De vuile onderbroek van Mohammed

douche_onderbroekNiets zo belachelijk als douchen of baden met je kleren aan. Dat vinden ze ook bij Berchem Sport (spreek uit: den Baarchoem), waar het de regel is (was) dat de jeugdige spelers na een trainingsessie of wedstrijd in hun blootje collectief een douche nemen. Een ritueel dat al bestaat sinds het begin van het voetbal, maar dat is buiten jeugdtrainer Mo gerekend, voluit Mohamed Achahbar. Hij wil de optie op zedig douchen open houden, mét onderbroek aan, vooral ten gerieve van de spelers met  Marokkaanse roots. Vraag die op ieders lippen ligt: wat doen die dan als ze uit het stortbad komen? Met die natte onderbroek in de kleren duiken? Neen, zo blijkt: na de wasbeurt doen ook de Marokkaanse jongens hem gewoon af en wringen hem achter de rug van de trainer uit.

Het bestuur van Berchem Sport zit niettemin met de handen in de haar want Mo trok meteen naar de media om deze gedwongen zedeloosheid aan de kaak te stellen. Eerst negeerde het bestuur de onzinnige eis, wendde zich vervolgens in allerijl tot Unia, en besloot finaal om de keuze te laten. De helft van de jonge snaken doucht dus in onderbroek, de helft zonder. Beelden ontbreken uiteraard, maar men kan er zich iets bij voorstellen. Hoe komt het zover dat de Marokkaanse jeugdtrainer van een Antwerpse voetbalploeg de preutsheid van zijn eigen cultuur tot maatstaf verheft, en een loopje mag nemen met de hygiëne? Tijd voor een kleine cultuurhistorische wandeling rond het baden, hygiëne, vrijmoedigheid en schaamte.

Gymnasium

atleet

Toen was naakt sporten nog heel gewoon

In de middeleeuwen was het bad een feest en de badhuizen enorm populair. Het was niet alleen een hygiënische kwestie, je kon er ook eten, drinken en de liefde bedrijven. Na 1500 kwam er een puriteinse wind over Europa gewaaid, moest het lichaam permanent bedekt worden en begonnen arm en rijk te stinken. Twee eeuwen lang werden kleren zo min mogelijk ververst en vieze luchtjes met parfums verdreven: de echte dark ages kwamen na de middeleeuwen. Pas in de verlichtingstijd, de 18de eeuw dus, werd aan het emancipatorische vrijdenken ook een idee gekoppeld van lichaamshygiëne en het bannen van preutsheid. Je hoefde je niet te schamen voor je mening en ook niet voor je lichaam. Het naakt symboliseert de bevrijde mens, ontwaakt uit zijn dogmatische sluimer, zoals de filosoof David Hume dat noemde. Dat staat allemaal te lezen in twee interessante boeken, beide in 2007 uitgegeven en door een vrouwelijke hand gepend: ‘Dirt on Clean – An Unsanitized History’ (Katherine Ashenburg), en ‘Clean – a History of Personal Hygiene and Purity’ (Virgina Smith). Twee aanraders.

En zo werd de gezamenlijke douche van sportlui m/v behalve een hygiënische noodzaak ook een bezegeling van gelijkwaardigheid en zelfrespect.

Dat de (mannelijke) Grieken al in de oudheid naakt aan sport deden, heeft met dezelfde filosofische vrijmoedigheid te maken: ons lichaam is een geschenk van de natuur waar we dankbaar mogen over zijn. Het naakt symboliseerde bij de Grieken de zich manifesterende waarheid die in elk van ons aanwezig is, en het sportstadion was de tempel van die lichaamscultuur. Naar het schijnt begon het allemaal toen een hardloper in het zicht van de eindmeet zijn lendendoek liet vallen om alle ballast overboord te gooien. Sindsdien liepen alle atleten naakt, kwestie van het eerlijk te houden. Het gymnasium (γυμνάσιον, gymnásion, letterlijk: ‘de plaats om naakt te zijn’) werd sportschool en uiteindelijk zelfs school tout-court. Vandaag is het in Nederland nog steeds de benaming voor een middelbare school. In hun naaktheid zijn alle mensen gelijk en bestaat lelijkheid eigenlijk niet, we tonen ons gewoon zoals we geschapen zijn, en zijn daar best trots op. En zo werd de gezamenlijke douche van sportlui m/v behalve een hygiënische noodzaak ook een bezegeling van gelijkwaardigheid en zelfrespect.

De bruine streep

Kaaba

De Kaäba: een doos met (onwelriekende) inhoud?

Maar hoe is de schaamte dan terug in onze cultuur geslopen? De onthaarde aap heeft kledij nodig tegen de kou, doch los daarvan is er het vijgenblad waarmee Adam zijn edele delen moest bedekken. Een ommetje langs Sigmund Freud, de grote denker rond cultuur en seksualiteit, is onvermijdelijk. Voor Freud worden alle gezagspatronen en opgelegde regels samengevat in een Uber-Ich, een inwendige regulator die eigenlijk de vertegenwoordiger is van de echte, grote gezagsdragers: de vader, de Mo-narch, de staat, God. We horen schrik te hebben voor hem, censureren onszelf, tot op het randje van de depressie. De welbekende politieke correctheid is een typisch voorbeeld van het moderne schaamtegevoel. Het zich bedekken is een uiting van onderdanigheid, wat ons meteen bij de islamitische dress codes brengt.

De islamitische schaamtecultuur staat in functie van repressie en zelf-onderdrukking, daarom moet alles ‘bedekt’ worden, ook en vooral de waarheid.

Het Arabische woord hsoema – in het Nederlands meestal vertaald als schaamte – is een sleutelwoord om uiteenlopende fenomenen te verklaren als de zwijgcultuur in allochtone milieus, vrouwen die geheel gekleed gaan zwemmen, lange bermuda’s die openluchtzwembaden terroriseren, de panische schrik voor openheid, het onvermogen om überhaupt een gesprek van mens tot mens aan te gaan, het vermijden van getoonde emoties en gevoelige thema’s, een mix van depressie en agressie die we bij het overgrote deel van allochtone jongeren aantreffen, het compleet rateren van de communicatiemaatschappij, het niet kunnen omgaan met humor en satire. En dus, last but not least, ook het puritanisme van trainer Mo.

