De dood van God en de ultieme stunt van Steve

LietensIedereen zou het bizar vinden mocht ik vandaag niets over Steve Stevaert schrijven. Toch is het belangrijkste gisteren op deze blog al gezegd, in een tekst over politiek, macht, waanzin en… seks. Geschreven toen de speurders en de verzamelde pers nog niet aan het Albertkanaal stonden.

Toen Ingrid Lieten gisteren in Terzake de verwachte heiligverklaring uitsprak, en Stevaert omschreef als iemand ‘die niet in macht geïnteresseerd was’, klonk die leugen zelfs in een VRT-studio behoorlijk hol, zag je Annelies Beck even slikken en voelde achteraf Ivan De Vadder toch de noodzaak om die uitspraak te ‘nuanceren’.

Want Stevaert leefde van macht, was er aan verslaafd, en ging eraan ten onder. Al de rest is eigenlijk bijzaak. Wij waren maar toeschouwers, fans, of, in het slechtste geval, slachtoffers. Hij gebruikte/misbruikte zijn macht om gunstelingen naar boven te trekken en tegenstanders monddood te maken. Hij ging over lijken en hoorde perfect thuis in het gekkenhuis, genaamd de Villa Politica. Maar zelfs daar is het verkrachten van verplegend personeel een heikel punt. Verkrachten, in Afrika een oorlogs- en terreurdaad, moet ook in deze saga als een pure machtsdemonstratie worden gezien, zoals de aanklacht luidt: ‘met de verzwarende omstandigheid dat hij misbruik zou gemaakt hebben van het gezag of de faciliteiten die zijn functie hem verleenden’.

Deontologie?

Het Stevaert-tijdperk is niet alleen dat van de gratis bussen en de omgekeilde illegale villa’s, maar vooral ook van despotisch Machiavellisme zonder weerga, goed verborgen achter een zoetsappige façade van de joviale cafébaas. De democratie in zijn stad Hasselt rolde hij op door de oppositie gewoon af te schaffen middels een zgn. ‘afspiegelingscollege’ waarin hij als een Zonnekoning troonde. Ik beschouw hem als een van de zieke geesten die door Vlaanderen werd gekoesterd en de bijnaam ‘God’ kreeg. Al wie toen met de ogen knipperde, was een duivelse ketter. Gelijkenissen met wat zich vandaag afspeelt rond een andere Vlaamse God zijn louter toevallig.

Grappig overigens dat vooral de goddeloze socialisten zichzelf zo snel vergoddelijken. Ook zijn Waalse tegenhanger, Guy Spitaels, liet zich die bijnaam welgevallen. Het zijn dan ook geen echte goden, maar veeleer protagonisten van een groteske maskerade die we als democraten toch moeten ondergaan. De manier hoe Robert ‘Steve’ Stevaert in 2008 journalist Roger Van Houtte uit de Gazet van Antwerpen deed wegzuiveren, omdat hij niet vriendelijk genoeg was in zijn artikels voor de SP.a, staat uitvoerig in het boek ‘Media en Journalistiek in Vlaanderen’ beschreven, dat ik samen met Frank Thevissen uitgaf.

Het is uiteraard maar het topje van de ijsberg. Zelf heb ik de hand van Steve leren kennen, toen hij mijn ontslag als cultuurconsultant bij architectuurbureau De Gregorio forceerde, na een kritisch artikel van mijn hand in De Standaard over het nieuwe justitiepaleis in het Antwerpen van Patrick Janssens. Kon niet, mocht niet. Barbertje moest hangen.

Steve Stevaert, Noël Slangen en architect De Gregorio beheersten de Hasseltse scène en regelden onderling hun zaakjes, in een amicale sfeer van belangenvermenging, zonder veel deontologische scrupules. De corrupte Claes-clan, waartoe o.m. ook Pukkelpop-organisator Chokri Mahassine behoort, regeert er tot op vandaag. Daarom vind ik het heel vreemd dat Yves Desmet in De Morgen vandaag oproept tot ‘meer deontologie’ en respectvolle journalistiek inzake de overleden SP.a-topman. Was er indertijd maar wat minder respect geweest en wat meer journalistieke durf, want in de zaak Van Houtte probeerde vooral iedereen zijn hachje te redden en uit het vizier te blijven.

Doofpot

Politieke macht bestaat niet zonder gecontroleerde communicatie. Stevaert besloot er een eind aan te maken, toen hij dreigde definitief van zijn troon te vallen wegens de verkrachtingszaak, waarin het slachtoffer na jaren de moed had om naar het gerecht te stappen, met medische bewijzen. Toch moet ook de sprong in het Albertkanaal niet als een wanhoopsdaad gezien worden, maar veeleer als een ultieme doofpotoperatie die hij weliswaar met zijn leven moest betalen. Daaraan herkent men de echte potentaten: zelfs dood hebben ze macht en zetten ze de situatie naar hun hand.

Want door die ultieme stunt van Steve komt er geen proces, is er geen schuldige, en zal het slachtoffer geen genoegdoening krijgen. Eerst moeten we door een verplichte periode van sereniteit, met respectvolle (lees: gecensureerde) journalistiek die door Yves Desmet is opgelegd. Daarna zal, wees maar gerust, het slachtoffer zelf opnieuw in een traumatische sfeer van verdachtmaking terechtkomen. Vermoedelijk zal de afscheidsbrief, die nu boven water gaat komen, geen schuldbekentenis bevatten maar eerder een verontschuldiging of zelfs een ontkenning. Verrijzenis voorzien tegen Paasdag.

God is dus dood, maar niet helemaal. Er knaagt onrecht en er zal mist blijven hangen. Vanuit deze akelige vaststelling moeten we verder. Steve heeft zijn ding mogen doen, maar voor de slachtoffers is er geen therapie of loutering. Ik zie het als een metafoor voor de machteloze burger die steeds weer gerold wordt, in een democratie, de naam niet waardig.

Knetter zachtjes in de vrijmetselaarshel, Steve. Van mij geen medelijden of geen respect. Tenzij voor de ultieme one-liner die je nalaat: ‘Een gat in de haag maak je alleen maar groter door het uit te knippen’. Een duidelijke wenk dat wij niet verder moeten zoeken en dat potjes beter gedekt blijven. Je laat een fameus gat na, dat is zeker.

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

18 reacties op De dood van God en de ultieme stunt van Steve

  1. Schitterend artikel en nagel op de kop! Gisteravond leek Reyers laat wel een of ander volkshuis, wat een schande!

  2. Boekske zegt:

    Groot gelijk, niemand bekommerd zich over zijn slachtoffers, door sommige wordt hij nu heilig verklaard… Heb mijn huis moeten afbreken, na een juridische strijd van 20jaar… Die van de kloosterzusters en politici, zijn mogen blijven natuurlijk…

    • emiel zegt:

      Boekske,ja ze verklaren hem nu heilg maar dessooseen zijn allemaal schijnheilig ,achter de glimlach zit een satansgrins verborgen

  3. Jan zegt:

    Groot Gelijk.
    We gaan nog jaren de rekening betalen van het gratisbeleid van deze poenpakkende champagnesocialist!
    Trek de beerput maar helemaal open, want u blijft nog opvallend braaf.

    • emiel zegt:

      jan die beerput blijft dicht zeker in limburg waar zijn volgelingen de claes -clan de macht blijven houden,mooiste voorbeeld pukkelpop ,zahodi en vele andere louche zaakjes

  4. Jacques Dezeure zegt:

    Modderjoernalistiek! Wars van alle ethiek en deonthologie. Noem het nu geen toeval dat je artikel is verschenen juist na de dood van Stevaert! Je zou er de moed niet voor gehad hebben dergelijke wraakroepend artikel te schrijven duidelijk geinspireerd op een “weervraak” toen hij nog leefde. Ik ben geen socialist en ben het ook nooit geweest maar ik heb teminste respect voor mensen die achter hun idee staan en hun politieke visie hebben ondersteund gezien door meer dan 600,000 voorkeurstemmen. Eens zien hoeveel goedkeuringen jou modderartikel zal halen… dat zullen er geen 600,000 zijn!

    • gielis werner zegt:

      de waarheid mag toch nog altijd gezegd worden dacht ik en staat niet steeds in “De Morgen” of hoe dat partijblaadje ook mag heten !!!! en dan is dit geen stukje modderjoernalistiek !!!! want de salonsociali
      sten zoals deze Stevaert, Janssens, de bleitsmoelende en kazakdraaier Anciaux en enkele anderen, laten een zware erfenis na voor onze kinderen en kleinkinderen met hun gratis-politiek !!!

      • emiel zegt:

        Ach Gielis, weer een bewijs dat de waarheid kwetst en hoeveel van die 600.000 liepen nu na al die jaren nog naar het funerarium om de laatste groet te brengen .Ik was destijds een fan van steve stunt, maar later na al die smerige zaakjes mijn kas gekeerd .ik voelde mij echt dik bedrogen .Smijten met geld van anderen is niet moeilijk en dat willen de soissen nu NOG doen.Ik ben niet alleen die zo denken .

    • jan zegt:

      Ja Jacques je hebt je achternaam niet gestolen…

  5. ann van ingelghem zegt:

    Ik blijf me afvragen wat we onze kinderen en jongeren leren met deze manier van omgaan met mensen. Ik wens hen goede ouders toe die dit op een serene manier met hen kunnen bespreken. Als mensen met meer waardigheid omgaan bij een gebeurtenis als deze kunnen zij er iets van leren. Het gaat hier niet om winnen of verliezen, of wie juist was of wie niet. Iedereen is met dit pijnlijk gebeuren een verliezer. Mijn gedachten gaan bij deze gebeurtenis naar het slachtoffer dat nu een manier moet vinden om toch verder te kunnen in het leven met dit trauma. Ik hoop dat ze de kracht vind en de nodige hulp om dit te verwerken. Verwerken van zo’n trauma is dikwijls een lange en pijnlijke weg met daarbij financiële gevolgen. Mijn gedachten gaan ook uit naar de familie van Steve Stevaert. Voor hen is dit ook een pijnlijk gebeuren, afscheid moeten nemen van iemand die hen dierbaar is. Wat er de laatste dagen gebeurd is in de pers en door een grote groep van mensen doet me denken aan wat enkele dagen geleden in het nieuws kwam. Een koppel dat gestenigd werd omdat het niet voldeed aan de normen van een bepaalde groep. Gaan we daar terug naar toe? De pen en het woord kunnen een mooi instrument zijn, maar soms wordt het een gevaarlijk wapen.

    • ludo zegt:

      Mooi verwoord, Ann. Ik ben akkoord met de kritiek in het artikel, maar kan me nog meer vinden in jouw wijze woorden.

  6. Pingback: Stevaert bis: “Over de doden niets dan goeds”? | Acta Sanctorum

  7. jan zegt:

    Onbegrijpelijk dat ze in Hasselt het schijnheilig paterke bijna onmiddellijk zalig willen laten verklaren. We spreken hier over een zakkenvuller avant la letter en verkrachter/scheefpoeper, hé. Hij had nog meer show kunnen verkopen door zich op goede vrijdag aan het kruis te laten nagelen, in de plaats van in het albertkanaal te springen.

  8. Raf Geusens zegt:

    Even reageren op volgende passus: ‘Verkrachten, in Afrika een oorlogs- en terreurdaad, moet ook in deze saga als een pure machtsdemonstratie worden gezien’.
    Zoals ook Steven Pinker in zijn onvolprezen ‘Het onbeschreven blad/The blank slate’ vermeldt is de klemtoon via feministische invloed op buitensporige wijze gelegd op de machtsuitoefening van de verkrachter, zodanig dat het seksuele aspect op de achtergrond dreigt te verdwijnen. Het is toch duidelijk dat in oorlogsomstandigheden de straffeloosheid verdwijnt en de verkrachtingsdaad als een al te gemakkelijke beloning voor het zich begeven in levensgevaar kan worden beschouwd. Doen alsof die niets meer met seks te maken heeft en alles met intimidatie of met pure mannelijke machtswellust is te gek voor woorden. Het doel is seks, het middel is macht.

  9. Lieven Vercamer zegt:

    Acta Sanctorum. Ik heb je uitleg tot 3maal toe gelezen, en ik gaf je tot 3maal toe gelijk. Door heel andere werkomstandigheden, was ik ook in contact met politici. Ik ben ervan overtuigd, door mijn 34jarige carrière, dat jezelf het leven ontnemen, door een nakende gerechtszaak, een bekentenis is. Vlees in zwak, maar verdedig je dan tenminste.

  10. Jonathan zegt:

    Met interesse gelezen en het bevat zeker een vorm van waarheid. Het is een terechte aanklacht tegen het salon-socialisme dat ik zelf maar al te graag hekel. Ik zal ook geen kans onbenut laten om dat te doen als het even kan. Er is immers niets zo leuk als socialisten frontaal aanvallen en hen krampachtig pogingen te zien ondernemen om wat je zegt te weerleggen. Stevaert was evenwel niet de enige zondaar wat dat salon-socialisme betreft. Als we eerlijk zijn is overigens geen enkele politieker op hoog en middelhoog niveau en ongeacht van welke partij vrij van zonden op dat gebied. Allemaal zullen ze hun dikwijls moeilijk verworven macht gebruiken/misbruiken als de mogelijkheid er ook maar één seconde is. Helaas verdwijnt in de tekst net die aanklacht tegen dat soort van politiek een beetje naar de achtergrond omwille van de duidelijk waarneembare persoonlijke frustraties van de auteur en vrienden van. De obligatoire sneer naar de vrijmetselarij – de bron van alle kwaad in ons land meestal geventileerd door mensen die zo graag lid zouden worden van een loge maar daar keer op keer niet in slagen en hun kandidatuur steeds geweigerd zien – mocht tot slot natuurlijk ook niet ontbreken. Het blijft evenwel een sterk stukje.

  11. Guy de Walef zegt:

    precies journalisten als YDS hebben dergelijke creaturen groot gemaakt en zijn er wel bij gevaren. enige kritische zin moet niet bij hen gezocht worden, dat zou enkel geleid hebben tot vertroebelde relaties met deze “goden”. Steve stunt, schimmige schnabbelaar, salon socialist en wellicht morgen ook santo sunito.

Reacties zijn gesloten.