Moet men Russische opera’s bij ons verbieden?

© Bruzz

Op vrijdag 23 september j.l. vond in de Brusselse Muntopera de laatste voorstelling plaats van Pikovaya Dama (‘Schoppenvrouw’), een werk van de 19de eeuwse componist Pjotr Iljitsj Tsjajkovski. Het toeval wil (zo’n producties worden jaren op voorhand ingepland) dat de Munt dit seizoen nog een werk van deze componist programmeert, namelijk zijn bekendste opera, Yevgeni Onegin. Later volgen nog ‘De neus’ van Sjostakovitsj, naar een verhaal van Gogol, en een concert met balletmuziek van… weeral Tsjaikovski.

Ola, zoveel Russische kunst, uitgerekend deze tijd. De in Brussel residerende vereniging Promote Ukraine vond het nodig om luid protest aan te tekenen: het opvoeren van Russische opera’s zou in de huidige omstandigheden propaganda zijn voor het Poetinregime, zo luidt het. Is dat zo? Effectief recupereert dat regime de Russische cultuur, ook deze van de 19de eeuw, om aan patriottistische oorlogsretoriek te doen. Maar mogen wij dan geen muziekwerken spelen of opera’s opvoeren van Russische componisten? Dan moeten we ook alle boeken van Tolstoj en Dostojewski uit de bibliotheek bannen. Misschien moeten we vandaag net wél aandacht hebben voor Russische cultuur, om te beletten dat een potentaat als Vladimir Poetin ermee aan de haal gaat.

Magistrale vertolking

Scène uit Pikovaya Dama, Munt 2022 © Bend Uhlig

De opera in kwestie, Pikovaya Dama, is gebaseerd op een verhaal van Aleksandr Poesjkin en ging in première te Sint Petersburg in 1890. Noteer dat Tsjaikovski als componist uitgesproken westers georiënteerd was, zeer beïnvloed door o.a. Richard Wagner, en niets ophad met Russisch patriottisme. Wat hem het misprijzen opleverde van meer nationalistisch gezinde musici als Borodine en Rimski-Korsakov. Dat is een belangrijk argument om hem niét tot Poetin-propagandist avant-la-lettre te degraderen. Als er nu één Russische componist is die in de diepten van de ziel kijkt en het existentiële register exploreert, dan is het wel Tsjaikovski.

Componisten zomaar bannen omdat het Russen zijn, is zich verlagen tot het simplisme en de propagandaretoriek die het Poetin-regime hanteert.

Van Pikovaya Dama verscheen al een bespreking in Doorbraak. Ik woonde een voorstelling bij op 11 september -waar ik recensent Luckas Vander Taelen in de wandelgangen tegen het lijf liep-, en kan alleen maar superlatieven hebben voor de enscenering, de muzikale presentatie én de vocale prestaties, niet in het minst deze van Dmitry Golovnin die de rol van de gokverslaafde hoofdfiguur Hermann magistraal neerzet.

Als ik even googel naar Dmitry Golovnin, dan blijkt het om een volbloedrus te gaan (wie anders kan zo’n rol tot een goed einde brengen), die in Sint-Petersburg studeerde, zich daarna in Duitsland vervolmaakte, en vooral op de affiches van de West-Europese theaters te zien is. Maakt dat zo iemand tot een Poetinadept? Veeleer vermoed ik dat heel deze oorlog vooral een dikke streep door de rekening is, ook voor zo’n artiest. Er bestaan wel degelijk Poetinlakeien, zoals dirigent Valeri Gergiev, die onder meer in 2014 een petitie onder kunstenaars organiseerde om de annexatie van de Krim toe te juichen, en twee jaar later het propagandaconcert dirigeerde in de ruïnes van Palmyra. Echter, componisten zomaar bannen omdat het Russen zijn, is zich verlagen tot het simplisme en de propagandaretoriek die het Poetin-regime hanteert.

