Durf twijfelen: waarom ik in de maand mei mijn gazon wél maai

Vandaag, vrijdag 6 mei, maai ik zoals elke week mijn gazon. Ondanks intimidatie van de Maai-mij-niet-brigade, geruchten dat ‘het gras pijn heeft als je het afmaait’, die zelfs in de kleuterklas op hilariteit zouden worden onthaald, en beschuldigingen dat ik daarmee de planeet om zeep help.

Vlaamse kwaliteitspers

Na Frans Verleyen ging het journalistiek snel bergaf

Eigenlijk is dat maaiverbod een publiciteitsstunt van het weekblad Knack, waarvan hoofdredacteur Bert Bultinck ooit zei dat het racisme in het DNA van de Vlamingen zit. Als specimen van deze laatste soort krijg ik dat blad soms ongevraagd in mijn bus, met de smeekbede om een abonnement te nemen, de glossy pulp van Weekend Knack en Knack Focus automatisch inbegrepen. Het is ook het magazine waarin ene redacteur Peter Casteels onlangs opriep om Delhaize-klanten elke energiesubsidie te ontzeggen. Iets dat ik eerst als vroege aprilgrap inschatte, niet dus.

Een blad dat zelfs niet meer de ambitie heeft om te informeren, maar het eerder moet hebben van ludieke wokeness, een mix van journalistieke middelmatigheid én arrogantie.

Om maar te zeggen: het tijdperk van Frans Verleyen en de gouden tandem Rik Van Cauwelaert-Koen Meulenaere alias Kaaiman, is al lang voorbij. Ook huiscartoonist Erwin Vanmol mocht beschikken ‘omdat hij niet meer in het concept paste’. Vandaag is de linksdraaiende politieke correctheid de dominante huisideologie, waarmee het blad quasi op de lijn zit van De Standaard en De Morgen. De Vlaamse kwaliteitspers dus, met de nadruk op de vier eerste letters van dit woord. Een blad dat zelfs niet meer de ambitie heeft om te informeren, maar het eerder moet hebben van ludieke wokeness, een mix van journalistieke middelmatigheid én arrogantie.

Nu heeft ondergetekende in zijn tuin tal van hoekjes en partijen waarin de natuur het ganse jaar door haar gang kan gaan. Ik ben evenmin voor rechttoe-rechtaan saaiheid, laat staan voor veel gedoe met beton en klinkers. Onkruidverdelgers gebruik ik niet, en alle tuinafval gaat het kippenperk in, wat dan weer gratis bio-mest oplevert. Maar van ecofascisme krijgen mijn borstharen paniekaanvallen. De tuinliefhebber het plezier ontnemen van zijn stukje gazon te maaien, vind ik gewoon een schending van elementaire mensenrechten, die alleen uit de koker kan komen van stadsintellectuelen die een deftige grasmaaier nog nooit van dichtbij gezien hebben.

Culpabilisering

Vorig jaar nam ik rond dezelfde tijd de campagne al op de korrel, met het argument dat er zoiets bestaat als het Voltairiaanse recht op tuinindividualisme (‘Il faut cultiver son jardin’), tegen het eenheidsdenken en de mentale asfaltering, en dat de groenlinkse regelneven onze vrijetijdbesteding niet moeten uniformiseren. Er zijn al regels genoeg. Dat mensen hun contact met de natuur in de mate van het mogelijke zelf moeten regelen, zonder Jacobijnse bemoeizucht. Daarnaast het voordeel voor de fysieke conditie van een wekelijkse maaibeurt, en het mentale welzijn verbonden aan een kort geschoren pelouse, waarbij een zeker ad hominem argument jegens minister Zuhal Demir over haar eigen oerwoud haast onvermijdelijk was.

Het is een manier om overheidsgeklungel af te dekken met onnozele campagnes die de verantwoordelijkheid bij de burger leggen, alsof het onze schuld is dat het milieu naar de haaien gaat.

Toen kon ik er nog mee lachen, nu overheerst hier irritatie en rebellie. Dat de Vlaamse overheid én de VRT de reclamecampagne van Knack steunen, ach, België is nu eenmaal het land met door de overheid gesponsorde media en een omroep waarvan de objectiviteit zeer ter discussie staat. Diezelfde Vlaamse overheid zit vandaag echter verwikkeld in een enorm milieuschandaal,- de PFOS-kwestie,- waardoor heel de Antwerpse mobiliteitsstructuur één groot fiasco wordt. Om dan mensen te gaan lastig vallen met de maaihoogte van hun gazon, sorry dat ik daar zelf diarree van krijg. Het is een manier om overheidsgeklungel af te dekken met onnozele campagnes die de verantwoordelijkheid bij de burger leggen, alsof het onze schuld is dat het milieu naar de haaien gaat.

Let op de gelijkenis met de campagne ‘Help Oekraïne, kook in de microgolf’, een poging om het desastreuze Belgische energiebeleid van decennia onder tafel te vegen via een soort collectief Voodoo-keukenritueel. Deze campagne is ondertussen geruisloos doodgebloed: Europa zal nu de Russische oliekraan zelf dichtdraaien, zonder goed te weten hoe het dat tekort gaat oplossen. Ongetwijfeld duiken straks de warme-truiencampagnes op, en nog wat later de afschakelingsplannen.

Eco-infantilisme

De kandidaten voor het Groen-voorzitterschap zijn eigenlijk komische duo’s (waarvan er eentje zich nog niet klaar voelde voor een fotoshoot)

Blijft de positie van Knack, die een journalistieke missie -waarin het faalt- vervangt door een poging om mensen zelfs thuis, in hun privé, gedragspatronen op te dringen en moreel te intimideren. Noteer dat het middelnederlandse woord thuun ‘omheining’ betekent: de tuin is een territorium, even intiem en privé als de slaapkamer.

De vrijheid binnen dat privé-domein wordt als politiek incorrect gekwalificeerd, vandaar die gazoncampagne, dit gaat niet over bloemetjes en bijtjes. Het is niet strikt verboden om uw gras te maaien, maar wie het toch doet is een natuurvandaal. Op die manier sluipt er een totalitaire trek in dit soort campagnes. Het is een hardnekkige tic van links om onder de vlag van de diversiteit het eenheidsdenken en het ideologisch uniformisme op te dringen.

De vrijheid binnen dat privé-domein wordt als politiek incorrect gekwalificeerd, vandaar die gazoncampagne, dit gaat niet over bloemetjes en bijtjes.

Groen predikt de diversiteit, bekijk ze maar eens, die leutige kandidaten voor het voorzitterschap, waar vooral de kortgerokte transvrouw Jenna Boeve opvalt als een gemodificeerde grasspriet. De parade van het groteske eco-infantilisme, in één beeld gevat. Maar vergis u niet, het is deze partij die het Belgische energie-wanbeleid voortzet én het bewustzijn tracht te collectiviseren via een ideologie die vooral op taal- en gedragscontrole is gericht. Daarmee komt ze in het woke-vaarwater terecht, en dan weten we hoe laat het is.

Politiek-electoraal wordt dit een kiesdrempelfenomeen, maar gelukkig is er Knack om ons bij de les te houden, onder het motto ‘durf twijfelen’. Dat laatste doen we zeker.

Vindt u deze column interessant, leerrijk, controversieel, of hebt u tenminste eens goed kunnen lachen? Dan is een donatie, hoe bescheiden ook, misschien een goed idee. 

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

14 reacties op Durf twijfelen: waarom ik in de maand mei mijn gazon wél maai

  1. Mattie Jaspers zegt:

    Volledig eens met uw artikel. Mijn grasmachientje snort ook verder op mijn paar m2 gazon.

    Outlook voor Android downloaden ________________________________

  2. SaGu zegt:

    Mijn vraag is altijd: wie, in godsnaam, luistert daar naar? Ik spreek, schrijf, maai en kook nog altijd zoals ik 10 jaar geleden deed en daar zal geen wokie of een snertblaadje een sikkepit aan veranderen. Punt aan de lijn.

    • Genoeg Kontdraaierij v1.03 (terug van plotse buitenlandse detachering) zegt:

      Niemand buiten JS maakt zich daar druk om. Het is namelijk eigen aan reactionaire centristen (mensen die zich als te genuanceerd voor zowel links als rechts in de markt zetten, maar in de praktijk hun publiek altijd argumenten geven om naar rechts op te schuiven) om elke vorm van woke marketinggeleuter als een concrete aanval op het eigen bestaan te zien. Een waartegen men zich moet verzetten door actief het on-woke alternatief te performeren voor de eigen achterban.

      Al dat woke gelul (“woke” is natuurlijk gewoon ook weer “PC” van 30 jaar terug maar dan in nieuwe zakken) is het intellectuele equivalent van muzak, onopvallende achtergrondmuziek in supermarkten of openbare gebouwen. “Sommige mannen menstrueren.”, “Bescherm zwarte trans kinderen!”, “Alle rassen zijn gelijk qua capaciteiten en waardigheid!”, “Elke nanoseconde worden in België alleen al 1 triljard vrouwen verkracht!”, etc. etc… Dat is niet meer dan de politiek-culturele muzak van de neoliberale maatschappelijke jungle. Daar serieus intellectueel tegen in gaan is iets dat enkel boomerrechts doet, omdat boomerrechts opgegroeid is in een tijd dat politieke vertogen geacht werden dragers te zijn van expliciete betekenis. Millenials en Zoomers weten echter dat vertogen omtrent trannies, raciale gelijkheid, gender-dadaïsme etc. niet meer zijn dan statusgoederen. Als je dat kan horen zonder je er druk in te maken en er tegen te moeten reageren (zonder “getriggerd” te worden zoals de boomers), dan toon je aan dat je een minimale souplesse hebt om de culturele codes van de neoliberale maatschappelijke jungle efficiënt te navigeren. JS is dat apert niet, en het maakt zijn stukjes zo hilarisch dat ik mij er telkens weer mobiel andersvalide mee lach. Je kan in feite elk JS-stukje beginnen met “Moet ge nu eens weten wat ze vandaag weer schrijven in de boekskes!” of “Ik zal is vertellen wat vandaag de reden was dat ik mijn sloef naar mijnen televies gegooid em!”

  3. boy in a bubble zegt:

    Het zijn vooral bomen die de diversiteit in je tuin vergroten en de insecten- en vogelwereld ondersteunen. Fruitbomen bv., waarbij je dan onmiddellijk de vruchten kan plukken van het onderhoud van je tuin. Alleen moet je voor de bestuiving genoeg nuttige diertjes in je tuin lokken en laat dat nu net de reden zijn waarom je meer nodig hebt dan een gemillimeterd gazon…
    https://www.marechal.be/informatie/bestuiving-fruitbomen/

    • Johannes zegt:

      De natuur is één grote wanordelijke orde, ofwel divers. Een tuin heeft een esthetische functie, bij esthetiek moet je een selectie qua structuur, vorm en kleur maken maken.
      Natuur in je tuin is wel afhankelijk van een zeker mate van aanwezigheid van natuurlijke elementen zoals insecten, vogels, en wat al niet meer in de grond (wormen bijvoorbeeld), men zou daar dus rationeel over na kunnen denken, er is kennis en interesse genoeg, i.p.v. de kindercrèche methode van ideologische oorlogvoering.
      Dat esthetiek in een democratische cultuur op het laagste pitje komt te staan, en wordt overschreeuwd door een ideologische obsessie met moraliteit is welbekend. Moraliteit heeft men trouwens van oudsher in het leven geroepen om anderen te domineren en de les te lezen.

  4. boy in a bubble zegt:

    Denk ook eens aan oude rassen!
    https://groenvanbijons.be/tuinplanten/fruitbomen

  5. Johannes zegt:

    Het gras niet maaien, en meer in het algemeen, de natuur zijn gang laten gaan, i.p.v. de natuur onder het juk van de menselijke cultuur brengen, is een expressie van low-brow esthetiek, terug naar de natuur esthetiek, waarvoor het pleidooi wordt gemaakt door de laatste generatie jonge decadente modernen. De democratie is vanaf het begin gebaseerd op keet schoppen en het omverwerpen van traditie en heersende cultuur, elke generatie wil daar haar steentje opnieuw aan bijdragen, ze hebben het immers geleerd van de oudere generaties, het zit ze diep in het bloed na twee eeuwen. Men keert zich dan tegen de cultuur van de gevestigde kleinburger, de oudere generaties, die het recht van keetschoppen voor zichzelf willen houden, als zelfverklaarde serieuze vertegenwoordigers van de rechtvaardigheid. Uiteindelijk wordt het verhaal van de wording van de democratische volksutopia een steeds meer absurde klucht, van het bestormen van gevangenissen waar geen hond gevangen zit (symbolisch voor de volksklucht), van het massaal onthoofden van vermeende tegenstanders van de volksutopia tijdens het bewind van Robespierre, naar de decadente gedrogeerde hysterie van de jaren zestig, naar de ‘revolutie’ van de ultra decadenten heden ten dage.

    • boy in a bubble zegt:

      KLUCHTEN VOOR DE PRINCE!
      Terug naar de oude kamers van de rederijkers en hun gekroonde sprekers?
      Blaffeturen aan de vensters en druivelaars op straat in volle bloei?
      De rederijkerskamers, ontstaan in Vlaanderen, later ook in Holland, droegen bij aan de “democratisering” van de Nederlandse literatuur…

      (olieverfschilderij van Jan Steen, Nederlands kunstschilder uit de Gouden Eeuw)

      • Johannes zegt:

        Een quote:

        “De literaire producten van rederijkers worden tegenwoordig niet erg gewaardeerd. Hun gekunstelde gedichten zijn de moeite van het bestuderen en lezen niet waard.”

        Als men zich ten behoeve van het volk formeel organiseert, of nog erger, als het volk zich formeel organiseert, bestaat het resultaat altijd uit ridicule gekunstelde wangedrochten, volkscultuur ontstaat spontaan, of het wordt een geestdodende en lachwekkende affaire. Het volk moet de hogere cultuur niet imiteren, maar complimenteren.

      • boy in a bubble zegt:
  6. dzjakke Dzjakke zegt:

    Ik heb stramme benen van mijn dagelijkse ochtend- en avondregendans.
    Mijn gazon begint al ros te verkleuren.
    Sproeien is de boodschap, maar dat gaat ook weer verboden worden, ge zult het zien. Ze doen er alles, maar dan ook àlles aan om ons het maaien te beletten!

    • boy in a bubble zegt:

      Om je te helpen bij het maaien
      straks aan je deur
      Magere Hein
      met zijn zeis…

Reacties zijn gesloten.