‘Genderneutraal’: na zichzelf verbouwt Petra nu ook de taal

Zeer slecht nieuws: mosterd is nauwelijks nog te verkrijgen, wie niet hamsterde heeft pech. Er is geen mosterdzaad meer voorhanden om dat onmisbare keukeningrediënt te fabriceren. Dat blijkt vooral uit Rusland en Oekraïne te komen, een reden te meer om deze oorlog snel te beëindigen.

Pas als het er niet meer is, weet men wat men mist. Mosterd is vitaminerijk én een smaakbom. Dat de verlichtingsfilosoof Immanuel Kant er verzot op was, zegt iets over zijn visie op vrijheid: de samenleving heeft straffe mosterd nodig die de smaakpapillen wakker houdt en ons behoedt voor routineuze, sluipende neutraliteitsgedachten, ook wel als politieke correctheid herkenbaar.

Een perfecte ezelsbrug naar minister van Overheidsbedrijven en Ambtenarenzaken Petra De Sutter (Groen), die haar personeel in een brochure aanmaant tot genderinclusief taalgebruik. Aanspreektitels zoals mevrouw of mijnheer zijn te seksueel bepalend, maar ook uitdrukkingen zoals ‘zich vermannen’ of het woord ‘bemanning’ kunnen niet meer door de beugel. ‘Leraar’ of ‘lerares’: niet ok, houd het bij de onzijdige ‘leerkracht’, want de persoon in kwestie zou wel eens in transitie kunnen verkeren of zoekende (queer) naar het juiste geslacht.

Geen voil janetten

De overheid definieert u dus als ‘neutraal’, ja, voel maar eens vanonder. Is hier iemand vragende partij? Geen kat. Is er enig publiek draagvlak voor zo’n regelnichtneverij? Ik durf het betwijfelen. Het punt is dat Petra De Sutter een weinig opwindend departement beheert, en af en toe eens uit de kast wil komen met een hemelbestormende oekaze. Het tweede punt is dat ze daarmee haar eigen identiteit van transgender ideologiseert, om een achterban te knuffelen die daarvoor warm loopt. Het seksuele narcisme is mainstream verklaard en obligaat: van jongs af moét men zich al afvragen of men wel in het juiste lichaam zit. Die identitaire worsteling bespaart de overheid, het systeem, een hoop kritische luizen, want vanaf dan is men niet meer op zoek naar de mosterd maar naar zichzelf, en kunnen de psychologen en plastische chirurgen het overnemen.

De ‘vrijheid te zijn wie je bent’ is een spookbeeld en een karikatuur van wat vrijheid echt betekent. In je ondergoed op straat te lopen tijdens een pride moet inderdaad kunnen, we gaan er niet preuts over doen. Dat een federaal minister mee op deze exhibitionistische kar springt, ik zal haar op het beleid afrekenen en niet op deze carnavalsact.

Die identitaire worsteling bespaart de overheid, het systeem, een hoop kritische luizen, want vanaf dan is men niet meer op zoek naar de mosterd maar naar zichzelf, en kunnen de psychologen en plastische chirurgen het overnemen.

Het herinnert wel aan het feit dat men tegenover dat Aalsters volksfeest veel minder tolerant was. Het werd drie jaar geleden vanwege het voltallige politiek establishment in de ban geslagen omwille van die fameuze praalwagen met Joodse karikaturen, en meteen door de UNESCO als erfgoed gecancelled. Het recht dus van vrije expressie, het recht om te zijn wie je bent. Als het maar geen voil janet is.

Die dubbele moraal is interessant. Het verbod op seksisme en racisme is een achterdeur waarlangs totalitaire tendensen binnen komen, om ons te wennen aan een nieuwe realiteit van taalcontrole én algemene bevoogding. Nota bene met de seksuele diversiteit als argument.

Made in China

Let op! Kortrijk ziet u! | Radio 2Wel, noteer, waarde mevrouw de Minister, ik heb ook mijn gevoelige kant en wil helemaal niét als ‘beste’ aangesproken worden. Voor de vrienden en vriendinnen ben ik Johan, en voor een ambtenaar mijnheer Sanctorum. Ik ga desnoods tot de Raad van State. Heel het verhaal van genderdiversiteit is een excuus om een overheidsbeslag op de taal en het gedrag te leggen, een dressuur waarvoor de media gewillig hand- en spandiensten verlenen.

