Reuzegom, of de ontsporing van het groepsdenken

Laatste foto van Sanda Dia (VRT NWS)

Ze noemen zich Janker, Zaadje en Strontvlieg, en staan nu samen met 15 companen terecht voor een doopritueel met dodelijke afloop op 5 december 2018. Voor wie het interesseert, de volle namen van de protagonisten publiceerde ik drie jaar geleden al op mijn blog. Niet om ze aan de schandpaal te nagelen, maar omdat ik die regel ook hanteer bij andere volwassenen die terecht staan voor feiten die niet betwist worden. Daarbij gaat het om lieden die zich als het kruim van de samenleving beschouw(d)en en de doop zien/zagen als een inwijdingsritueel om tot de elite te mogen behoren. Noblesse oblige.

De details waarbij ingenieursstudent Sanda Dia aan zijn einde kwam, zijn dermate schokkend, dat dit een groot mediaspektakel is geworden, door de advocaten zelf mee opgevoerd. Ik vraag me bijvoorbeeld af wat Walter Damen, verdediger van L.L., alias Strontvlieg, tijdens de procesweek in het TV-praatprogramma De Afspraak komt doen. En dan maar lamenteren over een trial by media. Daarnaast is er de showadvocaat Sven Mary, optredend namens vader Dia, die overal orakelt dat de daders moeten ‘gebrandmerkt’ worden. Een middeleeuws inzicht dat misschien beter zou gelden voor de drugsbaronnen die tot het uitverkoren cliënteel van Mary behoren.

Burschenschaften

Walter Damen had er een experte bij gehaald, psychiater dr. Lieve Dams, om inzicht te krijgen in de ‘groepsdynamiek’ waaruit die excessen ontstaan. Dat is natuurlijk een tactiek van de verdediging om individuele schuld te ontlasten en het voor te stellen alsof de groep door een eigen fatale logica wordt aangedreven: wir haben es nicht gewusst. Anderzijds is het groepsgegeven wel degelijk fundamenteel in heel de kwestie, maar men moet het in een breder socio-historisch perspectief bekijken.

Hoe meer kots en urine, hoe groter de vernedering, des te glorieuzer oogde de toekomst van deze fils-à-papa’s die uiteindelijk toch maar konden studeren omwille van de afkomst, niet het talent.

Studentendopen dateren van het begin van de 19de eeuw, waar de zonen van de begoede burgerij zich aan de universiteit verenigden rond een motto van exclusiviteit met een rechts-reactionaire kleur, zie de Duitse Burschenschaften. Dat is belangrijk om het fenomeen te begrijpen: het gaat om jonge mannen die hun privileges wilden legitimeren en ritualiseren binnen een ‘heilig verbond’ dat de moderne versie moest zijn van een middeleeuwse ridderbond, genre de Tempeliers. Een kaste van top-intellectuelen, voorbestemd om de staat te dragen en de maatschappij te leiden.

Het contrast tussen de goorheid van de uitspattingen inclusief zuippartijen, en deze nobele missie, moet dan weer verklaard worden vanuit een drang tot desublimatie: hoe meer kots en urine, hoe groter de vernedering, des te glorieuzer oogde de toekomst van deze fils-à-papa’s die uiteindelijk toch maar konden studeren omwille van de afkomst, niet het talent. Schaamte en moreel besef waren uit den boze, ze dienden vervangen te worden door eergevoel en onvoorwaardelijke trouw aan de Bond.

Een gestoord bruut jaar

Voor de rest nette jongens (VTM)

Janker en Zaadje zijn verre afstammelingen van deze 19de eeuwse schaar van burgerridders. De schachtentemmer en de praeses komen uit begoede families waarin de elitaire moraal er van jongs af aan wordt ingelepeld. En nu komen we op de fameuze groepsdynamiek, en het grootste argument van de verdediging: niemand was of is verplicht om die dopen te ondergaan. Formeel toch niet. Sociaal, dat is een ander verhaal: elites trekken vooral mensen aan vanuit de onderkant, die willen promoveren.

Sanda Dia was een iets te brave jongen die er vooral wilde bij horen, en die zo’n exclusieve studentenclub ook wel zag als een springplank voor zijn carrière. Dat lidmaatschap moet men verdienen. Liters visolie, dode muizen en ijskoude waterputten bieden dan goede diensten. Wat hier uiteindelijk mankeert, is de wil en de kracht om te zeggen ‘foert gasten, hier doe ik niet aan mee’. Dat geldt voor alle studentendopen, het gebrek aan karakter van de deelnemers, het zich uitleveren aan de groepsdwang om vooral niet uitgesloten te worden. Maar Reuzegom was nog iets hors catégorie: hoe zwaarder de inwijdingsproef, hoe groter de status, eens deze volbracht.

De meelopers zijn zwak, de leiders zijn in se lieden waarvan de persoonlijkheidsstructuur op zijn zachtst gezegd deuken en kloofjes vertoont.

De leiders en aanstokers speculeren op het succes van deze groepsdwang, en zien de vernedering als een toelatingsproef maar ook als de bevestiging van hun eigen gezag. Die behoefte op zich wijst nog op iets anders: een latent gebrek aan zelfrespect, ondanks het schijnbaar groot ego. De meelopers zijn zwak, de leiders zijn in se lieden waarvan de persoonlijkheidsstructuur op zijn zachtst gezegd deuken en kloofjes vertoont.

Het meest relevant document is allicht de fameuze speech waarmee Alexander G. alias Janker in 2018 de praeses-verkiezingen van Reuzegom won: ‘Ik wil er volgend jaar echt een bruut jaar van maken, met afzuipen op donderdag. Ik wil er geen bruut jaar van maken, maar een gestoord bruut jaar. (…) Vergis u niet, bovenal wil ik een mentor zijn voor onze potentiële elite.’ Er duikt zelfs een heel bijzonder motief op waarom Alexander zo graag voor mentor wil spelen: ‘Ook Napoleon en Castro waren klein. En zelfs onze goede Duitse vriend Adolf stak nauwelijks boven de grond uit.’ Over deze laatste en zijn minderwaardigheidscomplex is inderdaad een complete bibliotheek neergepend. Maar meteen is het pathologisch karakter duidelijk waarin de groepslogica uitgroeit tot een groepsdictatuur: de leider lijdt aan chronische overcompensatiedrang.

Bezinningsmoment

Reuzegom is op zich geen extreemrechts fenomeen, maar ik zie deze kring en haar gebruiken wel als een metafoor voor een anti-liberale, totalitaire maatschappij waarin het individu zich helemaal moet conformeren, op risico van sociale uitsluiting. De ironie is, dat de woke-ideologie vandaag net hetzelfde doet, waartegen rechts beweert zich af te zetten. De cultus van de groepsdiscipline en de onderwerping aan de leidende doctrine (pensée unique) staat in wezen haaks op dissidentie en kritische individualiteit.

Als we een elite, een maatschappelijke bovenlaag van doen hebben, dan moet ze zich gedragen als een aristocratie van de geest, niet als een laffe bende comazuipers.   

Gehoorzamen en zich conformeren blijft de hoofdopdracht, dàt is de ongezonde boodschap van het ontgroeningsritueel dat door Janker, Zaadje en C° tot zijn perfectie werd uitgevoerd. Een ‘elite’ die dwangrituelen koestert en onderwerping eist aan de toegangspoort, kan nooit een tegengewicht bieden voor de verwoking van de samenleving. Voor de rest mag dit proces van mij een louteringsmoment zijn, en een rituele begrafenis van de groteske pseudoniemen Janker, Zaadje en C°. Kritisch denken en de durf om dingen in vraag te stellen, wars van elke groepsdwang: als we een elite, een maatschappelijke bovenlaag van doen hebben, dan moet ze zich gedragen als een aristocratie van de geest, niet als een laffe bende comazuipers. Ont-dopen graag.

Vindt u deze column interessant, leerrijk, controversieel, of hebt u tenminste eens goed kunnen lachen? Dan is een donatie, hoe bescheiden ook, misschien een goed idee.

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie, Politiek incorrect, Sterke Vlaamse verhalen, wokisme. Bookmark de permalink .

10 reacties op Reuzegom, of de ontsporing van het groepsdenken

  1. Serge Vanhee zegt:

    Johan smijt altijd in de roos!
    Mooie openbaring van “Das Unheimliche” in de cultuur.

    Wellicht kan de chronische overcompensatiedrang nog aangevuld worden met een sadistische lustbeleving binnen het begrip “jouissance” (Lacan) in de Hegeliaanse dialectische betekenis dat de slaaf gedwongen is te werken om producten voort te brengen ter genieting van de meester. Jouissance behelst anderzijds een voortdurende neiging deze wet of grens te overschrijden en voorbij het lustprincipe te gaan. Resultaat is dan niet een surplus aan plezier, maar eerder pijn. Vandaar de sadistische onderstroom binnen de overcompensatiedrang.

    Met een gewone dokter zal “de janker” dus zeker niet geholpen kunnen worden.

    • Van den Wijngaert zegt:

      Elitecrapuul en laffe meelopers zonder ruggengraat, is dat de crème de la crème van onze prestatiemaatschappij ?
      En die komen dan later in de politiek (zie bvb. de Etonboys in Engeland) of aan het hoofd van bedrijven terecht …

      • Van den Wijngaert zegt:

        Zie ook Bullingdon Club (Oxford University), om bepaalde fenomenen beter te begrijpen.

  2. Arre zegt:

    Sorry, Johan, maar een ‘Bursenschaft’ in het Duits bestaat niet. U bedoelt waarschijnlijk een ‘Burschenschaft’, een ‘Bursche’ is een knaap, jongen, kerel of ook lid van een studentenclub. Voor de rest een goed artikel.

  3. U heeft helemaal gelijk. Dank voor de correctie.

  4. Marc Schoeters zegt:

    Helaas loopt het in de titel van dit schrijfsel van Johan Sanctorum al mis. Ik lees daarin namelijk het woord “groepsdenken”. Voor wie het na duizenden jaren wereldgeschiedenis – boordevol bloed en gevuld met domheid & kwaadaardigheid & smeerlapperij – nog altijd niet zou weten of begrijpen: het woord “groepsdenken” is een oxymoron.

    Een groep kan per definitie níét denken – en denken in groep is per definitie onmogelijk. Wie dat in twijfel zou willen trekken – leze best eens wat serieuze literatuur over communisme, fascisme, neoliberalisme, elitarisme, globalisme, wokisme en mohammedanisme. De ene groep nog kwaadaardiger en kankerachtiger dan de andere. Allemaal massaal grote en extreem griezelige mensengroepen – groepen waarin van geen mens serieus verwacht wordt dat hij of zij ooit kritisch zelfstandig zou denken. Onnadenkende mensenkuddes dus die vanuit hun primaire en blinde domheid een gevaar vormen voor elk levend wezen op deze planeet.

    Er was daar tijdens de moordpartij op Sanda Dia in dat minkukel-groepje Leuvense studentjes – koekoekskuikentjes uitgebroed in elitaire nestjes en met boven hun leeghoofdjes de wapperend beschermende “propere” handen van hun maatschappelijk machtige en geprivilegieerde mama’s & papa’s – dus hélemáal geen sprake van “denken”. Maar wél van heel de vernietigende groepsmacht die – zoals gezegd – elk levend wezen op deze planeet bedreigt.

    Daarom mag geen enkele van die Leuvense studentjes óóit – zelfs niet in de verst afgelegen gebieden op aarde – een of andere belangrijke functie uitoefenen. Wie die “strontvliegen” een lucratieve trog aanbiedt – is niet meer of minder dan zelf een stuk stront. Het moorddadige “groepsondenken” van die geprivilegieerde studentjes moet hen tot aan het einde van hun leven achtervolgen. In naam van het leven zelf! Dat hun namen en die van hun “opvoeders” voor altijd open en bloot op het internet staan – en hopelijk voor altijd zullen blijven staan – is een noodzakelijk en prachtig geschenk voor al wie het eigen leven en dat van anderen koestert.

    Dus nee – Johan. Dit moest er even uit. “Groepsdenken” – my ass! Hoe krijg je zo’n oxymoron als filosoof uit je pen!

    • Serge Vanhee zegt:

      Misleidende argumenten zijn vaak het bewijs van vooringenomenheid. Er bestaat wel degelijk een definitie van het begrip “groepsdenken”. U hebt natuurlijk ook het recht om daar niet akkoord mee te zijn. Achter de bergen…meer bergen, niet waar?

    • FLeminX Not Dead zegt:

      Wat een geleerde uitleg ik hier toch allemaal lees! Veul beter dan “groepsdenken”, is da nie “groepszingen”? Straks Vlaams Nationaal Zangfeest… allen daarheen! “Too many boys!”, maar als je zo goed kan zingen als deze “boys”… Wir kapitulieren nie!!!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s