Van de Boerinnenbond tot Etopia: mogen vrouwen onder elkaar een wandeling organiseren?

Niet als het van Georges-Louis Bouchez afhangt

Femma (voorheen Kristelijke Arbeiders Vrouwen) op wandel in het land van Aalst 

Het is me er toch wel eentje, die Sarah Schlitz (Ecolo). Op vrijdag 3 september nam de staatssecretaris voor Gendergelijkheid, Gelijke Kansen en Diversiteit deel aan een geïnspireerde wandeling, enkel bedoeld voor vrouwen. Dit in het kader van het ecologische festival VertPop, door de denktank Etopia georganiseerd die bij Ecolo aanleunt.

Reden voor MR-voorzitter Georges-Louis Bouchez om furieus uit te halen: een staatssecretaris voor gelijke kansen aanwezig op een activiteit waar mannen niet gewenst zijn? Ongehoord. Hij werd o.m. bijgevallen door de N-VA’ers Valerie Van Peel en Theo Francken, terwijl het Vlaams Belang meteen haar ontslag eiste.

Schlitz heeft al een behoorlijk brokkenparcours achter zich, herinner u de zaak Ihsane Haouach. Het klopt dat ze een activistische agenda heeft. Het klopt ook dat  Georges-Louis Bouchez doodongelukkig is als hij twee dagen achtereen het nieuws niet haalt. De tomeloze profileringsdrang van de man maakt dat hij dus permanent de horizon afspeurt naar mogelijke stenen des aanstoots, speciaal als die een groene kleur hebben. Zijn strategie is duidelijk: het rechtse vacuüm in Wallonië opvullen, en hij krijgt daarvoor veel Vlaams applaus.

Tupperware avonden

dildoparty | dildoparty erotische party vrijgezellenfeestIk wil daarbij, geheel los van de aversie die Schlitz oproept, een puntje maken over exclusieve vrouwenactiviteiten, en trouwens ook de mannelijke tegenhangers ervan. Die zijn namelijk de meest normale zaak van de wereld, ze komen in alle culturen voor, de extreem patriarchale maar ook de moderne westerse cultuur.

Klassiek is het naaikransje of de afwas na het kerstdiner: vrouwen hebben blijkbaar een hardnekkige behoefte om af en toe onder elkaar te zijn en te kwetteren of te fezelen over weet-ik-veel wat, want als je quasi onnozel erbij gaat staan verstomt het gesprek. Een verdere losse greep uit women-only spaces: de Amerikaanse beleggingsclub Beardstown Ladies, de jaarlijkse stage van de Belgian Cats op het eiland Lesbos, de Tupperware-avonden en hun meer pikante variant de Upperdare-bijneenkomsten waar seksspeeltjes worden bestudeerd, en, jawel, de herfstwandeling van de Boerinnenbond (nu Ferm). Allemaal voorbeelden van discriminerende bezigheden waarop wel geen bordje hangt ‘verboden voor mannen’, maar geen enkele man zal het in zijn hoofd halen deze conclaven te verstoren.

Ze vormen namelijk voor de heren de ideale gelegenheid om hetzelfde te doen, namelijk vluchten in de mancave, de kelder met een hoog Eddy Demarez-gehalte, veel drank en schuine moppen, weg van de lieven of echtgenotes. Of het klassieke tooghangen, de wielerclub, de vrijmetselaarsloge. Is dat discriminatie? Natuurlijk, et alors. Fijntjes merkte iemand op dat Georges-Louis Bouchez ook wel eens gaat spreken voor serviceclubs met een uitsluitend mannelijk publiek.

Het weze duidelijk: de minister van gelijke kansen mag niet meer naar een vrouwenkapper, noch zich laten zien op een Upperdare avond. 

Wat ons weer op de ‘geïnspireerde wandeling’ van Sarah Schlitz brengt. Het weze duidelijk: de minister van gelijke kansen mag niet meer naar een vrouwenkapper, noch zich laten zien op een Upperdare avond. Edoch, dat vrouwen dingen doen onder elkaar is perfect normaal en zelfs een psycho-sociale evidentie. Noteer dat het feminisme in de 18de eeuw ontstaan is vanuit semi-clandestiene vrouwenclubs die, bizar genoeg, door de Franse Revolutie werden verboden. Ook in onze moderne samenleving moet af en toe de seksuele spanning geheel wegvallen en is er een behoefte aan (tijdelijke) apartheid, die zie je overal in alle domeinen, bij vrouwen én mannen.

Vrijheidsbeginsel

In bepaalde vrijmetselaarsloges is men er nog altijd niet uit of ze wel vrouwen zouden toelaten. 

Net door de verplichte seksuele mix in het onderwijs, op de werkvloer, het openbare leven, wordt die behoefte ook groter en stel je bijvoorbeeld vast dat een gemengde klas van tieners op de speelplaats spontaan uiteenvalt in meisjes- en jongensgroepen. Op vrolijke supermix-events als babyborrels idem, let er eens op: in een eerste fase zijn de conversaties gemengd, maar hooguit na een halfuur zonderen de moeders zich af in een gesloten conferentie over borstvoeding, kinderkak en wie weet ook gehechte vagina’s en de gevolgen voor het vrijplezier. 

De verplichte seksuele apartheid in islamitische staten als Saudi-Arabië, Iran, en het feit dat de Taliban nu letterlijk tussenschotten opricht tussen mannelijke en vrouwelijke studenten, is een ander verhaal, en dat is dan ook de ruis die ligt op de aanvaring Bouchez-Schlitz. Als de activiteit van VertPop bewust vertrok van een segregatiegedachte om de moslims ter wille te zijn, dan heeft Bouchez een punt. Mogen we het catalogeren als een groene Boerinnenbond activiteit,- wat Schlitz zelf aangaf,- dan zie ik geen probleem.

Als ik een uitstap wil organiseren naar Villa Tinto in Antwerpen, exclusief voor blanke mannelijke hetero’s 40+, dan is dat helemaal mijn zaak.

Finaal moet, denk ik, de vrijheid van vergaderen als essentiële waarde gekoesterd worden, en mag een politicus/a, zelfs als staatssecretaris, zich daar tonen zonder de banbliksems van ideologische tegenstanders te moeten ondergaan. Denk aan het onzalige moment toen Johan Sauwens (toen VU-ID, nu CD&V) als Vlaams minister moest opstappen omdat hij een bijeenkomst van oud-Oostfronters had bijgewoond.

De overheid dient zich in alle opzichten neutraal en niet-discriminerend op te stellen. Privé is een andere zaak, dan moet het vrijheidsbeginsel primeren. Als ik een uitstap wil organiseren naar Villa Tinto in Antwerpen, exclusief voor blanke mannelijke hetero’s 40+, dan is dat helemaal mijn zaak. Alle politici die aan die criteria beantwoorden welkom.

Om die reden beschouw ik de Bouchez-interventie in deze als: onliberaal en doordrammerig.

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .