Tom Van Grieken schiet met losse flodders

Of was het toch een Talibanneke?

Om de komkommertijd af te sluiten en het begin van het schooljaar met brio in te zetten, had Vlaams Belang voorzitter Tom Van Grieken het idee opgevat om op het tienermedium Tiktok de Vlaamse scholieren toe te spreken, hen succes toe te wensen, maar vooral ook te schamperen op hun ‘linkse leerkrachten en proffen die hun multiculturele onzin te pas en te onpas in hun lessen proberen te verwerken’. Met daaraan gekoppeld de dreigende afsluiter ‘in 2024 zullen we de rekening presenteren’.

Dat viel vanzelfsprekend niet in goede aarde bij het onderwijzend personeel en de academische wereld. De rectoren van de Vlaamse universiteiten namen uitdrukkelijk afstand van deze 1 september boodschap van het VB, terwijl politici van alle andere partijen de bal dankbaar binnenkopten: meer iets voor Poetin en de Taliban, luidde het.

‘Wat een hoop linkse traantjes naar aanleiding van mijn vorig TikTok-Filmpje!’ reageert Van Grieken op zijn beurt. Wel, beste Tom, ik zal er geen traan om laten en al zeker geen linkse, maar wil u toch graag wijzen op de kans die uw filmpje maakt om tot politieke blooper van het jaar te worden uitgeroepen.

Hervormingsmanie

Er is om te beginnen veel inzet en toewijding in een job die ikzelf nooit zou willen doen en in een tijd dat discipline niets meer betekent. Mijn zoon heeft er nu zes jaar middelbaar op zitten. Hij heeft goede, slechte en middelmatige leerkrachten gehad, maar met de ‘multiculturele onzin’ viel het nogal mee. 1+1 is gelijk aan 2 in alle ideologieën en bij mijn weten bestaat water uit een atoom zuurstof en twee atomen waterstof ook bij de meest ‘linkse’ leraar scheikunde. Dat ideologisch aspect zou dus hooguit aan bod kunnen komen in de lessen godsdienst/moraal en geschiedenis. Vakken bij uitstek waar discussie mogelijk is en jongeren voor hun mening moeten opkomen, zie verder.

Leer jongeren een grote bek opzetten, kritisch de lessen te volgen, hun mening te geven en lastige vragen te stellen. 

Uit gesprekken heb ik opgemaakt dat het gros van de leerkrachten middelbaar onderwijs echt wel les willen geven en kennis willen overbrengen. Het waren en zijn vooral de onderwijsbureaucraten aan de ministeries met hun hervormingsmanie die hen dat beletten, tot en met de quasi-verplichte idiote invulboeken waar vooral een uitgeverij rijk aan wordt. Leraar Michel Berger, zowat mijn ijkpunt op Facebook in onderwijsmateries, is daar zeer duidelijk over. 

Ach, ik ga niet ontkennen dat er hier en daar, meestal piepjonge, linkiewinkies/wereldverbeteraars voor de klas staan die onderwijs verwarren met indoctrinatie. De remedie daartegen is simpel: leer jongeren een grote bek opzetten, kritisch de lessen te volgen, hun mening te geven en lastige vragen te stellen. Maar dat is nu net de boodschap die Van Grieken nergens gaf. In de plaats daarvan werd met losse flodders naar een beroepsklasse geschoten, met een te raden effect: leerkrachten, linkse, rechtse en deze zonder uitgesproken mening, verenigen zich tegen iemand die zich als de onderwijspolitie aanstelt. Logische reflex, ik hoor het tot hier gonzen in de leraarskamer: ‘als het VB ooit aan de macht komt, vliegen we aan de dop of erger.’

Kliklijn

De dreigende afsluiter ‘in 2024 zullen we de rekening presenteren’ zit er helemaal naast. De rekening aan wie en waarvoor? ‘Aan al die ‘linkse leerkrachten’ dus. Weer een foute boodschap: bij een verkiezing worden politieke rekeningen vereffend, geen zuiveringsoperaties voorbereid. Dat het VB een electorale slag wil slaan en het politieke establishment een poepje wil laten ruiken, vind ik een eerbare doelstelling. Maar de zinsnede over de ‘rekening’ leest als iets uit de cancel culture van de wokes, om niet steeds maar te moeten verwijzen naar totalitaire regimes die alle domeinen van het maatschappelijk bestel, van justitie tot onderwijs, willen uitzuiveren van ‘ongewenste’ elementen.

De degoutante kliklijn die de VB-jongeren willen lanceren om ‘foute’ leerkrachten aan te geven, vormt de kers op de onsmakelijke taart. In plaats van de jeugd aan te zetten om haar recht op vrije meningsuiting te beoefenen, wordt ze ingewijd in de praktijken van een censuur- en klikmaatschappij. Fout, fout, driemaal fout. Wie bedenkt zoiets? Noteer dat Tom Van Grieken een diploma communicatiemanagement boven zijn bureau heeft hangen.

In plaats van de jeugd aan te zetten om haar recht op vrije meningsuiting te beoefenen, wordt ze ingewijd in de praktijken van een censuur- en klikmaatschappij.

Dat de VB-voorzitter met zijn ratelende stijl niet beseft dat hij via dat filmpje zijn tegenstanders een uitstekend wapen in de hand speelt, én heel de onderwijssector tegen zich in het harnas jaagt, valt te verklaren door zijn jeugdige onbezonnenheid maar helaas ook door een gebrek aan Fingerspitzengefühl, ouderwets woord voor emotionele intelligentie én tactische feeling. Maar het verraadt uiteindelijk ook een gebrek aan cultuur, meer bepaald de Europese verlichtingscultuur waar het VB zo graag mee uitpakt. En misschien zelfs aan kennis van de geschiedenis. Op het Antwerps Schoon Verdiep hoor ik iemand gniffelen.

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .