De Lage Emissie Zone: ieder op zijn planeet

Hoe de restant van een linksgroene utopie een hype werd

LEZ

De Lage Emissiezones: stedelijke oases van schone lucht, ze verrijzen in snel tempo, in de eerste plaats om oudere dieselauto’s te weren. Tien jaar geleden kon je bij ons een toelage van zo’n 1500 euro krijgen bij de aankoop van een dieselauto, die toen geprezen werd als milieuvriendelijk wegens lage CO2-uitstoot. Vandaag worden diezelfde gesubsidieerde wagens als gevaar voor de volksgezondheid gedeclasseerd. Dat wijst vooral op een beleid zonder expertise of visie, want tien jaar geleden was het fijn stofprobleem ook al bekend.

Amateurecologisme

VWHet is echter de kleine Vlaming, niet kapitaalkrachtig genoeg om elke drie, vier jaar een nieuwe auto te kopen noch rijdend met een bedrijfswagen, die de dupe is van dit broddelwerk, ingegeven door dagjespolitiek én amateurecologisme. Voeg daarbij het dieselschandaal van de vervalste uitlaatnormen waar Europa jarenlang van wegkeek, waardoor argeloze automobilisten opeens met een sjoemelauto bleken te rijden: soms word je wakker en blijk je opeens een zware vervuiler.

Europa en de nationale overheden zijn schandelijk in gebreke gebleven om de auto-industrie voor haar verantwoordelijkheid te plaatsen. Dus werd de rekening naar de burger doorgeschoven. En om het politiek wat verteerbaarder te maken, werd een en ander overgelaten aan de lokale overheden.

Met de LEZ’s gedragen Antwerpen, Brussel en Gent zich als middeleeuwse stadstaten, inclusief de tolhuisjes aan de rand.

In Vlaanderen heeft Ben Weyts jarenlang wél zijn stempel op dierenwelzijn kunnen drukken, maar als verkeersminister hield hij zich zorgvuldig op de vlakte. Zo bleek het eerst aangekondigde rekeningrijden ‘geen draagvlak’ te hebben en werd het even voor de verkiezingen weer afgevoerd. Terwijl alle experts het er over eens zijn dat het een zinvol alternatief is voor de autobelasting, en onze wegen kan ontlasten van bijvoorbeeld gepensioneerden die op het spitsuur naar de Aldi snorren, of sluikrijdende buitenlandse truckers van de lokale wegen kan houden.

Het gebrek aan een coherent mobiliteitsbeleid leidde zo tot een opkomst van groene mini-planeten van soms maar een paar kilometer doorsnee, met allemaal hun eigen normen en uitzonderingen. Met de LEZ’s gedragen Antwerpen, Brussel en Gent zich als middeleeuwse stadstaten, inclusief de tolhuisjes aan de rand. Gent en Antwerpen (‘de rest is parking’) hebben daar een historische traditie in hoog te houden, Brussel wil zich vooral verder profileren als région à part entière, zie bijvoorbeeld ook de lachwekkende manier hoe men jarenlang het 4G-GSM-netwerk afhield. Of de strenge geluidsnormen voor vliegtuigdecibels, zonder zich te realiseren dat Zaventem er ook voor de Brusselaars is, en ook Brusselse jobs betekent.

Deplorables

StuttgartDeze schizofrenie van het groene mini-paradijs is geïnspireerd door het Duitse model, waar een lappendeken van LEZ-republiekjes ontstond, sinds Greenpeace aldaar van het Hoge Gerechtshof van Leipzig gedaan kreeg dat elke stad haar eigen emissiereglementen mocht opleggen.

Dat lijkt bizar als je groenen constant over dé planeet hoort orakelen: uitlaatgassen stoppen niet aan de stadsgrens, vervuiling is een globaal probleem en vraagt om globale oplossingen. Je zult maar in de buurt van een ringweg wonen die buiten de LEZ valt, nabij een industriezone, of gewoon aan een steenweg met druk woon-werkverkeer waar het fijn stof gewoon op je bord valt.

Heel het systeem lijkt dan ook op maat van de nieuwe stedelijke middenklasse, zeg maar de bakfiets- en Priuselite van jonge tweeverdieners

Het groteske vertoon van detectiecamera’s, bovenop de al bestaande controlenetwerken, gecombineerd uiteraard met de waarschuwingsborden, doet bijna denken aan luxeresorts, eilanden met propere lucht waar alleen bezitters van recente hybride wagens of electro’s welkom zijn. Inwoners die tuffen met een verouderd maar nog niet versleten voertuig, hebben gewoon pech: het zijn de deplorables met een beperkt inkomen, gezinnen met veel kinderen, bejaarden die amper 2000 km/jaar afleggen: zij kunnen niet anders dan afdokken. Zij rijden dikwijls met de afdankertjes van het bedrijfswagenpark dat nog steeds voor een groot deel uit diesels bestaat, en dat ook jarenlang door de overheid werd gesubsidieerd.

Heel het systeem lijkt dan ook op maat van de nieuwe stedelijke middenklasse, zeg maar de bakfiets- en Priuselite van jonge tweeverdieners die de binnenstad met haar snel stijgende vastgoedprijzen inpalmt. Met een zeker dédain voor de provincialistische kleinburger die letterlijk roet in het eten gooit als hij met zijn oud karros rond het Gentse Gravensteen toert.

