De G-spot van Goedele: wie zoekt die vindt (niets)

Aan het einde van mijn straat prijkt een groot verkiezingsbord, waarop Goedele Liekens zich als federaal lijstduwer voor de Open-VLD Vlaams Brabant presenteert. Als huidig Kamerlid zou ze eerst niet meer opkomen, zei ze, en dat was een blijk van eerlijke zelfkennis: in het rapport van Het Nieuwsblad wordt ze als ‘ondermaats’ beschreven,  vrijwel nooit aanwezig in het halfrond. Ze krijgt nog een gevleide anderhalf op vijf. Maar door de malaise binnen de partij en de alarmerende peilingcijfers was het alle hens aan dek, en dus krijgt het politieke lieken van Goedele nog een verlengstuk.

Meteen komt ze tot de kern van de zaak, want het opmerkelijke van haar campagne zit hem in het niet mis te verstane motto: ‘Zoek mijn bolletje’. Met als baseline: ‘Helemaal onderaan dus: wie zoekt die vindt!’ Daarbij een uitnodigende middenvinger die de professionele seksuologe verraadt. Geen twijfel mogelijk: de laatste der Vlaamse liberale kiezers wordt uitgenodigd de G-spot van Goedele Liekens te exploreren. Hoe is het zover kunnen komen?

Kwallenpolitiek

Gemeenteraadsverkiezingen van 1946: de CVP presenteert zich als vrouwenpartij

Laten we zeggen dat de komst van de vrouw in de politiek de spelregels heeft veranderd. In een vorige doorlichting had ik het al over de Oedipale relatie tussen Bart De Wever en Tom Van Grieken: een beetje Freudiaan ziet toch dat deze machtsstrijd over een nakende vadermoord gaat. Bart is de patriarch in het verhaal, die zal onttroond worden door de rebellerende zoon Tom. Waarna deze, overeenkomstig de mythe, met zijn moeder aan de haal gaat, zijnde de moeder van alle verkiezingen. Ooit wordt ook Tom oud, en zal weer een andere rebel hem ritueel afslachten. Politiek is oorlog, de democratie heeft daar niets aan veranderd, integendeel.

Via haar stemrecht kon de vrouw de aantrekkelijkste, meest sympathieke, zachte man aan de macht brengen, die niet alleen met de bijl zwaait, maar ook liefdevol voor de kroost zorgt en het huis beveiligt.

Het vrouwelijk stemrecht heeft de Freudiaanse logica echter grondig dooreen geschud. Kiezen mannen simpelweg voor de sterkste, die dan ook de meeste privileges krijgt, vrouwen zoeken nog andere kwaliteiten in de man, namelijk bescherming, veiligheid, betrouwbaarheid. Via haar stemrecht kon de vrouw de aantrekkelijkste, meest sympathieke, zachte man aan de macht brengen, die niet alleen met de bijl zwaait, maar ook liefdevol voor de kroost zorgt en het huis beveiligt.

Daar sta je dan als messentrekker en bloeddorstige alfa. Wat mannen willen, dat is duidelijk, en daartoe is een rechttoe-rechtaan taal geschikt. De vraag is echter deze die Sigmund Freud al formuleerde: Was will das Weib? Wat wil de vrouwelijke kiezer, en in haar zog de vervrouwelijkte man? Weten ze het zelf wel?

Dat leidde tot een wetenschap op zich: de politicologie. Dra kwamen de spindoctors op, de communicatiestrategen, de affichebedenkers, en werd propaganda vooral geslijm om de vrouwelijke kant van het electoraat te behagen. Lees: de labiele, beïnvloedbare kiezer. Parallel daarmee kwam de CVP op toerental, marktleider van het politieke centrum. Een midden dat mannen toeliet als van oudsher hun ding te doen, maar wel achter een façade van menselijkheid, zorgzaamheid, verbinding, enzovoort. Deze kar van de kwallenpolitiek is meer dan een halve eeuw blijven doorrollen, ook via de andere traditionele partijen, tot en met Alexander De Croo die zich een feminist noemt en in de coulissen met een pornoster poogde aan te pappen. Zonder overigens haar bolletje ooit gevonden te hebben.

