Rechts-identitair ‘Frontnacht’-festival gecanceld

Koeien in Steenstraete, PVDA en Tom Lanoye reageren opgelucht

Op zaterdagavond 27 augustus had de eerste editie van het muziekfestival Frontnacht plaats moeten vinden, als opmaat naar de IJzerwake van zondag. Er waren een aantal muziekgroepen uitgenodigd die passen in de identitair-Vlaamse missie van de IJzerwake. Ik zei ‘had moeten’: de toelating die het comité van de stad Ieper kreeg, werd weer ingetrokken, wegens geruchten dat het om groepen en artiesten met een ‘neo-nazi’- signatuur zou gaan. Het IJzerwakecomité is nu van plan de reeds gemaakte kosten te verhalen op het Ieperse stadsbestuur.

OK, de affiche is niet super, het ontwerp alles behalve hedendaags: de krijger met de knots lijkt zich toch nog met wat anders bezig te houden dan met gezang en getokkel. Toch gaat het bij nader inzien vooral om een goed opgezette beschadigingsoperatie, stigma’s en uitingen van politieke onverdraagzaamheid vanwege de andere kant, vooral vanuit extreem-linkse hoek. Dat procedé kennen we: alles wat niet extreem-links is, is fascistisch en moet dus gewoon verboden worden. Vervelender is, dat de mainstream media ook op die kar sprongen onder het motto ‘guilty by association’. Als je iemand kent of er ooit mee in aanraking bent gekomen, of erdoor geapprecieerd wordt, word je in dezelfde hoek geplaatst.

In de koeiewei

Tom Lanoye waarschuwt meteen voor een ‘identitaire zuiveringsoorlog’

Een artikel in De Standaard geeft een idee van hoe die stemmingmakerij werkt. ‘Verscheidene van de aanwezige groepen of soloartiesten genieten enig aanzien in het rechts-extremistische milieu’, zo weet journalist Stijn Cools. Als dat zo zou zijn, is er dan een probleem? Moeten we de Brusselse band Stikstof in de ban slaan omdat ze op het PVDA-festival Manifiesta spelen en vermoedelijk het gedachtengoed van deze extreem-linkse partij niet ongenegen zijn? Moeten we de boeken van Tom Lanoye verbranden omdat hij op datzelfde PVDA-propagandafeestje als spreker is aangekondigd? Hoe kosjer is het feestje van een partij die heel genuanceerd denkt over het Noord-Koreaanse regime, en als enige fractie in het Vlaams Parlement weigerde de Russische inval in Oekraïne te veroordelen?

Gelet op wat zich zopas afspeelde op een podium in Chautauqua/New York zou Tom Lanoye zich beter op een andere ‘zuiveringsoorlog’ focussen.

Diezelfde Tom Lanoye tekende de petitie die circuleerde om ‘Frontnacht’ te verbieden. ‘Geen fascistisch festival in vredesstad Ieper!’ luidde het motto. Hij waarschuwde meteen voor een ‘identitaire zuiveringsoorlog’. Gelet op wat zich zopas afspeelde op een podium in Chautauqua/New York zou Tom Lanoye zich beter op een andere ‘zuiveringsoorlog’ focussen.

Dat Ieper een vredesstad is, willen we graag aannemen. Zoals het nabij gelegen Diksmuide, waar de IJzertoren staat met het motto ‘Nooit meer oorlog’, maar waarvan het comité gekaapt werd door Belgicistische revisionisten die met het Vlaamsvoelend karakter van het gebeuren korte metten hebben gemaakt. Waardoor, o ironie, radicale flaminganten naar een koeiewei in Steenstraete afzakten.

Het is zeker zo dat de uitgenodigde groepen en kunstenaars tot de identitair-rechtse scène behoren. Dat zo’n groep ‘Fuck EU’ zingt, kan voor sommige mensen vervelend klinken, maar het is een louter politieke boodschap. Ocad heeft ze doorgelicht en al maanden geleden een ‘niet sluitend negatief advies’ gegeven. Anders gezegd: men liet het aan de organisatoren over. Die hadden eerst hun akkoord gegeven, maar hebben nu bakzeil gehaald onder druk van extreem-linkse stemmingmakerij en de echo’s daarvan in de media. Ook Vooruit-voorzitter Conner Rousseau rook publiciteit en dreigde zijn partij terug te trekken uit de Ieperse bestuurscoalitie (met Open-VLD en N-VA). Waarna Groen-covoorzitter Jeremie Eeckhout uiteraard niet kon achterblijven: de wei van Steenstraete zal euh… gezuiverd worden van ongewenst gespuis. Van politiek opbod gesproken.

‘Samen luisteren en meezingen’

Nicholas Potter, neo-nazi jager en censor

De Standaard ging ondertussen in dezelfde stijl verder, en probeerde de uitgenodigde artiest Philipp Neumann te associëren met neo-nazi kringen:

Zo staat op de affiche van Frontnacht ‘Phil van Flak’ aangekondigd. Het gaat om Philipp Neumann, de frontman van de Duitse rockgroep Flak. Hij treedt nu solo op. Flak stond op de affiche van Hammerfest, editie 2019, het besloten muziekfestival van de Hammerskins. Er circuleert een foto van Neumann met een T-shirt met daarop Crew 38, een verwijzing naar het logo van de Hammerskins. Daarnaast bracht Flak muziek uit bij PC Records, een extreemrechts platenlabel uit het Duitse Chemnitz.’

Een foto van een T-shirt die verwijst naar een andere groep die…. Of als het over Flatlander gaat, waarover een rapport van de Anne Frank Stichting circuleert: ‘Binnen de neonazistische muziekscene kan Flatlander inmiddels op nationale en internationale belangstelling rekenen’. Van zo’n gemeenplaatsen zakt mijn broek af. Bestaat er zoiets als een ‘neonazistische muziekscène’? Ja, dus: Frontnacht. Quod erat demonstrandum.

De Standaard lijstte niets meer op dan een verzameling geruchten en van-horen-zeggens, en voerde zelfverklaarde ‘experten’ op die de stemmingmakerij moesten voeden.

Verderop werd als autoriteit ene Nicholas Potter aangehaald, een ‘onderzoeksjournalist’ die op neo-nazi’s jaagt. Nicholas wie? Toch geen familie van… Over de deelnemende artiest Sacha Korn orakelt hij het volgende: ‘Hij probeert zichzelf te presenteren als een patriottistische singer-songwriter, maar er zijn linken met extreemrechts. Al wijst hij dat label zelf af’. Ook als je dus uitdrukkelijk afstand neemt van neo-nazi-ideologieën, ben je er toch een spreekbuis van. En ook als De IJzerwake zich expliciet distantieert van neonazi-toestanden, dan blijft het toch met dat etiket rondlopen omdat mijnheer Potter en Tom Lanoye dat willen. De Standaard lijstte niets meer op dan een verzameling geruchten en van-horen-zeggens, en voerde zelfverklaarde ‘experten’ op die de stemmingmakerij moesten voeden.

De krant besluit met een ijzersterk argument vanwege dezelfde Potter tegen een festival als Frontnacht: ‘Het versterkt de mensen die er naar luisteren in hun ideologie. Samen luisteren en meezingen, geeft ze het gevoel niet alleen te zijn. Bovendien kunnen de tickets en de merchandising een belangrijke bron van inkomsten zijn.’ 

Jeugdbendes

Wim De Wit: ‘Als het Ieperse stadsbestuur alsnog toegeeft aan de politieke druk, dienen we een schadeclaim in’

Samen luisteren en meezingen! Schaf het Zangfeest dan ook maar af, en neen, ook massa-evenementen als Tomorrowland lijken me in dat opzicht, zeker de winstgevende ticketverkoop, heel verdacht.

Het weze duidelijk: de linkerzijde vindt het heel vervelend dat de IJzerwake, met zijn comité van 70-plussers, naar verjonging zoekt en daartoe andere artistieke genres aanboort waarin, uiteraard, een politieke boodschap verpakt zit.

