Bart Somers, de man die Bicky Burger op de kaart zette

Bicky

(* Deze column verschijnt niet in Doorbraak)

OK, wat hebben we hier allemaal? Een Hollandse fabrikant van fastfood (GoodLife Foods, of exacter een onderdeel daarvan: snackbedrijf Beckers), en een parodiërende reclamecartoon in de stijl van de Amerikaanse pop-art-kunstenaar Roy Lichtenstein (1923-1997), waarin een man zijn vrouw een optater verkoopt omdat ze met het verkeerde hamburgermerk naar huis komt. Reclame met een knipoog en een blauw oog, en met de vrouw als lijdend voorwerp. Daar moest hommeles van komen.

Schandalig en onverantwoord

NeanderdefDat de prent een vintage karikatuur is, snapt niet iedereen, al is er ook professionele tunnelvisie mee gemoeid, het fenomeen waarbij beroepsquerulanten op alle slakken zout leggen. Bieke Purnelle, voorzitter van RoSa vzw, het Kenniscentrum voor gender en feminisme, mocht het startschot geven: ‘Deze campagne suggereert dat het normaal is dat vrouwen hun man eten brengen en dat ze een sanctie verdienen als het niet naar hun zin is’. Jawadde. De boodschap is duidelijk: mannen zijn Neanderthalers die hun vrouw slaan omdat ze dat op een cartoon zien gebeuren.

Federaal minister van Gelijke Kansen Nathalie Muylle (CD&V) vindt de campagne van Bicky Burger eveneens ‘schandalig en onverantwoord’. Daarvoor heb je dus ministers: om de joligheden aan te klagen waarmee Hollanders hun hamburgers proberen te slijten. En ook Nathalie is ervan overtuigd dat mannen slechte inspiratie uit die cartoon putten: ‘Die reclame geeft de indruk dat als je thuiskomt en het eten je niet aanstaat, je als partner het recht hebt om je vrouw slaag te geven’.

Niet alleen humorloosheid dus, maar ook nog omgekeerd seksisme: ik heb veel zin om Muylle en C° aan te klagen wegens belediging van mijn natuurlijke geaardheid. Of wat dacht u van deze: ‘Het merk zet duidelijk aan tot verwerpelijk gedrag dat de fysieke integriteit van vrouwen in gevaar brengt’, getekend Brussels staatssecretaris Nawal Ben Hamou (PS). Er komt zelfs parlementaire actie, want Kamerlid Sarah Schlitz (Ecolo-Groen) zal Muylle, what ’s in a name, aan de tand voelen over deze kwestie.

Daarvoor heb je dus ministers: om de joligheden aan te klagen waarmee Hollanders hun hamburgers proberen te slijten.

Natuurlijk was dat exact de bedoeling, het is ondertussen al een oude truc onder marketeers: een schandaal creëren waardoor de reclame viraal gaat en een meme wordt, onder het nog oudere motto: negatieve publiciteit is ook publiciteit. Memes zijn per definitie flirts met politiek-incorrecte humor, uitsluitend via het internet verspreid, waarbij ze gaandeweg ook vrijelijk muteren, veranderingen ondergaan dankzij compleet ontbrekend copyright. Het is dus een nieuwe, publieke kunstvorm, en het is onvermijdelijk dat ook de reclame zich ervan bedient.

Noteer dat de bewuste cartoon géén werk van Lichtenstein voorstelt, zoals alle Vlaamse media niet weten, maar alleen in diens stijl is gemaakt, en de zoveelste variatie op een al lang circulerende karikatuur uit 1965 waarin Batman zijn sidekick Robin een mokerslag toedient. De originele Roy Lichtenstein, een artiest die ik zeer bewonder, behandelt overigens de man-vrouw-problematiek op een ironiserende manier waarin hij net vooral het vrouwelijk universum als invalshoek gebruikt. Maar dat kunnen Muylle en C° natuurlijk allemaal niet weten.

Misleidende reclame

Samen levenEn nu heeft ook Bart Somers (Open VLD) de kans niet laten liggen om een klacht in te dienen tegen die verdomde Bicky Burgers, en wel bij de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP). En dat wordt uiteraard uitgebreid aan de media gecommuniceerd, zodat we weten waar we de kersverse Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen (dat samenleven breit hij er zelf aan, omdat zijn boek zo heet) voor betalen: om de reclame voor frituurartikelen in de gaten te houden. Onder ons gezegd: bestaat dat, eerlijke reclamepraktijken? Is reclame niet per definitie misleidend en manipulerend, zoals politieke propaganda? Wat moeten we ons voorstellen bij een door de sector zelf opgericht ‘reguleringsorganisme’, uitsluitend bestuurd door reclamefirma’s?