Globaal mobiliteitsplan?

RotterdamTerwijl de LEZ-republiekjes bij ons het daglicht zien, kunnen ze in Brussel, Gent en Antwerpen misschien eens een studiereis naar onze Noorderburen overwegen: daar heeft de stad Rotterdam het bestaande systeem van de Lage Emissiezone weer afgeschaft, wegens gewoon overbodig.

Aan de basis daarvan ligt een slooppremie voor oude voertuigen, diesel, benzine of LPG, ten bedrage van 2000 euro. Koop je daarbij een nieuwe elektrische wagen, dan kan dat oplopen tot  6.500 euro: een flink stuk boven de prijs op de tweedehandsmarkt. Resultaat: in Rotterdam rijden nauwelijks nog bewoners met een oude wagen. Er is bovendien uitstekend openbaar vervoer vanaf de stadsrand en verbonden met het nationaal vervoersnetwerk. Vervuilende wagens die toch de stad inrijden, geraken gewoon niet aan een parkeerplaats vermits het parkeersysteem gekoppeld is aan de emissienormen. Dat is een galante oplossing, en iets helemaal anders dan het groteske dieselverbod.

Het Rotterdams model is efficiënt, dynamisch en schrijft heel het LEZ-verhaal, zoals het in Vlaanderen uit de startblokken schiet, af als verouderd.

Verder voorziet de stad structurele maatregelen op gebied van groene mobiliteit, zoals afspraken met bedrijven en handelaren in de binnenstad om hun bevoorrading enkel met elektrische voertuigen te doen. Tenslotte moeten heel het industriële hinterland en de haven mee betrokken worden in de reconversie, mede dankzij een actief promoten van spoortransport tegenover vrachtwagenverkeer. Begin daar maar eens aan met onze NMBS die om de haverklap staakt en eigenlijk geregeerd wordt vanuit een soort PS-maffia in Charleroi.

Het Rotterdams model is efficiënt, dynamisch en schrijft heel het LEZ-verhaal, zoals het in Vlaanderen uit de startblokken schiet, af als verouderd. Dat verhaal is in oorsprong van een linksgroene signatuur, maar is tegelijk discriminerend en asociaal. Het wordt tijd dat Vlaanderen als regio eens werkt maakt van een ambitieus mobiliteitsplan met een efficiënt en klantvriendelijk openbaar vervoer, nu zelfs VOKA daarop aandringt. De sneltram Genk-Hasselt: schitterend idee, maar dan weer niet als publiciteitsballon, opgelaten door de twee lokale potentaten. Iets zegt me dat Jambon-I een versnelling hoger mag schakelen. We zullen het nog maar eens met het Franse cliché uitdrukken: plus est en vous.

Vindt u deze column interessant, leerrijk, controversieel, of hebt u tenminste eens goed kunnen lachen? Dan is een donatie, hoe bescheiden ook, misschien een goed idee.

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

51 reacties op De Lage Emissie Zone: ieder op zijn planeet

  1. Paul zegt:

    Dat hele LEZ gedoe is een van de meest hypocriete belastingen die er bestaan.
    Je mag vervuilen als je betaald, maar de ene vervuiler is de andere niet.
    In Antwerpen moet je betalen om de stad binnen te rijden met een dieselauto doch diezelfde stad lokt zwaar vervuilende cruiseschepen tot in de stadskern en geeft zelfs premies als ze hier komen tanken. Wie kan er nog volgen?
    Laat de hypocrieten in Gent maar verder doen met hun idiote beslissingen, binnenkort kunnen ze racewedstrijden houden in de stad met hun bakfietsen want de middenstand zal verdwenen zijn samen met hun klanten kortom diegenen die de stad nog enigszins leefbaar houden.
    De groene Paus Watteeuw kan dan ineens openluchtmissen organiseren om zijn groen geloof nog wat meer te propageren.
    Doe er dan nog enkele moskeetjes bovenop en Gent wordt omgedoopt tot Istanboel aan de Leie.
    Over Brussel gaan we maar zwijgen, daar zijn ze groen van afgunst geworden omdat de Groene Gordel nu eenmaal Vlaanderen is, iets waar de dommeriken eigenlijk zelf om gevraagd hebben.

    • john vdb zegt:

      Istanboel schijnt een leuke stad te zijn…

      • Paul zegt:

        Tja als je tegen het dagelijks gejodel kan dat luidop weergalmt voor hun gebed en hun uitgesproken fascistisch eerbetoon aan dictator Erdogan.
        Maar inderdaad, Istanboel is een leuke stad voor struisvogels.

      • Mady Vermeulen zegt:

        Het is een tijdje geleden dat ik Istanboel bezocht. Vuilzakken of containers kenden ze daar toen nog niet. Iedereen kieperde zijn afval gewoon op een grote hoop op straat. De afvalophalers schepten het in alle vroegte met grote schoppen bijeen.

      • Mady Vermeulen zegt:

        Het is een tijdje geleden dat ik Istanboel bezocht. Vuilzakken of containers kenden ze daar toen nog niet. Iedereen kieperde zijn afval gewoon op een grote hoop op straat. De afvalophalers schepten het in alle vroegte met grote schoppen bijeen.

