Aalst schrapt UNESCO

De enige juiste beslissing

VismoelnHet is strikt genomen natuurlijk andersom: de UNESCO had de procedure ingezet om het Aalsters Carnaval te schrappen van de werelderfgoedlijst, omwille van de Joodse karikaturen die op de praalwagen van De Vismooil’n figureerden. Ondertussen bleken het gerecycleerde poppen die voorheen ook al christelijke kruisvaarders (!) hadden voorgesteld, en was de boodschap primair dat de betrokken groep om financiële reden een Sabbatjaar had ingelast, maar het mocht niet baten: de trein was vertrokken en de intrekking hing in de lucht.

Men kan het ergens vergelijken met een chef-kok die zijn ster terugstuurt: vooral vervelend voor de uitreikers van sterren.

Maar nu heeft Burgemeester D’Haese (N-VA) de enige juiste beslissing genomen: zelf de UNESCO schrappen en met aandrang vragen om van die erelijst gehaald te worden. Als ze je niet moeten hebben, hoef je ook geen deel uit te maken van het gezelschap, dan zeg je gewoon foert. Vanaf nu is Aalst ont-erfd, UNESCO-vrij, en verbannen uit de kosmopolitische cultuurcanon. Doet dat er wat toe? Van geen kanten. Uiteindelijk is de UNESCO maar een club, en is dat immaterieel werelderfgoed meer een label om toeristen te lokken. Dat hebben ze in Aalst niet nodig. Het carnaval is een volksfeest van en voor de Ajuinen, en beklemtoont zelfs zijn particulier, eigenzinnig en authentiek karakter door niet naar de pijpen van Parijs te dansen. Men kan het ergens vergelijken met een chef-kok die zijn ster terugstuurt: vooral vervelend voor de uitreikers van sterren.

Het probleem zit wel degelijk aan de andere kant: door het Aalsters Carnaval eerst te erkennen als werelderfgoed vanwege zijn ‘collectieve lach en licht subversieve atmosfeer’, en nadien omwille van dat kenmerk de titel weer te ontnemen, delegitimeert de UNESCO zichzelf en bewijst het eigenlijk dat de universaliteit maar schijn is, en dat alles de toets van de politieke correctheid moet doorstaan. Dat is een sluipend gif waar we nog het einde niet van gezien hebben. Ogenschijnlijk onschuldige monumenten die ook op de lijst prijken, kunnen eveneens in vraag gesteld worden, zoals de Belgische biercultuur (promotie voor het alcoholisme mijnheer!) en de garnaalvisserij te paard in Oostduinkerke (vinden die paarden dat eigenlijk wel leuk?). Maar wat te denken van de Kankurang, neen, dat kent u niet, ik vijf minuten geleden ook niet: een rituele dans in Senegal, ook op de werelderfgoedlijst geraakt, waar vrouwen als kwaadaardige wezens worden gedemoniseerd. MeToo??

Machtsapparaat

lintjeIn Aalst hoeven ze er dus niet van wakker te liggen, en dat doen ze ook niet, ten bewijze daarvan de lintjes die er nu circuleren met opschriften als ‘Unesco – Wa ’n klucht’ en ‘Weir lachen mé iederiejn’… met nogmaals, wat dacht u, een pijpenkrullen-Jood in volle ornaat. Quod erat demonstrandum, dat is nu net wat de tegenstanders nodig hadden om hun dossier af te sluiten: het antisemitisme leeft in de Ajuinenstad en er moet krachtdadig tegen opgetreden worden.

Dat brengt ons op de manier hoe de Joodse lobby dit aanpakte, en daarmee eigenlijk alle clichés bevestigt die de voedingsbodem vormen voor antisemitisme: een georganiseerde hetze die wereldwijd wordt gecoördineerd, en die door D’Haese als een machtsapparaat wordt omschreven (DS, 1/12). Tot die lobbymachine behoort ook onze eigenste premier Sophie Wilmès, van Joodse afkomst, die werd gesommeerd om mee aan te dringen bij de VN op een schrapping. Foto’s van een onnozele carnavalswagen gingen de wereld rond en hebben een een systeem in gang gezet van haatmails en dreigbrieven, die allemaal uit dezelfde hoek komen en een extreem intimiderend karakter hebben. Gevolg: nieuwe Jodenmoppen. Niets is zo aanlokkelijk voor humor als verbod en censuur, wist Freud al.

De paradox dat het Forum der Joodse Organisaties het antisemitische spook levendig houdt, is anderzijds typerend voor de slachtoffer- en klaagcultuur die ook door allochtone opiniemakers genre Dallila Hermans wordt gehuldigd: op de duur wordt het een existentiële noodzaak van mensen die er een broodwinning aan overhouden, en een complete bevolkingsgroep opzadelen met het idee dat ze gediscrimineerd, slecht bejegend of beledigd wordt.

Foto’s van een onnozele carnavalswagen gingen de wereld rond en hebben een systeem in gang gezet van haatmails en dreigbrieven

In die zin is het Aalsters carnaval een cadeau voor de Joodse lobby, het houdt de idee in stand dat het uitverkoren volk waakzaam moet blijven, anders dreigt er een nieuwe Holocaust. Een soort averechts racisme dat ook maakt dat alleen Joden met Joden mogen lachen, anders is het antisemitisme, een exclusiviteitsattitude waar zelfs filosoof Ludo Abicht zich aan mispakt.

Het zijn deze omstandigheden die maken dat Aalst niet thuis hoort in de UNESCO-werelderfgoedlijst en daar best fier op mag zijn. Humor en satire die door een comité van weldenkers besnuffeld worden, zijn bedreigde uitingen van cultuur en moeten beschermd worden tegen de lijstjesmakers.

De paradox van het kosmopolitisch instituut dat al het particuliere wil universaliseren, eindigt in de vaststelling dat UNESCO een terminaal orgaan is dat even goed kan afgeschaft worden. Sterke tradities houden zichzelf in stand, een heel jaar door werken die carnavalisten aan hun praalwagen en steken er al hun geld en vrije tijd in. Tiens, doet me eraan denken dat de cultuursector daar nooit over repte in haar subsidie-klaagzang. Volkscultuur die zichzelf zomaar in stand houdt, stel u voor.

Vindt u deze column interessant, leerrijk, controversieel, of hebt u tenminste eens goed kunnen lachen? Dan is een donatie, hoe bescheiden ook, misschien een goed idee.

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

11 reacties op Aalst schrapt UNESCO

  1. Paul zegt:

    Beschuldigingen van racisme en antisemitisme worden tegenwoordig gul rondgestrooid.
    Blijkbaar hebben vele verenigingen niets anders te doen en liggen ze continu op de loer om hun verongelijktheid in pers en media uit te spuwen op alles en nog wat.
    Voor humor worden nu ook al normen opgelegd als je dit toelaat.
    Trieste boel

  2. Micheline Baetens zegt:

    Vrijheid, blijheid, en omgekeerd!

  3. Peter Haerens zegt:

    Voor één keer doet een ‘bestuurder’ eens wat een grote meerderheid van Aalstenaars direct na alle onnozele heisa wenste: “Foert!” zeggen tegen de zedeprekende moeials, de betuttelende zeurpieten en de vermeend superieure zelfverklaarde cultuurbobo’s die geen hol snappen van waar deze wagen over ging. Het had zelfs heel wat vroeger gemogen.
    Jammer genoeg zijn ze op vele plaatsen nog te afhankelijk van hun politici, die maar wat graag stoefen met UNESCO en andere labeltjes, waar misschien zelfs snoepreisjes aan vast hangen, en haast zeker talloze plechtige recepties waar de sjampi rijkelijk vloeit.
    Een ding is zeker: de Aalstenaars zelf hebben aan dat werelderfgoed nooit een zak gehad, welen spotten er zelfs ab initio mee, en iedereen is blij dat die UNESCO-azijnzeikers nu andere oorden kunnen opzoeken om het bezwerende vingertje te heffen.
    Opgeruimd staat netjes.
    Al wiens tenen nóg langer dan zijn neus zijn, mag thuisblijven, en hoeft zich niet te komen ergeren.
    Geen gezeik aan ons hoofd tijdens onze drie dolle dagen!

  4. José De Smet zegt:

    FANTASTISCH, DIT IS HET ALLERBESTE WAT AALST KON DOEN!…
    Niet plooien voor dit elitair, bemoeizuchtig, onverdraagzaam en chagrijnig Unesco-clubje van de VN, en ZELF uitstappen was de enige voor de hand liggende oplossing voor burgemeester Christof D’Haese!
    Zo mag er evenmin toegegeven worden aan de stupide hetze rond Zwarte Piet die een paar jaar geleden door een vrouwelijke VN-commissaris uit Midden-Amerika afkomstig (welke affiniteit deze dame kon hebben met onze Zwarte Piet is mij totaal onduidelijk) werd ingeluid en die in Nederland reeds voor hallucinante toestanden heeft gezorgd, zoals onder meer de arrestatie van 3 Zwarte Pieten in Amsterdam verleden week.
    En of dit nog niet idioot genoeg is streek er dit jaar ook nog eens een 5-koppige VN-commissie neer in België om hier de denkbeeldige discriminatie van de Congolese gemeenschap te onderzoeken. Na 3 dagen lanterfanten op kosten van de Belgische belastingbetaler dropen ze af, niet zonder een tendentieus rapport neer te leggen en ons koningshuis streng aan te manen om excuses uit te spreken voor de wandaden die Leopold II in zijn Congo-vrijstaat zou laten begaan hebben tussen 1886 en 1908!…
    Waar blijft dan hun rapport over de Arabische slavenhandel waar honderdduizenden Oost-Congolezen het slachtoffer van werden en die door dezelfde Leopold II werd uitgeroeid?…Bij enig tegenpruttelen ging het bij de Arabieren niet alleen om handen afhakken maar het hele hoofd ging er prompt af! Dit verging een Saudische reporter, die wat kritiek had geuit op het despotisch bewind van prins Salman van Saudi-Arabië nog recentelijk toen hij vermoord en deskundig versneden werd in hun ambassade in Istambul.
    Waarom zijn die wijsneuzen ook niet eerst excuses gaan vragen aan Trump voor de onmenselijke slavenhandel waarbij miljoenen Afrikanen naar de VS werden afgevoerd in de meest barbaarse omstandigheden?….
    Waarom zijn ze evenmin afgestapt in Londen om excuses af te dwingen bij de Queen voor al de slachtpartijen die de Britten hebben aangericht in hun voormalige koloniën?…
    Geen enkele van die gruwelfeiten is goed te praten maar een hedendaagse bevolking culpabiliseren voor wandaden die zich 150 jaar geleden, d.w.z. in een andere wereld, hebben afgespeeld is super kortzichtig en even kleingeestig als het gedoe rond de imaginaire Jodenbelediging tijdens Aalst Carnaval 2019!🤔

    • Yvo G zegt:

      Een ‘dubbele moraal’ is uit de tijd. Het gaat nu met tientallen moralen tegelijkertijd, al naargelang wie, wat of wie, in opdracht van wie, “onderzoekt” met een, door de besteller van het onderzoek aangereikte, moraal-tool. De wolf beschuldigt het lam, dat stroomafwaarts staat te drinken, ervan dat het zijn water troebel maakt. Zoiets bedoel ik.

  5. Eric zegt:

    Ach, al die onnozele instituten die zogenaamde ‘cultuurdragers’ (wat een naar woord!) graag aan zich binden, vooral om zichzelf in de spotlights te zetten in de waan dat ze zo het volk kunnen beïnvloeden: het koningshuis dat kunstenaars, geleerden en andere mediafiguren graag riddert om zich zo van hun steun te verzekeren. Stadsbesturen die stadsdichters aanstellen – een titel die in Antwerpen ooit door Wannes van de Velde werd geweigerd. Nobelprijzen die hoe langer hoe minder betekenen en waarvan de politieke correctheid als stinkende diarree afdruipt. En nu Unesco dat meent te kunnen bepalen welke grenzen humor mag overschrijden en welke niet. Aalst is van dat juk bevrijd. Nu nog de EU-ketenen slaken en de klus is geklaard. Op naar een Aalstexit !

  6. piet spuug zegt:

    Ludo Abicht lijkt de joodse wereld goed te kennen. Maar kent hij ook Matisyahu? In de VS nochtans seculier opgevoed, werd hij na een verblijf in Israël uiteindelijk chassidische reggaezanger en trad zo in de voetsporen van een orthodoxe rabbijn uit Berlijn, Shlomo Carlebach, ook Reb Schlomo of Rabbi Shlomo geheten, een bekende componist en zanger van religieuze folkrock, maar die nog aan de zijde stond van Bob Dylan en Joan Baez op een festival in San Francisco… Traditionele kleding draagt Matisyahu niet meer, de lange baard werd afgeschoren, maar het geloof bleef overeind en de kids dragen thuis het keppeltje…

  7. Mady Vermeulen zegt:

    Aalst carnaval bestaat al véél langer dan de Unesco. Aalst heeft bewezen dat het Unesco nooit nodig heeft gehad en zàl Unesco ook nooit nodig hebben. Integendeel! Aalst is beter af met zijn eigen Aalsterse zuipschuiten dan met de verzuurde zeikschuiten van Unesco.
    Carnaval is een volksfeest en op volksfeesten worden er gefeest, gezopen, gezwanst en gescholden. Daar horen zotskappen en verkleedpartijen bij alsook ludiek verzet tegen pogingen om de toch al beperkte vrijheden van de mensen in te perken. De voil Jeanetten bewijzen trouwens dat Aalst geen lessen te krijgen heeft in verdraagzaamheid. Unesco beschermt geen werelderfgoed maar maakt cultureel erfgoed kapot met zijn tenenkrullende politiek correcte bemoeizucht en onverdraagzaamheid. Het toppunt is dat Vlamingenhaatster Sophie Wimés tot de lobby behoort die Aalst een lesje in fatsoen en verdraagzaamheid denkt te moeten geven.
    Den Dozje had zich beter de moeite bespaard om in Parijs om begrip te gaan bedelen. De Vlamingen hebben al te veel te lang bedelend aan deze en gene poort gestaan.
    Wat Freilich betreft. Ik snap niet wat de N-VA bezielde om die Jood aan boord te hijsen. Verdraagzaamheid moet van twee kanten komen, maar uitgerekend die eigenschap is ver te zoeken bij eender welke godsdienstfanaten.
    De Aalsterse zaak in carnavalspullen doet intussen gouden zaken dankzij de Unesco. Over enkele maanden lopen er in Aalst meer mensen met haakneus en Joodse hoed rond buiten de stoet dan er in.

Reacties zijn gesloten.