Jack Schoepen for president!

Komt en wenst hem goede vaart

De Vlaamse regering blaakt van ambitie en benoemt mensen op cruciale posten die het verschil kunnen maken: niemand minder dan Jack Schoepen, zoon van wijlen Bobbejaan, heeft van minister van Mobiliteit en Omgeving Lydia Peeters (Open VLD) groen licht gekregen voor het ontwikkelen van een recreatiepark naast de luchthaven van Deurne. Het domein wordt 5 hectaren groot en zal Captain Jack heten.

Mits alle vergunningen afgeleverd zijn, start de bouw in de loop van volgend jaar. In 2034 zou het park zijn deuren moeten openen. Men mikt op 300.000 bezoekers per jaar. Omwonenden en lokale bewindvoerders zijn er niet gerust in. Het nabijgelegen Wijnegem Shopping Center zorgt elk weekend al voor monsterfiles, en de gewestweg Krijgsbaan is nu reeds oververzadigd.

Vooral in Mortsel centrum, een berucht congestiepunt, vreest men chaos, temeer daar Jack een treintje naar het park wil laten vertrekken. Sowieso moet er eerst een mobiliteitsstudie opgemaakt worden en is het wachten op een omgevingsvergunning. Maar zoals alle Vlamingen met visie heeft Captain Jack daar niet op gewacht en presenteerde hij aan de pers in ware Hutsstijl een serie maquettes en visuals.

Klein familiedrama

Nadat zijn vader Bobbejaanland had verkocht, begon hij te zwerven en werd ‘Captain Jack’ 

Jack Schoepen is een van vijf telgen van de in 2010 overleden Bobbejaan Schoepen, bezieler van het naar hem genoemde attractiepark in Lichtaart/Kasterlee. Zoon Jack kreeg in 1987 de dagelijkse leiding over Bobbejaanland, maar omdat hij zijn broers en zussen niet kon uitkopen, kwam het in 2004 in handen van de Spaanse groep Parques Reunidos. Een klein familiedrama. Jack verliet het bedrijf, begon te zwerven, liep marathons en liet zich Captain Jack noemen. Uit die tijd dateren ook de vliegtuigfantasieën en verzamelt hij als ‘pretparkconsultant’ een complete crew rond zich. 

In wiens politiek hoofd dat idee van een Antwerps luchthaven-themapark vorm kreeg, blijft een goed bewaard geheim, evenals de kwestie hoe het plaatje financieel rond zal geraken. 

Het werd zo langzamerhand wat zielig, maar kijk, de wonderen zijn de wereld niet uit:  de Vliegende Kempenaar bleek de enige kandidaat voor een door de Vlaamse overheid voorzien themapark rond, jawel, luchtvaart. Locatie: Antwerp Airport. In welk politiek hoofd dat idee vorm kreeg, blijft een goed bewaard geheim, evenals de kwestie hoe het plaatje financieel rond zal geraken.

Uit gegevens van de website DeRijksteBelgen blijkt Captain Jack een van de armste Belgen. Zijn vennootschap dat het pretpark zal gaan bouwen, Skice Development II, is al jaren verlieslatend. De nodige 200 miljoen liggen niet voor het rapen, misschien is het iets voor Marc Coucke als hij Anderlecht van de hand doet. Helaas heeft die al half Durbuy opgekocht voor zijn eigen pretparkdromen. Een gok:  Captain Jack zal nog eens langs de Vlaamse subsidiekassa passeren om zijn project gefinancierd te krijgen. Iets met Flanders Technology, educatieve meerwaarde en zo.

Tripadvisor

Ondertussen kan men zich de vraag stellen of er eigenlijk iemand zit te wachten op zo’n Aviation Theme Park met een tot hotel verbouwde Boeiing naast een verlieslatende luchthaven, behalve Captain Jack zelf en zijn crew. En of de Vlaamse regering vooraf de kosten en baten wel goed heeft ingeschat.

Volgens Tripadvisor telt Vlaanderen momenteel 38 attractie- en/of themaparken. Bellewaerde, Plopsaland De Panne en… Bobbejaanland zijn de drie meest populaire. Een kleine veertig recreatiebedrijven dus, die onmiskenbaar hun toeristische functie hebben, maar die ook grote verkeersstromen veroorzaken, want de Vlaming komt nu eenmaal graag met de auto afgezakt én begrijpelijkerwijze in het weekend en de schoolvakanties.

Ik zou graag weten wat minister Zuhal Demir (N-VA) van de ambitieuze plannen van Captain Jack vindt, gezien het schrijnend tekort aan groene ruimte in Vlaanderen.

Aan de andere kant is onze regio, met zijn ca. 500 inwoners per vierkante km, samen met Nederland de dichtst bevolkte van Europa. Vlaanderen snakt naar wat groen en open ruimte. In zo’n context is er maar één serieuze optie voor de luchthaventerreinen in Deurne/Borsbeek/Mortsel: een groene recreatielong voor de Antwerpse regio. Een plek om te verpozen, met sport- en wandelfaciliteiten, plus uiteraard wat terrasjes en belevingstoestanden. Niks spectaculairs, gewoon parksfeer. Iets als De Schorre in Boom, maar dan liefst zonder Tomorrowland.

Ik zou graag weten wat minister Zuhal Demir (N-VA) van de ambitieuze plannen van Captain Jack vindt, gezien het schrijnend tekort aan groene ruimte in Vlaanderen. De historische achterstand ingevolgde de lintbebouwing, de verrommeling, en de wildgroei van koopcentra in de stadsrand wordt maar moeizaam gecompenseerd. Van de tegen 2024 beloofde 4000 hectare bos, ter compensatie van wat is gekapt, zijn er vandaag nauwelijks 700 gerealiseerd. Ware het niet van onze privé-tuinen, die 9 procent van het grondgebied uitmaken, Vlaanderen zou de meest verharde regio van Europa zijn, ook weer een record.

Gevleugelde beeldspraak

Het verhaal van de luchthaven Deurne zelf dan, waar Jack zijn project op ent. Het door de Vlaamse regering bestelde kosten-baten rapport laat aan duidelijkheid niets te wensen over: ofwel enorm uitbreiden, wat onhaalbaar is, ofwel sluiten. De Vlaamse regering legde het advies naast zich neer en verkoos voort te modderen op een verlieslatende speelgoedluchthaven. Los van de hinder voor de omwonenden zal de Vlaamse overheid tussen 2020 en 2040 zowat 80 miljoen euro gestoken hebben in Antwerp Airport. Beetje raar toch voor een centrumrechtse ploeg die vooral hamert op zuinig beheer en begrotingsevenwicht.

Zijn internationale ervaring mag er zijn, zijn stamboom staat als een Hutstoren, en als partijpolitiek onafhankelijke zou hij de perfecte piloot zijn in de cockpit van onze natie op de brede startbaan van de geschiedenis.

De conclusie van heel dit verhaal is even simpel als drastisch: we hebben hier een visionair manager, een koning zonder land, en aan de andere kant een land zonder staatslieden.  Dat die twee elkaar moesten treffen stond in de sterren geschreven. In feite zou Jack Schoepen beter minister-president van Vlaanderen worden, in plaats van baas van een themapark, laat dat gerust over aan de huidige Vlaamse bestuursploeg. Jack is een man met ambitie en een droom, en met uitstekende kwalificaties. Zijn internationale ervaring mag er zijn, zijn stamboom staat als een Hutstoren, en verheven boven de partijpolitiek zou hij de perfecte piloot zijn in de cockpit van onze natie op de brede startbaan van de geschiedenis.

Ziezo, Captain Jack, met deze gevleugelde beeldspraak kunt u een eind verder, en bied ik me graag aan als presidentiële speechschrijver. Ooit stond ik als kleine jongen oog-in-oog met uw vader, de jodelende cowboy, in het cafetaria aldaar, en toen wist ik al: het verhaal van Vlaanderen zal in een beslissende plooi vallen aan de Netevallei.

Luistertip: Bobbejaan Schoepen, ‘De Jodelende fluiter’ (1948)

Advertentie
Dit bericht werd geplaatst in Anders groen, Economie voor dummies, Res publica, Sterke Vlaamse verhalen, Vrolijke wetenschap. Bookmark de permalink .

10 reacties op Jack Schoepen for president!

  1. Serge Vanhee zegt:

    Misschien moet Jack ook eens aan kloppen bij Bart Versluys. Bart is namelijk ook zot van van alles wat hem boven de proletariërs opschroeft . Zijn tip van de dag is: “neem eens een helikopter van Oostende naar Brussel”! Kwestie van het vogelperspectief binnen de dienst ruimtelijke ordening te behouden. Mobiliteitsplannen? Apres moi, le deluge!
    Om een “wilde weldoener” te zijn heeft men een goed hart en een slecht geheugen nodig.

  2. Eric de Eerste zegt:

    Als één van de omwonenden van Antwerp Airport, waarvan de hinder tot nog toe meevalt, kan ik Sanctorum aanraden zijn groene dromen terzake op te bergen: Antwerp Airport is een Nato-luchthaven en zal nooit opgegeven worden. Als flamigantisch Oekraïnefan die graag tegen de Russen ten strijde trekt – volgens eigen zeggen een familietrekje – zou Sanctorum blij moeten zijn met dat nieuws. Ook Vlaanderen beschikt over een uitvalsbasis van de NATO, ook Vlaanderen mag met de grote jongens meespelen eens de yankees hebben besloten die rotte Poetin op zijn kop te geven, ook vanuit Vlaanderen zullen F16’s en ander militair tuig opstijgen om bommen op Rusland te droppen en daarginds tienduizenden slachtoffers te maken.
    Een tweede punt dat Sanctorum ontgaan is is dat vorig jaar eind december uitlekte dat de Vlaamse regering Antwerp Airport toestemming gaf het aantal vluchten – zowel toeristische als zakenvluchten – uit te breiden. Men rekent op een toename van het aantal passagiers in Deurne van 240.000 in 2022 naar 310.000 in 2025. Die ‘groene recreatielong voor de Antwerpse regio’ en die ‘plek om te verpozen, met sport- en wandelfaciliteiten, plus uiteraard wat terrasjes en belevingstoestanden’ ogen mooi in de fantasie van de steeds zeldzamer wordende Antwerpenaar, maar het blijven droombeelden die noch door de huidige regeringspartijen, noch door de Vlaams-nationalistische of de eco-islamofiele partijen gerealiseerd zullen worden. Een pretpark naast een uitverkoren doelwit voor Russische bommenwerpers: is het niet iets of wat macaber ?

    • Serge Vanhee zegt:

      Lijkt mij een leuk thema voor het attractiepark.

      Aan de ene kant wat onverschillige Amerikaans imperialistisme ideologie afgewisseld met wat oud Mikoyan schroot. Regi is uiteraard ook van de partij met een nieuwe hit: “Ilyushin, Irkut, Sukhoi, Tupolev…and Yakovlev. Boem, boem, boem! Poetin, Poetin, Poetin: put a bom in your ass and suck it!”
      En dan in Aalst met zijn allen met een enorm stuk in onze kl**ten: Hey hey Poetin… Poetin, Poetin: put a bom in your ass and suck it!

      Put a bom in your ass, put a bom in your ass…

    • Jean zegt:

      Het potsierlijke België, en het kneuterige maaiveld land Nederland, die zich achter grote broer VS en terreurorganisatie NATO verbergen, om boe te roepen tegen de Russische beer.
      Je zou je voor kunnen stellen dat pretpark België en Antwerp Airport weer groen werd nadat er paddenstoelwolken waren gesignaleerd, en er een witte vlag uit het kapotte raam van het zwaar beschadigde huis van een satirist stak.

      “Een pretpark naast een uitverkoren doelwit voor Russische bommenwerpers: is het niet iets of wat macaber ?”

      Nee, meer dan ietwat potsierlijk en stupide.

    • teddybeer zegt:

      NATO luchthaven MOET 3 km lang zijn, Antwerpen komt amper aan de helft;-)

  3. Linda zegt:

    Ten tijde van Sylvester Stalin en John Lenin zou de NATO wel een toontje lager gezongen hebben.

  4. Kamiel zegt:

    Hoe gaat dat tovertrucje ook weer in België?
    Van natuurgebied naar recreatiegebied tot bouwgrond.

  5. dzjakke Dzjakke zegt:

    Een nieuwe naam voor dit onland: Malgovernië. Waar zelfs ministers met een stuk in hun kloten het spreekgestoelte bestijgen; één * is al voldoende.

  6. Stefson zegt:

    Almaci, groene stormram/buurvrouw van de groenzone met kaarsrechte streep in ’t midden vraagt zich nu luidop af aan wat en waarom toch ze deze nieuwe tegenslag hebben verdiend? De mobiliteitsproblemen zullen echter wel meevallen vermits een groot deel van de toekomstige bezoekers met kroost wel de elektrische bakfiets gebruiken om zo het zelf gecreëerde en beruchte verkeersinfarct rond Mortsel dorp (een creatie van ex.Groen burgemeester I.Pira) te vermijden. Bezoekers van buiten de agglomeratiegrenzen die het themapark willen bezoeken worden vriendelijk verzocht tijdig vliegtickets (met korting) te reserveren om de giftige files niet onnodig langer te maken! Indien de verwachte toeloop de komende jaren echter te sterk moest stijgen liggen er al plannen klaar om de huidige startbaan met minstens vijfhonderd meter te verlengen zodat vliegtuigen met extra capaciteit kunnen ingezet worden die op hun beurt dan weer een meevaller zijn voor de verwachte explosie aan zomertoerisme vanuit Antwerp Airport. Conclusie: achteraf bekeken zijn het helaas de eigen luizen die momenteel bijten…
    Beantwoorden1 min

Reacties zijn gesloten.