  2. machteld zegt:

    En wanneer eindelijk eens een premie of subsidie voor wie zijn oude auto niet meer vervangt en het voortaan zonder auto doet of het altijd al zonder wagen deed? Een premie voor de aankoop van een degelijke (elektrische) fiets of de mogelijkheid er voordelig een aan te schaffen via een groepsaankoop of leasing, of een verlaagd tarief voor het openbaar vervoer zolang je geen auto bezit. Als er dan toch subsidiesystemen en premies allerhande bestaan, van mij mogen ze ook gerust afgeschaft worden, dan wel voor iedereen en alles.

  3. tomsonn zegt:

    Lage Emissiezones zijn asociaal en inefficiënt. Ik snap dat ze aantrekkelijk zijn voor rechtse partijen op zoek naar greenwashing, maar dat ook linkse zoals de sossen of de groenen er in meegaan in onbegrijpelijk en zegt veel over hun complete wereldvreemheid.

  4. siegfried zegt:

    Men zou eens metingen moeten doen om te zien of het invoeren van de LEZ de luchtkwalitteit heeft verbeterd. Indien niet, dan moet meneer BDW en zijn soortgenoten de fortuinen die zij daarmee verdiend hebben terugbetalen. Uiteindelijk zijn de NVA-bestuurders dezelfde soort belasting-maffiabazen zoals alle politiekers, uitgezonderd de LDD’ers.
    Ik heb 2 jaar betaald + in totaal ongeveer 1000 € boeten betaald. Nu woon ik in Limburg (aanbevolen!).

    • Eric zegt:

      Ik ben blij dat u De Wever aanhaalt. Het is die meneer die in Vlaanderen met de emissiezonewaanzin is begonnen, en dus niet de roden of de groenen, zoals Sanctorum verkeerdelijk denkt. En waarom is De Wever ermee begonnen? Op elke auto die de Vlaming gedwongen wordt te kopen ontvangt de overheid 21% BTW. Dus zorgt men ervoor dat Vlamingen vanaf heden gedwongen zullen worden om om de zeven jaar een nieuwe auto te kopen. HET GAAT OM EEN VERKAPTE BELASTING, ingevoerd door de partijvoorzitter die zwoer geen nieuwe belastingen te zullen invoeren! De Wever is wat mij betreft van het allooi van Verhofstadt, alleen doet hij alles wat volkser en subtieler. Ik durf er zelfs gif op innemen dat hij, wanneer het mogelijk wordt samen met het VB een Vlaams-nationalistische regering te vormen, dit om één of andere nog te verzinnen reden zal weigeren. Die kerel is absoluut voor geen centimeter te vertrouwen.

  5. dirk zegt:

    Een paar jaar geleden stuurde ik een e-mail naar minister B Weyts met volgende opmerking: Ik stel vast dat er meer zwaar (sluik) vrachtverkeer is op onze lokale wegen sedert het invoeren van de km heffing.( in de mail noem ik verschillende voorbeelden) Een week later kreeg ik een antwoord.Het kwam hierop neer: Geachte heer…. U kunt geen waarnemingen doen hieromtrent. U stelt alleen subjectief vast. Uw persoonlijk gevoel stuurt uw waarnemingen en U bent niet in staat de juiste objectieve metingen te doen. enz enz… Maar WIJ kunnen dat wel want…We zijn op de hoogte van de problematiek en zullen bij een objectief en onafhankelijk bureau een grote studie bestellen die metingen zal doen langs vlaamse wegen…enz.. “Wat moet ik daar nu van denken?”
    Ik denk dat die studie (die veel geld kost en nutteloos is) niets zal bijdragen aan het feit dat er dagelijks vele grote vrachtwagens stoppen aan den aldi op het spitsuur en langs een sluikweg. Samen met die gepensioneerden natuurlijk.Die gaan ook het liefste winkelen op het moment dat de werkende mens even tijd heeft. En verder mogen ze van mij alle vormen van supsidie afschaffen, te beginnen met die 12 miljard die elk jaar in het waalse zwarte gat verdwijnt. En als laatste toemaatje voeg ik hier nog aan toe, Mij zult ge nooit tegenkomen op een elektrische trotinet.Sorry,”step” want dat vind ik verwijfd. Prettig jaar verder.

  6. Greta zegt:

    Mr Sanctorum wel geen appelen met peren vergelijken hé zeg.

    Rotterdam is een moderne stad omdat het zo goed als volledig platgebombardeerd werd tijdens WO II. Geklasseerde, prachtige pareltjes aan monumenten en gebouwen uit vroeger tijden, die je in praktisch alle grote steden en tal van kleine steden in Nederland wel vindt, is daar zo goed als o,oooo als het al niet o,oooo is…ken er geen enkel in ieder geval, dit in tegenstelling vlakbij gelegen Dordrecht,Delft, Den Haag, Leiden,Haarlem, Amsterdam, Gouda, Utrecht, maar net om die redenen Rotterdam het minst bezocht.
    Vergelijk daar uw steden Antwerpen, Brussel, Gent maar eens mee.
    Wat Rotterdam presteert lijkt me meer iets voor haven en scheepvaart om als eerste na te volgen, vermits daar nog de meeste vervuiling vandaan komt en Haven het meeste geld heeft om iets te realiseren. Meer vervuiling dan van auto’s.