Het onderhoud van de soldatenkerkhoven en het blazen van de Last Post is misschien niet meer toereikend in een wereld waar de dreiging toch van een andere kant komt.

Daar zit het echte kalf gebonden: rechts heeft de wind in de zeilen bij jongeren, die het kotsbeu zijn dat bijvoorbeeld in mijn gemeente Overijse Brussels-Marokkaanse jeugdbendes drugshandeltjes opzetten nabij middelbare scholen en er een soort straatterreur op nahouden. De politie treedt nauwelijks op, uit schrik om het etiket ‘racisme’ op zich geplakt te krijgen. Dààr zit de voedingsbodem voor radicaal rechts, niet in een tamelijk marginaal muziekfestival. Er mogen op school dan wel campagnes voor diversiteit opgezet worden, met veel regenboogvlaggen, de jeugd ervaart de realiteit enigszins anders. Allemaal mensen die in 2024 voor de eerste keer gaan stemmen, politici hou u vast aan de takken van de bomen.

De ‘vredesstad Ieper’ moet zich dringend beraden wat vrede betekent en hoe zich dat vertaalt in de huidige maatschappelijke context. Het onderhoud van de soldatenkerkhoven en het blazen van de Last Post is misschien niet meer toereikend in een wereld waar de dreiging toch van een andere kant komt. Soms is de witte vlag niet genoeg om onze vrijheid te verdedigen, anders hadden we daar nooit twee wereldoorlogen voor over gehad.

Vindt u deze column interessant, leerrijk, controversieel, of hebt u tenminste eens goed kunnen lachen? Dan is een donatie, hoe bescheiden ook, misschien een goed idee. 
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

17 reacties op Rechts-identitair ‘Frontnacht’-festival gecanceld

  1. johnny boogmans zegt:

    Als je iemand kent of er ooit mee in aanraking bent gekomen, of erdoor geapprecieerd wordt, wordt je in dezelfde hoek geplaatst. Word zonder “t” aub.

  2. Eric zegt:

    Nicholas Potter’s kapsel heeft zijn naam niet gestolen !

  3. madyvermeulen zegt:

    Ik had het al eerder in het snuitje. Het demoniseren gaat van kwaad naar erger. De “kwaliteitskranten” zouden beter eens in de Vlaamse clubhuizen gaan vragen voor welke partij de Vlaamse” jongeren” stemmen.
    Oeps! Dat weten ze al, vandaar…….

  4. Ines zegt:

    – Europa’s erfgenamen verenig u, dwing ze op de knieën, ze zullen sterven, hun tijd is
    gekomen, word eindelijk wakker, verman u, geef uw vaderland nooit op, Europa’s
    erfgenamen verenig u, dwing ze op de knieën, ze zullen sterven (Flak, ‘a neuropas erben’)
    – Dankzij die koks word je ‘nooit meer gelukkig’, dan wordt het huishouden het zuiverste
    genot, een poetsduivel zit in ieder mens, niet alleen wit, maar ook zuiver, mijn koelkast moet
    de mooiste zijn. Niet alleen wit, maar schoon, mijn koelkast moet de mooiste zijn. Het is de
    trots van mijn ingebouwde keuken, ik wil die geuren nooit meer, weg met het vuil, de
    salmonella, de schoonmaakploeg neemt nu echt de maat, ik had nooit gedacht dat het echt
    was, huishoudelijk werk is echt leuk, niet alleen wit, maar schoon, een koelkast moet schoon
    zijn, niet alleen wit, maar schoon, alles, alles moet schoon zijn (Flak, MHD)

    Bovenstaande bevat stukjes tekst uit 2 liedjes van de Duitse band Flak. Propere jongens precies, hoe die zingen over hun koelkast. Enfin, wie zich met zulke idioten wil associëren is volgens mij niet goed in de bovenkamer. JS denkt dat Vlaamse jongeren die op rechts stemmen naar deze rommel luisteren en dan nog wel in het Duits. Dezelfde jongeren die, volgens recente onderzoeken, amper leesvaardigheid in het Nederlands onder de knie kunnen krijgen.
    Ik zou de IJzerwake-verantwoordelijke die zich bezighoudt met de festiviteiten aanraden het zangtalent dichter bij huis te zoeken. Of zijn Niels Destadsbader en Co niet goed genoeg misschien?