Dikke truien

Wagner-programma van the Proms in London-Queens Hall, 19 augustus 1940. De Slag om Engeland was toen al volop bezig.

Terecht benadrukt Muntdirecteur Peter de Caluwe dat hij niet aan cancel culture wil doen. Dat is alvast een principiëler standpunt dan dat van Radio Klara, dat in het voorjaar een uitzending annuleerde van de Leningradsymfonie van Dmitri Sjostakovitsj, een werk dat eigenlijk als anti-oorlogsmanifest is geschreven, maar vanzelfsprekend voor de kar van het Stalinisme werd gespannen.

Noteer dat deze componist altijd op tamelijk gespannen voet heeft gestaan met het Sovjetregime, en zijn opera ‘Lady Macbeth van Mtsensk’ gecensureerd zag omdat er een Goelag-scène in voorkwam.

Tot slot iets over de initiatiefnemer achter de protestbetoging aan het Muntplein, Promote Ukraine, een in 2014 opgerichte vzw. Het is een uit expats en vluchtelingen bestaande drukkingsgroep die beweert ‘… de Oekraïense burgerrechten te behartigen wereldwijd’. Ik zie niet goed in wat de opvoering van een opera in een Brussels theater met de burgerrechten in Oekraïne te maken heeft. Die strijd moet zich, met alle sympathie, daar afspelen, niet op het Muntplein. Maar zoals president Poetin zijn buitenlandse propagandisten heeft, is er hier natuurlijk ook een pro-Oekraïnelobby actief, die voor nóg meer wapenleveringen betoogt, en bij elke supermarkt of benzinestation van verdacht allooi gaat protesteren.

Deze activisten lijken niet te beseffen dat de schrikbarende elektriciteits- en gasrekeningen die bij de modale Belg en Vlaming in de bus vallen, de solidariteit met Oekraïne op de proef stellen.

Dat moet kunnen in een democratische rechtstaat. Echter, in een Europa dat zwaar getroffen is door de gevolgen van de aan Rusland opgelegde sancties, vind ik een censuurdemonstratie op de trappen van een theater misplaatst, temeer omdat wij onze grenzen breed opengesteld hebben voor vluchtelingen uit die regio. Deze activisten lijken niet te beseffen dat de schrikbarende elektriciteits- en gasrekeningen die bij de modale Belg en Vlaming in de bus vallen, de solidariteit met Oekraïne op de proef stellen. En dat teveel bemoeienissen met onze culturele affiche wel eens het omgekeerde resultaat zou kunnen hebben, namelijk een ‘go home’-reactie en een breder draagvlak voor meer inschikkelijkheid jegens gasgrossier Poetin.

Kort: nu we de dikke truien bovenhalen, moeten hier rondhangende Oekraïners zich niet aanstellen op een operaplein. Russische kunst is meer dan ooit relevant, voor wie echt wil begrijpen wat er zich afspeelt. Met de dreiging van een kernoorlog, en Brussel-NATO als favoriet doelwit, is bezinning en het hoofd koel houden misschien interessanter dan een hysterische banvloek over alle Russische kunst. Noteer dat tijdens de tweede wereldoorlog noch de Amerikanen noch de Britten Richard Wagner, Hitlers favoriete componist, op de index plaatsten. Ze wonnen dan ook de oorlog. En kraakten daartoe onder meer de enigma-code, maar dat is weer een ander verhaal. Of toch niet.

Vindt u deze column interessant, leerrijk, controversieel, of hebt u tenminste eens goed kunnen lachen? Dan is een donatie, hoe bescheiden ook, misschien een goed idee. 

Voor de complete streaming van de Munt-productie van Pikovaya Dama, klik hier.

Advertentie
Dit bericht werd geplaatst in Cultuur. Bookmark de permalink .

30 reacties op Moet men Russische opera’s bij ons verbieden?

  1. dzjakke Dzjakke zegt:

    Van Yevgeni Onegin heb ik nog een opname op VHS van verleden eeuw, die opvoering vond ik toen ook al overweldigend.
    De geniale Dmitri Sjostakovitsj is tijdens Stalins grote zuivering op een haartje na ontsnapt aan deportatie naar Siberie. Hij werd scherp in de gaten gehouden, maar slaagde er toch in om, tussen het componeren van saucijsjes voor Stalin-verheerlijking, een vijfde symfonie te schrijven die werkte langs twee kanten.
    Maar ook de muziek, nochtans de meest internationale manier van menselijk contact over de taalgrenzen heen, wordt gebruikt in de politiek. Ik denk maar aan de operette Kempenland van de Peerse Vlaamse componist Armand Preud’homme. Tijdens de jacht op “zwarten” na de laatste beëindigde Europese oorlog werd hem de openingszin “Kempenland, aan de DIETSE kroon, wonderschone perel” kwalijk genomen.
    Spijtig, maar er is niets veilig voor de politiek.
    Gedurende de afgelopen zonnige dagen waren er enorm veel wespen aan en rond mijn glanzend-zwaar volgeladen wijnranken.
    Ze zaten overal aan, kwamen kijken naar wat ik deed, maar ik was er redelijk gerust in. Anders dan bij de politiekers, die helemaal hetzelfde doen, maar je dan steevast in je portemonnee steken.
    In mijn vroege jeugd ontwaakte ik in de winter met mooie ijsbloemen aan de binnenkant van het raam, en een dun ijslaagje op het laken bij mijn hoofd. Dan moest de kolenkachel nog aan, en water uit de put omhooggehaald. En allemaal GRATIS: En dát is nu net het verschil met nu.

  2. Eric de Eerste zegt:

    West-Europa, dat zich door Obama & de NWO-bende onder druk liet zetten, had zich niet met Oekraïne moeten bemoeien. Dat is zo klaar als een klontje. Dat de West-Europeanen nu het deksel op de neus krijgen, hun ruimtes niet meer zullen kunnen verwarmen, hun industrie en economie naar de bliksem zien gaan en wellicht met grote voedseltekorten geconfronteerd zullen worden is de prijs voor hun lafheid (de angst om tegen de VS op te staan) en hun moralistische bemoeizucht. Europa heeft geen affaire met het conflict tussen twee broederstaten, maar het heeft dat conflict wel op gang gebracht, aangezwengeld en nu, door massale wapenleveringen, tot een hels hoogtepunt gebracht. West-Europa zal dus bloeden, en terecht. Met dank aan Verhofstadt en de ganse criminele EU-bende, waarvan de bloeddorst nooit bevredigd zal worden. Ik hoop dat de mensen eens uit hun domheid ontwaken. Het zullen de buiken zijn die ten slotte spreken.

    • madyvermeulen zegt:

      NIEMAND had zich hoeven te moeien als Poetin zich niet met Oekraïne “gemoeid” had.

      • Eric de Eerste zegt:

        Mevrouw,

        in Oekraïne was tot in 2014 een democratisch verkozen president aan de macht. Dat die verkiezingen correct waren verlopen werd door de Europese waarnemers voluit onderschreven. Toen gingen zowel Amerikanen als Mc Cain als Europeanen als Verhofstadt en Van Balen het volk tegen deze president opruien, door Soros opgeleide groupuscules slaagden er vervolgens in een ‘revolutie’ te ontketenen, waarop deze verkozen president het land moest ontvluchten. Dan werd er een poppetje van de Amerikanen, m.n. Poroshenko geïnstalleerd, die ervoor zorgde dat de wetten werden afgeschaft die bepaalden dat de rijke landbouwgronden in het oosten van het land niet door buitenlanders (en dus ook niet door buitenlandse multinationals) konden worden opgekocht. Vervolgens streken Amerikaanse voedingsmultinationals er als vliegen neer.
        Tevens bleek (toegegeven door de staatssecretaris van Buitenlandse Zaken voor de Senaat) dat de VS meer dan 20 bio laboratoria à la Wuhan aan de Russisch-Oekraiense grens hadden geïnstalleerd.
        Het is voor iemand die voldoende kennis van de zaak hebt niet moeilijk zich in te beelden waarom Poetin deze aanval heeft ondernomen. Men kan Poetin verwijten dat hij zich in de westerse val heeft laten lokken. Maar de vraag is: had hij een alternatief ? Wanneer de vijand – en als zodanig heeft het westen zich de laatste vijftien jaren opgesteld – gewetenloos is, dan is het onmogelijk zelf het heilige boontje uit te hangen. Heilige boontjes gaan ten onder waar het om geopolitiek gaat, en hun land evenzeer.

