Geen Beethovenjaar (en niemand ligt er wakker van)

BeethovenMaandag gaan de kapsalons, dierenparken, markten en musea weer open. Toen ze dat van die coiffeurs mocht aankondigen, bevond Martine Tanghe zich duidelijk in hoogste staat van opwinding. Ze is niet alleen. Voor de laatste categorie zal het veel minder storm lopen. De 99,99% die geen musea bezoekt en nooit een concertzaal van binnen heeft gezien, zal die kelk nu zeker aan zich laten voorbijgaan.

‘Cultuur is belangrijk, het verbindt ons’, las premier Wilmès van haar papiertje af. Dat gelooft natuurlijk niemand, zij evenmin. Mensen hebben echt even andere dingen aan hun hoofd, maar het is kwestie van de schijn op te houden dat wij nog zoiets als een beschaving hebben na de lockdownparties en de gevechten om WC-papier. Cultuur is een franje, een wolkje met een handvol wapperende manen erop van lieden die geloven in de goedheid van de mens. Helaas, in tijden van pandemie speelt cultuur zich, als het nog overleeft, binnenskamers, in afzondering af. De Decamerone-stijl dus, vandaag vooral achter een pc-scherm.

Het ‘nieuwe normaal’

Ro-da-ni-aaaaaaa - Algemene Horlogepraat - Horlogeforum.nl - het ...Maar er is dus een cultuursector die, herinner u, toen de dieren nog spraken, in aanvaring kwam met een ietwat schraperige cultuurminister.

Een van onze eminente kunstenaars/intellectuelen is Jan Caeyers, dirigent, musicoloog, en auteur van dé Beethovenbiografie. Hij lijkt een beetje op de oudere Beethoven,-maar dat kan ook liggen aan de kapperssluiting-, de componist die 250 jaar geleden het levenslicht zag, aanleiding voor tal van feestelijkheden en herdenkingsconcerten die wegens corona allemaal in het water vielen.

Het grote publiek -de term alleen al- kent Beethoven vooral van de aanhef van de 5de, ta-ta-ta-taaa, en nog meer van de daarop gebaseerde Ro-da-ni-aaa! reclame uit de Tour de France. Ook nog zoiets van het verleden. Gisteren mocht Jan Caeyers aanzitten bij Phara in De Afspraak, als derde gast: dat is meestal iemand van mindere garnituur die als afsluiter mag dienen, na de dagelijkse virologen-hoofdact. Ik bewonder die Caeyers best wel: hij gedroeg zich waardig, met Grandezza zelfs, daar waar hij drommels goed wist dat het voorbij was.

De kansen dat zo’n Beethovensymfonie nog live weerklinkt in een concertzaal zijn momenteel nihil. Wegens geen geld én onmogelijke social-distance-vereisten. ‘Er zijn erger dingen dan dat’, zei de dirigent, en dat vind ik mooi van de man.

Ter afsluiting liet men in de studio de laatste maten horen van de derde symfonie, de Eroica, waarna Phara warempel vroeg aan de wereldwijd geprezen Beethovenspecialist: ‘herkent u deze muziek?’ De altijd minzame Caeyers antwoordde als in een quiz: ‘jawel, de Eroica!’ Ik had voor de grap gezegd: ‘euh… dat moet het 127ste concerto voor twee man en een paardenkop zijn’.

Maar dus die twee ankervrouwen samen: een hijgende Martine en een Phara voor wie de derde van Beethoven duidelijk iets van een andere planeet is,- sterken me in de overtuiging dat wij, cultuurminnaars, terug onze plaats moeten kennen, en dat is helemaal achteraan. Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral: het welbekende Brecht-citaat krijgt nieuwe allure in een tijd waar ook mensen met werk niet weten hoe ze het einde van de maand gaan halen.

Tegelijkertijd bereiden virologen ons voorzichtig voor op het nieuws dat dit het nieuwe normaal wordt, dat ons vrije leventje nooit meer wordt zoals voorheen. Ik hoor u dan denken: en dat vaccin? Is er nog wel een viroloog die in plaats van op TV te komen liever in zijn labo werkt om ons te verlossen van deze gesel?

Daarover bereikt ons weinig nieuws, maar één zaak staat vast: de dag dat het vaccin er is zullen pas alle duivels uit de hel losbreken en zal het leidmotief uit Beethovens 9de ‘Alle Menschen werden Brüder’ minder dan ooit van toepassing zijn.

Die tegenstelling tussen schoonheid als iets uitzonderlijks en de universele lelijkheid, ach, dat is dus cultuur, leer ermee leven, dat is gewoon het oude normaal. Geen Beethovenjaar, niemand ligt er wakker van, en Martine mag naar de kapper: goed dat we nog eens kunnen lachen, humor blijft de ultieme remedie tegen cynisme.