Archaïsche patriarchale onderdrukkingsmechanismen zetten hier de toon. De islamitische schaamtecultuur staat in functie van repressie en zelf-onderdrukking, daarom moet alles ‘bedekt’ worden, ook en vooral de waarheid. We komen zo in het religieuze centrum van de islam terecht: de Kaäba, de grote zwart doos die in Mekka staat en waar een massa pelgrims zeven keer al biddend rond trekt. Volgens de overlevering bevat deze kubus in een uithoek een heilige zwarte steen die ooit wit was, zijnde een geschenk van de aartsengel Gabriël aan Ibrahim.

Bepaalde godsdienstwetenschappelijke hypotheses echter stellen dat het hier eigenlijk om de vuile onderbroek van Mohammed zou gaan, die de profeet verstopt had omdat profeten nu eenmaal niet vuil worden en zich ook niet moeten wassen. Dat leverde een vreemd effect op: naar analogie met de lijkwade van Turijn, waarin een afdruk van Jezus’ bezweet gezicht merkbaar is, zou het kledingstuk in de Kaäba ook een afdruk vertonen, namelijk een bruine streep, afgescheiden door een ander lichaamsdeel.

Micro-oorlog

Notoracism

De campagne voor ‘meer respect’ zou wel eens bizarre uitlopers kunnen hebben

Niet Allah, niet de Koran, maar het verbergen van deze waarheid is de kwintessens van de islam. De preutsheid is een neurotische attitude rond een geheim dat zelfs niet mag uitgesproken worden. Geen enkel moslim raakt nog uit die kramp, hij mag er zelfs niet aan denken. Maar hoe langer je met een vuile onderbroek rond loopt, hoe vuiler hij wordt, dat weten wij althans, en dat weten ook alle chiroleidsters die op kamp jonge knapen onder hun hoede hebben: de bruine streep is een teken dat die broek uit moet. Noteer ook dat de meest gezochte terrorist ter wereld, Abu Bakr al-Baghdadi, kon worden ontmaskerd dankzij… een vuile onderbroek, die een spion had buitengesmokkeld zodat een DNA-test kon worden uitgevoerd.

Als er één overblijfsel van de verlichting vandaag doorwerkt, is dat het verlangen naar waarheid,- ook en vooral in tijden van fake news,- en het uitdagen van de schaamte- en zwijgcultuur. De democratie waarborgt wel formeel de vrije meningsuiting, maar legt hem ook meteen weer aan banden. Omwille daarvan wordt er gescholden op Twitter, weerklinken er oerwoudkreten op het voetbalveld en worden er aangebrande grappen verteld. Niet toevallig ziet Freud humor als een van de grote ontsnappingsroutes uit de censuur en de omerta.

In een tijd dat iedereen met zijn foto’s op Instagram te koop loopt, is normale hygiëne blijkbaar ‘onethisch’ geworden.

Daarom, hou dit goed in het oog, het lijkt maar een bagatel, die douches, maar het is via die ‘micro-oorlogjes’ dat we beetje bij beetje terrein verliezen. De extreme politiek-correcte houding van de voetbalbond en de FIFA , die van de zogenaamde strijd-tegen-racisme dé topmissie heeft gemaakt, sterkt lieden als trainer Mo in de overtuiging dat er nog veel rek zit op onze normen en waarden. Waar nodig zullen academische ‘experten’ hem van extra munitie voorzien.

‘Een sportclub kan zijn jonge spelers niet verplichten om naakt te douchen, dat behoort tot de persoonlijke integriteit van de jongeren’ aldus Simon De Vriendt van het Centrum voor Ethiek in de Sport. In een tijd dat iedereen met zijn foto’s op Instagram te koop loopt, is normale hygiëne blijkbaar onethisch geworden. De nieuwe douche-voorschriften van Mohammed vormen meteen een symbool voor dingen waarvan iedereen aanvoelt dat ze niet kloppen, maar waar ze ook in Berchem geen raad mee weten omdat het woord racisme maar eens zou kunnen vallen. Niemand van het bestuur wil een rel, dus buigt men en zwijgt: de schaamte verspreidt zich als de geur van een vuile onderbroek. Neusknijpers bij de hand houden, wordt vervolgd.

Vindt u deze column interessant, leerrijk, controversieel, of hebt u tenminste eens goed kunnen lachen? Dan is een donatie, hoe bescheiden ook, misschien een goed idee.

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

42 reacties op De vuile onderbroek van Mohammed

  1. Mady Vermeulen zegt:

    Ik onthou: “Het lijkt maar een bagatel, die douches, maar het is via die ‘micro-oorlogjes’ dat we beetje bij beetje terrein verliezen”.
    Het ergste is dat er te weinig mensen zijn die het verlies van terrein merken, en teveel die er begrip voor opbrengen én eraan meewerken.
    De toekomst ziet er donker uit. Zoals na regen zonneschijn komt, zo volgt na de verlichting de duisternis. De duisternis van misbruikte, gekwelde, vernederde en emotioneel verminkte vrouwen, allemaal netjes verborgen onder een pikzwarte niqab.

    • aghasee zegt:

      Mady,

      Honderd procent gelijk.

      a.

    • Anoniem zegt:

      Humor is er ook alweer, visuele zelfs. Ik stel me de naakte Griekse hardlopers voor met dat hinderlijke flip-flappende, heen en weer slaande ding tussen de benen. De traditie gaat dat dit de aanleiding is voor de oorsprong van het polsstokspringen.
      Voor het overige moet, naar mijn mening, Malpertuus best met enkele kazematten beveiligd worden, om te voorkomen dat de proscheet Muhammed alweer eens moet gewroken worden. Ik ben het beu om kaarsjes te zetten, al zal het ook op doorbraak naar bruine strepen gaan ruiken. Hopelijk tot het volgendestukje waarnaar ik reikhalzend uitzie, ze weten mijn huis toch niet wonen!

    • Anoniem zegt:

      Er zijn wel degelijk heel veel mensen die overal het terrein Ernies ‘erken, en er is een groeiende ergernis en boosheid bij de bevolking. De verkiezingssignalen worden stelselmatig genegeerd door de politiekers en hun dienstwillige media, zelfs de zich verontschuldigende alternatieve media. De toekomst ziet er niqab uit.

      • Anoniem zegt:

        ….mensen die overal het terreinverlies bemerken, en er is een groeiende…
        (Vervelende autocorrectie)

  2. Hulde, wat een informerend en entertainend schrijven!

  3. Anoniem zegt:

    Humor is er ook alweer, visuele zelfs. Ik stel me de naakte Griekse hardlopers voor met dat hinderlijke flip-flappende, heen en weer slaande ding tussen de benen. De traditie gaat dat dit de aanleiding is voor de oorsprong van het polsstokspringen.
    Voor het overige moet, naar mijn mening, Malpertuus best met enkele kazematten beveiligd worden, om te voorkomen dat de proscheet Muhammed alweer eens moet gewroken worden. Ik ben het beu om kaarsjes te zetten, al zal het ook op doorbraak naar bruine strepen gaan ruiken. Hopelijk tot het volgendestukje waarheen ik reikhalzend uitzie, ze weten mijn huis toch niet wonen!

  4. Hallo, seizoensgroeten aan al mijn kijkers, ben hier om weinig te vertellen over hoe ik mijn man terug heb gekregen met de hulp van een geweldige man genaamd Dr.Amiso. Ben Anna Daniel, na tien jaar met hem in relatie te zijn geweest, mijn man het uitgemaakt, ik heb al het mogelijke gedaan om hem terug te brengen, maar alles was tevergeefs, ik wilde hem terug vanwege de liefde die ik voor hem heb, smeekte ik hem met alles, ik heb beloften gedaan maar hij weigerde. Ik legde mijn probleem online uit aan mijn vriend en zij stelde voor dat ik liever contact op zou nemen met Dr.Amiso, de geweldige spreukgieter die me kon helpen een spreuk uit te spreken om hem terug te brengen, maar ik ben het type dat nooit in spreuk geloofde, ik had geen keus dan om het te proberen, heb ik Dr.Amiso gemaild, en hij vertelde me dat er geen probleem was dat alles goed is voor 48 uur, dat mijn ex voor 48 uur bij me terugkomt, hij betoverde en verrassend op de tweede dag, het was rond 16.00 uur. Mijn ex belde me, ik was zo verrast, ik beantwoordde de oproep en alles wat hij zei was dat hij zo medelijden had met alles wat er gebeurde, dat hij wilde dat ik naar hem terugkeerde, dat hij zoveel van me houdt. Ik was zo blij en ging naar hem toe, zo begonnen we weer gelukkig samen te leven. Sindsdien heb ik beloofd dat iedereen die ik ken die een relatieprobleem heeft, iedereen de hulp van Dr.Amiso de spell caster nodig kan hebben, zijn e-mail is (herbalisthome01@gmail.com) je kunt hem e-mailen als je zijn hulp nodig hebt in uw relatie of kanker, wilt trouwen met de geliefde van uw keuze of echtscheidingszaken, gezondheidsproblemen of echtelijke problemen, geef het helemaal niet op.

    • Marc zegt:

      Ik zou dr. Amiso willen vragen iets te doen aan mijn laag IQ, want het verband tussen het oninteressante geleuter over uw relatie en het al dan niet naakt douchen waar JS het over heeft, ontgaat mij volkomen. 🙂

    • Yvo G zegt:

      Amanda Gabriel, U heeft geluk dat reclame op dit forum niet betalend is!

  5. Jacques Kerremans zegt:

    Een ‘liberale reflex’ zou gepast kunnen zijn : ” Over zichzelf, over zijn eigen lichaam en geest, is ieder mens zijn eigen meester ” (John Stuart Mill)

  6. Eric zegt:

    De verklaring dat de preutsheid van waaruit de jeugdtrainer zijn actie heeft gepland iets of wat met het islamitische geloof te maken heeft klopt als een bus. Maar ze volstaat niet, er is meer. De islam is een oorlogsreligie, steeds geneigd tot het uitdagen van vijanden, hen te slim af te zijn, hen al dan niet met hun eigen wapens te bestrijden om hen ten slotte te overmeesteren en te onderwerpen. De basis van het islamitische geloof is dus het verbond van strijders, de Arabische bende die historisch door de profeet aanééngesmeed bleef en daardoor uiterst succesvol werd. Maar wat is het probleem binnen een krijgersbende waartoe vrouwen per definitie niet kunnen behoren? Dat is de neiging tot homoseksualiteit, die ook in legers, gevangenissen en mannenclubs welig tiert. Binnen een krijgersbende heeft homoseksualiteit een ondergravende functie, ze ondermijnt de motivatie van de vechters, die zich minder zullen laten leiden door de haat jegens de tegenstander dan door interesse in elkaar. En vermits competitiesport een vorm van gesublimeerd oorlogvoeren is dreigt ook hier het gevaar van homoseksualiteit. Dat betekent dat onze Mo uit Berchem vanuit zijn optiek weleens gelijk zou kunnen hebben. Zijn vrees dat in de douches jongens elkaars piemels gaan ontdekken en zo aan noodzakelijke agressiviteit voor toekomstige overwinningen op het veld zullen inboeten bezit een grond van redelijkheid. Het is ook de reden waarom de islam zich zo sterk tegen homoseksualiteit verzet. Met mietjes win je geen oorlog, ze zijn over het algemeen te vrouwelijk en te zeer ingesteld op romantiek en een burgerlijke vrede. De islam is wat hij is, een militaristisch, anti-burgerlijk geloof dat basaal op gebiedsuitbreiding en dominantie is gericht. Het is omdat men dit in het gepacificeerde westen niet wilt zien dat de ultieme nederlaag zich dagelijks doorheen allerlei gaten en kieren aankondigt.

  7. Mady Vermeulen zegt:

    Ik wist een kwart eeuw geleden al dankzij mijn persoonlijke ervaringen met een ongesluierde, en dus “gematigde” moslima en moeder van vier zonen, dat de ultieme nederlaag zich dagelijks doorheen allerlei gaten en kieren aankondigde.