      • madyvermeulen zegt:

        Poetin mag van geluk spreken dat hij advocaten heeft zoals jou.

  3. madyvermeulen zegt:

    Het probleem is dat Jan Modaal weinig of niets weet over de achtergrond van Russische componisten. Opera’s zijn dan ook altijd al een culturele liefhebberij bij uitstek van de rijken geweest. Zowel Jan als Jean weet hoogstens dat de Stomme van Portici een Franse opera was. Toen in juli 1830 in PARIJS een revolutie uitbrak sloeg de onrust over op de “lagere klassen” in België. En waar zitten de grootste armoezaaiers tot op vandaag?
    Jan Modaal weet wél verdomde goed dat het vandaag een kankerRus is die de oorzaak is van alle ellende. Dat er ooit Russische componisten bestonden die door het toenmalige regime werden uitgespuwd zal Jan Modaal worst wezen. ALLES wat Russisch is moet BUITEN!

    • Eric de Eerste zegt:

      Jan Modaal, die zich elke dag door de westerse leugenpers laat brainwashen, weet helemaal niks. Uw irrationele haat tegen Rusland spreekt uit uw laatste woorden. Blijkbaar is de Russische cultuur volledig aan u voorbij gegaan, net als welke andere cultuur ook. Iemand die gelezen en nagedacht heeft informeert zich, neemt afstand van het gebeuren en komt vervolgens op een voorzichtige, integere wijze tot een oordeel. Dat oordeel bij u is een blinde, vanuit pure haat geboren veroordeling. De haat zal zich overigens spoedig in zelfhaat keren wanneer u – veronderstel ik toch – met veel plezier in de winterse koude zal zitten rillen, en dan zal denken dat u lijdt ‘voor het goede doel’.
      De leugenpers krijgt veel gedaan van de mensen, binnenkort hangen ze zich op als protest tegen de Russische beer. Op verzoek van De Croo of Lisbeth Imbo of zo.

    • dzjakke Dzjakke zegt:

      “Het probleem is dat Jan Modaal weinig of niets weet over de achtergrond van Russische componisten.” KLOPT. Jeanne modaal evenmin.
      Opera’s zijn dan ook altijd al een culturele liefhebberij bij uitstek van de rijken geweest” FOUT. Ze zijn het misschien tegenwoordig, waar elk zeteltje al verkocht is al blijft het leeg, geworden. Subsidies, u weet misschien wel . In de achttiende en negentiende eeuw liep het storm in Milaan voor de opera’s van Verdi, speciale snelle jongens moesten de poortgrendels lostrekken en maken dat ze wegkwamen. Het was tijdens de opera een gezellige bedoening met eten en drank op schoot, en uitbundig applaus bij de aria’s die nu nog in de voetbalstadia gezongen worden in moderne vorm.
      “Toen in juli 1830 in PARIJS een revolutie uitbrak sloeg de onrust over op de “lagere klassen” in België” FOUT. Het waren juist de Franstalige hogere kringen en standen die van de gelegenheid en van de zeer middelmatig tot slechte opera gebruik maakten om een opstand te ontketenen tegen koning Willem I der Nederlanden, die Wallonië en Brussel als een kolonie behandelde. (Vlaanderen is al van voor de Spaanse bezetting een analfabeet en dom wingewest gebleven van wie er het gezag voerde) Het Belgische en Franse (TOEN AL) leger hebben de Hollanders tegengehouden. de “lagere klassen” in België zaten er toen al, en zitten nog. En al even dom. Jeanne en Jan modaal, ik lees het hier.
      Voor Jan en Jeanne wordt de oorlog door de regime-pap (die bestaat uit gesuikerde gazetten en radio en televisie, kortom de échte wereld) ingegoten als de voetbalmatch Rusland-Oekraïne, met als sportcommentator de aanbeden Rudy met Arafat sjaal en reuze ego. De Suppertersslogan: ‘Les Russa, c’est du caca’
      Volg het vlijtig op de VRT, want na het nieuws komt er weer THUIS. En daarna is het slaaptijd.