    Dat LEZ heel wat andere redenen heeft dan enkel het valse plaatje schone lucht weet ondertussen bijna het kleinste kind.
    1) Mensen wegjagen, verschuiven naar buiten de stad , men vrij kan afbreken en bouwen en meer kapitaalkrachtige mensen aantrekken, er meer belastingen binnen komen. Want uiteraard wat modern nieuw gebouwd wordt is voor velen onbetaalbaar.
    Stad is reeds eerder vergroot door allerhande deelgemeenten bij te voegen.
    Als de geruchten juist zijn, zijn er liberalen die van heel de provincie Vlaams Brabant !!! GROOTSTAD BRUSSEL willen maken???!!!
    Wat met Vlaanderen als meest kwetsbare gebied qua waterwinning van héél Europa?
    Hoe meer mensen je op die kleine aardkluit verzamelt, hoe meer waterverbruik. Water dat er dus niet te vinden is????!!!
    Vlaams Brabant als koploper,,,,!!!! In de verste verte niet aan zee gelegen, als op een rendabele wijze zout water in drinkwater omgezet kan worden?
    2) Geld in het laatje brengen, want ja héél het gedoe is dan niet van tel als je maar betaalt. Dan mag je plots wel rijden waar je niet mag rijden!!!
    3) Als positief de autovrije wandelzones, het zo beter kunnen weren van gewelddadige terroristen omdat ze minder snel weg kunnen. Binnenstad met oude historische gebouwen zo beter beveiligd, gezelliger.

    Wat rekening rijden betreft weet je net zo goed waarom dit in het kleine Vlaanderen niet haalbaar is. Wij volledig afhankelijk zijn als doorstromingsverkeer van onze buurlanden,Nederland,Frankrijk, Duitsland die uiteraard onmiddellijk protesteren en we zoals iemand hier reeds eerder liet vallen, we financieel zo’n schuldenlast hebben we op het goeddunken van Europa leven en daaraan ook tegemoet moeten komen.
    Je maakt daardoor onmiddellijk alles duurder, want het gelag wordt toch betaald door klant, consument.
    Dus welk probleem wil je ermee oplossen???

    Onze snelwegen zijn veel te kort – de op – en afritten te dicht bij elkaar om een efficiënt systeem in te bouwen.
    Je verschuift allerhande verkeersproblemen, naar de omliggende dorpen – Vlaanderen is veel te dicht volgebouwd, dit in tegenstelling met de buurlanden waar het wel van toepassing is en er waardige alternatieven mogelijk zijn.

    Elektrische wagens zijn nog steeds weinig populair . Tot heden enkel, voornamelijk geschikt voor korte afstanden. Dus wie gaat er volgens uw voorstel hier het meest aan verdienen?
    De werkgevers die binnen hun bedrijf te grote afstanden dienen af te leggen om te voet te doen – op plaatsen waar er geen openbaar vervoer is zoals o.a. haven???? Basf en andere petroleumbedrijven???? De Hutsen . van deze wereld???? Die het geld (subsidies) reeds geïncasseerd hebben voor de zonnepanelen – de energie duurder gemaakt voor de Oost-Vlamingen – dus goedkoop deze voertuigen kunnen opladen op kost van de eenvoudige burger???

  7. john vdb zegt:

    Wat ook meespeelt is de mentaliteit van de Rotterdammer waar men prat op gaat. Daar moet de Gentenaar toch de duimen leggen, hoewel op vlak van een meer leefbaar en duurzaam milieu een inhaalbeweging altijd mogelijk is… Men heeft er ook af te rekenen met tamelijk veel bodemverontreiniging (volgens OVAM bevinden de meeste niet-onderzochte risicopercelen zich in Gent). Dit bemoeilijkt de opmaak van kansenkaarten per type stadslandbouw (een stadium dat men in Rotterdam al een tijdje achter de rug heeft). Minder goede vooruitzichten voor de stadsagrariër dus. Wat dat mobiliteitsplan nog betreft, Gent en Brugge zijn natuurlijk niet op één dag gebouwd…

  8. willy zegt:

    Ik ben blij dat er toch nog iemand durft over de grens te kijken en vaststelt dat onze noorderburen (voorlopig in Rotterdam) oplossingen zoeken in het belang van de burger .
    Voor het “probleem ” met onze nationale trots NMBS kunnen we naar Zwitserland een kijkje gaan nemen .Maar ja, in Brussel weten ze het allemaal beter , helaas het werkt niet .

    • Greta zegt:

      Rotterdam zal hoogstwaarschijnlijk geen Joden gemeenschap hebben, vermits de stad helemaal gebombardeerd is geworden?
      Eén heel belangrijke reden waarom de LEZ in Antwerpen ligt zoals ze ligt, de singel heeft te maken met de Joden die een soort symbolische ring rond hun gemeenschap heeft liggen. In Antwerpen valt dit samen met de singel. Daarom ook dat het doorgetrokken is tot Linkeroever vermoed ik?
      Alle rassen, nationaliteiten ten spijt… héél de welvaart van de diamant voor Antwerpen en veel andere welvaart hebben we nog steeds te danken aan de Joden en niet aan eender welke ander ras noch nationaliteit. In die tijd was de diamantsector niet gecorrumpeerd wat nu sinds de overname van Indiërs wel blijkt te zijn.