  8. Ines zegt:

    De trainer, zwem- of turnleraar die van mijn kinderen dingen eist in de de kleedkamer/douche waarbij mij kind zich aangetast voelt in zijn of haar waardigheid zal het geweten hebben, desnoods tot in de rechtbank. Er moet maar één grappenmaker in de groep zitten die foto’s neemt en ergens op het net gooit. Vooruitziende en zeer betrokken trainer/papa van Berchem Sport. En zijn er bij Berchem Sport alleen maar allochtone spelertje? Dus een allochtone trainer kan alleen maar allochtone kids vertegenwoordigen of wat? Het geleuter over collectieve naaktheid als een bezegeling van onze gelijkwaardigheid mogen de aanhangers van deze schone gedachte tot in het oneindige cultiveren. Ik stel dan ook voor dat Eric, Mady en onze aller JS allemaal een willekeurig social media-kanaal aanmaken met veel bereik, een camera zetten in hun badkamer en de hele wereld laten mee genieten van hun doucheritueel.

    • Eric zegt:

      U heeft blijkbaar mijn reactie niet gelezen. Ik begrijp de trainer vanuit zijn homofoob, islamitisch perspectief en dat heb ik dan ook uitgelegd. En over geleuter gesproken, u kan er wel wat van. Ik heb vroeger ook voetbal gespeeld en me gedoucht, er werd van naaktheid onder jongens geen punt gemaakt. Het idee dat de jongens elkaar zouden fotograferen (wie neemt er nu een smartphone mee in de douche?) is zo vergezocht dat ik u ervan verdenk zelf door blote piemels behekst te zijn. Overigens kan een jeugdtrainer er toch wel op toezien dat er in douches geen fototoestellen meegenomen worden, het is verdomme zijn taak, me dunkt!

  9. Greta zegt:

    Het is gewoon walgelijk hoe u telkenmale een thema, steeds als oorzaak en gevolg op kap van islamieten wilt schuiven!!!. De belangrijkste denkfout is dat u absoluut uw zogenaamde cultuurclash wilt bewijzen, koste wat kost!! Waar u volledig negeert, de nog steeds aan gang zijnde eigen cultuurclash tussen de Vlaamse provincies onderling nog steeds gelden, allesbehalve weggewerkt!!!

    Vraag die U zichzelf mag stellen is “Waarom gooit U alle islamieten op één hoop, terwijl U niet gezegd wilt hebben dat U Antwerpenaar bent, maar wel West-Vlaming en daar prat wenst op te gaan?

    .
    Hoe lang kunnen en mogen West-Vlamingen op tv komen of in eigen series optreden? Limburgers nog steeds de achterste in de rij staan als er iets verdeeld dient te worden? Steeds de strijd (nog steeds) vooral tussen Antwerpen-Gent & Brugge heerst?

    Hoe zou Maarten Boudry deze denkfout benoemen?

    Het eerste geval van kindermisbruik/verkrachting waar ik persoonlijk in omgeving van hoorde was een jongen verkracht door sportcoach, jarenlang getraumatiseerd en verdrongen omdat de coach hem als kind bedreigde hij zijn ouders iets zou aandoen, als hij het aan zijn ouders zou verklappen.
    Ondertussen zijn de feiten van misbruik en verkrachtingen binnen de sportwereld niet langer fabeltjes maar bewezen feiten!!! Je zou voor minder je kinderen weghouden van sportclubs en zeker de verleidingen die naakt douchen voor allerhande perverse personen op z’n minst minimaal trachten te beperken.

    Los daar van wordt U blijkbaar héél oud om, zich niet meer te kunnen verplaatsen in een veranderende wereld waar internet heerst!!!
    Alle weken zien we er wel iets van op tv – foto’s die misbruikt zijn, de onmogelijkheid ze van het net te krijgen, in handen van perverse personen en ga zo maar verder….
    Zonder toestemming te pas en te onpas foto’s en filmpjes gemaakt worden, waarvan men meent ze binnen een bepaalde kring zullen blijven, daarentegen wereldwijd verspreid worden, opgeslagen door allerhande vieze perverse personen.

    Dus stop met die leugens dat dit enkel bij één door u welbepaalde groep heerst en leeft!!!
    Ook binnen onze eigen bevolking heerst dit meer en meer en allesbehalve door toedoen van eender welke religie.
    .
    De man/vader die ik hoorde gaf de vrije keuze aan de kinderen en zo hoort het in een democratisch land. Maar dat is iets wat blijkbaar de partij waar u steeds voor schrijft al lang niet meer kent, noch nastreeft?!!

    • Paul zegt:

      Mevrouw, U geeft zelf aan dat het aan de ouders is om deze keuze te maken, dus zeker niet aan Mo de trainer die hiermee in de belangstelling wou komen.
      Het feit dat een trainer van Marokkaanse origine hiermee naar de media trekt en er zo een heisa van maakt bewijst dat het helemaal niet zo onschuldig is als men wel wil beweren. U kan desnoods de hele wereldpolitiek erbij sleuren, maar dit doet niets ter zake.
      Feiten zijn feiten, met of zonder streep in de onderbroek.

      • Greta zegt:

        @mr Paul,
        Ik geef niks aan!!!
        Hoorde die ene mr in filmpje dat zeggen.
        Kinderen dit zelf moesten kunnen beslissen als ze zich daarbij niet goed voelden.

    • piet spuug zegt:

      Regionaal particularisme is inderdaad een fenomeen dat mogelijk bij allochtonen ook meespeelt en het vormen van een Vlaamse identiteit parten speelt, daar waar nood is aan meer ‘common sense’, zoals over het soort islam dat men hier voorstaat, rekening houdende met de gebeurtenissen uit het verleden zoals de aanslagen in Brussel en Zaventem (wat ook economisch geen opdoffer was). Maar wat dat naakt douchen betreft, in sportclubverband is dat een ingeburgerd fenomeen. De eerste keer moet je daar misschien aan wennen, maar je bent het vlug gewoon. Wel mannen en vrouwen apart, tenzij het nu anders is, wat in sauna’s niet het geval is. Natuurlijk, met al die toestanden op internet, kan ik me voorstellen dat zo’n jeugdtrainer zijn toevlucht neemt tot zo’n maatregel uit discipline. Ook een beetje de verantwoordelijkheid van de lokale overheid, die er zich soms niks van aantrekt, alles op zijn beloop laat. Verantwoordelijkheidszin bestaat niet meer. Je moet het durven zeggen zoals het is : er zijn veel dingen die vandaag niet door de beugel kunnen, veel dat scheef zit! Men is ook tegen rolpatronen. Waar moeten sommigen van deze jongeren zich aan optrekken vandaag? In dat geval is er gelukkig de profeet Mohammed en zijn leer, kan dit nog soelaas brengen. Gezien ik er het fijne niet van weet, ga ik zoiets zeker niet opblazen. Wat mij vooral stoort aan JS is dat hij in zeven haasten overal de islam bij betrekt terwijl om te beginnen ‘de islam’ niet bestaat. Verder blijft hij net als zijn islamofobe lezers inert voor dingen die men hier als reactie plaatst, zoals laatst nog over vrouwelijke voorgangers en gemengde moskeeën in Frankrijk of het feit dat de opkomst van het islamimperialisme te wijten is aan het ontbreken van een alternatief voor het mondiale kapitalisme (met een heus proletariaat in veel van de moslimlanden, op de koop toe nog eens getroffen door overstromingen her en der, waardoor men op zichzelf gaat terugplooien). Wanneer men zegt dat de toekomst nikab is, dan heeft men een wel omlijnd beeld voor ogen, gevormd in de dagelijkse omgang of door wat men hoort of ziet in de media. Men zou daar de gestaltpsychologie bij kunnen betrekken. Het probleem is dat degenen die daar zo over denken, dan steeds op zoek gaan naar bevestiging en die telkens ook vinden en men op den duur op het terrein van de self-fulfilling prophecy is aanbeland. Ze gaan bv. niet om dit te doorbreken naar Arabische muziek – op zich een zeer divers gegeven, zelfs met verscheidene muziekstijlen in een enkel genre – gaan luisteren of zich gaan interesseren voor kunst uit die landen en worden zo blind voor de schoonheid en esthetiek, kenmerkend voor de islamwereld, waardoor buiten religie er geen aanknopingspunten meer zijn met mensen die van daar komen en van inter-esse in Freudiaanse zin geen sprake meer is. Waar gaat men om den duur nog kandidaten vinden die zich iets aantrekken van de inburgering, een job die men niet mag onderschatten en in die zin misschien ondergewaardeerd? Bovendien ontzegt men zich heel wat ervaring en kennis uit deze landen, bv. wat betreft de bouwkunde, zoals het isoleren van huizen gelijk in Marokko (wat men nog zal kunnen gebruiken gezien het hier ook een meer zuiders klimaat gaat worden en door uitputting van grondstoffen men meer gaat aangewezen zijn op natuurlijke materialen) en finaal maakt men het de pas aangetreden Vlaams Minister van Samenleven extra moeilijk, dus op politiek vlak nog eens een blunder! Op basis van een voorval uit de pers veralgemeningen gaan maken, daar is methodologisch gezien niks wetenschappelijk aan en het papier is geduldig. Men blijft alles hier dus een beetje door de westerse bril van de bekrompen Vlaming zien. Het vliegtuig nemen en op hotel gaan in die landen, dat kunnen er velen, maar ter plaatse rondslenteren in de kasba’s en met de mensen een glas tee of een kop koffie gaan drinken, dat is wat anders! Jammer van iemand zoals JS, die wanneer het over onderwijs gaat de loftrompet over excelleren durft te steken, maar inzake islam dan telkens weer vervalt in vooroordelen en halve waarheden/onwaarheden blijft rondbazuinen!

      • Eric zegt:

        Mijnheer Spuug, u leeft in een sprookjeswereld waarin de islam niet bestaat. Het is nu veertienhonderd jaar geleden dat iemand dat kon zeggen, sinds de zevende eeuw geldt de uitspraak ‘de islam bestaat niet’ als absurd, iets voor zwakzinnigen.
        Wat dat verhaaltje betreft over die vrouwelijke voorgangers: dat hoor ik al twintig jaar. Vroeger waren het de soefi’s die in het westen de islam een ethisch cachet moesten geven, nu zijn het weer vrouwelijke voorgangers, ‘verlichte’ islamieten etc. Als al die groepen samen 5% van de moslims uitmaken zal het veel zijn. Overigens vind je buiten enkele landen in West-Europa geen vrouwelijke imams en soefisme is zelfs in een aantal moslimlanden verboden, het wordt er als een gevaarlijke ketterij aangezien. Maar u blijkt, zoals alle onkritische geesten, een uitzondering als de regel te beschouwen en wat de regel is als een marginaal gegeven voor te doen. Daarmee gooit u alleen maar zand in uw eigen ogen, en in dat van uw blinde soortgenoten. Gelukkig zijn er steeds meer mensen die hun oogkleppen verliezen. Een opstand van de volkeren in het westen is nog maar pas begonnen, houd u maar vast aan de takken van de bomen, de vrijheidsoorlog wordt ruig !

      • piet spuug zegt:

        @Eric

        Je neemt me de woorden uit de mond. De uitspraak ‘de islam bestaat niet’ geldt inderdaad sinds de 7e eeuw. Zo is de onenigheid tussen soennieten en sjiieten bijna zo oud als de islam zelf. Quod erat demonstrandum. Altijd gemakkelijk als je wat Latijn kent…

        À propos, niks mis met die sprookjeswereld van me! U wellicht bekend dat Jezus door de islam als een belangrijk profeet erkend wordt en het Christus is die gezegd heeft dat wie niet wordt als een kind het Koninkrijk der hemelen niet zal binnengaan (Matteüs 18 : 3). Kinderen laten zich namelijk graag verwonderen en zelfs betoveren (denk aan Sinterklaas). Ze zullen geboeid luisteren als hen een wonderlijk verhaal verteld wordt, bv. een sprookje van de Deense schrijver Hans Christian Andersen, zeker als het kraakt dat het vriest! Ze nemen gemakkelijk iets aan en staan ervoor open. Spijtig genoeg, een vermogen dat volwassenen veelal zijn verloren geraakt…

        De geboorteplaats van de Koran is de Hidjaz, een gebied in het westen van Saoedi-Arabië. Dat wist je natuurlijk! Maar wat was het kader waarin de Koran is ontstaan? Daarvoor moet je iets snappen van de orale (vertel)traditie waarin “la magie du merveilleux” speelde. Luister maar naar wat Mohammed Arkoun (1928-2010), prof aan de Sorbonne, Algerijns intellectueel, verlichtingsfilosoof, historicus en islamoloog daarover te vertellen heeft : “le rôle du récit mythique”…

