Leopold II en ‘zijn’ Afrikamuseum: wat moeten we ermee?

Tervuren, Belgium. Royal Museum for Central Africa. Colonisation of the Congo

Op 8 december opent het Koninklijke Afrikamuseum opnieuw zijn deuren na vier jaar restauratiewerken die al flink wat vertraging ondervonden. Het gebeuren valt samen met de  120ste verjaardag van dit museum, door Leopold II opgericht. Meteen wordt ook de centrale insteek verschoven: van collectie naar herdenkingsplek. ‘We kijken met een kritische blik naar ons koloniaal verleden’, aldus curator Bambi Ceuppens, zelf van Afrikaanse komaf. Koning Filip zal zich niet laten zien: beducht naar het schijnt voor de verhalen rond de afgehakte handjes waarmee de herinnering aan zijn illustere voorvader onverbrekelijk verbonden blijft. Even het geheugen opfrissen.

Alles voor rubber

Congo was het privé-project van Leopold II, die een niemandsland op de evenaar, zo groot als 50 keer België, wist te bemachtigen met de medewerking van de bekende ontdekkingsreiziger Henry Stanley. Op de conferentie van Berlijn in 1884-1885 werd hij tot persoonlijk bezitter/heerser over Congo-Vrijstaat (État indépendant du Congo) gebombardeerd, waarbij hij zich ertoe verbond om de slavenhandel af te schaffen die in de handen was van de Arabieren. Dat deed hij ook, of beter: Leopold recupereerde de slavernij om er zijn persoonlijk fortuin mee te spijzen.

Toen de rubberprijzen vanaf 1890 spectaculair stegen, dwong hij de inheemse bevolking sap te verzamelen van rubberplanten, en dit onder een regelrecht terreurregime met behulp van de Force Publique, een militie die louter moest toezien op het halen van productiequota. Martelingen, gijzelingen, verkrachtingen, het platbranden van dorpen en akkers, onthoofdingen en het afhakken van handen behoorden tot de normale geplogenheden. Men schat dat tussen 1880 en 1910 ongeveer 10 miljoen Congolezen het leven lieten, dat is ongeveer de helft van de oorspronkelijke populatie.

De internationale kritiek op de mistoestanden verplichtte Leopold II ertoe, een onderzoekscommissie in te stellen, o.m. na de publicatie in 1904 van het beruchte Congo Report van Roger Casement. Het rapport veroorzaakte een groot schandaal, ondanks pogingen van de Britse regering om het geheim te houden. Uiteindelijk werd Leopold door internationale druk gedwongen om Congo-Vrijstaat over te dragen aan de Belgische staat, en wel op 15 november 1908. Het politiek establishment zat verveeld met dat cadeau: de liberale politici zaten helemaal niet te wachten op een kolonie, dus werd het vooral een zaak voor katholieke missionarissen. Congo werd een paternalistisch maar niet onmenselijk bestuurde kolonie, tot 1960.

Het huidige Afrikamuseum was door Leopold II van meet af aan bedoeld als de riante promotie-etalage van zijn Vrijstaatproject. Het museum groeide uit een tijdelijke tentoonstelling die in 1897 haar deuren opende als koloniaal luik van de Brusselse Wereldtentoonstelling, en werd in 1902 uitgebreid tot het gebouwencomplex dat we nu kennen. De bezoekers zagen er uiteraard geen afgehakte handjes maar allerlei trofeeën en Congolese folklore, naast echte inboorlingen in een soort perk. Geleidelijk aan evolueerde het tot een tamelijk saai semiwetenschappelijk museum, volgestouwd met allerlei Afrikaanse parafernalia. Maar nu wordt het dus een soort holocaustmuseum, gewijd aan de misdaden van het Belgische kolonialisme.

Zieke geest

[/media-credit] Borstbeeld van Leopold II in ‘zijn’ park in Tervuren

Ik heb daar mijn bedenkingen bij. De vraag is namelijk in hoeverre u en ik een relatie hebben met Leopold II, zijn morbide fascinatie voor zwart Afrika, én zijn door hebzucht gedreven rubberterreur. Of is dat een onbetamelijke vraag? Hebben wij een relatie met Marc Dutroux, omdat hij ook een Belg is? De zieke geest van Leopold hoeven wij, Vlamingen in 2018, niet te verinnerlijken tot schaamte- en schuldgevoel.

De afrekening met het koloniale verleden is al lang gemaakt, we kennen de geschiedenis van de afgehakte handjes, tot en met de moord op Patrice Lumumba met medeweten en goedkeuring van Boudewijn I. Een geschiedenis waar de Coburgdynastie als een bloederige rode draad mee verweven is. Maar met deze dynastie wil ik als republikein al evenmin enig uitstaans hebben als met de uitspattingen van Leopold II. Ze behoren tot een universum dat zich ergens in het tijdperk van het absolutisme situeert, toen vorsten effectief hun land en alle gebiedsuitbreidingen als privé-bezit konden zien.

Voor de rest is de sorry-dimensie van het hernieuwde Afrikamuseum weer een mogelijke cultplek voor de alomtegenwoordige slachtoffercultuur die de blank/gekleurd-tegenstelling blijft oppoken vanuit een onduidelijke politiek-correcte agenda. Of hoe het racisme vooral gecultiveerd wordt door de zogenaamde tegenstanders ervan die er een full-time-job aan overhouden. Ik zie alweer de Bert Bultincks van deze wereld in hun pen in kruipen om nog maar eens af te geven op het endemische blanke racisme dat in onze contreien tot op vandaag woedt, en waarover wij blijvende mea culpa’s moeten slaan en zo mogelijk tot allerlei gebaren van Wiedergutmachung moeten overgaan. De zogenaamde Congolese diaspora uit Brussel-Matongé kan er een vaste bedevaartplek van maken.

Een memoriaal met Auschwitz-allures is nuttig en nodig indien het aspect van collectieve verantwoordelijkheid domineert. Maar andermaal, hoe moeten wij ons identificeren met dit besmet patrimonium? Het Musée du Congo blijft, zelfs in zijn nieuwe aankleding, het lugubere rariteitenkabinet van een maniak. Het levert een inkijk in een pathologisch universum. Het crypto-sadistische horrorkarakter van de ‘verzameling’ zou door een durvende curator ook als dusdanig kunnen getoond worden, maar tegelijk is afstand nemen belangrijk en moeten we het lijden van de Congolezen in de 19de-eeuwse rubberplantages niet op onze schouders nemen. En al zeker niet als koning Filip zich niet geroepen voelt om dat te doen, een man die veel meer redenen heeft om een mea culpa te slaan.

De sloperhamer?

Zonder Belgische staat geen Leopold II, en zonder Leopold geen afgehakte handjes, kunnen we het zo samenvatten? De rest is geschiedenis, en laat die maar aan bod komen in de (hopelijk niet van het leerprogramma afgevoerde) geschiedenisles. Maar dan moet ook heel de Belgische monarchie kritisch belicht worden, en dat is misschien wat veel gevraagd, of niet? Leopold II is niet van ons, en evenmin alles wat hij belichaamt: het Belgische koningshuis, de bufferstaat van 1830, het sukkelachtige land met zijn overspannen ambities en ondermaatse samenhang.

Tervuren revisited dus. Met sommige vervloekte plekken, zoals het Dutroux-huis in Marcinelle, valt echt niks meer aan te vangen, ze zijn louter ballast voor het collectief geheugen, dus is de slopershamer misschien wel een beter alternatief. Vlaanderen hoeft zich met deze morbide erfenis van het Belgique à papa niet bezig te houden. Het koloniaal museum is een federale instelling, maar het gebouw en het domein bevinden zich op Vlaams grondgebied. Mogelijk is dat ook wel een optie voor het bombast bouwsel van Leopold II: afbreken en vers groen op de plek, eventueel een nieuwe concertzaal of multimediale cultuurruimte met één herdenkingsmonument, de finale afrekening met het verleden van een natie waar wij als Vlamingen zelf lang de status van euh… neger hebben gehad. Ja die zwarten, altijd last mee.

Vindt u deze column interessant, leerrijk, controversieel, of hebt u tenminste eens goed kunnen lachen? Dan is een donatie, hoe bescheiden ook, misschien een goed idee.

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

40 reacties op Leopold II en ‘zijn’ Afrikamuseum: wat moeten we ermee?

  1. Marc zegt:

    Hoog tijd dat het koningshuis (en, inderdaad, niet het volk) zich openlijk verontschuldigt voor wat er toen gebeurd is in naam van die misdadiger.

  2. janpans zegt:

    Leopold II , of tot wat migratie kan leiden.

  3. In de periode dat Congo van Leopold was, ging het er inderdaad niet altijd proper aan toe. Dit verminderde wel in de periode erna, maar de Congolezen werden nog steeds slecht behandeld door vele Belgen. De schuld ligt dus niet enkel bij het koningshuis. Daarom vind ik het goed dat dit museum bestaat, zodat de bezoekers inzicht krijgen in dit negatieve verleden.

  4. Marc Schoeters zegt:

    Het waren woelige dagen voor de pinguïn. Toen hij een week geleden rustig op zijn ei zat te broeden – zich vol welbehagen badend in de bijna zomerse novemberzon van Antarctica – kwam er plots een pijlstormvogel aangevlogen met in zijn snavel een brief. Een brief! Voor hem! De eerste brief die hij ooit had ontvangen. En de brief kwam van Bambi! De pinguïn voelde zijn hart van geluk overslaan. Hij was al van jongsaf een diepe bewonderaar van dat wereldberoemde en dappere hertenjong! Maar toen hij de brief vol verwachting opende, smolt zijn vreugde helaas als sneeuw voor de zon. De brief was afkomstig van een andere Bambi. Zij droeg zo een van die onuitspreekbare, noordelijke familienamen. En onder die vreemde naam stond: wetenschappelijk commisaris. De pinguïn was danig in de war. Wie was die Bambi Koppens of Cloppens? Hij ging te rade bij de andere pinguïns – die net als hij hun ei stonden uit te broeden. Niemand had ooit over haar gehoord. De zaak leek hopeloos. Tot een verdwaalde blauwvoetgent het raadsel oploste. Bambi Coupons was volgens deze vreemde vogel zo’n vervelend en verwend lid van de westerse breinbrigade. Zij had zich tot levenstaak gesteld het bestaan van zoveel mogelijk medemensen zo zuur mogelijk te maken. Ze richtte haar pijlen vooral op kinderen: verpesten van het Sinterklaasfeest, verknallen van jeugdbewegingsfeestjes en verketteren van stripverhalen. De blauwvoetgent voegde er nog aan toe dat zij zich in haar haat tegen iedereen die haar eigen Grote Gelijk niet deelde door niets of niemand liet tegenhouden. De pinguïn huiverde bij deze woorden. In de brief van Bambi – niet het hertenjong maar de wetenschappelijke commisaris – stond namelijk dat het nu maar eens eindelijk afgelopen moest zijn met dat laffe wit-zwart van de pinguïn. Ofwel moest de pinguïn helemaal wit worden – maar dan zou Bambi hem te grazen nemen wegens collaboratie met haar witte aartsvijanden. Ofwel moest de pinguïn van kop tot teen zwart worden – maar dan zou Bambi hem aan de schandpaal nagelen wegens usurpatie van de zwarte identiteit van haar bloedverwanten. De pinguïn werd er haast gek van. Wat hij ook koos – wit of zwart – hij zou altijd de toorn van Bambi over zich heen krijgen. En zijn kwetsbare ei zou dan hopeloos verloren zijn. Zeven lange en slapeloze dagen zocht de pinguïn naar een uitweg om te ontsnappen aan de woede van de Bambi-met-de-vreemde-familienaam. Een ware Antarctische dagmerrie! En toen werd het lot de pinguïn gunstig gezind. Vlakbij zijn broedplaats strandde een schip op het eeuwige ijs. De naam van het schip kon de pinguïn niet lezen. De Belgica II? De Flandria I? Ach – dat was niet belangrijk. Maar op het dek van het gestrande schip vond de pinguïn een geel reddingshesje. Dat trok hij meteen aan. En op Antarctica broedt vandaag een tevreden pinguïn – helemaal in een geel hesje gestoken. Veilig voor het zwart-wit denken van alle valse Bambi’s op deze wereld.

    • Christel VdM zegt:

      Ik vind je pinguïnverhalen fantastisch. Soms leer ik ook wat bij naast het me verbeelden van hoe zo’n lief pinguïndier met dat breekbare ei of een jong tussen zijn poten op het ijs waggelt en ineens een brief uit de hemel ziet vallen. Zo heb ik nog nooit van die Bambi Ceuppens gehoord. Ik ging dus googelen en groot was mijn verbazing (en proestbui) hoe ze naar eigen goeddunken een woordenlijst voor haar collega’s heeft opgesteld. Zo mag men ‘hut’ en ‘slaaf’ niet meer gebruiken, maar ‘huis’ en ‘mens die verhandeld wordt als koopwaar’. Dan wordt het een lastig karwei voor poco- ouders om het jeugdboek ‘ De negerhut van Oom Tom’ gecorrigeerd voor te lezen aan hun kinderen. Ik denk dat Madame Bambi eigenhandig (oeps, fout woord, te ‘stigmatiserend’ voor Congolezen, correctie : ‘persoonlijk’) zulke boeken in het vuur zou gooien.
      https://www.bruzz.be/uit/expo/taaladvies-het-africa-museum-zeg-niet-hut-maar-huis-2018-09-04

  5. Marc Schoeters zegt:

    Ps. Kijk eens – Johan Sanctorum. Je weet dat ik jouw schrijfsels meestal weet te smaken. Maar wat mij helaas ook stoort is de tunnelvisie die jou soms overvalt. Jouw haat tegen België gaat zo diep – dat het jouw kritisch denken fundamenteel aantast. Neem nu deze bijdrage. Jij vernoemt terloops Bambi Ceuppens. Om dan direct over te gaan tot een tirade tegen het Belgisch koningshuis in het algemeen – en tegen Leopold II in het bijzonder. Het lijkt soms wel of jouw tekst werd geredigeerd door die politiek correcte idioot David van Reybroeck. Je weet wel – dat schrijverke met die “gekleurde” en leugenachtige bestseller over Congo – dat al tweemaal door allochtoon Brussels crapuul gemolesteerd werd maar daar in alle talen zedig over zwijgt. Jij weet ook donders goed wat een verachtelijk politiek-correct haatwijf Bambi Ceuppens is. “Wetenschappelijk commisaris” – kan het nazistischer of stalinistischer? Jij hebt haar zelf in vroegere bijdragen van jouw hand verguisd. Maar omdat kritiek op haar hier toevallig niet in jouw allesoverheersende haat tegen het Belgisch bestel van pas komt – onthou je je van commentaar op haar. Zoiets heet: intellectuele oneerlijkheid. En dat is de moordkuil van elkeen die zich “kritische filosoof” noemt. Echt Johan – ik begrijp jouw traumatische haat tegen het Belgisch bestel. Maar het vertroebelt je denken. Bevrijd je van dat belachelijk Vlaamsnationalisme. Ik ben opgevoed door een stalinistische smeerlap. En ik heb er totaal geen moeite mee om dat “socialisme” van hem met hart en ziel te bestrijden. Net zoals de communistisch opgevoede Gerard Reve – een vent naar mijn hart. Deze bijdrage van jou over het museum van Tervuren had een vlammende aanklacht moeten zijn tegen Bambi Ceuppens – een van de onverdraagzaamste kopstukken van de hedendaagse pococratie. Maar jij moest je absoluut vanuit je jeugdwonden blindstaren op Leopold II. Niet goed bezig hé! Wat is belangrijker anno 2018 – het herkauwen van alle clichés over een al sinds lang dode koning of de barricadenstrijd tegen de breinpolitie à la Bambi Ceuppens? Wie vormt nu voor onze vrijheden het grootste gevaar? Hé? Retorische vraag.

    • Mr Montenegro zegt:

      Die Madam Bambi is inderdaad niet van de poes, die introduceert bovendien ook een echte NEWSPEAK met allemaal nieuwe BETEKENAARS voor heel gewone BETEKENDEN (ja ik probeer het maar zo vaag & correct mogelijk te houden, voor je het weet word je beticht van weetikveelwat). Dan zal ik zinnen moeten formuleren als : ik heb afgelopen zomer geweldig geslapen in de door mijn overgrootvader gebouwde HOUTEN WOONUNIT in ons slaperig dorpje in het noorden van Montenegro. Want Madam Bambi zegt bijvoorbeeld dat het woord H.T (vul de ontbrekende klinker maar zelf in, of beter zelfs niet) heel heel erg verkéérd is.
      Er dreigt wel een akelige omwenteling van onze vrije manier van leven en denken naar iets wat we helemaal niet willen – maar dat gaat niet gebeuren. De mensen zijn wakkergeschud.

  6. Marc Schoeters zegt:

    Ps. Voor al de o zo “deugende” hipsters die vinden dat “de wereld van iedereen” is en voor al de o zo “verwelkomende” snowflakes die door en door kletsnat worden van elke zelfgeïmporteerde machoklootzak – even een realitycheck. En deze autochtone arbeiderszoon hoopt dat het een zo pijnlijk mogelijke realitycheck is. Ik weet het – autochtoon en arbeiderszoon klinken tegenwoordig echt niet sexy. Elke moffenhoer 2.0 prefereert een mohammedaanse “vluchteling”. Schone jongens – ook al denken ze wat patriarchaal! Who cares? De pocokut wordt er in ieder geval nat van. En dat is het enige wat telt – ondanks alle “feminisme”. Maar toch even wat feiten – helaas te “hard” voor het “wereld”beeld van politiek correcte softies. Neem nu Calvo. De “held” van elke naar zwart zaad hunkerend #MeToo’tje. Ach – Calvo. Ik heb nog nooit iemand met zo’n blik vol haat en zo’n van diepe haat schuimbekkende mond zien en horen brallen dat hij “aan de haat een einde” wil maken – als vandaag dat “groene” mannetje in het parlement. Wee de dag waarop dat soort poco-fascisten de absolute macht krijgt! Het soort “nieuwe” mannetjes dat vol knarsetandende haat fulmineert tegen iedereen die niet denkt als zij – omdat al die volkse “deplorables” helaas niet wonen in een geprivilegieerde “straat zonder haat”. Ja – die Calvo! Nooit een dag ECHT gewerkt in zijn leven. Voorzitter van een Mechelse “vzw” bevoegd voor feesten in de stad – rijkelijk gesubsidieerd. Zijn “vzw” publiceerde jarenlang geen resultatenrekening. Blijkt dat ze al heel de tijd zwaar verlieslatend zijn. Mechelen is de stad met de grootste schuldenlast per persoon. Maar Calvo rijgt de mandaten lustig aan elkaar. Een stuk stront – all the way – in het schijthuis van de politiek. En deze held wil “aan de haat een einde maken”? Succes – zou ik zeggen. De sukkels die dat geloven zijn in mijn ogen de ware “deplorables” van de planeet.

  7. jean-louis zegt:

    Les Congolais : Peuple de Dieu…

    • Greta zegt:

      De foto van de zwartjes met verminkte handen overduidelijk provocerend gekozen, omdat dit niet overeenkomt met de werkelijkheid.
      In eerste instantie ging het over afhakken handen gedode tegenstanders, door zwarten zelf, omdat ze als bewijs dienden om een vergoeding te krijgen per gedode tegenstander. Deze foto werd verspreid om het beleid aan te klagen ( vijanden koninkrijk?)
      In eerste instantie ging het om kinderen wiens hand verminkt was door andere oorzaken, zoals beet krokodil en dus een leugen en propaganda foto. Maar inderdaad durfde men na een tijd inderdaad ook bij levende mensen dit doen en gebeurden er veel wreedheden in die wildernis.
      En uiteraard wenst dhr Sanctorum hier graag de naam Tippo Tipp bij ,Arabische slavenhandelaar en gouverneur van oost
      Congo.
      Een aflevering toevallig gezien, want kijk niet veel tv. Blijkbaar hadden velen daar toch een luxe leventje in vergelijking zelfde tijdsperiode hier in België doorsnee bevolking.
      Niet alleen de periode ginder, maar een vergelijking of film zelfde periode hier zou een eerlijker beeld schetsen en juistere perceptie.
      Nu merk je toch duidelijk de verkeerde perceptie, omdat velen hier naartoe kwamen, toen het ook hier wat beter ging.

      Misschien als er binnen bepaalde tijd stukken aan Afrikaanse musea worden gegeven ook een juistere perceptie weergeven van welke armoede en slavernij het volk hier moest o dergaan . Ze niet al teveel een slachtofferrol te laten innemen.

      Er zijn toch meer pluspunten voor Leopold II in balans te brengen dan minpunten.
      Ik moet er niet aan denken
      geen België meer had bestaan,we totaal bij Frankrijk waren ingelijfd of een deel van onze kapitalen naar de gekke Oostenrijkse zoon van Sissi zou gegaan zijn.

      Er zijn uiteindelijk slechts 3 grote koloniale spelers op het wereldtoneel – Engeland – Frankrijk & Nederland laat het Engels maar wereldtaal blijven en GEEN FRANS .

      Jan Fabre had in verband dit thema “aanklacht koloniaal verleden in Congo en ode Jeroen Bosch ” in 2016 wel een mooie tentoonstelling in het noord brabants museum ’s Hertogenbosch lopen.

      • Eric-B.L. zegt:

        Greta, gij vergeet eventjes dat de overmachtige Chineesjes ons verdeelde Europese continent als een kolonie beschouwen, en dat zij ons ook als zodanig zullen behandelen. Nochtans hoop ik dat gij uw lieftallig kattine-snoetje niet geel zult schilderen, zelfs indien gij de Chinese taal zoudt beginnen spreken.

      • Greta zegt:

        Als ik uw onderliggende bedoeling begrijp, verwijs je naar zwarte piet van Sint Niklaas?

        Jij bent dan van mening er maar roetpieten van gemaakt worden?

        Waarom zouden er geen echte zwarte Afrikanen of ondertussen de Dalida’s van nu , hier geboren en getogen of geadopteerd ,niet samen met blanken en Chinezen mogen meelopen in het uitdelen van snoep aan de kinderen als ze dit zelf wensen? Voordeel zij niet eens nep zwart moeten gemaakt worden en onze blanken als blanke hulpknechten of beetje roet op?

        Zijn wij trouwens niet allemaal slaven van eender welk systeem?

        Sint- Nicolaas bestaat uit vele, verschillende legendes en invullingen gewone volk. Wist reeds een tijd ,dat hij eigenlijk van Turkije afkomstig is. 16e eeuw werd Nederland belangrijkste handelspartner van Turkije – gouden eeuw – tulpenmanie & crisis.

        In Nederland is het ook niet enkel kinderfeest, maar tevens voor volwassenen – zij vierden Kerstmis niet zo met pakjes onder Kerstboom dat hier dan weer na de oorlog door de Duitsers werd ingevoerd. Antwerpen vierde pakjesavond dan weer met oudejaarsavond.
        Ondertussen wil de commercie zoveel mogelijk feesten uiteraard , zijn er reeds verschillende verschuivingen.
        Heidens van oorsprong sowieso allemaal.
        Dus er zijn ook mensen die al deze heidense feesten verwerpen en er niet aan deelnemen…wat is daar racistisch of discriminerend aan?

      • Christel VdM zegt:

        U zoekt weer te ver, madame Troubleyn. De missionaris bedoelt degelijk Chinezen. Al zal de andere Eric eerder zeggen dat u uw ‘lieftallig kattinnesnoetje’ dra moet verhullen met een nikab en Arabisch leren. Blijkbaar wil de hele wereld ons al te overbevolkte continent inpalmen: de Chinezen willen onze bedrijven en technologie, de Amerikanen ons kapot consumeren, de Arabieren en Ottomanen ons onderwerpen aan hun islamitische wetten en de Afrikanen op onze kosten willen leven en de rollen omdraaien (zij meesters, wij ploeterende slaven). Niks multiculturaliteit, ze willen gewoon ons continent usurperen, opslokken. Lang leve Europa!

      • Eric-B.L. zegt:

        Lieve dames, in hoeverre u beiden voor Christus kiest weet ik niet, het is wel duidelijk dat onze “Christelijke cultuur” voor velen slechts een afkooksel werd van hetgeen Jezus bedoelt. Maar de Chinezen worden meer dan ooit met Jezus geconfronteerd en in gelijkaardige mate als hier in Europa de voorbije 2000 jaren, met als gevolg een groeiende reeks martelaren voor de Katholieke Kerk. De strijd om zwartePiet is toch gewoon de strijd om het behoud van de oorspronkelijke Christelijke Waarden, zelfs om een terugkeer naar het zuiver aanvaarden van Jezus. Er is geen fijnzinniger en verhevener Minnaar te vinden dan Jezus. Geestelijke Liefde in al haar zuiverheid is toch wat u uiteindelijk verkiezen zult, gezien de wereldse liefde op geen enkele wijze ooit tot gehele voldoening leiden kan.

      • Christel VdM zegt:

        Mijn liefste missionaris, misschien heeft u gelijk en zal ik geen grotere voldoening vinden dan me geheel overgeven aan de meest fijnzinnige en verheven minnaar, die me naar de zevende hemel zal vervoeren. Oh Jezus!
        https://www.wikiart.org/en/felicien-rops/the-satanic-calvary

      • Eric-B.L. zegt:

        Hekserij is sterk af te raden, madame!

    • jean-louis zegt:

      Zo’n Afrikamuseum is volledig achterhaald. Niet alleen steunt de UNESCO al meer dan 40 jaar de landen, in Afrika en elders, die een teruggave eisen van het cultureel erfgoed verdwenen tijdens het koloniaal tijdperk, ook president Macron heeft nu beloftes gemaakt : “D’ici cinq ans, je veux que les conditions soient réunies pour un retour du patrimoine africain à l’Afrique.” Het wordt zelfs beschouwd als een schending van de mensenrechten. In een column in Le Monde noemde de voorzitter van de Mensenrechtenraad van de Verenigde Naties een historische breuk in het debat welkom en stelde voor om mee te helpen negotiëren tussen de landen : “il s’agit d’une question de culture, mais aussi d’un enjeu de droit.”

  8. Marc Schoeters zegt:

    Ha! Een reactie van een meneer uit Montenegro. Een Balkanman! Eindelijk! Het opstandige kritische denken van Oost-Europa – dat hebben wij hier dringend nodig! En niet de kontjesoprichtende lafheid van snowflakes als Sarah (weetjes over verleden). “Weetjes over verleden” – hoe krijg je het in hemelsnaam uit je politiek correcte en geprivilegieerde millennialmuil? Ha! Ik denk aan mijn avonden en nachten in Beograd. Budapest. Bucharest. Drinkend met prachtige mensen die – net als ik – een bloedhekel hebben aan kapitalisme en islam. Een combinatie van afkeer die de van passionele seks verstoken politiek correcte sukkels in West-Europa nooit of nooit zullen begrijpen. Leopold II – de reus die groter was dan het hem opgedrongen Belgenlandje – had het misschien begrepen. Poco-dwergen als Bambi Ceuppens nooit. We staan voor een grote Europese burgeroorlog. De zich links wanende rechtse klootzakken – sossen en groenen – zullen vanuit diepe zelfhaat onze fundamentele vrijheden uitverkopen aan de fascislam. Montenegro en Oost-Europa zullen die burgeroorlog overleven. Maar Bambi-Europa wordt een hels hell-hole kalifaat. Ik hoop dat alle écht krachtige vrouwen die ik ken de vrije weg naar Boedapest vinden! En de bakfietsrijdende snowflakes met hun joeng – de door hen zo begeerde onvrijheid.

  9. Christel VdM zegt:

    “Men schat dat tussen 1880 en 1910 ongeveer 10 miljoen Congolezen het leven lieten, dat is ongeveer de helft van de oorspronkelijke populatie.”

    Natuurlijk was koning Leopold II geen onschuldig doetje, maar dat waren de andere koloniale heersers evenmin. Maar dat tien miljoen Congolezen het leven lieten, lag niet uitsluitend aan het ‘terreurregime’. Net zoals er in 1918 miljoenen Europeanen bezweken aan de Spaanse griep, die zelfs het totale dodental van de Eerste Wereldoorlog overtreft, waren vele Afrikanen slachtoffer van de slaapziekte, die overgebracht werd door de tseetseevlieg. Van 1896 tot 1906 woedde deze dodelijke epidemie volop in Congo. België heeft toen, jawel onder de regeerperiode van Leopold II, zich hard ingezet om de ziekte te helpen uitroeien. De koning heeft toen een school voor Tropenziekten opgericht, waaruit het hedendaagse wereldbefaamde instituut voor Tropische Geneeskunde te Antwerpen is ontstaan.

    https://www.glo-be.be/nl/articles/belgie-wil-slaapziekte-voorgoed-doen-inslapen

    • Greta zegt:

      Van een Liebig plaatje
      Pweto 1894 Einde van de Arabische macht in Belgisch Kongo
      Kort samengevat Om einde te stellen aan slavenhandel door ARABIEREN gedreven werd door toedoen kardinaal Lavigerie (ontstaan witte paters) op 18 november 1889… Conventie van Brussel door 17 staten ondertekend.
      De BELGISCHE VERENIGING tegen slavernij in 1888 gesticht – 4 krijgstochten in nauwe samenwerking met de troepen van de Onafhankelijke staat Kongo.
      Onder leiding DEscamps achtervolgden ze de hoofdman Massala die zich in een “boma” of versterkt kamp had verschanst. 21 september 1894 overmeesterd en een nabijgelegen kamp van Arabieren waar een duizendtal slaven opgesloten zaten bevrijd.
      Hierdoor verdween de handel in zwarte slaven.

      Vermits Leopold II in 1908 zijn koloniaal bezit afstond aan de Belgische staat (die het met tegenzin aanvaardden) kun je alles wat er daarna gebeurd is moeilijk op kap van Leopold II schuiven?
      Zijn persoonlijke bezit verkreeg hij wel door de handel van ivoor…

      • Greta zegt:

        de geschiedenis lijkt zich NU wel enerzijds te herhalen met de vele ontvoeringen op Afrikaanse bodem en zeker niet door toedoen van Belgen…

