Dat heerschap wilt zelfs op den duur dat wij zijn her-verkiezingscampagne betalen.
    Het wordt van kwaad naar erger. Europa heeft reeds een aalmoes op zijn bankrekening gestort en nu wil mijnheer nog meer. Waar zal hij stoppen?
    Als hij het hier nog eens komt uitleggen dan krijgt hij mijn portefeuille mee met het weinige dat er nog in zit. Want anders ken ik hier toch geen rust meer. Zolang er nog één cent in zit zal er hier aangebeld worden met het verzoek tot steun van Oostpriesterhulp.

Reacties zijn gesloten.