        Lévi-Strauss, een Frans cultureel antropoloog en één van de grootste denker van de 20e eeuw formuleerde het zo : “Le mythe est un palais idéologique qui est construit avec les gravats” en “gravats” zijn stenen, afval, stukken huisraad, enz. van een gebouw dat is ingestort. Men gaat er dan op zoek naar een ring (sieraad), die in het huis was, maar in al deze rommel, een hoop afval die nog overschiet van het gebouw. Waarom een gebouw dat is ingestort? Omdat het gaat over een ver verleden. Men weet niet hoe erover spreken en men wil er op de best mogelijke manier over praten om het mooier te maken, om het te verfraaien, om er een idee van te geven, iets dat inspireert, dat aantrekkelijk is, om bewondering op te wekken voor dat verleden, dat een ineengestort verleden is.

        “Donc ce sont les gravats d’un discours social ancien… pour faire un récit qui va devenir une représentation pour l’imagination, une représentation que nous allons aimer, à laquelle nous allons nous attacher tellement que nous allons toujours référer à elle pour justifier notre situation aujourd’hui et nos choix dans notre vie morale, nos choix dans notre vie pour connaître le monde, pour connaître l’univers et donc le mythe a ce rôle de relier, de relier mais de façon poétique, de façon belle, de façon créatrice en terme de littérature, tout ce qui dans le passé mérite d’être repêché et mérite de recevoir une représentation qu’on en construit un palais…”

        “La parole de Dieu” uitgelegd als “un concept inaboutit, un concept opératoire”, geen spek voor je bek, vrees ik! Verder ook nog over de “mytho-idéologie” en “la mytho-histoire, toute la littérature qui a été écrite au sujet de la sîra du prohète… pour la mémoire collective des musulmans!”

        JS heeft hier 2 Engelstalige werken als interessant opgegeven. Ik zou er nog een werk van Mohammed Arkoun willen aan toevoegen : The Unthought in Contemporary Islamic Thought (London, 2002).

        Een humanistische benadering van de islam, eens iets anders tussen al die cultuurbarbarij hier… Als voorstander van een liberale islam hoef ik echt je vrijheidsoorlog niet!

        ===========
        || W W I L W ||
        || W I L W W ||
        || W W I L W ||
        ===========

        (wij willen islamofobe lezers weg
        willen islamofobe lezers wijzer worden
        wij willen islamofobe lezers weer)

      • Eric zegt:

        U bent zo erg met uzelf opgezet dat u het omgekeerde leest van wat er staat. De islam bestond niet tot de zevende eeuw, vanaf de zevende eeuw bestaat hij – spijtig genoeg – wél. Binnenkort krijgt de ‘christelijke’ volkspartij misschien een islamitische voorzitter. Het wordt hoe langer hoe duidelijker en nog zijn er die het niet zien !

      • Eric zegt:

        Ha, ja, Lévi-Strauss. Die schreef het volgende: ““Als het mogelijk was een militaire groepering in te delen bij een bepaalde religie, zou de islam de ideale godsdienst blijken te zijn: strikte inachtneming van de regels, vijfmaal per dag bidden, wat steeds gepaard dient te gaan met vijftigmaal knielen, nauwgezette inspecties en strikte reinheidsvoorschriften (rituele wassingen), promiscuïteit van mannen zowel in het geestelijk leven als in lichamelijke verrichtingen, en niet van vrouwen.” En hij vervolgt: “Deze angsthazen zijn ook mannen van de daad. Verscheurd tussen met elkaar onverenigbare emoties zoeken ze compensatie voor hun minderwaardigheidsgevoel in traditionele vormen van sublimatie die van oudsher al in verband worden gebracht met de Arabische ziel: jaloezie, trots, heroïek.” (Het trieste der tropen, 2004, Antwerpen-Amsterdam, Uitgeverij Atlas, p. 457.)

      • piet spuug zegt:

        @Eric

        Tristes tropiques (1955) is één van de eerste werken van Lévi-Strauss met een kritiek op religie, die is ingegeven door een diepe scepsis over de betekenis van religieuze ideeën. Pas later zal hij zijn structurele antropologie uitwerken waar hij een definitie geeft van de mythe, waarnaar Mohammed Arkoun hier in het interview (Parijs 2009) verwijst als afronding van zijn uiteenzetting over de lectuur van de Koran als mythische verhaal, gezien als leerschool : “… le récit comme une école d’apprentissage…”

        Een nationalist die moeite heeft met de acceptatie van de islam in zijn land zegt meer over zijn inzichten over nationalisme dan over de islam zelf, gezien eender welke historie van ’s lands glorie alsook de islam uit dezelfde bron putten, nl. mythische verhalen. Voor het Vlaamse nationalisme bv. kan ik hier verwijzen naar de betekenis van De leeuw van Vlaanderen van Hendrik Conscience voor de Vlaamse bewustwording in de 19de eeuw en dan verder de opkomst van de Vlaamse Beweging.

        Tenslotte wil ik alle islamofobe lezers er nog eens op attent maken dat er een beweging is voor een ‘verlichte islam’ zoals in Frankrijk (zie de website), die zich loyaal opstelt tegenover islamitische tradities maar ook de blik gericht houdt op de toekomst. We leven in een tijd van innovaties in de nijverheid, in de wereld van de politiek, waarom zou dat niet kunnen in de wereld van de islam?
        http://www.voix-islam-eclaire.fr/
        ===========
        || W W I L W ||
        || W I L W W ||
        || W W I L W ||
        ===========

      • Eric zegt:

        U heeft nogal wat betweterige prietpraat nodig om te verbergen dat u niet wist dat ‘Lévi-Strauss, een Frans cultureel antropoloog en één van de grootste denkers van de 20e eeuw’ (uw woorden) een notoir islamofoob avant-la-lettre was. Ik heb zelden iemand ontmoet die zo ingenomen was met zijn eigen eindeloos gezever als u, meneer Spuug.