      Dus laat de LEZ er maar zijn, een betere beveiliging voor de Joden. Men zou daar blijkbaar? ook de groenere zone terug aanleggen? Weg met auto’s in de stad of zo beperkt mogelijk. Een gezelligere binnenstad, beter beheer, respect voor het verleden en onderhoud.. minder interessant voor criminelen en op termijn betere luchtkwaliteit.
      De LEZ ligt goed, zoals ze ligt.
      En al de zagers stuur je maar naar een stukje oude muur langs die singel….de KLAAGMUUR.

      En zoals een snelheidsduivel hier zegt naar Limburg te trekken, laat ze maar vertrekken. Als sporadisch fietser heb ik in datzelfde Limburg ook het verschil gezien!!
      Rondom Antwerpen is er overduidelijk een mentaliteitsgedrag te zien van autoverkeer ten opzichte fietsers en voetgangers.
      Stoppen en galant zijn …10 jaar geleden was dit ondenkbaar. In Limburg rijden ze je van je sokken en is een bebouwde kom waar men 50 km per uur mag blijkbaar een zone waar men vlot tegen 80 à 90 km mag binnenschuren. Met excuses voor diegenen die zich er wel aan houden en weet natuurlijk niet of die snelheidsduivel chauffeur wel een Limburger was.

      • john vdb zegt:

        Wat vroeger ondenkbaar was, dat stoppen en galant zijn, is inderdaad een mentaliteitswijziging. Ook in Gent vastgesteld. Die Limburgers, dat zijn wereldburgers…

  9. Julien BULCKE zegt:

    Geachte Johan,

    Een anecdote:

    In 2010 was ik toe aan een nieuwe auto. Ik kon een grote BMW van 6 jaar oud in occasie kopen voor 16 000 Euro met 85 000 km op de teller, MAAR het was een benzine! 10 liter per 100 km op de autostrade. Niemand wilde die, van daar de lage prijs.

    Eind 2018 was ik opnieuw aan een nieuwe auto toe. Ik kon een grote BMW van 4 jaar oud in occasie kopen voor 22 000 Euro met 89 000 km op de teller, MAAR het was een diesel! Niemand wilde die, vandaar de lage prijs, en ik rij nu met minder dan 7 liter per 100 km en ben daar zeer gelukkig mee;

    >

  10. Greta zegt:

    Goed liegen kunnen die Rotterdammers zeker haha. Een 5300 Rotterdammers 27/12/2019 gingen overstag…Euh er zijn plus minus 650.000 Rotterdammers!!!. Van een succes gesproken haha.

    Wat ga je er dan trouwens doen met auto, als je toch je auto niet kunt parkeren? Héél slinkse maatregelen, alleen dat je geen boete krijgt. Ha ja misschien op de Maasvlakte parkeren in moderne parkeertorens en van daar met de waterbus naar de stad???

    De inventiviteit van een stad als Rotterdam dat zo goed als rechtstreeks aan zee ligt en héél de Maasvlakte uit zee gewonnen heeft is noch realiseerbaar voor Antwerpen noch Gent….enkel Zeebrugge maar dat is nog niet echt een wereldstad te noemen zoals Rotterdam of Antwerpen en heeft die problematiek niet.

    • Greta zegt:

      Soms kan het ook nuttig zijn om achter te lopen want de kater die NS heeft overgehouden aan die Italiaanse Fyra? treinen was aanzienlijk groter dan bij onze NMBS.
      Zo vlot loopt het daar ook niet op die trein trajecten. Het enige verschil Nederlanders klagen niet of althans veel minder dan Vlamingen, waardoor het lijkt of het treinverkeer er veel vlotter verloopt – niets is minder waar.

  11. Genoeg kontdraaierij zegt:

    Vraag me toch af of JS dat Rotterdamse model zomaar in zijn eco-identitaire verhaal kan plaatsen. Nederland en de Noord-Europese landen hebben in de eerste plaats relatief efficiënte politieke systemen, wat hen tot relatief efficiënte implementeerders van de gangbare neoliberale recepten maakt. Dat heeft allemaal op zich niet zo veel met democratische representatie en innoveren vanuit de marge te magen. Ik zou er niet van verbaast staan indien bij het onder de loep nemen van het Rotterdamse model zou blijken dat er evenveel top-down sturing, monetarisering en verdoken belastingen mee gemoeid zijn als met het botte Duits-Belgische gebroddel met lage-emmissie-prinsbisdommetjes.

  12. Yvo G zegt:

    Gewoon een andere manier om alweer meer centen uit je zakken te kloppen, wanneer de politiek proclameert dat die de belastingen (onderhand wereldkampioen in alle categorieën) NIET GAAT VERHOGEN. Inderdaad, de belastingschalen zitten tegen het plafond. Ze hebben niet gelogen, en hun belofte gehouden, wat ongezien is voor politiekers. Intussen beginnen we stilaan van langs om meer te beseffen wat de verborgen agenda is achter die klimaat- en milieu memes.

  13. aghasee zegt:

    Ach, JS met zijn groene fetish weer…
    Uiteraard niet gehinderd door enige technische kennis, net als de beleidsmakers trouwens.
    De welvaart en het comfort die we in de westerse wereld kennen is aan één woord te danken: olie. JS en consorten wil ons terug katapulteren naar de jaren 1800. Een hogere levensstandaard is technisch gewoon on-mo-ge-lijk als je de groene utopisten hun zin wil geven.

  14. Paul zegt:

    De LEZ is zo klein dat de impact 0 is…Het is zoals met zoveel ‘groene’ nieuwigheden nog maar eens een belasting, die niets bijdraagt tot het groene. Immers, als je 350 euro betaalt wordt de vuilste auto terug proper… Een Europese oplossing dringt zich op…En idd, cfr Rotterdam.

    • aghasee zegt:

      Is het niet in eerste instantie door Europa dat we in die lez-nonsens terecht komen?

  15. Eric zegt:

    Dat Sanctorum in het door de msm verspreide sprookje trapt dat Rotterdam de lage emissiezone afgeschaft heeft omdat ze overbodig zou zijn vind ik bevreemdend. De LEZ werd er niet om die reden afgeschaft maar omdat men de electorale gevolgen van het aanhouden van de LEZ vreesde. Beroepshalve heb ik honderden mensen hierover gesproken en allemaal vonden ze deze maatregel hypocriet, onnozel, onnodig en een verdoken belasting. Onder de bevolking is er slechts een heel kleine minderheid (wellicht van groenen) die de maatregel verdedigt. De electorale neergang van NVA, waarvan de voorzitter de LEZ als eerste in een Vlaamse stad heeft ingevoerd, is deels hieraan te wijten. Wil meneer De Wever nog een kans maken op een derde termijn als burgemeester van Antwerpen, dan zal hij deze LEZ zo snel mogelijk weer moeten afschaffen, en ik gok erop dat hij dat ook zal doen. Met een gelijkaardig excuusje als de stadhouders van Rotterdam hebben verzonnen, een leugen dus.
    En nogmaals: de LEZ raakt de burger vooral in de portefeuille omdat het hem zo goed als verplicht een nieuwe auto te kopen, met geld waarop de overheid 21% Belasting op Toegevoegde Waarde int. Met de opbrengst van de bedragen die de mensen betalen om tijdelijk toegelaten te worden (350 euro voor personenwagen, meer dan 1000 euro per jaar voor lichte vracht) heeft de overheid het hele systeem (de administratie en de technologische structuur) kunnen afbetalen. Ook hier gaat het natuurlijk om een belasting. De bevolking heeft dus een systeem mee gefinancierd dat tegen haar gericht is, maar de werkelijke reden van het bestaan van dit LEZ-systeem is de verrijking van het grootkapitaal, m.n. van de auto-industrie. Dat dit de communisten volledig ontgaan is, en dat zij hier geen garen bij hebben gespind, bewijst hun ongelofelijke politieke achterlijkheid.

    • Paul zegt:

      Het is inderdaad een regelrechte verdoken belasting.
      In Frankrijk mag je mits registratie en betalen van de royale som van 4,62 euro in alle LEZ zones binnen als buitenlander met alle voertuigen.
      Maar in België moeten ze er naar algoede gewoonte weer een potje van maken en vooral nieuwe inkomsten zoeken.
      Hoe hypocriet onze politici kunnen zijn, rasechte leugenaars zonder enige scrupule.

      • aghasee zegt:

        Kernwoord in uw repliek Paul, is ‘registratie’. Uiteindelijk heeft het niks te maken met milieu. Des te meer heeft het te maken met platbelasten van de middenklasse én bovenal controle. 1984. Wie rijdt met wat, waar en wanneer…

    • Eric zegt:

      Dat men echt bang is van de reactie van de bevolking blijkt uit de data waarop de verstrengingen ingaan. Telkens na een verkiezingsjaar wordt een nieuwe euronorm verboden: vanaf januari 2020 (dus na verkiezingsjaar 2019) werd euronorm drie verboden en met euronorm vier kan men nog binnen mits betaling. De volgende verstrenging gebeurt op 1 januari 2025, dus weer na een verkiezingsjaar, nl. 2024: dan wordt euronorm vier verboden en mag men met euronorm 5 mits betaling binnen. Het is door dhr. De Wever zeer goed doordacht. Stel je voor dat in het begin van een verkiezingsjaar een verstrenging zou worden doorgevoerd. Dan was het hek helemaal van de dam..

  16. Yvo G zegt:

    Om geen link te plaatsen, geef eens “Lage emissiezone Antwerpen” in op youtube, VAN PEEL 2017: 4min 44sec. Al lachend zegt de nar de waarheid.

  17. XOXOXOX zegt:

    Achter alles moet men steeds de economische agenda zoeken. De groene transitie / taxatie is een economische en geen klimaat agenda. Dat laatste is slechts de drogreden als verkoopspraatje om de goedgelovigen aan te zetten tot geloof en consumentisme. Van huis tot auto en ijskast. Alles moet men in naam van het heilige klimaat, in een groene versie nieuw kopen.
    Nieuw kopen.
    Kopen…

    Het is namelijk niet de bedoeling dat de consument (niet burger) 12 jaar met dezelfde auto blijft rijden. Dergelijk spaarzaamheid gaat in tegen economische wetten van het kapitalisme. Het wagenpark moet sneller ververst worden. Dat is goed voor de fabrikant en de ®overheid. Dat de productie van een nieuwe E-wagen milieubelastender is dan een wagen die 20 jaar in bedrijf blijft, dat is natuurlijk bijzaak. Over het delven van zeldzame metalen voor de accu’s zullen we maar zwijgen, nietwaar? Kan u zich geen nieuwe E-wagen permitteren dan moet u maar een banklening aangaan en net zoals iedereen een brave schuldslaaf worden… of te voet gaan. Kortom, de ®overheid zorgt (op aandringen van de industrie) voor fiscale incentives om de burgerslaaf de dwingen groen te consumeren.