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

83 reacties op Geen Beethovenjaar (en niemand ligt er wakker van)

  1. Anoniem zegt:

    tracinglegertje

  2. Vanhoovels Paul zegt:

    Niks profetische gave Yvo. Ik combineer gewoon hoe het is en durf gevolgen voorspellen.
    Voor het derde jaar voorspelde ik al grote droogte. En ondertussen zitten wij met weervoorspellers
    die niet meer kunnen dan regen voorspellen als ze een wolkje aan de lucht zien.
    Een wolkje is waterdamp. Maar hij condenseert niet meer. En over de oorzaken durven ze hun bek niet open doen. En ik ga de oorzaken niet opnieuw vermelden.
    In de tropen is het warmer dan bij ons. Juist. In de tropen wordt een gedeelte van het overtallig zonlicht gebruikt door de plantengroei; de bossen dus.
    Moet je nu een voorspeller zijn om te beseffen wat de oorzaken en gevolgen kunnen zijn?
    In de Sahara zijn nog overblijfselen gevonden van vroegere steden. Verlaten door de mens.
    Decennia terug had ik nog hoop. Dat ze die kamelendrijvers lichte paraboolspiegels zouden geven om te kunnen koken op zonne-energie. Niks van! Ze koken verder op gedroogde stront.
    Het laatste overschot van wat er mocht blijven aan plantengroei.
    Maar ik vermeld feiten. Sorry; ik zeur er over.
    Zal het opsturen van langspeelplaatjes van Beethoven naar de zwarte dorpsnotabelen iets oplossen? Moeten wij ze laten dansen op rockmuziek?De middelen om het op te lossen zijn er. Maar het kapitaal in de wereld weigert om een niet winstgevend product in de woestijn aan te moedigen. Winst maakt onze aarde verder kapot.
    En dan een overbevolking van hongerlijders. Het wordt hoog tijd dat men die godenaanbidders
    eens goed door mekaar schudt zodat hun vijzen terug op de juiste plaats terecht komen.
    Wat gaat het eindresultaat zijn? Als teveel te weinig zal ontmoeten?
    Dat is geen voorspelling. Wel een pertinente vraag. Voor later natuurlijk. Deze generatie lost niks op. Wij zijn er om onze zakken te vullen omwille van grote schrik voor de toekomst
    Nu wordt er nog altijd gefeest en gehamsterd. Mogelijk wordt er zelfs een gemanipuleerd virus gebruikt om orde op zaken te stellen? Maar dat is mijn domein niet. Ik houd het bij weersvoorspeller.
    Al hoewel dat ook totaal onjuist is. Ik zie feiten en zie oorzaken gevolgen. En deel deze mee.
    Oorlogen aankondigen is voorspellen. Wat er in de kop van chimps zich afspeelt is niet zichtbaar.
    Maar de oorzaken wel. Nu is het wachten op de gevolgen. Maar dat is heden voorspellen.
    En…..bedankt dat ik nog eens mocht zeuren. Luister nu maar verder naar Beethoven in D-groot.

  3. Anoniem zegt:

    helden in het blauw

  4. Yvo G zegt:

    ik sla stelselmatig lange replieken over, als er Vanhoovels bovenstaat. Het is toch altijd hetzelfde eentonige liedje van droef en treurnis, ik ken het van buiten. Ik zou het zelf kunnen schrijven, moest ik ziek en gestoord genoeg zijn. Maar als schrijven helpt, ga uw gang, l’internet est à vous!

  5. Anoniem zegt:

    Jij bent dan ook een eeuwig lachebekje met roze bril.
    Terwijl alles naar de kloten gaat.
    Ik lees duizend keer liever Paul dan jouw open-vld achtig gemaakt optimistische tussenkomsten.
    Je leest hem niet maar moet wel altijd commentaar geven.
    Een beetje zielig; niet?

  6. Marc zegt:

    Keer op keer zeg je dat je er mee gaat stoppen, met je minderwaardig gezeik, om een dag later weer volop je verbale diarree te lossen. Je doet me denken aan dit personage uit ‘What we do in the shadows”: Een energievampier, die mensen leegzuigt door hun gezaag.

  7. Anoniem zegt:

    @Marc
    je moet toch dringend vragen aan JS of hij je moderator maakt.
    dan kan je censureren naan believen.