  10. Vankerkom zegt:

    Nog meer weetjes over het verleden

    Johan, pardon, meneer Sanctorum, bedoel ik, vertelt ons dat het Casement Report – besteld door Engeland – vervolgens door datzelfde Engeland onder het tapijt werd geveegd. Ten minste: pogingen daartoe werden ondernomen. Ik weet niet wat Johans bronnen zijn, maar ik heb altijd een andere versie gehoord (maar goed, dat was in een vorige eeuw). Vorige eeuw dus was het niet ongewoon te lezen dat Engeland eigenlijk pisnijdig was op die ‘Pruis’ die bij ons voor koning speelde (zo geformuleerd om Johan een plezier te doen). Engeland vond nl. dat die Pruis hen een kolonie ‘ontfutseld’ had, via zijn vriendjes, relaties etc., en Engeland was vastbesloten het daar niet bij te laten. Zij wilden zelf die rubber hebben – maar dat kon je natuurlijk niet openlijk voor uitkomen – dus was het een kwestie van die Pruis in een kwaad daglicht te stellen en dus werd het continent overspoeld (nix geheimhouding) met foto’s en gruwelverhalen over de onmenselijkheid van LII, schending van de mensenrechten, blahblah, om zo, via internationale indignatie de buit alsnog te kunnen binnenhalen. De buit, moet het nog gezegd?, dat was Congo voor Engeland (waarna er voor de lokale bevolking totaal nix zou veranderen, dat spreekt vanzelf). Dat spelleke heeft niet gepakt. België werd met de Congo opgezadeld. Die afgehakte handjes foto’s horen thuis in dezelfde categorie als die foto van dat arme, verdronken jongetje van enkele jaren geleden. Pakt altijd! (Er is trouwens nog een kanttekening te maken bij de praktijk van het afhaken van de handen van zwarte-slaven-die-weigerden-te-werken-in-Oost-Congo, maar dat zou té offensief zijn en té pijnlijk voor de ‘sensibilities’ en de ‘delicacy’ van bepaalde groepen, dus laten we het hierbij).

    • Greta zegt:

      Inderdaad een juiste weergave van Engeland waar Stanley niet gehoord werd en zo Leopold II met hem in zee ging om zijn droom kolonie te verwezenlijken. Doorn in het oog van de twee grootste veroveraars in Afrika Frankrijk & Engeland.

      Nederland in Zuid-Afrika…. zij zijn dan weer slimmer om hun Afrikamuseum (Nijmegen) ver weg van koningshuis en regeringsstad Den Haag te houden. Daar zijn i.p.v. een paleis van een gebouw, echte Afrikaanse dorpjes (buitenmuseum) gebouwd waar regelmatig activiteiten georganiseerd worden en een groot (binnenmuseum) in een groene omgevi ng, waar het niet elke dag oorlog is zoals in Brussel.

      Brussel de heksenketel , nog steeds het slagveld op een scheidingslijn tussen Fransen & Nederlanden… reeds lang overschreden ten nadele van Vlaanderen.
      Bij de opening komen ze ook betogen……’t gaat er zwart van ’t volk zien. TER VUREN…
      VUREN zal het er…

      • Greta zegt:

        De knikkende negertjes in de winkels waar wij, onze ouders, het niet breed hadden, toch uit compassie met die nog armere sukkeltjes onze centiemekes in staken om dat zwarte ventje te laten knikken en onze bijdrage leverde .
        De zakjes die je meekreeg in de schoolbanken tijdens de missiedagen om centjes in te steken.

        De verhalen van de juffrouw die ons kookles en huishoudles gaf ( wassen, strijken met oude zwarte strijkijzers die eerst opgewarmd moesten worden)
        Hoe slecht die zwarten luisterden, je ze niks of met zeer veel moeite iets aangeleerd kreeg. Ze steeds terug opnieuw alles moest voordoen en uitleggen.
        Ze lui waren en stalen.

        De gruwelijke beelden en verhalen van vermoordde , gemartelde en verkrachtte landgenoten tijdens de veelvuldige opstanden.

      • Greta zegt:

        De knikkende negertjes in de winkels waar wij, onze ouders, het niet breed hadden, toch uit compassie met die nog armere sukkeltjes onze centiemekes in staken om dat zwarte ventje te laten knikken en onze bijdrage leverde .
        De zakjes die je meekreeg in de schoolbanken tijdens de missiedagen om centjes in te steken.

        De verhalen van de juffrouw die ons kookles en huishoudles gaf ( wassen, strijken met oude zwarte strijkijzers die eerst opgewarmd moesten worden)
        Hoe slecht die zwarten luisterden, je ze niks of met zeer veel moeite iets aangeleerd kreeg. Ze steeds terug opnieuw alles moest voordoen en uitleggen.
        Ze lui waren en stalen.

        De gruwelijke beelden en verhalen van vermoordde , gemartelde en verkrachtte landgenoten tijdens de veelvuldige opstanden.

        Het was wel een lieve zwarte juffrouw die mij eens een you tube filmpje bezorgde om te laten zien hoe rijk en modern de steden er wel waren ondertussen. Dit in tegenstelling met vele doodse, verloederde steden in Amerika.

        De foutieve beeldvorming, beïnvloedingen we in termen van het “RIJKE AMERIKA” versus “ARME AFRIKA” denken.

      • Christel VdM zegt:

        Over foutieve beeldvorming gesproken, Brussel is geen heksenketel maar een ‘Tropisch regenwoud’ zoals Madame Bambi zou zeggen :-P.

      • Greta zegt:

        Dat tropisch regenwoud los van de bedreigingen van die belangrijke oerbossen op ons klimaat…

        Die panelen over Congo van Jan Fabre lijken me voorbestemd geweest voor dit museum? Daar zouden ze alleszins het best tot z’n recht komen na de spiegelzaal met de verborgen handjes.

      • Christel VdM zegt:

        Dat zou u wel willen, zowat in elk museum die scarabeeënrommel van uw neefje. Een probleem: hij is geen Afrikaan. Misschien tenzij hij een evenbeeld van zichzelf met een kritisch bordje onderaan plaatst : ‘Belgische slavenhandelaar’ …

      • Greta zegt:

        @ Christel,

        Heb je ze gezien?
        Waarschijnlijk zou je net als ik voor Bruegel,Memling & Van Eyck gegaan zijn uit de Brukental collectie (Roemenië).

        Het is niet dat ik dat wens, het lijkt me enkel logisch wie de opdrachtgevers waren en waarvoor… 2012 sluit Tervuren – 2016 zag ik de tentoonstelling in ’s Hertogenbosch (Noord-Brabant) de graafschappen van weleer?
        Eén van de betere werken en verschillende zalen gevuld, wat ik in België (Vlaanderen noch Wallonië) mogelijk acht. Niet alles van JF mijn ding en neefje is hij zeker niet.
        Deze aanklachten waarin thema’s zoals spoorwegen in verwerkt zijn horen dan echt wel thuis in een dergelijk paleis met dat thema. Vond het reeds raar waarom dit in Nederland te zien was, terwijl het een Belgisch thema is.
        In die spiegelzaal in het paleis heeft hij trouwens ook stiekem die handjes verstopt, verwijzing koloniaal verleden

        Trouwens die gekleurde kevers bieden heel wat werk aan heel wat mensen…daar zit een hele industrie & economie achter.

