Gratis treintickets en groene rekenkunde

Delvaux

Uit een onderzoek van ‘The Economist’, die 21 OESO-landen vergeleek, pakte België globaal de coronacrisis het slechtste aan, en laat het rampgebieden als Spanje en Italië, maar ook de VS en het Verenigd Koninkrijk, achter zich.

Het succesverhaal houdt maar niet op: na het malgoverno tijdens de crisis en de lockdown belooft ook het economisch relanceplan één knullige improvisatie te worden, zonder visie en met veel ad hoc-ideetjes waarin politici om de beurt kunnen scoren.

Recent beviel de superkern (alle partijen, zonder het Vlaams Belang en PVDA/PTB, die de verkiezingen wonnen) van het idee om elke Belg tien gratis treintickets cadeau te doen. Kwestie van het treinreizen te promoten, in coronatijd dus.

Dat bomvolle treinen superverspreiders van het virus zijn, dat vonden Meyrem Almaci en Jean-Marc Nollet, de twee groene voorzitters en trotse bedenkers van het idee, geen punt. Evenmin dat recent onderzoek aangeeft dat mensen helemaal de trein niet willen nemen zolang hun veiligheid niet gegarandeerd is. Dus neen, niemand zat daarop te wachten.

Spoorbaas Sophie Dutordoir, wiens mening niet was gevraagd, was not amused toen ze het goede nieuws via de media vernam, waarna er toch enig overleg plaats greep, met als resultaat: geen tien maar twaalf gratis ritten. Twee per maand per persoon.

Sophisme

Een win/win-verhaal: de rekenkunde achter het voorstel is onovertroffen, ik citeer even kamerlid Kim Buyst (Groen) in De Tijd:

‘Na jaren besparen is er eindelijk een positieve maatregel voor het openbaar vervoer. De NMBS leed 400 miljoen euro verlies vanwege de coronacrisis. De steun in de vorm van een twaalfrittenkaart geeft de spoormaatschappij financiële ademruimte en ook reizigers hebben er een rechtstreeks voordeel aan. De financiering past in de globale covidcompensatie voor de NMBS en vraagt geen bijkomend bedrag’.

Dus ik vat samen, en corrigeer me als ik fout ben: mensen mogen gratis de trein nemen, en dat geeft de NMBS ‘financiële ademruimte’, kuchkuch, zeker als er bij groot succes extra treinstellen moeten worden ingezet. Hoe meer reizigers niet betalen, hoe beter voor de spoorwegen, rekent Groen voor.

Zelf schat de NMBS de extra verliezen door deze railpass op zo’n 100 miljoen euro, want nergens staat of en hoe de maatschappij hiervoor zal gecompenseerd worden. Soit, het is op het einde toch de belastingbetaler die het tekort aanzuivert.

Beeld u de genialiteit van het voorstel in, en waarom het ook in andere sectoren kan toegepast worden om de economie de broodnodige boost te geven: de overheid verstrekt een bierkaart waarmee men tien pintjes kan drinken in het café naar keuze, wat voor de horeca een aanzienlijke steun betekent, bier gratis tappen; idem voor tien beurten bij de coiffeur, tien bezoeken aan de autowerkplaats, tien gratis loodgieterinterventies, zonder dat iemand er ook maar een eurocent voor betaalt of eraan verdient. Het BNP zal steil de hoogte ingaan.

Jamaar, die gratis treintickets gaan toch het binnenlands toerisme stimuleren, hoor ik u zeggen, zo gezellig met de kroost naar de kust of de Ardennen. Ja sorry, de kaart is niet in de zomerweekends geldig en gaat pas in vanaf 17 augustus als de vakantie grotendeels voorbij is. Daarbij is er nog de administratieve rompslomp om die tickets aan te vragen, de extra werklast voor dat toch al hardwerkend spoorpersoneel, de overheidscomputers daterend uit de tijd toen de dieren nog spraken, die dat allemaal moeten verwerken…

Mijn voorspelling: die rittenkaart wordt een gigantische flop, en dat is ook de bedoeling van het compromis tussen de twee Sophies in dit verhaal, Wilmès en Dutordoir. Zo schaft een slecht idee, dankzij de juiste implementatie, zichzelf weer af, en zo komt alles toch nog goed in dit land en blijven we hopelijk gezond

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

19 reacties op Gratis treintickets en groene rekenkunde

  1. Anoniem zegt:

    Groen heeft de ideeën en oplossingen voor de 21ste eeuw. Echt. Niet.
    Wat een onbenullen maar de nek is nergens zo dik als bij de aanhangers van de groene deugkerk.

  2. Rudy zegt:

    Ik vind dit een fantastisch initiatief. Maar waarom geen gratis treinabonnement? Openbaar vervoer moet gratis zijn, terwijl het tijd wordt de echte kosten van de auto door te rekenen aan de gebruiker. Verder stem ik natuurlijk niet voor Groen, een dwaze partij van “nuttige idioten” voor het identitair allochtoon racisme.

  3. Eric zegt:

    Dit is wel een erg pessimistisch stuk, gebaseerd op peilingen waarvan we de waarde allemaal kennen (op JS na?).
    Het is natuurlijk wel zo dat Vlamingen altijd al met zich laten sollen, maar juist daarin komt een kentering, daarop wijzen de laatste verkiezingsuitslagen. Dat de meeste coronadoden in de wzc’s vielen is evident, daar zitten ook de meest kwetsbare groepen. Kinderen kunnen de ziekte nauwelijks krijgen, volwassenen met een normale gezondheid wel, maar sterven niet aan corona. En het gegeven dat in tal van wzc’s niemand aan het virus stierf, in andere tot de helft van de bewoners zegt meer over het beleid van de locale directies dan over de Vlaamse regering. Die heeft geroeid met de riemen die ze had, en dat waren er niet echt veel. Het grootste probleem was de constante stroom van desinformatie, leugens en verzwijgingen, een stroom die tot op vandaag doorgaat. Beluister één uitzending van Café Weltschmertz of de Blauwe Tijger en je weet tien keer meer dan drie maanden naar VRT of VTM te gapen. Daar ligt het probleem.

  4. Boomer zegt:

    Openbaar vervoer is een openbare dienstverlening, wil zeggen mee door de belastingbetaler gefinancierd.
    Maar dan moet je ook kunnen aanvaarden de een trein met slechts drie passagiers voorbij rijdt, het is immers een openbare dienstverlening.
    Maar als politiek die openbare diensten gaat uitspelen in een concurrentieslag met de privé sector dan wordt het hele plaatje danig vervalst.
    Voeg daar nog een rits politieke benoemingen bij en je begrijpt dat het weerom chaos wordt.
    Ik zou eens willen zien welk privébedrijf zich dergelijke initiatieven zou kunnen veroorloven.
    Cadeautjes uitdelen is heel gemakkelijk als je zelf de rekening ervan niet hoeft op te hoesten en het lijkt me dat er heel wat andere prioriteiten zijn dan die gratis treintickets, waarvan we nu al weten dat ze amper zullen worden gebruikt door diegenen die het hardst getroffen werden door de onbezonnen corona politiek.
    Ook daar weer een completen fiasco van onze falende overheid, de incompetentie houdt aan in dit bananenland.

  5. dzjakkedzjakke zegt:

    Maak dit aub niet bekend in het buitenland, want dan durf ik me daar niet meer vertonen met een belzieke nummerplaat. Ik hou er niet van als ze me in het gezicht uitlachen.

  6. Frans zegt:

    Wat er in de rusthuizen gebeurd is tijdens de coronacrisis is een groot geheim. Want waarom sterft men aan dat virus? Omdat longontstekingen de kop opsteken. En waaraan sterft men dan? Aan verstikking. Welke hulp zullen die oudjes gekregen hebben? Er zouden enkele dokters in elk rusthuis moeten aanwezig geweest zijn; quod non. Zullen alle zorgverstrekkers altijd happig geweest zijn om gedurig hulp te bieden aan besmette patiënten?
    Mijn mening is dat er velen gestorven zijn door verstikking zonder de nodige bijstand want dan heeft men de infrastructuur van een ziekenhuis nodig en ik weet wat daarvoor nodig is als men het zelf gezien heeft. Ik weet ook wat verstikking is want zelf astmapatiënt van in mijn jeugd, lang voor de oorlog, heb ik zelf ‘aan den lijve’ ondervonden wat verstikking is wanneer de dokter machteloos staat en slechts morfine nog een beetje soelaas biedt.
    Velen zijn zo gestorven en bovendien eenzaam zonder naasten bij zich die natuurlijk er ook ongewenst waren.
    Het lijkt cru, maar het is niet anders.

  7. Peter Braet zegt:

    Belgisch surrealisme. Normaal moest ik in Mei mijn abonnementen voor het Openbaar Vervoer verlengen maar deed dit nog niet omdat ik weiger mij op plaatsen te begeven waar mondmaskerplicht geldt. Zolang mondmaskers op het OV verplicht zijn gebruik ik het gewoon niet, ben zeker niet de enige, want zie hier dagelijks lege bussen voorbij rijden. Ook tijdens de spitsuren en verneem dat de trein al even weinig gebruikt wordt. Zowel de NMBS als De Lijn rijden failliet zolang de Coronacrisis duurt. Deze maatregel is dan ook een beetje paniekvoetbal om tot elke prijs toch maar weer reizigers op het OV te krijgen. Dat zal niet werken. Straks staat de winkels mogelijk iets gelijkaardigs te wachten, maar dat weten we vanavond pas, als ook daar mondmaskerplicht ingevoerd wordt luidt de boodschap aan de winkeliers “e-commerce met aan huis leveren of failliet gaan”. Benieuwd of de groenen ons dan gratis naar de winkel gaan sturen. Maar ook daar krijgen we van virologen de boodschap dat winkels net als treinen, trams en bussen viruscontainers met zeer hoog besmettingsgevaar zijn. Een golf van faillissementen volgt.

    • Boomer zegt:

      Ik volg exact dezelfde redenering en logica alwaar ze ons een beetje teveel voor idioten nemen met hun maatregelen die al even contradictorisch zijn als de uitleg van de virologische goeroes.

  8. Eric zegt:

    Wellicht willen de Europese Groenen de economie dermate kapot dat nadien de Chinezen en de Saoedi’s Europa voor een prikje kunnen opkopen.

Reacties zijn gesloten.