    • Christel zegt:

      Als je alleen al de affiche bekijkt, een barbaarse woesteling met een knots die je ongetwijfeld tot moes mept als je ‘schild en vriend’ niet correct uitspreekt. En nog maar te zwijgen van de tweet van Driesje over een ‘zuiver experiment’ om enkel ‘etnische Vlamingen’ toe te laten…
      Alleszins geen fijnbesnaarde koorknaapjes daar. Geef me toch maar een boek van Salman Rushdie over de filosoof van 12de eeuw, Ibn Rushd die verliefd werd op een jinn (de kracht van de verbeelding) en een roman over een eeuwenoude conflict die de huidige wereld beheerst. Die barbaren kunnen er wat van leren en zoals de Nobelprijswinnaar Orhan Pamuk al zei – diegenen die met messen en bijlen zwaaien, hebben vaak weinig boeken gelezen. Dat geldt voor alle mensen – of je nu een religieus fanaticus bent of een ‘schild en vriend’ idioot met een knots-…

      https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/opinie-cultuur-en-klasse-liggen-vaak-ten-grondslag-aan-aanvallen-op-schrijvers-en-de-vrijheid-van-het-woord~b4fc5c7b/

      • Ines zegt:

        Inderdaad, één pot nat die extremisten. En merci voor de link, zeer interessante analyse van Pamuk.

      • madyvermeulen zegt:

        Christel, over barbaarse woestelingen gesproken. Niet één barbaarse woesteling met een knots was er bij op 11/9 toen duizenden doden vielen. En ook niet in Brussel en Parijs.
        Zoek eens op hoeveel aanslagen er in heel de wereld gepleegd werden met bommen, messen en vliegtuigen ipv een knots?
        Had de barbaar die Rushdie probeerde te vermoorden een knots?

        Gisteren in een gesubsidieerde kwaliteitskrant:

        “Bestrijd neonazi’s, maar niet met hun methodes.
        Frontnacht verbieden was geen goed idee, schrijft Lode Cossaer. Een overheid die willekeurig dingen censureert die haar niet zinnen, dat is de natte droom van elke FASCIST”.

        Lode Cossaer

        Medewerker Hoger Instituut voor Wijsbegeerte (KU Leuven).

      • Christel zegt:

        Mevrouw Vermeulen, ik heb nergens geschreven dat ze de Frontnacht moesten verbieden. Ik had het over de smakeloze affiche en over de tweet van DVL. En heb ook ergens gelezen dat een van die Duitse groepen antisemitische liedjes waaronder ‘Sieg Heil’ zingt. Daarmee wilt u als Vlaams-nationalist geassocieerd worden?
        Verder heeft Ines een punt – waarom Duitsers vragen om op te treden als het toch om Vlaamse onafhankelijkheid ging. Het is ook ironisch als je bedenkt dat Ijzerwake vooral de gevallen soldaten eerde, die nog tegen de Duitsers hebben gevochten.
        Nee, ik blijf erbij – geef me maar boeken van Salman Rushdie. En voor de jongeren is ‘de Bourgondiërs’ van Bart Van Loo alvast een aanrader. Daarin is ook die beruchte Guldensporenslag beschreven. En nog veel meer. Zo leert men ook op die manier over de Europese geschiedenis, eeuwenoude conflicten en de vrijheidsdrang.