        Ondertussen nog een blote Jezus gevonden in mijn fotoarchief…in Turkije Göreme…😉

      • Christel VdM zegt:

        De reden waarom die expo van JF in ’s Hertogenbosch doorging, kan je al in de titel lezen: ‘Tribute to Hieronymus Bosch in Congo’. Het was 500ste sterfjaar van Bosch en JF beweert de beeldtaal van Bosch gebruikt te hebben in zijn reeks over Congo.
        https://www.onserfdeel.be/nl/blogs/detail/jheronimus-bosch-500-5-wat-is-de-link-tussen-fabre-congo-bosch-en-een-olifant
        Sorry, maar Fabre teert al jaren op miljoenen euro’s belastinggeld en buit zijn werknemers uit. Sommige musea annuleerden alsnog zijn expo omdat hij nog teveel vroeg bovenop die subsidies. Van mij mag ie zijn hele keverindustrie sluiten.

  11. Ines zegt:

    Een beetje kort door de bocht van JS om zich er zo gemakkelijk van te distantiëren. Want vóór onze tijd en door een koning waar de sociaal-economisch onderdrukte Vlaamse bevolking toen weinig mee op had. Kan wel zijn maar feit blijft wel dat de geroofde rijkdommen van de Congolezen Alle Belgen ten goede kwamen. Zelfs de uitkomst van de Vlaamse sociale ontvoogdingsstrijd kon grotendeels betaald worden met het geld verdiend aan Congo. En de bouwwoede van de Leo 2 heeft mooie gebouwen en restauraties opgeleverd. Denk maar aan het station Antwerpen-centraal en talrijke andere gebouwen van algemeen nut. De mythe dat de Antwerpse handjes alleen maar teruggaat tot een legende over een reus?Yeah, right. Het straffe is dat Leo nooit een voet heeft gezet in Congo. Er was daarentegen wel een volksverhuizing van soldaten, kampbewakers, “beschavingsbrengers”, industrieel gespecialiseerde koperdieven en vooral paters en nonnen die hun sadisme konden botvieren op een weerloze bevolking. Congo heeft België decennia verrijkt, de Vlaamse en Waalse kindjes tijdelijk ontlast van een leger aan kinderverkrachters en de arbeidersklasse sociaal uit het moeras getrokken en nu dat er enkele Congolezen zich bewust op een waardige manier gaan verzetten tegen de nogal roze bril waardoor het koloniaal verleden wordt herdacht moeten ze het weer ontgelden en bespot worden. Insult after injury. Al mijn sympathie aan mensen als Bambi Ceuppens. GEEN enkele geste zal ooit genoeg zijn om het immense leed te verzachten. Een roetveegpiet al zeker niet. Het wordt stilaan tijd voor een soort van Congolees Simon Wiesenthal Center.

    • Eric zegt:

      Ha, ja, ik zou als ik u was alles wat u heeft, tot uw koelkast toe, maar naar Congo sturen want u had die dingen niet gehad zo Koning Leopold II Congo niet had gekoloniseerd en geëxploiteerd. Maar aan consequente oprechtheid is nog geen enkele linkse doodgegaan. ‘Haal de ganse wereld maar binnen, maar wel in België, niet in mijn huis. En over alles wat we bezitten moeten we ons schuldig voelen, we moeten vooral boete doen en alles teruggeven, behalve ik. Ik ben immers een linkse en dat volstaat om met een verlicht geweten anderen de les te spellen maar zelf niks concreet te doen.’ Misschien kan Ines, dat onschuldig wichtje, behalve naar het verre verleden – de regeerperiode van Leopold II – ook eens kijken naar het Congo van na de onafhankelijkheid, van 1960 tot nu. En misschien kan ze dan nog eens over de verwezenlijkingen van het kolonialisme nadenken en oordelen. Wel iets objectiever, liefst, en minder geïnspireerd door anti-blank racisme.

      • Ines zegt:

        Ik denk dat u weer de essentie mist, het gaat niet over de postkoloniale periode. Ook al is die verre van succesvol verlopen. Het gaat niet over allerlei uitvindingen die er zonder dat bruut onmenselijk geweld er ongetwijfeld ook wel waren gekomen. Het ontginnen van grondstoffen kon logischerwijze juist beter gebeuren zonder een genocide op de inboorlingen. De rede dat de moord op 10 miljoen congolezen geen
        Holocaust wordt genoemd is omdat om een economisch gepland project was en geen ideologisch zoals bij de nazi’s Staat letterlijk in de cursus geschiedenis van mijn dochter. Tja, daar zijn de Congolezen vet mee. De enige Belgische parlementariër die er destijds wat van zei was de socialist Emile Vandervelde. Al was het alleen in woord verzette hij zich toch maar in een tijd waarin nog uitgemaak moest worden of zwarten wel mensen waren. Zijn protest was te zwak en zijn eigen Werkliedenpartij had ook belangen in Congo. En tenslotte blijf ik het fascinerend vinden door een wildvreemde beladen te worden met woordjes als ‘wicht’ omwille van een mening op een openbaar forum terwijl ik al op tram vier zit.

      • Christel VdM zegt:

        Hoe weten ze zo zeker dat tien miljoen Congolezen ‘vermoord’ werden door het regime van Leopold II? Is dat niet eerder een nattevingerwerk? Men vergeet erbij te vermelden dat er ook nog andere Afrikaanse stammen en Arabieren waren, die Congolezen doodden of gevangen namen en als slaven verkochten en dat heel wat Congolezen stierven aan de gevolgen van de slaapziekte (zie mijn eerder bericht hierboven). Dat handjeskappen lijkt me eerder oorspronkelijk van de Arabieren afkomstig te zijn, een islamitische regel om dieven te straffen, niet?
        Dat ze in het Africa -museum de zwarte bladzijde van de Belgische koloniale geschiedenis kritisch benaderen, tot daaraan toe, maar dat Bambi Ceuppens ook nog als een commissaris ons al te graag op de vingers wil tikken om in haar ogen ‘foute’ woorden niet meer te gebruiken, gaat me te ver. Wat is in godsnaam verkeerd aan het woord ‘hut’ of ‘jungle’? En de slavernij bestaat al tweeduizend jaar en is niet specifiek toegepast op zwarten, hoor! Zo creëert ze een ‘safe space’ voor gelijkgezinden (pensée unique) en meer intolerantie tegenover andersdenkenden (door te snel de racismekaart naar boven te halen). Heel gevaarlijk voor jongeren van nu, die op die manier erg foutieve denkpatronen aangeleerd krijgen en niet meer in staat zullen zijn om vanuit een ander perspectief zelf de zaken te bekijken, kritisch na te denken en te discussiëren.

