MeToo, Hollywood en het politiek correcte seutendom

redhatWaarom het feminisme zichzelf dringend moet heruitvinden

Hoe zou het nog met Harvey Weinstein zijn? Hij werd op 11 maart van dit jaar veroordeeld tot 23 jaar gevangenisstraf wegens verkrachting en aanranding. In tegenstelling tot bij ons zit je zo’n straf in Amerika ook uit: na een korte passage in een ziekenhuis wegens hartklachten is de voormalige filmproducent alweer ondergebracht in een beveiligde gevangenis, speciaal ingericht voor zedendelinquenten.

Zoals bekend werd deze zaak de trigger die heel de MeToo-beweging in een stroomversnelling bracht, als een protest tegen seksuele intimidatie, partnergeweld, discriminatie, tot en met ongelijke lonen en het fameuze glazen plafond. De beweging vertoont gelijkenis met de actuele BlackLivesMatter-acties: protest rond één concrete zaak dat een planetaire amplitude krijgt en nogal wat beelden van hun sokkel haalt.

Roodkapje en de wolf

WeinsteinMaar daar waar er tenminste over de doodsoorzaak van George Floyd -buitensporig politiegeweld- weinig betwisting kan zijn, is de Weinsteinaffaire van een ander allooi: het is een verhaal met een hoog Hollywoodgehalte, waarin roddels, intentieprocessen, én persoonlijke afrekeningen versmelten tot één plot, waarbij Weinstein zelf schertsend zei dat hij best de hoofdrol op zich wou nemen als het verhaal ooit verfilmd zou worden.

Die verfilming komt er zeker, en dat de slechterik -het ‘roofdier’ Weinstein- er naar Hollywoodtraditie zo slecht mogelijk zal uitkomen en de arme sukkeltjes van actrices die belaagd werden evenredig naïef en onschuldig, staat bij voorbaat vast. Helaas doet dit de werkelijkheid geweld aan: it takes two to tango, en uit heel het Weinstein-proces dampt een geur van opportunisme en hebzucht bij de zogenaamde slachtoffers.

Het huidige taboe over de casting couch, zeg maar de canapé waarop carrières gemaakt worden (of net niet), is daarom misplaatst, want nergens meer dan in de filmindustrie was – en is- seks het bindmiddel om producenten en performers in ‘werkvergaderingen’ met elkaar in contact te brengen.

Uit heel het Weinstein-proces dampt een geur van opportunisme en hebzucht bij de zogenaamde slachtoffers.

De superregisseur kon met andere woorden maar roofdieren omdat de actrices zich als prooien gedroegen, vertrouwd als ze waren met de geheimpjes van de inner cercle: iedereen wist waaraan je je mocht verwachten als je bij Harvey thuis mocht langskomen.  En omgekeerd deed Harvey het omdat het ook ‘mocht’. Het grotesk narratief van Roodkapje en de wolf lijkt dan ook het gevolg van een mislukte transactie, een mislopen deal of gewoonweg een uit de hand gelopen ruzie. We zitten in Hollywood, vergeet dat vooral niet: een milieu dat leeft van ziekelijk narcisme, opgepepte verhalen, en door de media opgevorderde self-exposure.

Men moet daarbij bedenken dat Weinstein al jaren voor zijn proces aanzienlijke afkoopsommen heeft betaald aan ‘belaagde’ en ‘misbruikte’ medewerksters die naar een advocaat trokken volgens het tarief no cure no pay (geen schadevergoeding, geen factuur). In feite was het wellustige roofdier voor een stuk dus ook een cash cow, een tamelijk zielige seksverslaafde waar vrouwen financieel beter van werden, iets dat ook de ronde deed.

Neutrale verkeersborden

oversteken

Een man die oversteekt: fout

Wat zegt dit over de MeToo-beweging? Veel. Ze vertegenwoordigt een pathetisch hobbyfeminisme dat tot het cinemaregister behoort, waarin man/vrouw karikaturaal tegenover elkaar staan, zoals wit/zwart in de andere beweging. Er is weinig plaats voor nuance en nog minder voor humor of zelfrelativering in dit doorgeschoten victimisme op de maat van een goedkope B-film.

De verontwaardiging is ook uitermate selectief. De MeToo-beweging is niet ontstaan uit verontwaardiging over de positie van de vrouw in de islam, over groepsverkrachtingen in Indische negorijen, of genitale verminking in Afrika (ook clandestien in westerse landen beoefend), en zelfs niet rond partnergeweld of alleenstaande moeders die amper rond komen. Neen, het vertrok van een canapéverhaal in een universum van vedettes waar zelfmedelijden bijna een plicht is.