      • Eric zegt:

        O, en ik moet echt niet in Egyptische theehuizen gaan rondhangen om met moslims te praten. Ik heb er les aan gegeven, heb in één huis met hen gewoond en ben ze al veel te vaak op straat tegen gekomen. Ik denk echt wel dat ik ze beter ken dan u. In welk keldergat woont u overigens?

      • piet spuug zegt:

        @Eric
        Citytrip naar Jeruzalem, in één-twee-drie, om wat te bekomen van de moslims die je vaak op straat tegenkomt? Je moet je toch eens kunnen ontspannen?! Al gehoord van Ravid Kahlani? Geboren in Israël had hij ouders die nogal gehecht waren aan hun Jemenitische roots. Als kind leerde hij Jemenitische traditionele gezangen en volgde les bij een Jemenitische rabbijn. Toen hij 15 was, liet hij school voor wat het is en begon met dansen en acteren. Zijn passie werd muziek en met de band Yemen Blues trok hij de hele wereld rond, met optredens op de grote muziekfestivals zoals Summer Stage in New York tot Roskilde in Denemarken toe. Wat je hoort is een Jemenitisch dialect van het Arabisch, vermengd met wat Hebreeuws en brabbeltaal. Hij werkte ook nog samen met Idan Raichel, een ander bekend Israëlisch muzikant, die eveneens de hele wereld rondreisde en kwam in ‘open-minded places’ als New York, Berlijn,Tokio, maar ook in kleinere steden, zowel in de kleinere clubs als op de grotere podia, met een muziek in de talen die je op straat in Israël aantreft, zoals het Hebreeuws, Arabisch en Amhaars (taal uit Ethiopië) en waarin traditionele Hebreeuwse teksten zitten verwerkt. Je vraagt je af in welk keldergat ik woon, welnu, neem me niet kwalijk dat ik je een koekje van eigen deeg serveer. Een wereldburger als jij, eens wat gaan lurken aan de waterpijp in de oude stad Jeruzalem, niks voor jou?

    • Yvo G zegt:

      Betse Greta, ik deel uw analyse dat de Vlaamse geschiedenis er een is van over de grond rollende provincies, streken, verdeeldheid, jalousie. Dat is een feit. In Wallonië is dat ook wel zo, maar zodra er een buitenstaander hun entiteit bedreigt, sluiten ze de rangen, en stellen zich als een blok op, vraag maar aan De Wever. Nu is het ook een feit dat een eensgezind blok in Vlaanderen is komen wonen, zich daar gevestigd heeft, kinderen en kleinkinderen krijgt, maar zich (al dan niet onder sociale dwang) als een onwrikbaar en on-vlaams blok blijft opstellen, en zelfs enclaves vormt. De Vlaamse partijen kennen geen blok-opstelling, en proberen de gunsten en stemmen van die mensen af te kopen door talrijke kleine toegevingen, in de hoop er sterker van te worden, de ene partij al succesvoller dan de andere. Moet je nu alle Oosterse en Noord Afrikaanse volkeren op een hoop gooien? Neen. Moet je alle moslims op één hoop gooien? Jazeker, omdat ze wel degelijk een blok vormen. Zie boven.
      Overigens heeft het gebruik van een gsm (NIET het mis-bruik) ook andere kanten. Toen ik als toeschouwer een man zag die tot fysieke agressie op zijn tegenstander wou overgaan (ordinaire parkeerplaats betwisting) haalde ik demonstratief mijn gsm boven. “Gaat u mij filmen?” – “Dat hangt af van wat gij nu zult gaan doen”. De man stopte en er werd niet gevochten, en ik stak mijn gsm weg. Ik zou niet weten hoe ik moet filmen met dat ingewikkeld cadeau, waarmee mijn kleinkinderen mij heel fier en glunderend mijn oude vertrouwde gsm afhandig hebben gemaakt.

  10. willy zegt:

    Het doel is weeral bereikt .Een trainer (ke) met islam roots heeft de menigte weer in het gareel gekregen .Opdracht vervuld . Dit onnozel verhaaltje of je al dan niet in je blote flikker gaat douchen na een training zet de boel op stelten .Dat dit feit ook Terzake en de Afspraak bereikt was dan niet te verwonderen , die hebben toch niets beter te vertellen .
    Hier hoor ik ook altijd dezelfde commentaar maar er verandert niets .Belangrijk was dit ; proficiat

    • Marc zegt:

      Helemaal akkoord dat het vrij onnozel is. En nog erger, zowel op VTM als op Eén was dit één van de hoofdpunten van het journaal. Steeds vaker erger ik me (eigenlijk meer bij Eén dan bij VTM) over wat er voor hoofdpunt doorgaat…

  11. Paul zegt:

    Het is helaas steeds dezelfde kliek poco aanhangers die het nieuws beheersen en dit dan opblazen tot een staatsaangelegenheid, kwestie van de aandacht af te leiden van de echte problemen.
    De vuile onderbroek is helaas maar het topje van de ijsberg, de onderliggende lading is diepbruin van onverdraagzaamheid.
    Het zijn meestal diegenen die het woord racist in de mond nemen die zelf tot de meest onverdraagzame categorie behoren.

  12. Mady Vermeulen zegt:

    Hoe men het ook draait of keert: douchen met een broek aan is niet normaal. Niemand kan ontkennen dat er een MO achter het douchen-met-de-broek-aan achter deze onzin zit. Zijn gat wassen doet geen zinnig mens met zijn broek aan. NERGENS. Ook niet in een gezamenlijke douche voor sporters. Wie denkt dat douchen met de broek aan pedofielen afschrikt vergist zich trouwens nog geen beetje. Pedofielen pakken hun slachtoffer niet in een gezamenlijke doucheruimte. Die zonderen hun slachtoffer eerst af, waarna ze hem uitgerekend van dat éne kledingstuk ontdoen dat ze van Mo moeten aanhouden in de douche.

    • Eric zegt:

      Jawel, en ik vraag mij af wanneer pedofilie in de islam ooit bespreekbaar zal worden. Die schijnbaar onuitroeibare geestesziekte behoort immers tot de essentie van dat geloof. De dag dat Terzake en de Afspraak daarvan een nieuwsitem maken mogen La Cools en Bart Schols nog eens op mijn interesse rekenen. Het zou werkelijk taboedoorbrekend zijn.