  8. Anoniem zegt:

    naar

  9. Yvo G zegt:

    Absoluut. Zielig is het juist gekozen woord. Niks profetische gave Yvo. Ik combineer gewoon hoe het is en durf gevolgen voorspellen.
    Voor het derde jaar voorspelde ik al grote droogte. En ondertussen zitten wij met weervoorspellers
    die niet meer kunnen dan regen voorspellen als ze een wolkje aan de lucht zien.
    Een wolkje is waterdamp. Maar hij condenseert niet meer. En over de oorzaken durven ze hun bek niet open doen. En ik ga de oorzaken niet opnieuw vermelden.
    In de tropen is het warmer dan bij ons. Juist. In de tropen wordt een gedeelte van het overtallig zonlicht gebruikt door de plantengroei; de bossen dus.
    Moet je nu een voorspeller zijn om te beseffen wat de oorzaken en gevolgen kunnen zijn?
    In de Sahara zijn nog overblijfselen gevonden van vroegere steden. Verlaten door de mens.
    Decennia terug had ik nog hoop. Dat ze die kamelendrijvers lichte paraboolspiegels zouden geven om te kunnen koken op zonne-energie. Niks van! Ze koken verder op gedroogde stront.
    Het laatste overschot van wat er mocht blijven aan plantengroei.
    Maar ik vermeld feiten. Sorry; ik zeur er over.
    Zal het opsturen van langspeelplaatjes van Beethoven naar de zwarte dorpsnotabelen iets oplossen? Moeten wij ze laten dansen op rockmuziek?De middelen om het op te lossen zijn er. Maar het kapitaal in de wereld weigert om een niet winstgevend product in de woestijn aan te moedigen. Winst maakt onze aarde verder kapot.
    En dan een overbevolking van hongerlijders. Het wordt hoog tijd dat men die godenaanbidders
    eens goed door mekaar schudt zodat hun vijzen terug op de juiste plaats terecht komen.
    Wat gaat het eindresultaat zijn? Als teveel te weinig zal ontmoeten?
    Dat is geen voorspelling. Wel een pertinente vraag. Voor later natuurlijk. Deze generatie lost niks op. Wij zijn er om onze zakken te vullen omwille van grote schrik voor de toekomst
    Nu wordt er nog altijd gefeest en gehamsterd. Mogelijk wordt er zelfs een gemanipuleerd virus gebruikt om orde op zaken te stellen? Maar dat is mijn domein niet. Ik houd het bij weersvoorspeller.
    Al hoewel dat ook totaal onjuist is. Ik zie feiten en zie oorzaken gevolgen. En deel deze mee.
    Oorlogen aankondigen is voorspellen. Wat er in de kop van chimps zich afspeelt is niet zichtbaar.
    Maar de oorzaken wel. Nu is het wachten op de gevolgen. Maar dat is heden voorspellen.
    En…..bedankt dat ik nog eens mocht zeuren. Luister nu maar verder naar Beethoven in D-groot.
    Bedankt dat ik weer even op mijn plaats word gezet, maar dat van de VLD komt op het conto van de gebuisde politieker Vanhoovels, die het in de bol is geslagen toen hij zijn bouwplaatsen niet geregulariseerd kreeg. De VLD en de NVA zijn inderdaad klote-partijen. Zijn er andere?

  10. Anoniem zegt:

    nu ga je de stukjes die je storen al integraal overnemen
    jawadde, man

  11. Christel zegt:

    Ik ga alvast popcorn halen en dito drankjes.

  12. Anoniem zegt:

    wanneer Christel vs Greta?
    dan moet ik pas extra popcorn inslaan.

  13. Christel zegt:

    Heerlijk dat er hier nog gecultiveerde heren zijn die zich laven aan een portie klassieke muziek, een goeie film of een intrigerend boek.
    @Marc: wist u dat de film ‘Nosferatu’ online nog te bekijken is. Een stille film van bijna honderd jaar! Jawadde. Omdat de regisseur nog geen filmrechten op het boek van Bram Stoker had, veranderde hij de naam ‘Dracula’ in ‘Nosferatu’.
    Opgezocht op Google:
    Nosferatu is waarschijnlijk verbasterd van “Necuratu” wat “onreine” betekent, “Nesuferitu” / “de ondraaglijke” en/of “Nefârtatu” / “de duivel” in het Roemeens.’
    Altijd interessant om te gaan achterhalen waar ze de naam vandaan hebben. Ik vind de ouderwetse weergave van Dracula met die typische schaduwen best grappig. Als kind schrok ik me wel eens een bult als ik in het holst van de nacht een horrorfilm had bekeken en in de schaars verlichte gang naar mijn kamer opeens een lange schaduw gewaar werd.
    Klaus Kinski ken ik niet, zijn dochter Natassja dan weer wel. Ze was ook actrice en werd vooral bekend toen ze voor Avedon naakt poseerde met een boa constrictor. Een beeldschoon kind van een ‘creepy’ vader. Een wonderlijk geschenk van Moeder de natuur.
    https://www.anothermag.com/art-photography/10549/when-avedon-shot-nastassja-kinski-and-a-boa-constrictor
    Dracula in Coppola’s film was misschien niet angstaanjagend, maar het verhaal werd wel meer getrouw gebaseerd op de roman van Stoker dan andere verfilmingen. De schitterende dialogen/vertolkingen en sterke oneliners incluis. Waardoor de film op een hoger niveau werd getild dan een doorsnee horror movie.
    Zijn andere films zoals ‘The Godfather’ met Marlon Brando en ‘Apocalyps now’ zijn dan ook onvergetelijk.