Het lijkt erop dat de linkse weldenkendheid altijd nieuwe spookoorlogen ontdekt om haar morele suprematie te demonstreren

Door de Weinstein-affaire als absoluut referentiepunt te nemen, heeft de MeToo-beweging zich laten mee zuigen in de Hollywoodbubbel, waar de mix van realiteit en fictie standaard is, en het narcisme domineert. Dat, en de hetze tegen Donald Trump met zijn onhandige maar al bij al onschuldige pussie-humor, heeft de nieuwe vrouwenbeweging in rancuneus-verbitterd vaarwater geduwd. Een tunnelvisie die resulteerde in een stoet van mutsen breiende kwezels, waar mannen als de oervijand worden beschouwd en het vooral verboden is te lachen.

Finaal leidt deze genderhysterie ad ridiculum tot een ont-seksualisering van de taal en de publieke ruimte, de eis rond neutrale verkeersborden en voorstellen om zelfs het grammaticaal genus (woordgeslacht) af te schaffen. Niets mag nog naar het bezit van een penis verwijzen, brandweerman is een verboden beroep. Voer voor Freudianen, parallellen met de actuele racismomanie liggen voor de hand. Het lijkt erop dat de linkse weldenkendheid altijd nieuwe spookoorlogen ontdekt om haar morele suprematie te demonstreren.

Topless Jihad

femen-topless-jihad-parijs-epaHet feminisme zal zich dus moeten heruitvinden. Als authentieke emancipatiebeweging is het helemaal leeg gegeten, via MeToo verdampt in de algemene anti-discriminatiehype waarbij onder andere moslima’ betogen voor het recht op de hoofddoek, met de volle steun van links-progressieve organisaties. Helemaal tegengesteld aan het mei ’68-feminisme van zelfbewuste vrouwen in minirok, komen we nu opnieuw in de schaamtecultuur van de roze mutsen terecht, een cultuur van de valse onschuld die in feite vrouwen als domme seuten wegzet. En die het frappant niét voor Mila opnamen, het Franse tienermeisje dat begin februari 2020 weigerde in te gaan op de agressieve internetavances van een moslim en aansluitend voor raciste werd uitgescholden, tot ze zelfs moest onderduiken. Meteen schaarden de feministes zich achter de dhimmitude, hoe diep kan men zakken.

Misschien moeten er eens wat meer vrouwen op hun strepen staan in plaats van mee te blaten met het koor van de bedrogen actrices. Seksueel zelfbewustzijn, het duidelijk trekken van grenzen, eventueel zelfs het aanleren van een gevechtssport, zijn betere alternatieven dan het cultiveren van de pseudo-maagdelijkheid en het eeuwige slachtofferschap. Dit soort veerkracht wordt wél gedemonstreerd door activistes als Femen, maar evengoed door hoerensyndicaten (de gewone vakbonden zijn er vies van) en jawel, alle Mila’s ter wereld die zich in hun vrouw-zijn de wet niet laten dicteren door het pseudomoderne seutendom.

Misschien moeten er eens wat meer vrouwen op hun strepen staan in plaats van mee te blaten met het koor van de bedrogen actrices.

Femen heeft het trouwens bij het klassieke feminisme helemaal verkorven sinds ze met hun Topless Jihad-actie de ondergeschikte positie van de vrouw binnen de islam viseerden. Een levensbelangrijk tegengewicht voor de politiek correcte verkramping die MeToo met zich meebracht.

De tweeheid van het harde en het zachte, ernst en ironie, het rebelse en het tedere, het radicale en het sensuele: vrouwen hebben in feite de sleutels in handen om onze afbladderende cultuur en verziekte samenleving diepgaand te remediëren. Maar van Hollywood vertrekt er niets, behalve clichés, drama, leugens en sensatie.

Vindt u deze column interessant, leerrijk, controversieel, of hebt u tenminste eens goed kunnen lachen? Dan is een donatie, hoe bescheiden ook, misschien een goed idee.

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

69 reacties op MeToo, Hollywood en het politiek correcte seutendom

  1. Toon Piek zegt:

    OK, “Michael Jackson behind the mask.” Er rest ons alleen ook nog een overdosis propofol en we kunnen vertrekken naar de hemel!

  2. Toon Piek zegt:

    Vrouwen moeten Wing Tsun doen!

  3. Toon Piek zegt:

    Moet die mens niet op pensioen gaan? Er zijn toch andere kandidaten zoals rapper Kanye West?

  4. flauweplezante zegt:

    dat zou moeten, maar ze doen kwak kwak!

  5. Li Ping met mondmasker zegt:

    Ze kunnen hier weeral het ereteken van “la vache qui rit” rond hun nek hangen.
    Onvoorstelbaar hoe die politiekers er in slagen om van eenvoudige zaken onbegrijpbare zaken te maken. Goed. Je wil op verlof. Geen probleem. Als je terugkomt ga je in quarentaine en laat je U onderzoeken. Willen of niet. Punt. Doe in het buitenland wat je wil en hang desnoods de onnozelaar uit. Van mij mogen ze degenen die het beter weten de kogel geven.
    Of laten creveren in een of ander hospitaal. Hier of in het buitenland.
    Dat krapul dat zich niks aantrekt van onze oudjes en alleen leeft voor te zuipen verdient niet om waardig te sterven. Ik zal er niet wakker van liggen. Wie ellende zoekt mag ellende vinden.
    Een minimum dat ze kunnen presteren is zich laten onderzoeken bij terugkomst.
    Anders mogen ze in het buitenland blijven. In Alcatras is nog ruimte.

