Filip in Congo: waarom onze vorst zo’n fervente anti-racist is

Het is nu definitief: Koning Filip en koningin Mathilde zullen van 6 tot 10 maart de Democratische Republiek Congo bezoeken. Ze worden vergezeld door premier Alexander De Croo, minister van Buitenlandse Zaken Sophie Wilmès en minister van Ontwikkelingssamenwerking Meryame Kitir.

Het bezoek was al eerder gepland maar kon wegens corona niet doorgaan. Ter compensatie schreef Filip in juni 2020 een open brief aan president Tshisekedi en het Congolese volk, waarin spijt wordt betuigd over het koloniale verleden en de slavernijpraktijken in de rubberplantages van Congo Vrijstaat. Ook tijdens het komende bezoek zal het sorry weerklinken. Of zoals de open brief het verwoordt:

‘Ten tijde van Congo-Vrijstaat werden geweld- en gruweldaden gepleegd die op ons collectieve geheugen blijven wegen. Gedurende de daaropvolgende koloniale periode werd eveneens leed veroorzaakt en zijn vernederingen toegebracht. Ik houd eraan mijn diepste spijt te betuigen voor die wonden uit het verleden. Wonden die ­tegenwoordig weer pijnlijk voelbaar worden door daden van discriminatie, nog te sterk aan­wezig in onze samenleving.’’

Elk woord van koning Filip wordt formeel gedekt door de regering, ook deze open brief. Een andere vraag is, of zijn onderdanen-tegen-wil-en-dank er zich door moeten gebonden voelen. U en ik dus. Hoeven wij te accepteren dat een onverkozen staatshoofd zomaar in onze naam spreekt, en dan nog over de toestanden meer dan een eeuw geleden in Congo-Vrijstaat? Ik dacht het niet. Het is daarbij nuttig om tussen de regels te lezen en het geheugen op te frissen.

Leopold II, staatshoofd in tweevoud

Congo-Vrijstaat was niet alleen privé-bezit van Leopold II tussen 1885 en 1908. De vorst wist dit gebied tot soeverein en internationaal erkend territorium te laten uitroepen, waarover hij de absolute alleenheerschappij uitoefende. Hij was dus vanaf dan formeel staatshoofd van twee staten, wat volgens de Belgische grondwet onmogelijk is. Niettemin namen kamer en senaat in 1885 quasi unaniem een resolutie aan waarin België en Congo-Vrijstaat door een ‘personele unie’ waren verenigd.

De ordehandhaving werd uitbesteed aan lokale kannibalenstammen die op de rubberplantages en de dorpen daar rond met niets ontziende wreedheid te werk gingen

Vervolgens bouwde Leopold in zijn ‘Vrijstaat’ een administratief apparaat uit (hoofdzakelijk door Belgen bemand uiteraard), naast een rechtssysteem dat men nog het best met de sharia kan vergelijken en waarin allerlei lijfstraffen, tot en met het beruchte afhakken van handen en onthoofdingen, een plaats kregen. De ordehandhaving werd uitbesteed aan lokale kannibalenstammen die op de rubberplantages en de dorpen daar rond met niets ontziende wreedheid te werk gingen, hetgeen de Europese pers toen al ter ore kwam. Dat belette de Belgische staat niet om aan Leopold allerlei hand- en spandiensten te verlenen, waarbij de Société General gul was met leningen, nodig om spoorlijnen en andere infrastructuur te financieren.

Het is pas door het internationale protest tegen het terreurregime van Congo-Vrijstaat dat Leopold II in 1908 gedwongen werd het gebied aan België af te staan, waarna de ergste wantoestanden ophielden en de missiepaters op het toneel verschenen. Vanaf dan begint het eigenlijke tijdperk van Belgisch Congo, dat tot 1960 zou stand houden.

Een vastgoedkwestie

Het kasteel van Ciergnon, lievelingsplek van wijlen Fabiola, een stukje ‘Koninklijke Schenking’

Deze tijdlijn maakt alleszins duidelijk dat het Belgische koningshuis er zich goedkoop van af maakt als het de afgehakte handjes op het ‘collectieve geheugen’ afwentelt, zoals Filip dat probeert. Of wanneer wordt gesuggereerd dat de strapatsen van Leopold II in het niets verzinken bij het racisme dat de Belgen -en vooral de Vlamingen – vandaag teistert. Alleen al materieel blijkt de erfenis van Leopold springlevend. Binnen ons vorstenhuis dan vooral.

De huidige privé-bezittingen van de koninklijke familie zijn rechtstreeks het gevolg van de persoonlijke verrijking van Leopold II in zijn Vrijstaatperiode. Hij liet ze aan het einde van zijn  leven onderbrengen in een ‘Koninklijke Schenking’ om successierechten te vermijden, ook weer een illegale constructie die door het parlement werd gedoogd. Voor het onderhoud van dit vastgoed, bestaande uit kastelen, parken, domeinen allerhande in België en buitenland, draait de belastingbetaler vandaag nog altijd op.

Filip wil namens zijn familie vooral géén formele excuses aanbieden, om te vermijden dat de Koninklijke Schenking door een slimme advocaat zou geïnventariseerd worden met het oog op een schadeclaim.

De ironie zit hierin: Filip wil namens zijn familie vooral géén formele excuses aanbieden, om te vermijden dat de Koninklijke Schenking door een slimme advocaat zou geïnventariseerd worden met het oog op een schadeclaim Het blijft dus bij ‘spijt namens alle Belgen’, een collectieve morele schuld die ons treft, maar die het koningshuis en zijn patrimonium netjes buiten schot houdt.

Heel het BlackLivesMatter-gebeuren is daarbij een welgekomen ideologische bliksemafleider ter ontlasting van het Hof. De strijd tegen discriminatie, de manier hoe wij vandaag omgaan met de gekleurde medemens, de zogenaamde witte privileges, Filip verlegt heel bewust het accent van de Leopoldkwestie naar het racisme van zijn onderdanen, waaraan dus moet gewerkt worden en waarvoor onder meer UNIA is opgericht. Het Koninklijk Museum in Tervuren is een andere belangrijke speler in de verwoking van de historische visie op het kolonialisme, en het universaliseren van de schuldvraag tot elke ‘witte’ bewoner van deze planeet.

Kleptocratie

Vluchtelingenkamp in Bunia, Oost-Congo

Ondertussen is ook het Congo van vandaag een failed state, tot in het merg corrupt met een steenrijke elite en een straatarme bevolking, ondanks de enorme bodemschatten en de vruchtbare landbouwgronden. Na het tijdperk van Mobutu en vader en zoon Kabila krijgen de Congolezen met president Félix Tshisekedi, aan de macht gekomen via vervalste verkiezingen, meer van hetzelfde. Verpaupering alom, overleven is de boodschap. Voor de modale Congolees is het bezoek van Filip en C° gewoon geen nieuws.

Achter de schermen blijft de Kabila-clan, goed voor zo’n 122 miljoen euro roof uit de staatskas, de touwtjes overigens nog steeds in handen houden en de lucratieve mijnindustrie controleren.

In het Oosten heerst een situatie van wetteloosheid en houden allerlei milities, waaronder de islamitische terreurgroep ADF-Nalu, strooptochten inclusief gruwelijke verminkingen. Andermaal is de bevolking de pineut. Het Congolese leger gedraagt zich als een maffia en laat zich betalen in ruil voor bescherming. Achter de schermen blijft de Kabila-clan, goed voor zo’n 122 miljoen euro roof uit de staatskas, de touwtjes overigens nog steeds in handen houden en de lucratieve mijnindustrie controleren.

Deze kleptocratie heeft zich al vanaf het begin van de onafhankelijkheid geïnstalleerd, en is eigenlijk een gevolg van de liquidatie (dit woord letterlijk te nemen) van Patrice Lumumba. Zoals geweten de eerste premier van het onafhankelijke Congo, die het gewaagd had in zijn legendarische toespraak Koning Boudewijn te schofferen, nadat de vorst de weldaden van zijn illustere voorganger uitvoerig had geprezen. Het in stukken gezaagde lijk van Lumumba werd opgelost in zwavelzuur van Union Minière, minstens met medeweten van Boudewijn, hoge Belgische regeringskringen en de CIA.

De tand van Lumumba

Congo’s eerste premier Patrice Lumumba: in zwavelzuur opgelost, met de groeten van Boudewijn

Dat weten we ondertussen in detail dankzij de research van Ludo De Witte (‘De moord op Lumumba’, 1999), maar de parlementaire onderzoekscommissie blies warm en koud rond de betrokkenheid van het Hof en de Belgische politiek, en hield het bij een algemene ‘morele verantwoordelijkheid’. Wat daarmee precies bedoeld wordt weet niemand, maar de term staat exact in het verlengde van de actuele sorry-operatie van Filip: we hebben een collectieve schuld, maar persoonlijke verantwoordelijkheid kan niet aangeduid worden. Het probleem is dus niet dat van de Coburgs en Leopold, het is gewoon ons aller racisme verdorie, black lives matter, hopla, knietje buigen.

Alles draait nu- het is wrang grappig- rond een tand van Lumumba, die de ondertussen overleden Belgische rijkswachter Gerard Soete als souvenir zou hebben bewaard. Soete is een sleutelfiguur in het boek van Ludo De Witte: hij is de man die gelast werd met de verdwijning van Lumumba’s lichaam, en dat veel later ook bekende. De tand zal tijdens het komende bezoek door Koning Filip en premier De Croo plechtig overhandigd worden aan president Tshisekedi, die het geschenk in dank zal aanvaarden.

Het probleem is dus niet dat van de Coburgs en Leopold, het is gewoon ons aller racisme verdorie, black lives matter, hopla, knietje buigen.

Daarmee is de cirkel rond. Samengevat: de kruistocht van Filip tegen ‘hét racisme’ is een mistgordijn om het familiefortuin te vrijwaren. Tegelijk verschaft ze een moreel alibi en gaat de vorst zelfs mee in de woke-terminologie om zijn familie te ontsmetten. Het in se ridicule geleur met de tand van Patrice Lumumba, tot symbolisch fetisj opgeblazen, is eigenlijk voer voor cartoonisten. Meryame Kitir (Vooruit) zal ondertussen verder de ontwikkelingshulp afhandelen ten voordele van het corrupte regime. Op het einde betalen wij, en dat is maar normaal, gezien de racistische vloek die op ons rust tot in de eeuwen der eeuwen. Amen.

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

6 reacties op Filip in Congo: waarom onze vorst zo’n fervente anti-racist is

  1. dzjakke Dzjakke zegt:

    Heeeel lang geleden, toen Zjef Geraerts, als insider, middels zijn -zéér leesbare- boeken (staan die nu nog op de index?) de échte situatie in belgiscongo uit de doeken deed, en de moord op Mobutu werd onderzocht, beweerde Gerard Soete dat hij de tand, met ijzerdraadje en al, in de Noordzee had gekieperd. Heeft hij dan gelogen, of is deze tand, als relikwie, een stukje van het kruis van kristes ?

  2. globetrotster d.r. zegt:

    Dag Johan,
    Met belangstelling uw werk gelezen.
    Meestal ben ik het volledig met je eens, ook nu.
    Over Kitir heb ik dezelfde verwachtingen. 🙁
    Ik geef ze, zoals gewoonlijk, dan wel ‘een veeg uit de pan’ op sociale media..
    altijd Franssprekende landen …
    ******
    Ter info : Bijgaand artikel over ‘Nederlands in Congo’ moet in 1957/58 geschreven zijn.
    Hugo Rau maakte zijn journalistieke wereldreis ‘Al Liftend de Wereld Rond’ van 1954-1958.
    Zijn volledige archief is te raadplegen bij het ADVN, zij zullen dit jaar een stuk van zijn 16mm-film
    publiek draaien. (méér info bij Tom Cobbaert)

    Beste en waarderende groet,
    Marjet Rau – de Roose, vanuit de Vlaamse Ardennen alwaar WELKOM
    055 312703
    ________________________________

    • dzjakke Dzjakke zegt:

      Soms ruik ik van ver de nva-immobiliën, waarrond ik eens een lange pelgrimsreis moet maken;-)

  3. Jakkes zegt:

    Eigenlijk beste Johan, had dit ganse artikel best op alle voorpagina’s van de regimekranten moeten staan.Blijf schrijven man, ik kan het best smaken!

  4. boy in a bubble zegt:

    Wie weet dat na de grote overstroming, wanneer de zeespiegel terug wat is gezakt, hier misschien zo’n zwarte hooggeplaatste arriveert, een heerser van het Afrikaanse continent, die al een staat heeft, maar er nog eentje wil. Men zal zich herinneren dat hier een Vlaamse republiek in de steigers stond, maar dat het immer wassende water het nooit zo ver liet komen. De zwarte heerser zal er een vrijstaat beginnen en de overgebleven bewoners, die het hoofd boven water hielden en zich blijvend verzetten worden nu door de zwarte sterke man meedogenloos neergeknuppeld. L’histoire se répète – au moins deux fois, sinon plus… Alle excuses van Koning Filip voor niks! En tot slot : indien Leopold II nooit zou hebben bestaan, dan had Jef Elbers er nooit een lied over gemaakt. “… en waarom wandelt om middernacht op straat, Koning Leopold II met zijn lange, witte baard? Dietwin, zoon van?

  5. boy in a bubble zegt:

    Eind goed al goed…
    Na de Patrice Lumumba Square aan de Naamse Poort in Brussel en binnenkort nu ook de Patrice Lumumbalaan aan de Zuid in Gent een muur in het stadscentrum reserveren voor een Congolees graffiti-artiest en voor de ambiance dan een concertje plannen met Staff Benda Bilili?? Mocht ik in de plaats van Koning Filip zijn, zou ik mijn bezoek bij de Congolese president toch uitstellen tot eind maart, wanneer in Kinshasa het internationaal graffitifestival Kin Graf van start gaat, kwestie van er het een en het ander nog te kunnen meepikken… Voornoemde band is niet echt een (militaire) staf – hoewel sommige van de leden op vroegere optredens wel eens camouflagekledij droegen – en was in 2020 op Etnosur, een muziekfestival voor etnische muziek en kunst in Andalusië. Benda Benlili zou in het Frans ‘ne pas se fier aux apparences’ betekenen, in het Nederlands zoiets als ‘zich niet laten misleiden door uiterlijkheden’. De band werd door 2 polio-gehandicapten opgericht en ging aanvankelijk repeteren in de zoo van Kinshasa, omdat het daar rustig was. Ze bracht het liedje Polio uit, waarin o.m. ouders worden opgeroepen om kinderen te laten vaccineren tegen polio en ze naar school te sturen. De zang is in het Lingála, deels het Frans en mogelijk het laatste album heet Effacer le tableau. Muziekstijl leunt aan bij de soukous (van het Fr. secouer = schudden), ook Rumba congolaise geheten of nog Congo Music, een muziekgenre rond 1940 ontstaan in de streek van Congo met later nog grote sterren in Parijse muziekstudio’s. Er werd een documentaire over de band gemaakt, als openingsfilm in 2010 in Cannes vertoond.

Reacties zijn gesloten.