  13. kryk61 zegt:

    Helemaal gelijk Johan Sanctorum, u ziet doorheen de vele kleine veranderingen hoe onze gewoontes, samenlevingsnormen en mensbeeld geleidelijk aan worden veranderd door de islamitische cultuur.
    Vele van deze jongeren worden met respect behandeld en krijgen hier volop kansen. Velen van hen passen zich ook aan en begrijpen dat hun toekomst hier ligt.
    Doch een aantal willen hier per sé met een zekere dominantie hun denkbeelden voorop schuiven.
    En het gaat inderdaad om kleine zaken, die niet de staatsveiligheid bedreigen. Maar die langzaam de gevoeligheden veranderen , de normen verleggen , de keuzes oprekken, de dingen in vraag stellen,…
    Normaal als culturen dicht op elkaar beginnen te leven ?
    Ik werk elke dag met jonge mensen opgevoed binnen een islamitische cultuur en ik ervaar soms bitter weinig respect, affiniteit, integratie en aanpassing in de samenleving waarin ze opgroeien.
    Ik zie op mijn school hoeveel er naar hen tegemoet gekomen wordt op velerlei vlak.
    Ik ben op het einde van mijn carrière en zie met lede ogen aan dat er veel verworvenheden stilletjes aan verloren gaan. Vele ouders en jongeren uit een islamitische cultuur bewaken angstvallig hun geloofsregels binnen een sterk seculiere en vrije maatschappij. Vaak zien of weten ze niet hoeveel strijd en tekst er decennia aan vooraf gegaan is om deze vrijheid, deze open debatcultuur en deze democratie te verkrijgen.
    Als ik dan ook nog eens merk dat zoveel politiek correcten zich in alle mogelijke bochten wringen om dit allemaal te verrechtvaardigen en te vergoelijken, dan ben ik triest en kijk ik somber naar de toekomst.

  14. Ines zegt:

    Dit stuk is stuntelige framing. Ik kan niet tegen onzin. De Mo uit Berchem is door JS weggezet als een preutse moslim, ik heb die man op tv alleen horen zeggen dat jonge kinderen zelf de keuze moeten krijgen. De link met het dna van de terreurleider kan ook over haren of huidschilfers gaan maar zover gaat de associatie van JS niet gefixeerd op onderbroeken als hij is. Dan het framen met die onnozele foto van die vieze onderbroek om Mo uit Berchem te tackelen: die behoort toe aan niemand minder dan Elvis ‘the King’ Presley, hét westers cultureel icoon bij uitstek🤦🏻‍♀️ Een voorbeeld van die fameuze dubbele bodems waar onze snode filosoof op prat gaat of gewoon pure onwetenheid, ik weet het niet. Alleszins is deze evolutie naar een nieuwe ‘preutsheid’ al een tijdje een hot topic in sportclubs en niet meer dan een logische reflex om de privacy die steeds meer onder druk komt te staan door de digitale overconsumptie te vrijwaren. Vergezocht zijn uw idiote verklaringen vanuit homofobie. En behekste piemels?? Amai, zo heb ik ze nog nooit bekeken. Allez vooruit, Dr. Amiso hierboven kan zijn bazaar sluiten. Duivelsuitdrijvingen vanaf nu bij Dr.Eric…

    https://radio2.be/actua/douchen-in-onderbroek-uit-angst-voor-smartphone

    • Yvo G zegt:

      Tsja Ines, als sporter heb ik nooit anders geweten, mijn leven lang al. Van de katholieken moesten we in de lagere school al met de rug naar de plashokken in de rij op onze beurt wachten. En wie tijdens het plassen, vanaf het eerste moment niet voortdurend naar het plafond keek, kreeg straf. We stonken tegen de wind in, zoals ook de klaslokalen en de turnzaal. Toen we eindelijk van de pastoors en nonnen af waren, werd het normaal dat iedereen zich uiteindelijk ging wassen, het hele lichaam, bloot. Letterlijk ‘niemand’ nam daar aanstoot aan, al die jaren lang, alle piemels waren toen nog hetzelfde. Het is pas met de nieuwe religie die alles infecteert, en waarvan de bedenker vond dat de schepper bij de jongetjes het velletje te lang had gemaakt en dat er bij de meisjes ook al iets teveel was, dat het onderscheid duidelijk werd, En voilà, daar zitten we nu alweer mee: blanke voorhuiden en bruine eikels. En zoals te verwachten is, komen daar problemen van de bruine kant van, ‘framing’ geheten. Ik ben het niet eens met uw benadering, maar daar zit u hopelijk niet mee, u kan tenslotte nog altijd beschikken over een volledig vrouwelijk geslachtsdeel. Hoe dat in de toekomst nog bij de autochtone, voorlopig religievrije, bevolking zal zijn, is zeer de vraag. Ik hoop op aanpassing door de islam. Voor mijn achterkleinkinderen!

    • Eric zegt:

      Ik herhaal: het is de taak van die jeugdtrainer om ervoor te zorgen dat er geen smartphones het douchelokaal in gesmokkeld worden. En dat er geen verband zou zijn tussen de islam en dit voorstel tot dresscode tijdens het douchen… Bestaat er dan misschien ook geen verband tussen de islam en de burkini ?

      • willy zegt:

        Ik raad aan om geen smartphone mee te nemen in natte lokalen zoals douches en dergelijke ; zelfs de waterdichtheid die de fabrikant beweerd , is niet betrouwbaar
        Ik kan mij niet voorstellen dat men zijn gsm meeneemt in de douche .

      • Eric zegt:

        Vandaar dat heel dat verhaaltje van Ines omtrent het gevaar dat ze elkaar gaan fotograferen onzin is, Willy. De ware reden is angst voor homoseksualiteit bij die moslimtrainer. Ik heb hierboven uitgelegd waarom moslims homofoob zijn, het heeft met het militaristisch aspect van hun geloof te maken.

    • piet spuug zegt:

      Het lijkt wel vrouwenvoetbal. De snoodaards, geef ze er van langs, Ines! Mooi zo, nog eens gescoord voor de Klauwaerts! Of dachten die islambashers dat zij dat waren, het predicaat is aan ons!

Reacties zijn gesloten.