Die mainstream media gingen de laatste drie jaar geregeld overstag. Er werd tijdens de covid-periode druk geëxperimenteerd met vrijheidsberoving en het invoeren van de controlestaat, onder het mom van een sanitaire noodzaak. De pasjes en het nachtelijk uitgaansverbod zijn ondertussen weer verleden tijd, maar onze steden hangen vol met camera’s op alle mogelijke plaatsen, met Kortrijk, de stad van de liberale Vincent Van Quickenborne, minister in de superdiverse Vivaldi-regering, op kop. De alomtegenwoordige camera’s van Vincent blijken bovendien van het merk Hikvision, een Chinees staatsbedrijf met het leger als grootste klant.

De overheid is er niet meer voor de burgers, we moeten onszelf nu tegen die opdringerige overheid beschermen, dat is de omgekeerde wereld.

Daar is nu wat commotie rond ontstaan dankzij een waakzame oppositie (nota bene van CD&V-signatuur), maar Van Quickenborne en C° blijven uitermate ambitieus in de installatie van de ‘slimme stad’. Daar vinden groen en blauw elkaar perfect. De overheid is er niet meer voor de burgers, we moeten onszelf nu tegen die opdringerige overheid beschermen, dat is de omgekeerde wereld. Het toont aan hoe onder de radar en achter de diversiteitsfaçade, een bemoeizuchtige klerkenstand de burgerlijke vrijheden tracht in te perken en greep wil krijgen op het discours, zonder dat het woord ‘censuur’ hoeft te vallen.

Om al deze redenen raad ik de vandaag stakende ambtenaren aan om vanaf morgen, bij wijze van protest, de richtlijnen tot zogenaamd ‘genderinclusief taalgebruik’ naast zich neer te leggen, als een belachelijke vorm van verwoking. In de opiniepers en onze culturele sector is het wachten op zo’n signaal: een statement dat de mosterd schaars is, en de zaadjes van de vrijheid kostbaar.

Luistertip: Rammstein – ‘Dicke Titten’

Vindt u deze column interessant, leerrijk, controversieel, of hebt u tenminste eens goed kunnen lachen? Dan is een donatie, hoe bescheiden ook, misschien een goed idee. 
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

14 reacties op ‘Genderneutraal’: na zichzelf verbouwt Petra nu ook de taal

  1. Peter zegt:

    met je mening over hoe de huurmarkt een overheidstaak zou moeten zijn ben ik het niet eens, beste Johan, maar hier zit je er weer eens boenk patat op. Voortdoen mijn beste – excuseer – mijnheer Sanctorum 😉

  2. P. Haerens zegt:

    Voor mij hoeft dat mijnheer/mevrouw-gedoe ook niet echt.
    Als genderneutrale aanspreektitel verkies ik “Excellentie”
    Het geeft mij de vrijheid om mij te profileren als iets wat naar adel of een hoger echelon binnen het establishment zweemt.
    “Eminentie” is ook best okay.

  3. Johannes zegt:

    “De overheid is er niet meer voor de burgers,”

    De overheid is een alles controlerend, regulerend, en verstikkend monster, door de democratie zelf gecreëerd, en langer dan een eeuw door statisten, socialisten en het merendeel van de burgers op de een of andere wijze gevoed. Negentig procent van de degenen die erover klagen zijn debet aan die situatie. Het geklaag in de marge is al zo oud als de democratie, die gewoon verder walst op weg naar de volks-utopia van de kleinburger, en de door burgers klein gehouden burger, of beter gezegd: cliënt van de staat. Dat soort frases zijn er dus voor de onwetenden en gelovigen in de kerk die structureel en fundamenteel geen andere weg weten, en alleen hun kleine deel in de geschiedenis van de democratie kennen. Het vernietigen van traditionele vormen en autoriteit, wat woke wil bewerkstelligen, is de hobby van de democratische mens (of het type dat de huidige vorm steeds produceert) sinds het begin van de democratie, de huidige ‘woke’ is de nieuwe generatie die steeds een stap verder gaat, verder dan waar de vorige is gestopt als de wilde haren grijs gaan worden. Het terechte geklaag over woke is de autoriteit geworden woke, die de nieuwe nog een stapje verder gaande woke die autoriteit wil worden aanvalt, een proces dat zich herhaalt sinds het beging van de democratie. De illeberale op demagogie gebaseerde democratie is een systeem dat het totalitarisme en voortdurend verval in zich draagt, en dat langzaam over vele generaties uitbouwt.
    Als men een staatsman zou produceren die het geheel met de nodige harde hand terug zou dwingen, als de huidige situatie al zo’n staatsman zou kunnen produceren, dan zou die door de democratie zelf met modder bekogeld worden.