  14. Yvo G zegt:

    Speciaal voor u gedaan, iets wat je duizend keer zou willen lezen, dat kan niet genoeg worden uitgezaaid! En die slierten storen me in het geheel niet, ze maken deel uit van het landschap, de natuur kan ook als gruwelijk worden ervaren.

  15. Yvo G zegt:

    Haha, de tijd van de sirtaki !

  16. Anoniem zegt:

    lachebekje Yvo G met alweer een giller

  17. Marc zegt:

    Bedankt voor de tip, maar ik heb de oude Nosferatu én die van de jaren zeventig op DVD. En de film van Coppola is inderdaad ook prachtig, met fantastische citaten: ‘I have crossed oceans of time, to find you’. En ook Anthony Hopkins als een soms sarcastische Van Helsing is fenomenaal.

  18. Anoniem zegt:

    Bauhaus – Bela Lugosi’s Dead

  19. Marc zegt:

    Bijna alle replieken van Van Hoovel zijn zelf pogingen tot censuur. Waarom zou JS geen stukjes mogen schrijven over Beethoven, bijvoorbeeld?

  20. Marc zegt:

    Vanhoovels, sorry.

  21. Anoniem zegt:

    die mens is in de tachtig en zaagt wat en herhaalt regelmatig dezelfde punten
    so what? zijn wij allemaal zo perfect?
    er wordt hem verweten dat hij zegt te stoppen met posten en dan terugkomt
    simpel; sla hem dan over
    JS censureren op zijn eigen blog lijkt me moeilijk
    leven en laten leven; of vraag ik nu teveel?

  22. Marc zegt:

    Ook prachtig, dat nummer van Bauhaus. Gaat dan wel over Bela Lugosi, die ik eerder grappig vond dan angstaanjagend als Dracula. ‘I vill travel to England, I vill be leaving tomorrow ieeeevening’. 🙂

  23. Marc zegt:

    Sorry, had er geen idee van welke de leeftijd van Paul was. Ik hul me hierbij in nederig stilzwijgen. Zelf ben ik wel al meerdere honderden jaren (ik ben de tel kwijt). Of waarvan dacht u dat mijn voorliefde voor D. en soortgenoten (zie hierboven) kwam?

  24. Anoniem zegt:

    oppassen met die covid dan maar..

  25. Anoniem zegt:

    ook niet handig, nekbijten tijdens social distancing

  26. Anoniem zegt:

    zelf gekozen om weerwolf te worden

  27. Marc zegt:

    Ook altijd leuk, een weerwolfje. Beste weerwolftransformatie ooit in een film is trouwens die van ‘An American Werewolf in London’, zonder digitale poespas, nog heel ambachtelijk. https://www.youtube.com/watch?v=10a5cflZzBg

  28. Marc zegt:

    We dwalen wel serieus af, van Beethoven over Dracula naar weerwolven. Alhoewel, met die Monscheinsonate van hem… En met die kop van hem zou hij zelf ook kunnen doorgaan voor iemand die nu en dan in een wolf verandert;

  29. Anoniem zegt:

    en ‘Wolfie’ Mozart niet vergeten

  30. Marc zegt:

    Om eerlijk te zijn: de droogte baart mij ook grotere zorgen dan corona, zeker op langere termijn. Maar ik probeer het stoïcijns te aanvaarden (met de nadruk op ‘probeer’). Wij, als individu, kunnen hier weinig aan doen. Ik probeer wel zoveel mogelijk regenwater op te vangen. En verder er niet al te veel over te piekeren, er is al somberheid genoeg. Que sera sera…

  31. Anoniem zegt:

    binnenkort 6 ministers van watervoorziening en, u raadt het, geen water…

  32. Marc zegt:

    Dat was eerder een weerpoedel, denk ik.

Reacties zijn gesloten.