  6. Anoniem zegt:

    de kogel, creveren
    li pipi is aan het radicaliseren, mensen. lol

  7. Li de gele zinees zegt:

    De golem komt weer vanachter zijn boom.
    Wat kom je spelen? Een vredelievende VB-er of een blauwe nar?
    Ik zou maar uitkijken want ge loopt het gevaar dat ze te hard aan uw koordje komen trekken en dat ge uw piemeltje kwijt geraakt. Dan stel je totaal niks meer voor.

  8. Anoniem zegt:

    die van jou is er al af gevallen maar je hebt het nog niet door, ouwe hete geelzak.
    en als je maar genoeg betaalt doen ze wel alsof je nog altijd een stevig aars-schot aflevert.
    vertel nog eens iets heldhaftig over vroeger en dan nog es hop met de beentjes, maar wel snel vooraleer het definitief over en uit is, ventje!

  9. dzjakkedzjakke zegt:

    Mijn innige deelneming, mijnheer Sanctorum. Je verdient beter.

  10. Christel zegt:

    Er is toch een groot verschil tussen mensen die anoniem geklaag en gezwets op het internet slingeren en vrouwen die hun leven op het spel zetten door de islamdictatuur en de Russische maffia aan de kaak stellen en voor hun mensenrechten vechten. Dat was het punt dat ik wou aangeven. Dat over a dick hat breien was ironisch bedoeld.
    Nog eentje die geen blad voor de mond neemt
    https://www.powned.tv/artikel/levenslang

  11. Toon Piek zegt:

    Bij een schilderij staat iets op het voorplan, maar er is altijd wel een achtergrond… Feministes hebben de neiging zich te fixeren op een bepaald onrecht, wat volgens hen niet verenigbaar is met hun rechten, de zogenaamde vrouwenrechten. Dat plaatsen ze prompt vooraan. De onderdrukking moet eruit, ze kruipen in hun pen en proberen bij de lezer zoveel mogelijk verontwaardiging op te wekken. Het lijkt wel alsof een achtergrond bij dit alles onbestaande is, zoals veranderingen in het geopolitieke wereldlandschap waardoor westerse liberaal-kapitalistische landen niet langer meer moreel en economisch superieur worden geacht, wat inhoudt dat men hier een toontje lager mag gaan zingen…

  12. Postorderbruid zegt:

    De echte reden voor de teloorgang van MeToo is dat de meeste verkrachters geen Blanke mannen blijken te zijn… vervolgens krijg je De Wet VH Abjecte Westen van Bart Croughs, die stipuleert dat bij een linkse contradictie, de meest Westerse component het morele onderspit moet delven.

  13. Anoniem zegt:

    feministes die zichzelf heruitvinden?
    als onderdeel van de hele cancel, blame cultuur zien ze alles als de schuld van de ‘witte cis-gender patriarch’
    dus waarom zouden ze?
    zij zijn immers perfect, zoals alle andere beschermde id-politics soorten.

  14. Anoniem zegt:

  15. dzjakkedzjakke zegt:

    Iedere man is een potentiële verkrachter, mits hij beschikt over een penis.
    Mijn advies:
    Schakel verkrachting uit, door de besnijdenis tot tegen het lijf te doen.
    Alweer een wereldprobleem opgelost.
    Nog vragen ?
    Oh ja, mijnheer Sanctorum, heeft u een oud item geplaatst per vergissing?

  16. Christel zegt:

    Nee Dzjakke, JS heeft het offline gehaald om er een ‘betalend’ artikel van te maken op doorbraak.
    Op sociale media was er anders nogal wat te doen omtrent de feestende ‘mateke’ in la douce France – die dus de coronamaatregelen aan zijn dure sneakers lapte, de racistische uitspraken van een BLM – activiste aka DM- columniste ( ‘ ik date niet met witte mannen’) die dan weer DM als extreemrechts klasseerde en uiteindelijk blijkt de skateboy die een klop van de politie kreeg een sympathisant van S&V te zijn. Life is a comedy 😆

  17. patatje zegt:

    op jensen.nl
    een metoo special
    https://jensen.nl/

  18. fuckfakenews zegt:

    filmpje
    In a looming future where social media celebrities dominate our culture, “X” (Gigi Edgley) is the world’s supreme online icon—but how far must she go to hold on to her popularity?

  19. Theo zegt:

    memtoo

Reacties zijn gesloten.