      • madyvermeulen zegt:

        Hartelijk dank voor de info, Dzjake. Ik wist niet dat er in 1830 een Belgisch leger bestond. Ik wist evenmin dat De Stomme van Portici een Franse opera was, noch dat het Franse bannelingen waren, die een goed heenkomen hadden gezocht in Brussel na de julirevolutie, die het vuur aan de lont staken. En dat Franstaligen zich ergerden aan het feit dat een Nederlandstalige koning het voor het zeggen had in “België”.
        Ik maakte blijkbaar niet duidelijk genoeg dat ik geen fan ben van de “Vlaamse” regimezender en de gesuikerde media. Bij deze dus: Ik laat de VRT en de gesuikerde media links liggen. Ik informeer mij via Business AM. Belgisch (of ander voetbal) laat ik liever aan de voetbalfans. Naar het schijnt speelt daar tenminste geen Franstalige Belg een politieke rol in.

  4. Pascal Mortier zegt:

    Bedankt voor uw prachtige inzichten.
    Een bedenkinkske:
    Oekraïne wordt al te vaak als zondebok voorgesteld voor de energie- en de financiële crisis.
    Energie. Duitsland en België hebben al te snel kerncentrales gesloten – met dank aan … -, zonder voldoende alternatieve energie te voorzien. Dus veel vraag naar aardgas dus hoge prijzen. In veel andere landen is de crisis merkelijk milder, met lagere energiekosten. Reeds vóór 24 februari waren de gasprijzen in B. en D. sterk aan het stijgen.

    Financiële crisis. De E.U heeft 11 jaar lang meer geld gedrukt dan nodig was om de toename van de economie te dekken. Met het teveel gedrukte geld heeft zij allerlei projecten gefinancierd, heeft zij goedkoop geld verstrekt aan de banken, heeft ze dus de bancaire rente laag gehouden, en heeft zij aan een te hoge prijs staatsobligaties aangekocht. Eens moesten we het gelag betalen.

    Oekraïne heeft de evolutie van de tweevoudige crisis wel versneld en versterkt, maar meer niet.
    Akkoord ?

    • Theunis Victor zegt:

      En de derde lachende keek en zag dat het goed was, twee vliegen in één klap. Rusland en de EU economisch ten gronde, wat kan het leven toch mooi zijn zal hij gedacht hebben

      • Eric de Eerste zegt:

        Die derde lachende zijn zowel de VS, die de buik van Rusland altijd als te destabiliseren gebied hebben gezien, als China – India, die momenteel megawinsten maken op de lucratieve doorverkoop van resp. Russisch gas en olie aan in-de-eigen-voetschieter Europa.
        Andere lieftallige winnaars: landen als Qatar en Saoedi-Arabië. En dan te zeggen dat na Oost-Aziaten Europeanen de hoogste IQ’s ter wereld zouden hebben. Voorlopig valt daar niks van te merken. Wat wel is: in Europa hebben vrouwen meer macht dan elders, en blijkbaar worden vrouwen geterroriseerd door een irrationele haat jegens de Russen. Ik wil hier niet alleen onze eigenste Mady (zie hierboven) vermelden, maar ook Von der Leyen, de Engelse Liss Truss en de toekomstige Italiaanse eerste minister Giorgia Meloni. Van de Polen kan ik het nog begrijpen dat ze de Russen haten, maar wat deze dames met oorlogshitser Zelensky hebben is mij een raadsel.

  5. madyvermeulen zegt:

    Van harte bedankt voor je compliment.

  6. madyvermeulen zegt:

    “Oorlogshitser Zelensky”.
    Nochtans is Zelensky geen oorlog begonnen in Rusland.

    • dzjakke Dzjakke zegt:

      Na de eerste tekst van Eric I hierboven, moet het toch zelfs voor sloganeske Jeanne modaal stilaan duidelijk worden dat je geen stenen gooit op het dak van je buurbeer, -ook al is het op bevel van onze grote bezetter en weldoener in Washington,- als je zelf een glazen dak hebt, zoals Oekraïne. (let op, dit is een samen-ge-stelde-zin.
      Er is in tweeduizend jaar nog niets veranderd aan het regimegepeupel; dat scandeerde toen massaal op leidersbevel: “Kruisig hem” en wie wel beter wist, liep levensgevaar. Het is nu veiliger om te roepen: “Weg met Rusland en alles wat naar die beer stinkt”. Ikzelf moet dat ook doen, ofwel moet ik mijn schuttingtaal-orendemper opzetten. In de jaren dertig moesten ook al alle Duitsers met de rechterarm omhoog gaan staan, of anders…

  7. jan neckers zegt:

    Ik zou de Amerikanen niet helemaal heilig verklaren. Toen de VS de oorlog verklaarden aan Duitsland in 1917 verdwenen de Duitstalige opera’s direct uit de programma’s van de enige voltijdse operaschouwburg (de Met) in het land. Wagner keerde eerst terug in 1920 met Parsifal. Tijdens WOII werd Wagner verder vertoond. Men kon Melchior, Varnay, Traubel enz. moeilijk in La Fille du Régiment programmeren. Maar op 29.11.1941, vijf dagen na het begin van het seizoen, werd Madama Butterfly opgevoerd. Een week later vielen de Japanners aan. Prompt werden de voorziene volgende Butterfly’s geschrapt en het duurde tot 1946 vooraleer de immens populaire Puccini weer opgevoerd werd.

  8. Ik heb het wel degelijk over de tweede wereldoorlog, Jan.

    • madyvermeulen zegt:

      Er wordt te vaak vergeten dat de VS toen duizenden Amerikanen opofferden om ons van de toenmalige “Poetin” af te helpen.

      • Theunis Victor zegt:

        Had Japan door Pearl Harbour niet de oorlog verklaard aan de VS en AH daarop niet de oorlog aan de VS kan men de vraag stellen of de VS zou betrokken geweest zijn in die ‘Europese oorlog’.
        Alhoewel de VS reeds materiële steun leverde aan Groot-Brittannië had Roosevelt helemaal niet de steun voor deelname aan deze oorlog. De aanval op Pearl Harbour veranderde alles.

      • madyvermeulen zegt:

        Je kan niet om het FEIT heen dat de Verenigde Staten van America ons van Hitler hebben bevrijd. Daar kan de aanval op Pearl Harbor of het gebrek aan steun voor Roosevelt niets aan veranderen.

      • Theunis Victor zegt:

        Dat FEIT wil ik ook niet ontkennen, maar niet de VS alleen, en zeker niet dat duizenden Amerikanen hun leven hiervoor gegeven, ook hier maar niet de VS alleen.
        Maar wat ik nooit uit het oog probeer te verliezen is dat elk gevolg een oorzaak heeft. Dit probeerde ik ergens te plaatsen met de aanval op Pearl Harbor en de daarop volgende oorlogsverklaring van Duitsland aan de VS.

      • madyvermeulen zegt:

        Ik verlies de kern van de zaak niet uit het oog. Zonder de VS zaten wij sinds de jaren 40 onder een gelijkaardig bestuur waar Poetin vandaag Oekraïne aan probeert op te onderwerpen.

  9. dzjakke Dzjakke zegt:

    Hitler heeft geprobeerd om zowel het westen als het oosten te bezetten.
    Stalin was al in 1942 volop bezig om Hitler terug te drijven, wat hem langzaam maar zeker lukte.
    Alle landen, het gebied dat hij later “bevrijdde” ten koste van miljoenen levens, werden later ‘het Oostblok’. Dat werd een overname van Hitler. Met politici met Russische afhankelijkheid.
    Precies datzelfde is hier in het westen ook gebeurd.
    Op het laatste nippertje kwamen ook de geallieerden, Canadezen, Engelsen Amerikanen en ook de Italianen die snel hun kar hadden gekeerd op de proppen.
    Het gebied dat zij van Hitler OVERNAMEN (wij moeten hier zeggen: bevrijdden) werd het Westblok, door de Amerikanen georganiseerd als NATO. Met politiekers die Amerika alles moesten overleveren.
    Alleen Frankrijk heeft zich onder Amerika uitgewurmd door de NATO te verlaten en hun eigen Franse taal te behouden. Er waren nog wel andere landen hoor, Spanje en Joegoslavië en zo, noren, Finnen, Zweden, maar dit daargelaten. Het ‘Yankee go home’ doofde hier ook stilaan uit. De Russen gingen ook niet meer terug.
    Oekraïne maakte deel uit van het Oostblok, toen Gorbatsjov de vrede redde en de USSR ontbond. Nu zet de VS zijn zinnen op Oekraïne, en begint te stoken, infiltreren, spioneren via de satellietstaat Europa, waarvan hoofdslaafje Verhofstadt deel uitmaakt. Oekraïne maakt geen deel uit van de Europese unie. Een redelijk mens zou denken: waar moeien ze zich dan mee? Iemand die het samenhangend geheel bekijk ziet waarom. En ook waarom de Amerikaanse wapenindustrie geweldige winsten maakt ten kosten van de kelderende Euro, met alle schaarste en koude bibbergevolgen voor…
    De kleine Europeaan, de kleine Oekraïner en de kleine Rus die niets heeft te maken met deze oorlog die op Amerikaans bevel is ontstaan, en door Rusland wordt beantwoordt: Rusland wil geen Amerikaanse raketbasis vlakbij Moskou. (Herinnert zich nog iemand de Cuba crisis, toe de Russen raketten wilden plaatsen op Cuba, tenzij de Amerikanen de hunne terugtrokken uit Turkije -wat niemand hier wist natuurlijk-)
    Ik blijf bij: DE KLEINEN LIJDEN, WAAR DE GROTEN STRIJDEN.
    Ze mogen onderling in hun blogjes lekken en kwekken wat ze willen, ze krijgen magere kouwe billen! Vooral Jan en Jeanne modaal.

    • Eric de Eerste zegt:

      Het is natuurlijk moeilijk argumenteren met iemand die beweert de main stream media links te laten liggen, maar de parler van die leugenpers klakkeloos overneemt. Een Godwinnetje is dan nooit ver weg. Wie er de laatste 80 jaren al voor Hitler uitgemaakt werden, het is niet meer bij te houden. Deze keer is het Poetin. Morgen zijn het de ‘Poetinverstehers’ (waar halen ze het?) en overmorgen is het iedereen die Oekraïne en de Amerikanen niet meteen bijvalt wanneer die iets zeggen of eisen. En zo krijg je, mevr. Vermeulen volgende, een maatschappij van Hitlers en niet-Hitlers, waarbij de Hitlers natuurlijk asap vernietigd moeten worden. Argumenten komen bij heel dat mentale proces natuurlijk niet kijken. Je hebt de goeden en de slechten, en dan heb je Mady Vermeulen die beide categorieën scheidt en dus de rol van godin van de goedheid op zich neemt.

  10. Christel zegt:

    Nee, zowel Tsjaikovski als de 4 Russen die bij mij in de boekenkast staan – Boelgakov, Dostojevski, Poesjkin en Tolstoi hebben niks te maken met het huidige conflict en moeten dus niet op de brandstapel belanden.
    Trouwens, de bovengenoemde auteurs hadden elk wel te maken met censuur, verbanning en veroordeling tot dwangarbeid. Poesjkin schreef zijn beroemde ‘Jewgeni Onegin’ als banneling, Boelgakov’s de meester en Margarita’ werd zwaar gecensureerd en Dostojevski vertelde haarfijn in zijn boek ‘ De idioot’ hoe hij ternauwernood aan het vuurpeloton ontsnapte en zat vier jaar in de goelags.
    Laat elk gewoon vrij van (hoogstaande) cultuur genieten in plaats van steeds op een ‘woke’ ( dankzij de Amerikanen!) dieet gezet te worden.

    • madyvermeulen zegt:

      Het vrije Westen hanteert allang geen brandstapels meer. De VS verantwoordelijk stellen voor de oorlog die Poetin begon is gekkenpraat.
      Oorlog en dictatuur brengen in de regel grote meesters voort. De Russen die destijds onder de Russische dictatuur leden zijn echter dood. Zij weten niet dat er vandaag een wrede nieuwe dictator het mooie weer maakt in Rusland. In tegenstelling tot Poetin en de zijnen hebben zij niet meer te lijden onder de gevolgen van Poetin’s oorlog tegen de hele Westerse wereld. Hoe meer Rusland, op alle mogelijke manieren, in de hoek wordt gezet, hoe nijdiger en gevaarlijker Poetin wordt, en hoe meer Russen zich van hem afkeren. Eens het rijk van Poetin uit is kunnen alle heldhaftige Russische componisten in ere worden hersteld. Het enige dat NU telt is dat Poetin, letterlijk en figuurlijk, wordt geïsoleerd en uitgeschakeld.

      • Christel zegt:

        Maak je niet druk, madame. Europa is slechts een kleine speler op wereldvlak. Het is vooral de EU die zichzelf in de voet schiet. Rusland kan haar gas en olie kwijt aan China en India – die op hun beurt ze doorverkopen aan veel hogere prijs. De VS wrijft zich ook in de handen door ons op te zadelen met veel te dure schaliegas.
        Corona-, energie- , inflatie- , economische, immigratie- en politieke crisissen. Het Europese kaartenhuis staat op instorten. We zijn hoe dan ook een vogel voor de kat.

  11. madyvermeulen zegt:

    Oekraïne maakt evenmin deel uit van Rusland. Een redelijk mens zou denken: waar moeit Poetin zich mee. Poetin heeft, net als Hitler destijds, niks verloren in andermans land. Hij heeft evenmin iets te maken met de keuzes die andere landen maken. FEIT is dat Poetin de oorlog in Oekraïne is begonnen. Niet één land vormde een bedreiging voor Rusland. Dankzij Poetin is de wereldvrede bedreigd, en zijn eigen volk keert hem in sneltreinvaart de rug toe nu de Russen overkomt wat hun grote leider de Oekraïners al meer dan een half jaar aandoet.

    • Eric de Eerste zegt:

      Uw fixatie op Poetin is meer dan verdacht. Ze zou op een onderdrukte bewondering voor deze man kunnen duiden. Freud had aan u een hele kluif gehad, me dunkt.

Reacties zijn gesloten.