      • Eric zegt:

        Ik schreef niet ‘wicht’, ik schreef ‘onschuldig wichtje’ met de nadruk op ‘onschuldig’, want zo lijkt u zich te voelen. Als nazaat van het kolonialisme, waaraan volgens uw woorden zowat iedereen in België zich verrijkt heeft, profiteert ook u van de misdaden van het koloniale regime onder Leopold II. Dat ‘onschuldig’ slaat dus op hoe u zich ten onrechte voelt, niet op uw existentiële staat. En u hoopt een nieuwe onschuld af te kopen door het voor de Congolezen op te nemen. Wel, mevrouw, kan u mij bewijzen dat de Congolezen beter af waren geweest zo de Belgen zich niet met Congo hadden bemoeid? Misschien waren in dat geval de Arabieren er binnengevallen (zoals dat het geval in tal van West-Afrikaanse landen is geweest) en zouden er nog meer handjes onder de hakbijl zijn gesneuveld. Misschien hebben de Belgen Congo wel gered. Maar natuurlijk, in uw neo-calvinistische optiek moeten we ons collectief schuldig voelen voor iets wat 100 jaar geleden gebeurde. Wij (niet u, natuurlijk, want u bent links – maar de anderen) moeten ons zo schuldig voelen dat we niet meer mogen zien wat er hier en nu met onszelf gebeurt, met dit land waarin we zijn geboren. Een nieuw kolonialisme staat voor de deur, mevrouw. De nieuwe kolonisatoren zijn de barbaren uit het zuiden die West-Europa in beslag nemen, en dit via supranationale instellingen als de VN en de EU. Het is afgelopen met de nationale soevereiniteit en met de Belgische democratie. De staatsgreep van bovenaf, vanuit de internationale instellingen, wordt prima voorbereid. En de mensen, waarvan 87% tégen zijn, gedragen zich als lammetjes. Zoals ooit de Congolezen zich als lammetjes gedroegen. Ik zeg u: wat u en vele anderen in de toekomst zal overkomen is op eigen rekening te schrijven. U heeft zich niet verzet, u heeft zich door de lakeien van de media laten manipuleren. De gele vestjes die op Macron, niet op Marine hebben gestemd zijn mede schuldig aan hun huidige uitzichtloze situatie. Met hen geen medelijden. En ook niet met u.

      • Ines zegt:

        Aan Christel: Daarom moet er ook een wetenschappelijk manier dat verleden onderzocht worden.Musea zijn van een andere orde. Het Africamuseum propvol met roofkunst, moest oorspronkelijk als een propagandamiddel dienen ter ere van Leopold 2. Tijdens de laatste renovatie wouden ze de Congolese gemeenschap ook erbij betrekken om ook de andere, mindere fraaie visie erin te verweven. Een stap vooruit en wss de verdienste van Ceuppens. Raar dat koning Filip dan nu niet op de opening aanwezig zijn. Wat de woordenlijst betreft die Bambi Ceuppens heeft voorgesteld: dat is binnen het kader van dit museum naar wat ik heb gelezen. Het gaat over de zaalteksten.Omdat vroeger er vanuit een eurocentrische blik gekeken werd naar het dagelijks leven tijdens de koloniale bezetting. Dat gaat over termen die men wil gebruiken tijdens tentoonstellingen gericht aan de bezoekers. Niemand verplicht u dit over te nemen of gaat die woorden aan jongeren opleggen ofzo. Die komen niet in de dikke Van Dale omdat Ceuppens dat zegt. Geen olifanten van muggen maken. En daarbij het eufemiseren van woorden is een doorlopend proces overal in de samenleving. Hoe werd bv. een andersvalide 10 jaar geleden genoemd of sinds wanneer worden bakfietsdames snowflakes genoemd?

      • Christel VdM zegt:

        Voor mij geen probleem hoor, dat ze het koloniale verleden anders willen benaderen, op een ‘wetenschappelijke wijze’ maar door Congolezen erbij te betrekken wordt dat allemaal niet meer zo objectief onderzocht. Je haalt zelf bovenstaande voorbeelden aan: hoe Bambi Ceuppens en koning Filip erop reageren, zijn er mooie bewijzen van. Zo vindt Toma Muteba Luntumbue (Congolese kunstenaar / -historicus) dat het museum tegelijk koloniaal en politiek correct is. Hij zei zelf: ‘Ik wil een museum dat niet bang is om het woord “neger” te tonen.’
        En wie gaan ze voornamelijk in het museum rondleiden? Alleen gepensioneerden en toeristen? Ook grote schoolgroepen, jongeren dus. Die krijgen dus een vertekend politiek correct beeld à la Bambi voorgeschoteld. Die invloed is veel groter dan u denkt en dat gaat alsmaar door tot in de academische kringen.
        En ik heb er geen moeite mee hoe mensen mij soms noem(d)en. Tijdens de middelbare school hebben ze me ermee getreiterd: ‘hé doofstomme’, ‘van neuken word je doof’, ‘doven kunnen niks’. Tegen het pestende meisje, dat in het beroeps zat, reageerde ik toen : ‘Ja, en? Ik kan dan wel niet bellen, maar wel latijn. En jij?’. En tegen die grappende jongen over het neuken zei ik: ‘ zo, dan heb je ‘het’ dus nog niet gedaan?’. Sindsdien zwegen ze.
        Vorige week postte een vriend van mij op instagram een foto van zijn vliegticket, waarop iemand van de luchthaven noteerde : ‘mute + deaf’ (hij is zeer intelligent, reist alleen rond als zelfstandige webdesigner) en hij zette daaronder commentaar : “I’m proud to be deaf and mute”. En zo hoort het :-).

      • Ines zegt:

        Oh, ik dacht bij het woord ‘andersvaliden’ eerder aan verlamde mensen. Ik voel mij nu echt wel een beetje verstandelijk divers, zoals ene Bambi C.zou zeggen;-).

Reacties zijn gesloten.