  4. Johannes zegt:

    “In je ondergoed op straat te lopen tijdens een pride moet inderdaad kunnen”

    Inderdaad, in een democratie waar wansmaak, het absurde en het groteske welig tiert.
    Buiten het tonen van het apenlichaam is het ook populair om de zoogdier-maalstenen (tanden) te laten zien en zo frequent mogelijk te fotograferen.

    De nieuwe woke is trouwens geheel democratisch-totalitair, niks nieuw eraan, de communisten moesten elkaar aanspreken met ‘kameraad’, en het communisme is immers een vorm van een democratische volks-utopia. De afgunstige intolerante gelijkheidscultuur, ook wel democratie genoemd, is gestart met het een kopje kleiner maker van historische elites en het verbannen van hun titels, dat vindt logisch-gretig afronding in vervolgacties van afgunstige intolerantie, dus woorden zoals ‘partner’, ‘timmermens’ e.d. Alhoewel, afronding zal het niet helemaal zijn, uiteindelijk wil men allen op een gelijk niveau, en helemaal bloot, lichamelijk en geestelijk. Lichamelijk naakt is al een vorm van gelijkheid, nu de rest nog verder afleggen, in zoverre er nog wat af te leggen is.

  5. Eddy D'hondt zegt:

    Men mag mij gerust aanspreken met “mijnheer” en als dat moeilijk is, zeg dan maar mevrouw tegen mij. Het zal me worst wezen, er zijn belangrijker dingen in het leven dan hoe De Sutter wil genoemd worden.
    Communisme is ooit nodig geweest in Rusland om de mensen te kunnen laten overleven. Het jarenlang volhouden, is dan iets anders en heeft toch ook gevolgen meegebracht die men misschien liever niet had. Wie zijn wij om in onze volle pretentie te oordelen over hoe een ander zijn leven moet leiden. Ik denk dat het nu wel stilaan duidelijk wordt dat onze westerse visie niet meer de belangrijkste is.

  6. Christel zegt:

    Eigenlijk klopt er iets niet. Petra De Sutter heeft zichzelf laten ombouwen tot een vrouw met alles erop en eraan. Ze voelde zich namelijk eerder een vrouw. Dan is ze toch ook weer niet genderneutraal. Haar specialiteit in de geneeskunde was toch gynaecologie. Hoe gaat ze dan de (baar)moeders noemen?
    Ik snap er eerlijk niks meer van die absurde woke-ideologie. Zo las ik elders dat Lyon een gesegregeerde Pride-parade gaat organiseren met de kleurlingen vooraan en de blanken helemaal achteraan… https://palnws.be/2022/05/lyon-organiseert-gesegregeerde-pride-parade/
    Zogezegd opkomen voor de onderdrukte groepen maar zelf de mensen zodanig in hokjes verdelen en aldus discrimineren…van een paradox gesproken. Hoe kan je op die manier begrip en ‘verbondenheid’ scheppen?
    Urbanus zong het al :
    ‘de wereld is om zeep
    er gebeuren rare dingen rondom mij
    helemaal om zeep
    en het laatste oordeel kan niet ver meer zijn’

  7. madyvermeulen zegt:

    Het is ver gekomen. Véél té ver. Beschamend ver. En nog weten ze bij Vivaldi niet waarom ze electoraal slaag krijgen gelijk hooi. “Petra”, een kerel die haar vrouwtje denkt te staan, beseft duidelijk niet dat ze het vermaledijde Vlaams Belang eens te meer een pak stemmen cadeau doet.

  8. dzjakke Dzjakke zegt:

    Schaf heel dat gedoe af!
    Ik gebruik geen aanspreektitel meer. Ik begin gewoon, wat ik te schrijven heb.
    Voor de vrienden maak ik een uitzondering, die krijgen de aanspreektitel “Hoi” gevolgd door de voornaam. Zoals ik onlangs op dit forum las: “Hoi Johan”.

    • Johannes zegt:

      Ik gebruik de vorm van democratisch amicaal en gelijkwaardig: ‘Hoi pipeloi’, of ‘Hé’ of ‘Hé hoeistie’.
      Toen ik nog democraat-socialist was: ‘Hé kameraad’. Tijdens de vermeende pandemie voegde ik nog wel een formele democratische steunbetuiging aan toe aan het einde, of een volks sentiment: ‘pas goed op jezelf’.
      Ik heb net zoals u ook weinig tijd voor formaliteiten, te vaak druk met de formaliteiten van de Belgische bureaucratie, attesten en de hele papierwinkel. Dan blijft er weinig over dan de vormeloosheid van de kudde te volgen.

  9. boy in a bubble zegt:

    LOVE IS CREATION…
    Zichzelf (en mekaar) ‘verbouwen’ als kunst of het ‘Pandrogeny Project’ van Genesis P-Orridge, icoon van de Industrial-muziekscène, frontman van Throbbing Gristle en Psychic TV. Beiden lieten zich zodanig veranderen dat ze op elkaar gingen lijken, door creatie van een derde identiteit, een soort fusie van beiden.
    Uittreksel uit I Am My Own Wife by Erica Orden in New York Magazine (in het Nederlands vertaald) : …
    “We werden verliefd op het moment dat we elkaar zagen, en naarmate we meer en meer obsessief verliefd werden, hadden we dat hele gevoel van ‘Ik wou dat ik je kon opeten. Ik wou dat ik je gewoon kon nemen, en ik word jou en jij wordt mij,’ zegt hij.
    Dus als tienjarig cadeau aan elkaar begonnen ze precies dat te doen. Ze noemden het project ‘Pandrogeny’. Op Valentijnsdag 2003 ontvingen de twee bijpassende sets borstimplantaten van Dr. Daniel Baker, een bekende cosmetisch chirurg uit de Upper East Side. Oog- en neusbanen volgden, en in de daaropvolgende jaren zouden de twee in totaal $ 200.000 aan wang- en kinimplantaten, lip plumping, liposuctie, een getatoeëerd schoonheidsmerk en hormoontherapie ontvangen. Ze kleedden zich in identieke outfits. Elk van hen bootste de maniertjes van de ander na.
    En toen in 2007, na terugkeer van een tournee met de spin-off van Psychic TV, PTV3, verloren ze de helft van hun verenigde geheel: Breyer stierf op 38-jarige leeftijd aan maagkanker. Ze stond op het punt om een set gouden tanden te krijgen, die bij de zijne pasten.
    “We kwamen er toch wel aan?” Zittend in hun appartement bijna twee jaar later, verwijst P-Orridge naar zichzelf in het meervoud: ‘wij’, ‘ons’, ‘onze’. Niet af en toe, of wanneer hij het zich herinnert, maar resoluut: in gesprek, in e-mails. (Ik blijf hier bij “hij” en “hem”, voor de duidelijkheid.) Hij gelooft dat zijn vrouw nog steeds in hem bestaat. Het project, zegt P-Orridge, heeft weinig te maken met seks of ijdelheid, en meer met gedragswetenschap – het testen van de grenzen van identiteit, het ombuigen van de manier waarop “andere mensen hun verwachtingen en hun behoeften op jou coderen.” Het lijkt op zijn collagewerk in de zin dat “we altijd geïnteresseerd zijn geweest om uit het frame te vallen.”

    … “We hadden een huis kunnen kopen of iets dergelijks. Maar we zijn kunstenaars. Kunstenaars doen aan kunst. Het is niet rationeel.”

  10. Miel zegt:

    Het staatsbedrijf NMBS was al eerder overgegaan tot genderneutrale aansprekingen. In de stations worden omroepen niet meer voorafgegaan door “Dames en heren”, maar door “beste reizigers”. Maar wat is dat toch een hemeltergende discriminatie voor de daklozen die in het station wonen en zich geen treinticket kunnen veroorloven!

  11. 'tVloekt zegt:

    Transmannen zonder penis en transvrouwen zonder baarmoeder…dat geeft te denken…
    Kan dit gemanipuleerde opzet zijn in aanloop naar de transhumane mens zoals de elite al decennia lang geniepig heeft gepland?
    Zijn transgenders opgezet, bedrieglijk spel om de vermeende “overbevolking” (uiteraard vooral in het westen/blanken!) aan te pakken maar eigenlijk de bedoeling is om de natuurlijke voortplanting onmogelijk te maken en de mensheid uit te roeien?
    Want het gevolg van dat ombouwen, of zoals ik het beschouw: vrijwillige zelfverminking, is natuurlijk het verlies van het voortplantingsvermogen om kinderen te kunnen baren of te kunnen verwekken.
    Nog een stapje verder dan de vrijwillige euthanasie door de prik-waanzin: vrijwillige onvruchtbaarheid door transgender zelfverminking.
    Dat zou verklaren waarom “genderneutraal” wordt opgelegd onder het mom van “gelijkheid” of beter “onzijdig-seks/neutraal”.
    Het moet sociaal aanvaardbaar worden dat man/vrouw/familie en gezin uitgeroeid worden, dat past precies in de elite planning.

  12. jan Gypen zegt:

    Ik ben blank, hetero en man. Toch wel erg zeker. Dat is toch zo oudbbollig.
    Vroeg of laat zullen we nog moeten vechten voor het recht om gewoon hetero te zijn.
    ‘Woke’ staat voor al wat onnatuurlijk is.

Reacties zijn gesloten.