      • madyvermeulen zegt:

        Christel, ik herhaal. Gisteren kopte een gesubsidieerde kwaliteitskrant:
        “Bestrijd neonazi’s, maar niet met hun methodes.
        Frontnacht verbieden was geen goed idee, schrijft Lode Cossaer. Een overheid die willekeurig dingen censureert die haar niet zinnen, dat is de natte droom van elke FASCIST”.
        Lode Cossaer
        Medewerker Hoger Instituut voor Wijsbegeerte (KU Leuven).
        https://www.standaard.be/cnt/dmf20220817_97436017

        Nog dit. Mij gaat het om de vrijheid van meningsuiting. Ook als die de machthebbers niet genegen zijn. Alleen toelaten wat de machthebbers bevalt is censuur.
        Censuur is een wapen voor dictators zoals Poetin. Vrije mensen verdragen geen censuur. Censureren onze “vrije” media Poetin? Poetin doet nochtans méér dan alleen censureren wat hem niet aanstaat.
        Censuur is een slippery sloop. Wie het daarmee eens is krijgt vroeg of laat van hetzelfde laken een pak. Censuur vrààgt nu eenmaal om meer censuur. Salman Rushdie is het (nog) levende bewijs dat censuur dodelijk is.
        Niemand wordt gedwongen om iets te lezen of bij te wonen dat hem niet bevalt.
        Je mag op twee oren slapen. Mij zou je niet zijn tegengekomen op de frontnacht. Salman Rushdie’s “duivelsverzen” zijn veel interessanter.

  5. madyvermeulen zegt:

    Muziek verzacht de zeden, zegt men. Het moet wel de juiste muziek zijn. Beoordeeld en/of veroordeeld door de juiste rechters. Johan Sanctorum noemt een aantal namen op van over het paard getilde auteurs. Stuk voor stuk Bekende Vlamingenhaters. De gesubsidieerde ‘kwaliteitskranten’, alsook de als links bekend staande Vlaamse staatszender steunen hen. De naam van Johan Sanctorum zal je daar zelden of nooit tegenkomen. We weten waarom. Niets kwetst méér dan de waarheid.
    Ze vergissen zich als ze denken dat ze het gewenste doel bereiken met HUN haatzaaierij. Het tegendeel is duidelijk zichtbaar. Of welke partijen barsten -letterlijk-van afvallige gelovigen? Welke partij vangt hun stemmen?
    Een logisch denkend mens zou het roer omgooien, maar neen hoor. De gangmakers in de politiek en de media gaan steeds extremer dezelfde weg op.

  6. madyvermeulen zegt:

    Gisteren kopte een gesubsidieerde kwaliteitskrant:
    “Bestrijd neonazi’s, maar niet met hun methodes.
    Frontnacht verbieden was geen goed idee, schrijft Lode Cossaer. Een overheid die willekeurig dingen censureert die haar niet zinnen, dat is de natte droom van elke FASCIST”.
    Lode Cossaer
    Medewerker Hoger Instituut voor Wijsbegeerte (KU Leuven).

    https://www.standaard.be/cnt/dmf20220817_97436017

  7. boy in a bubble zegt:

    Frontnacht verbieden, is dit niet typisch voor de culturele bloedarmoede van het links-liberale Vlaanderen van vandaag!? Men zal er echter mee moeten leren leven zolang ze aan de knoppen blijven zitten! Met een zekere gedrevenheid wordt ook – zoals op radio 1 deze zomer – het Belgicistische offensief op het culturele vlak verdergezet… Vandaar de ietwat provocerende affiche? Het Vlaamse schild die de krijger meedraagt wordt er door pijlen geraakt. De knots waarmee wordt uitgehaald verwijst mogelijk naar de goedendag waarmee de Vlaming eertijds zijn (gulden) sporen heeft verdiend!? Het betreft hier dan wel een ingekort en meer gestroomlijnd exemplaar dan de bewaarde goedendags uit de (late) middeleeuwen, extra nog van pinnen voorzien. Welkom in het Vlaanderen van Jan Breydel en Pieter de Coninck?
    Het kan niet anders of zoiets zou met de nodige politieke clichés worden beantwoord door al wie het als zijn waardigheid beschouwt als antifascist door het leven te gaan (met de vraag : tot welke prijs?). Ook academici als Bruno De Wever onthouden zich in de pers niet van het verkondigen van onnauwkeurigheden of halve waarheden. In de rechts-identitaire muziekscène wil men immers geen oorlog en geen bloedvergieten. Dat is er niet de stijl! In de muziek van rechts-identitaire hardcore-bands zoals de tiger-punkband uit Rome zit natuurlijk wel de bekende punkinvloed of om het met de woorden van de Britse punkband X-Ray Spex te zeggen : “I am a poseur and I don’t care, I like to make people stare… My façade is just a fake. Shock, horror, no escape”. Eén ding moeten de links-liberale elites wel beseffen : als ze verder doen zoals ze bezig zijn, raken ze nooit van de rechts-identitaire muziekscène af… “Der Deutsche – so heißt es -, ist ein Rassist, doch nein, das ist er wirklich nicht. Wir helfen gern, doch irgendwann ist Schluss, weil auch irgendwann mal das Volk an sich alleine denken muss.” (uit Annett : Zeit, zu rebellieren)
    Het echte Duitse (gewelddadige) neonazisme is nota bene grotendeels ontstaan in de voormalige DDR. Hooligans als Ingo Hasselbach werden in de doos gedraaid en leerden er de nog levende maar opgesloten nazi’s Heinz Barth en Henry Schmidt kennen. Later zal de zogeheten Führer von Berlin met het neonazisme breken, daarover een paar boeken schrijven en ook meewerken aan het scenario voor een film : Führer Ex. Tevens richt hij de organisatie Exit Deutschland op (om neonazi’s te helpen die ermee willen ophouden). Na uitbrengen van zijn boek Die Abrechnung vindt een mislukte aanslag met een boekbom op zijn moeder plaats…
    Men herinnert zich na de Duitse hereniging in 1992 ook de rellen in Rostock, in een uithoek van Oost-Duitsland. Het Sonnenblumenhaus, een appartemententoren van 11 verdiepingen met op de zijgevel grote zonnebloemen gefigureerd, dat dienst deed als huisvesting voor enkele honderden asielzoekers (maar waar er op den duur met duizenden buiten werd gekampeerd) werd er dagenlang met projectielen en molotovcocktails bestookt. Honderden politieagenten werden gewond (gelukkig geen dode). Decennia later komt Angela Merkel er nog een lap opgeven met “wir schaffen das”…
    Bij Vooruit wil men ook van geen Frontnacht weten! Zou men er al van Sahra Wagenknecht gehoord hebben? Net zoals La France insoumise in Frankrijk en Podemos in Spanje richtte deze politica van Die Linke (opgegroeid in Oost-Berlijn) de beweging Aufstehen op. Door een burn-out echter moest ze ermee stoppen. In 2021 publiceerde ze het boek Die Selbstgerechten. Daarin bekritiseert ze de links-liberalen omdat ze noch links noch liberaal zijn, maar eerder de heersende klassenbelangen en tot op zekere hoogte hun eigen belangen dienen. Zo hebben ze hun traditionele achterban van arbeiders en laagbetaalden van zich afgestoten en de opkomst van de rechts-nationalistische AfD (Alternative für Deutschland) in de hand gewerkt. Ze is tegen open grenzen omdat dit alleen de elites in de geïndustrialiseerde landen ten goede komt. Zij zijn het die profiteren van de dumping van lonen door de toenemende arbeidsmigratie. De links-liberale identiteitspolitiek beschouwt ze als een discussie tussen economisch bevoorrechten, die het gemeenschapsgevoel in de samenleving als geheel ondergraaft. Door de identiteitspolitiek zijn inspanningen voor echt herverdelingsbeleid vervangen door vragen van erkenning…
    De term identiteitspolitiek vindt zijn oorsprong in de VS (identity politics). Uit de nieuwe sociale bewegingen groeide daar (en later ook in Europa) een bepaalde stijl van politiek gericht op identiteitsvorming, begonnen met de politieke bewegingen van de Afro-Amerikanen, gevolgd door sommige feministen, homo- en lesbische groepen, vervolgens indianen, Amerikanen van Aziatische en Spaanse afkomst, ouderen, daklozen, ex-psychiatrische patiënten, gehandicapten, enz.
    Sahra Wagenknecht is ook getrouwd met Oskar Lafontaine, Duits politicus van zowel SPD als Die Linke geweest, die nog door voormalig SPD-politicus en bondskanselier Helmut Schmidt populistisch werd genoemd en op dat punt vergeleken met Jean-Marie Le Pen en zelfs Adolf Hitler!
    Bij het zien van enkele videoclips van Variété Identitaire op YouTube zou men zich tenslotte kunnen afvragen of er zich geen nieuwe trend aftekent waarbij knappe jonge vrouwen rechts-identitair worden. Wanneer deze trend zich doorzet lopen jonge kerels ze wel achterna en ligt Europa voor de gehate nazi’s van vandaag voor het grijpen…

    Varieté Identitaire is (was?) een patriottische cabaretvlog en muziekproject. Actuele onderwerpen uit de politiek, cultuur en samenleving worden (werden?) met retrocharme op de planken gebracht: altijd nonchalant, soms vrolijk, soms serieus, maar nooit politiek correct…
    Op de melodie van Boris Vian (Le déserteur, “Monsieur le président…”) uit de Algerijnse oorlog werd een Duitse tekst geplaatst, toepasselijk voor het optreden ten gevolge van de Verfassungsschutz, d.w.z. maatregelen in Duitsland als bescherming (Schutz) van de grondwet (Verfassung) tegen opstanden en revoluties, met de kritiek dat men wel de grondwet beschermt maar niet zijn burgers. “A jamais idéaliste” verwijst naar een liedje van de Franse rechts-identitaire muziekband In Memoriam.

    • boy in a bubble zegt:

      Nog vergeten vermelden dat van Oskar Lafontaine, na 40 jaar lid te zijn geweest van de SPD (Sozialdemokratische Partei Deutschlands), ook het boek “Politik für alle. Streitschrift für eine gerechte Gesellschaft” verscheen, waarin wordt gesteld dat de partijen, en op de eerste plaats de SPD, hun idealen hebben geofferd op het altaar van het neoliberalisme. A jamais idéaliste…

  8. madyvermeulen zegt:

    Ik onthou: “Eén ding moeten de links-liberale elites wel beseffen : als ze verder doen zoals ze bezig zijn, raken ze nooit van de rechts-identitaire muziekscène af…”
    Ik zou zeggen, integendeel. Het werkt averechts. De peilingen bewijzen het.

    • boy in a bubble zegt:

      Als men moet kiezen tussen eigen volk laatst of eigen volk eerst, is de keuze rap gemaakt.

  9. boy in a bubble zegt:

    Voor de liefhebbers van de wat hardere muziek vond ik nog een leuke muziekvideo op YouTube van een Italiaanse rechts-identitaire hardcore-punkband, die net als Bronson, wiens optreden op Frontnacht in Ieper werd gecanceld, tot CasaPound Italia behoort. In tegenstelling tot het gesettelde rechts in Italië windt deze politieke beweging er geen doekjes om en noemt zich de fascisten van het derde millennium! Eigenlijk staat de beweging boven de klassieke indeling van rechts en links en heeft een mengelmoes van inspiratie, en dit niet enkel op politiek vlak. Zo waren o.m. de liedteksten van de identitaire rockband Zetazeroalfa bepalend bij de ideologievorming. De beweging is ontstaan eind 2003 met een kraakactie door jongeren in Rome. Een leegstaand gebouw van 6 verdiepingen werd er gekraakt tegen de hoge huurprijzen en kreeg de naam CASAPOUND, ‘casa’ of huis vernoemd naar Ezra Pound, een bijzonder Amerikaans dichter, die tegen woeker was en de Duce bewonderde. Hij zei : “Een persoon kan een huis bewonen, zelfs een tweede, maar een derde is kapitaal waarop hij geld wil verdienen.” Popolo lavora (mensen werken)! In 2010 woonden er 23 gezinnen in het gebouw met in totaal 82 bewoners . Het gebouw deed verder dienst als uitvalsbasis van de beweging, die nu overal in Italië centra heeft en er veel sociaal werk verricht. Het logo van deze politieke en sociale beweging is een schildpad. De betekenis daarvan is tweeërlei. Enerzijds is een schildpad een rustig en vreedzaam dier dat zijn huis op de rug draagt, zodat hij niet er niet uit verdreven kan worden en dat tevens mobiel en robuust is. Anderzijds is er de verwijzing naar de marcherende formatie Testudo (Latijn voor schildpad) van het oude Romeinse leger, waarin de aan elkaar geregen schilden van een troep soldaten in een menselijke tank veranderden. De 8-hoek en de 4 naar binnen gerichte pijlen staan voor een geestelijk ordeningsprincipe en geestelijke concentratie. Tot CasaPound behoort ook een jongerenorganisatie met de naam Blocco Studentesco (blok van de studenten), dat jaarlijks een kamp organiseert met nadruk op het fysieke (voor foto’s daarvan zie de website van CasaPound).
    Punk en hardcore mag dan apolitiek heten, in de VS is het dan toch gerecupereerd door links (Hate5six). Tijd voor verandering? Here it comes, folks. La scelta (Italiaans voor de keuze) van Wild Alley (Engels voor wild straatje). Fascist punk!

    • boy in a bubble zegt:

      Hey folks, tot mijn spijt heb ik de lyriek van dit nummer van Wild Alley niet kunnen terugvinden… Jullie zullen dus net als ik maar een snelcursus Italiaans moeten volgen, tenminste als jullie willen te weten komen waarover het nummer precies gaat! Ook als jullie zich willen informeren over de actualiteit in Italië, dat zich in de frontlinie bevindt, gezien de clandestiene migratie (uit Egypte, Tunesië, …) er blijft doorgaan. Daar qua nieuwsgaring over CasaPound en de politieke situatie in Italië bitter weinig hier te rapen valt, kan men naast hun website ook terecht op hun videokanaal op YouTube. Zo was er begin dit jaar nog een blitse ontruiming van een bezet lokaal, de Circolo futurista (futuristische kring), gelegen in Casal Bertone te Rome, waar bij interventie van de oproerpolitie ondanks aandringen op bemiddeling de wapenstok en het traangas werd ingezet. CasaPound was de enige die voordien de straat was opgetrokken om te protesteren tegen de regering-Draghi en dit was de vergelding daarvoor, aldus Luca Marsella, die nog raadslid geweest is in Ostia (deelgemeente van Rome). Een verslaggeefster liep bloederige verwondingen op. Ook bij de politie waren er gewonden.
      “In Rome zijn er tientallen en tientallen sociale centra en werkgelegenheidsagentschappen van immigranten (“centri sociali e occupazioni di immigrati”) die verscheidene keren in het nieuws zijn gekomen voor drugshandel en zelfs verkrachting, maar Gualtieri (politicus van de Partito Democratico, burgemeester van Rome sedert 21/10/2021) verschijnt in Rome om tekeer te gaan tegen een van de weinige bezettingen waar de rode vlag niet zwaait, al 13 jaar actief en hoofdrolspeler bij vele initiatieven van solidariteit en cultuur – vervolgt Marsella – . Het is duidelijk dat vrije stemmen, die niet bang zijn om een standpunt in te nemen, ongemakkelijk zijn voor een onderdanige en laffe politieke klasse. Een politieke klasse die de illusie heeft ons tegen te houden door onze panden te ontruimen als wrok : met of zonder, je zult ons altijd op straat vinden om een idee te verdedigen, doornen in het oog van degenen die hun natie hebben geruild voor een voordeel dat hen goed uitkomt!”

Reacties zijn gesloten.