Roodkapjes

De immer lachende politicus/a in campagnemodus

De ontaarding van de politieke cultuur is dus, raar maar waar, begonnen met het vrouwenstemrecht. De machtsstrijd is altijd heftig geweest, de politieke leugen is oud, maar de omzwachteling ervan, het subtiele gehuichel, betrekkelijk nieuw. Een heel arsenaal van verleidingstrucs, nietszeggende blabla, moest de als Don Juan gerecycleerde wolf zoveel mogelijk electorale Roodkapjes opleveren. Heel het klassieke politieke centrum, vooral ter linkerzijde, zweert tot op vandaag bij deze demagogie van de zachte waarden. Af en toe valt zo’n soapacteur uit zijn rol, zoals Conner Rousseau.

Dat vooral jonge mannen nu voor het Vlaams Belang stemmen, heeft te maken met die weerzin tegen de deugmoraal en de hypocriete gelijkheidsideologie waarvan de oude wolven zich bedienen.

Het werd er niet beter op toen vrouwen zelf verkozen werden, het tot parlementair en zelfs tot minister schopten, waarbij ze heel de tijd klagen over de ‘hardheid’ en de ‘ranzigheid’ van het politieke universum. In de menopauze worden ze helemaal labiel en zelfs androfoob, zie Gwendolyn Rutten. Helaas, politiek is een mannenzaak, en er zijn signalen dat de kiezers de kwallenpolitiek niet meer lusten. Vrouwen en eunuchen laten zich nog steeds overtuigen door soft talk, maar de mannelijke kiezer, vooral van jonge leeftijd, heeft het gehad met de wolf in schaapskleren, alias de polygamist die met vrouwvriendelijke praatjes de kluit belazert en doet alsof er zoiets als beschaafde politiek bestaat.

En zo zijn we weer bij Oedipus en de vadermoord beland. Dat vooral jonge mannen nu voor het Vlaams Belang stemmen, heeft met te maken met die weerzin tegen de deugmoraal en de hypocriete gelijkheidsideologie waarvan de oude wolven zich bedienen.

Boze jonge mannen

Een samenkomst van Schild&Vrienden

Vrouwen kunnen maar beter van deze clash weg blijven. Dat zeggen ze zelf met zoveel woorden, ze vinden de sfeer ‘toxisch’. Terecht, en het is nog maar begonnen. Terwijl de jongens het oude centristische leugenpaleis opruimen, en weer gaan voor echte mannelijkheid, kunnen de tradwives alvast de wasmachine vullen. In een verdere fase kunnen zij hun stembrieven verbranden, zoals de meisjes in ’68 hun bh’s in de fik staken. Ze moeten zich nu niet meer laten opnaaien door een verkiezingsaffiche met een lachende man, en kunnen zich bevrijd thuis met hun G-spot bezig houden.

Met de genderideologie en de LGBTQ+ schema’s probeert links de machtsstrijd in een lettersoep te verdrinken, en de oertegenstelling (‘polarisatie’), de reden waarom politiek überhaupt bestaat, te camoufleren.

Uiteraard zal de progressistische lobby dit niet zomaar laten gebeuren. De algehele feminisering van de samenleving heeft geleid tot een slachtoffermoraal, die elke vorm van weerbaarheid fnuikt en iedereen probeert in te schrijven in een flou anti-discriminatieverhaal, waar de overheid voortdurend in moet reguleren. Dat komt het bestaande systeem goed uit.

Met de genderideologie en de LGBTQ+ schema’s probeert links de machtsstrijd in een lettersoep te verdrinken, en de oertegenstelling (‘polarisatie’), de reden waarom politiek überhaupt bestaat, te camoufleren. Alleen semi-impotenten, geslachtlozen, transgenders of queers mogen nog aan het debat deelnemen, soms wordt zelfs ontmanning een optie. Of de jongens het toch niet eens willen proberen in een ander lichaam, helemaal terugbetaald door het ziekenfonds? De angry young men hebben er geen oren naar.

Telkenmale ik Goedele met haar bolletjesaffiche passeer, bedenk ik: misschien is er wel helemaal niets te vinden, behalve nat geregend papier. Waarna ik meestal rechts afsla, volle gas.

Vindt u deze column interessant, leerrijk, controversieel, of hebt u tenminste eens goed kunnen lachen? Dan is een donatie, hoe bescheiden ook, misschien een goed idee.  
Dit bericht werd geplaatst in Het politiek theater, Politiek incorrect, Sterke Vlaamse verhalen. Bookmark de permalink .

11 reacties op De G-spot van Goedele: wie zoekt die vindt (niets)

  1. Serge Vanhee zegt:

    Denkend aan Goedele Liekens kan ik niet slapen,
    Ik tel alleen maar dooie schapen. (naar Gerrit Komrij)

  2. Eric de Eerste zegt:

    De feminisering van de politiek heeft ons gebracht naar een punt (of is het een bolletje?) van waar we uitzicht hebben op een nucleaire oorlog tegen het door machtsvrouwen intens gehate machismo van Poetin en op een door technologie steunende tirannie in de EU. Het globalisme met al zijn totalitaire uitwassen wil alomvattend en alles controlerend, dus supervrouwelijk zijn. De wereld moet een baarmoeder worden waaruit geen ontsnappen meer mogelijk is. De stalen omklemming wordt dodelijk, geboorte ondenkbaar, vrijheid een misdaad, de man – vooral de blanke – een schoenzool óf een gevaarlijk relikwie aan wie gauw een eind moet gesteld worden. De Mata Hari’s van dear Ursula zullen hem wel verleiden en verraden.

    Be careful, Big Sister is watching you !

  3. Jean zegt:

    Ik, zelfs ik, teken bezwaar aan tegen de ‘verfoeilijke seksistische’ stelling dat de ‘ontaarding van de politiek’ het gevolg is van het stemrecht voor de vrouw. De oorzaak ligt immers in de zwakzinnigheid van de demos in het algemeen. Het is ook niet links dat woke is, de demos is woke en profileerde zichzelf al als slachtoffer vanaf het begin. De demos is een immer ontevreden keetschopper en klepzeiker, en de huidige generatie woke is slechts het geestelijk nageslacht van de vorige generaties, heden een generatie van scherpslijpers die aan het eeuwige slachtofferschap van de vorige generaties een puntje zuigen. Zij vertegenwoordigen het logische vervolg.

    Uiteindelijk strijden joden en de demos in de democratieën om het ultieme slachtofferschap, soms gaat dat gelijk op en met elkaar mee, maar soms is er conflict over de rechtmatige status van het ultieme slachtofferschap, en men vliegt elkaar daarom in de haren. In het Gaza-Israël conflict buitelen de linkse en rechtse deugdzaamheid en slachtofferschap signaleerders daarom ook over elkaar van vermeende betrokken deugdzaamheid voor de slachtoffers.

    Degenen die tegen woke strijden zijn over het algemeen slechts degenen die een groepsgebonden slachtofferschap door de tijd heen gelegitimeerd en genormaliseerd hebben, degenen die het niet zien zitten dat anderen hun methode via verdere scherpslijperij, raffinement en democratische individualisering overnemen, aangezien het om de macht gaat.

    • Jean zegt:

      Overigens is het zo dat mijn analyse (d.w.z. dat het slachtofferschapscomplex een product is van de democratie, van de eeuwig ontevreden kinderlijke demos, haar demagogen, ophitsers, en haar omhooggevallenen) wordt ondersteund door eerlijke geschiedschrijving van een aantal historische democratieën, waar sprake was van dezelfde toenemende fenomenen, maar niet van stemrecht voor vrouwen…
      Het is goed mogelijk dat het feminine karakter de situatie nog erger maakt, alsof de situatie historisch gezien al niet erg genoeg was.

    • Jean zegt:

      De obsessie met discriminatie is ook een democratisch fenomeen. De democratie heeft immers een ziekelijk gelijkheidscomplex. Eerst is dat complex gebaseerd op sociaal-economische afgunst, maar naarmate de democratie vordert wil men ook andere vormen of vermeende vormen van onderscheid verbieden. Dat gaat dus gepaard met het verbieden van het waarnemen van speciale attributen en het verbieden van het bezit van die attributen en capaciteiten. Dat vind ook typisch democratisch plaats op een steeds lager niveau, dat van seksualiteit bijvoorbeeld. Alle specifieke vormen en attributen moeten verboden worden, en uiteindelijk is alles fluïde, naar individuele democratische keuze.

      In de diepzee is er sprake van fluïde oervormen die lang geleden zijn ontstaan, daarna is er sprake geweest van een lange evolutie naar heldere vormen en gedifferentieerde geprononceerde functies en kwaliteiten, de democratie wil weer terug naar de fluïde oervormen, uiteindelijk de oertoestand. Een toestand van gelijkheid die geen afgunst op kan wekken, die geen reden geeft tot het zo gehate onderscheid dat mogelijk superioriteit (grotere doelmatigheid) kan betekenen.

  4. Jean zegt:

    Dus woke is zo bezien dus een kwestie van democratische differentiëring en individualisering van slachtofferschap. Waar het eerste democratische slachtofferschap bestond uit het slachtofferschap van zeer grote groepen, die, aangemoedigd door hun demagogen, zichzelf graag als slachtoffers voorstelden van historische elites, koningen, keizers, aristocratieën, oligarchieën, ‘patriarchaat’, kerk, en zelfs een bourgeoisie , is er op termijn sprake van het verzinnen van redenen voor slachtofferschap van minderheden, en uiteindelijk individueel slachtofferschap.
    Als op een gegeven moment de zogenaamde historische onderdrukkers verdwenen zijn, dan richt het eeuwige democratische slachtofferschap zich op eigen volk, aangezien er niks anders is om de schuld te geven. Je kunt je frustraties natuurlijk wel richten op Poetin of andere verre heersers de schuld geven, maar niks is zo leuk als je verhulde haat, intolerantie en incompetentie uit te leven op je directe naaste of hoger gestelde.

  5. rony stokart zegt:

    Waarop wacht (o.m.) Conner om met een affiche met “zoek mijn ballen” ons straatbeeld op te fleuren? Nu dat enig gevoel voor goeie smaak toch niet meer past.

  6. extreem-naïef zegt:

    Is liberalisme geen geestelijke stoornis? Ik vraag het me soms af… Van verder over de taalgrens was er ook nog het onthutsende nieuws van ene Maxime Prévot van Les Engagés (vroeger CDH), die nu toch wel met geen extremen wil samenwerken!! Geen probleem, toch? Joepie, verlost van nog wat vervelende Walen met al hun chiqué! Dank u, Heilige Verlosser! Zie, dat heet nu eens echt engagement… Il fera beau demain!

  7. dzjakkeDzjakke zegt:

    Ce que femme veut, Dieu le veut.

    • dzjakkeDzjakke zegt:

      If you can’t beat them, ….

      Volgens mijn vriend Sigmund is het verlangen van ge- of ontpiemelde mensen om zich als vrouwelijk uit te leven, dieptepsychologisch verklaard door hun verlangen naar de vrouwelijke oermacht via het identificatieproces.

      En zie, behalve in de de wereld van de religieziekten werkt dat!

  8. Sylvia, Vieke, whatever ... zegt:

    Alweer een meesterlijke column, humoristisch maar recht voor de raap, ik als vrouw kon er zelfs mee lachen en niet minder dan je gelijk geven. Meegenomen misschien: ooit heb ik me eens met naam anagrammen beziggehouden, waaronder die van mevrouw Liekens, wat me enkel maar tot het volgende heeft gebracht: ‘de snel geile koe’. De letters kloppen helemaal!

Reacties zijn gesloten.