    De klimaatkerk is tevens een modern substituut voor het christendom. En gezien de “verlichte” Westerse mens niet meer in (de) god(-en) wenst te geloven, is god vervangen door de “vrolijke consensus wetenschap”. Doch dit doet niets af aan de innerlijke behoefte van de massamens aan religie. De “wetenschappelijke” klimaatkerk gebruikt ook alle trucs (psychologische terreur) die het christendom hanteerde. Als een moderne heilsleer met erfschuld, boetedoening, aflaten (CO2 tax, emissierechten handel), CO2 als baarlijke Satan, een vagevuur en een armageddon (stijgende zeespiegel). En zoals bij elke Abrahamitische religie is er geloofsdwang en worden ongelovigen als ketters geëxcommuniceerd uit de gemeenschap / stad. Ketters gaan ditmaal niet op de brandstapel, dat zou te veel fijn stof geven… maar worden volledig klimaatneutraal geëlektrocuteerd met groene stroom of gewoonweg dood getaxeerd.

    Echter hoewel de extreem linkse zijde (extinction rebellion, schijnheilige trangenderbender Anuna en Greetje huppelkut (the evil twin sister of Pipi Langkous) gesponSOROSd worden door de globalistische elites en dagdagelijks op het MSM journaal als propaganda in beeld komen. Is het zeer de vraag of deze klimaatkerk door de critical mass, de zwijgende massa, gedragen wordt?
    En vooral, hoelang blijft de lieve vrede duren als de lagere en midden inkomens de drastisch verminderde koopkracht beginnen te voelen in de geldbeugel? Wanneer komt er trouwens een mars op Brussel? Vlaanderen staat in de top van duurste landen inzake (schandalig hoge) telecom en electriciteits prijzen. Maar ach, Vlamingen zijn brave schapen die zich gedwee laten uitmelken.

    Echter een maatschappelijk schisma dringt zich langzaam op, de klimaatkerk (bevolkt door stadse groene bakfiets communisten en globalistische kapitaals elites) en anderzijds de volkse plattelands Diesel protestanten. Een godsdienst / burgeroorlog is niet uit te sluiten. De gemoederen zijn al zo ernstig verhit met de omvolkings massamigratie problematiek en dus is het enige dat ontbreekt is de ineenstorting van de virtueel falliete Belgsche staat.

    Interessante tijden rijden zich dieselgewijs zich aan.
    Honger revoluties, energiearmoede revoltes en religieuze / etnische conflicten. Het overpopulatie probleem lost zich vanzelf op in een massagraf. Hoog tijd voor een hedendaagse Beeldenstorm. Klimaatkerk in de fik dus, hoewel ik in deze benzine adviseer. Dat fikt beter dan diesel.
    Dieselrijders houzee ! Volle petrol ! Wat groen is vals is, rij plat !
    Klimaat gelovigen? Moge ze branden in de dieselhel !

    Bedenking: De hoeveelheid aan klimaatpropaganda die wij via de msm recentelijk dagelijks door ons strot geramd krijgen, zelfs in het weerbericht, zou ons, als kritisch denkende mensen, toch tot enige scepsis moeten brengen. Als tieners door al deze media en school propaganda geloven dat de aarde binnen 8 jaar vergaat. Als mentaal zwakkere mensen depressief worden wegens de vermeende “klimaatverandering”*
    Dan mag men zich afvragen of de klimaatkerk niet erg op een boosaardige sekte begint te lijken? Met alles trucs van hersenspoeling vandien. Bovendien als extreem links (verpakt als groene milieubewegingen) samenwerkt met globalisten / kapitalisten, dan zou dat toch alarmbellen moeten doen afgaan, niet?

    *Opwarming of afkoeling? Met “klimaatverandering” zit je altijd goed !

    Dat het voornamelijk steden zijn die zichzelf tot groene zuiver lucht gewetens ontpoppen, mag niet verbazen, staatsnationalist Bartje De Wever, wist namelijk heel goed dat het Nationale machtniveau (door de (niet democratische) overheveling van macht naar de supranationale EU dictatuur) van ondergeschikt belang zou worden. Daarentegen, wist Bartje heel goed dat in de toekomst de steden en stadsregio’s aan belang zouden winnen. Hij is dus geen civielnationalist maar een ministadstaatnationalist. We zien momenteel een evolutie naar kosmopolitische superstadsstaten, net zoals in de middeleeuwen, maar dan met een digitale taxatie camera omwalling. Echter, in een recent verleden, met de opkomst van het Nationalisme, werden deze stadstaten / potentaten, samengevoegd tot een nationale unie. Nu zien wij dus een tegengestelde beweging. Het kan verkeren zei Bredero.

    Betreft Rotterdam:
    Er verandert eigenlijk niks, want wat er niet bij vermeld wordt, is dat de verkeersbelasting voor dergelijke auto’s in Nederland verhoogd wordt met 225 euro, ongeveer de prijs van een vignet om toch nog Rotterdam binnen te mogen. Bovendien moeten old-timers er nu ook verkeersbelasting betalen, vroeger niet. De Rotterdamse ®overheid is intelligenter dan de Vlaamse politieke boerkens. Waarom zou je oldtimers en oude diesels (in de stad) verbieden al je ze kan taxeren?

  18. Yvo G zegt:

    Nec plus ultra! Sanctorum langs links gepasseerd.

    • john vdb zegt:

      Door kleine kinderen die niet volwassen willen worden, van wie ze binnenkort al hun speelgoed gaan (moeten) afpakken en die zich dan maar gaan moeten uitleven als Peter Pan in Neverland…

  19. john vdb zegt:

    En toen was er niets meer,
    alles was gedaan,
    alle moeite tevergeefs,
    plotseling weggeveegd.
    De mensheid heeft gezegevierd
    en opgehouden te bestaan.

    (DE BRASSERS)

    • Yvo G zegt:

      Dat hebben we dan ook weer gehad. De dinosaurussen achterna. Alleen Elvis blijft bestaan….

      • john vdb zegt:

        Alleen Elvis blijft bestaan? Maar vent toch, je kijkt te veel naar Canvas! Songtekst was visionair! Er zit van deze punkband uit Hamont trouwens ook een documentaire (van Jan Weynants) op YouTube, een interessant tijdsdocument, voor wie het allemaal nog heeft meegemaakt, de Stadswaag in Antwerpen vol punkers (en die boven aan het shotten waren)! De meeste van die straffe gasten zijn wellicht allemaal dood en er was overal ook veel tumult. Op de Waalsekaai was er nog de Paradox, waar concerten doorgingen (meer de tijd toen de hardcore hier doorbrak). Op het einde van de documentaire trekken de Brassers naar Berlijn, waar ze hebben afgesproken met ene DJ Thomas P., die hun muziek heeft verzameld en ze uitbracht onder compilatie op een eigen label, Mauerstadtmusik. Ze doen ook een optreden in Neukölln en de deejay staat er op de eerste rij en zingt mee uit volle borst (in ’t Nederlands).

    • john vdb zegt:

      ’t Is geen ‘global warming’ meer, maar ‘global burning’! Nu in Australië schroeiend heet en overal bosbranden, deze zomer in Brazilië en zelfs tot in Bolivië en erger nog in Centraal-Afrika, kortom alle grote regenwouden (Amazone, Kongo, Indonesië en Borneo) bijna 2 x zoveel branden als vorig jaar, binnenkort dus de hele wereld één vuurbal! Vluchtmaskers al in huis?
      https://www.brandblussershop.eu/brandveiligheid/vluchtmaskers

    • john vdb zegt:

      Waarom de regenwouden belangrijk zijn : http://www.biodiversiteit-tropen.yolasite.com/functies.php

      • Eric zegt:

        Ja, die Australische bosbranden zullen het klimaat enorm doen opwarmen. Vandaar, als er ooit bewezen wordt dat iemand die brand aangestoken heeft – wat vaak de oorzaak is van bosbranden, ook in Australië – dan raad ik alle overheden aan deze persoon/personen zo langzaam mogelijk te vierendelen teneinde andere kandidaat-pyromanen ervan te weerhouden hun supercriminele plannen uit te voeren.

      • john vdb zegt:

        Achter de branden schuilt meer dan pyromanie. Wie steekt ze aan? Wie is er gebaat bij ontbossing? Bepaalde firma’s? Boeren ook? Belangrijk voor de waterhuishouding al die bossen, zoals bij ons, waar pompen ze al hun water op…

    • aghasee zegt:

      Onlangs hebben ze in het Glacier National Park de waarschuwingsborden waarop te lezen stond dat de gletsjers in 2020 verdwenen zouden zijn…
      Je kan toch niet anders dan medelijden hebben met de klimaatalarmistjes? Toch?
      Ikzelf lach ze in elk geval in hun gezicht uit, kan het niet laten.

      • john vdb zegt:

        Het zijn de klimaatjongeren die gaan lachen met degenen die binnenkort nergens nog met hun duur speelgoed gaan terechtkunnen en terug met hun matchbox-autootjes gaan kunnen spelen! Allemaal objectfixatie! De grote jongens en meisjes uit de politiek en het bedrijfsleven (privé maar ook van de (r)overheid) hebben wat dat betreft al genoeg het voorbeeld gegeven…

        Naast emissies die schadelijk zijn voor de gezondheid van mens en dier produceren alle auto’s (ook elektrische) hun hoeveelheid warmte, in de zomer nog eens versterkt door de vele airco’s, ook in stedelijke gebieden, waar men in de zomer het fenomeen kent dat de temperatuur er gemiddeld hoger ligt dan in de omliggende landelijke gebieden, het ‘urban heat island effect’ (UHI).

        Trouwens de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet, want de parking van een natuurgebied aan de rand van de stad (en ver daarbuiten) durft ook wel vol staan, de schuld van de beleidsmakers, die overal waar mensen samenstromen parkings voorzien en er dus de kat bij de melk zetten.

  20. Yvo G zegt:

    =Aircobelasting= …..!!! Breng ze niet op ideeën john.

Reacties zijn gesloten.