Dat utopisch-multicultureel handelsmerk van Somers is óók misleidende reclame, want het veegt nogal wat onder de mat

Maar weer over naar Bart en zijn verontwaardiging. Zijn demarche is een typisch voorbeeld van de manier hoe politici zich storten op politieke incorrectheid om zelf media-aandacht op te eisen en zich als morele superman/vrouw te afficheren. Bart Somers is na Geert Bourgeois en John Crombez niet alleen de saaiste politicus van Vlaanderen, hij is ook de engel die Vlaanderen leefbaar zal maken, vriendelijk, tolerant, verbonden. Dat utopisch handelsmerk is óók misleidende reclame, want het veegt nogal wat onder de mat, zoals het toenemend moslimextremisme dat zich een hoedje lacht met de links-liberale minzaamheid van de Mechelse burgemeester, dit geheel ter zijde.

Dat Somers exact doet wat de hamburgerproducent en diens publiciteitsagent verwachten, namelijk gratis poeha maken rond een bagatel, toont al aan hoe zo iemand eigenlijk compleet de maatschappelijke dynamiek rateert en in zijn eigen sprookjeswereld vertoeft. Het reële probleem van partnergeweld heeft niks met hamburgers te maken, noch met bruin gebakken humor om deze verkocht te krijgen, maar met ontspoorde relaties waarbij dikwijls (maar niet uitsluitend) vrouwen het slachtoffer zijn. Dikwijls is de context sociale achterstand, alcoholisme en drugs, maar ook een ingewortelde macho-mentaliteit die, horresco referens, binnen één bepaalde cultuur prominent aanwezig is.

Frituristen, opgelet

frituur2Over naar de doelgroep waarvoor die fameuze reclame echt bedoeld is: de rechtstreekse klanten van snackbedrijf Beckers, zijnde de frituuruitbaters. Zij moeten ‘echte’ Bickey’s in groene doosjes inkopen en verkopen, geen namaak in grijze verpakking. In feite is die mokerslag dus bedoeld voor de man aan de frituurketel die het zou wagen spul van de concurrentie in huis te halen. Oeps, geweld onder mannen dus, al krijgt op de reclame de liefhebbende bezorgster ervan langs, cherchez la femme.

Subtiel gespeeld. Maar stel je nu eens voor dat een frituuruitbater op zijn etablissement het opschrift aanbrengt: ‘Hier géén Bicky Burgers!’, mét de fameuze prent in kwestie, wat voor een reclamestunt zou dat niet zijn? Voor de frituur wel te verstaan. Of hoe een liberale minister de middenstander de kans niet gunt om creatief met slogans om te gaan, misschien zelfs op dwingende suggestie van zijn echtgenote.

We hebben Bart Somers niet nodig, noch de JEP, noch RoSa, om die Bicky Burger in de vuilbak te keilen.

De idee dat mannen hun vrouwen slaan omdat ze het op een reclameboodschap zien, is volstrekt mimetisch, gaat ervan uit dan de mens een pure nabootser is, ook dat is Somersiaans, een volstrekt gebrek aan vertrouwen in de kritische burger/consument. De overheid moet het allemaal regelen, uitleggen en corrigeren, zeggen waarmee we mogen lachen, anders zijn we reddeloos verloren. Terwijl ik heel zeker weet dat de grap voor hetzelfde geld een halve slag draait en de andere kant uitgaat, zich met andere woorden tegen de boodschapper keert. En dat zelfs de meest geoliede (!) communicatiemachine niet kan voorzien hoe frituristen en andere Vlamingen met een boodschap omgaan. Wie daaraan twijfelt mag zich bezinnen over de recente verkiezingsuitslag in Vlaanderen.

We hebben Bart Somers niet nodig, noch de JEP, noch RoSa, om die Bicky Burger in de vuilbak te keilen. Want ach, dit gaat over publicitaire roeptoeterij, reclamegeile politici, maar vooral ook over slecht voedsel, fast food, door Hollanders verkochte drollen met een hoop kleur- en smaakstoffen. Ziet u het probleem? Juist ja, ik ook niet.

Vindt u deze column interessant, leerrijk, controversieel, of hebt u tenminste eens goed kunnen lachen? Dan is een donatie, hoe bescheiden ook, misschien een goed idee.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

10 reacties op Bart Somers, de man die Bicky Burger op de kaart zette

  1. Ger Deltour zegt:

    Weer mooi verwoord J.

    Als er een media-geile lul bestaat, is die van Mechelen er één van, zoals de vele andere in de regering.

    Mvg.

    >

  2. Joost zegt:

    Is Sanctorum dan nog de enige bron van gezond verstand? Help!! Ik wil uit dit tijdsgewricht weg!

  3. Anoniem zegt:

    Deze advertentie is correct, maar de kleur van de man is niet correct. In die cultuur is dat wél in zwang….

  4. piet spuug zegt:

    Die feministische logica chez nous, ’t is gene vette! JS heeft dat goed gezien van die mokerslag voor de man aan de frituurketel. Dat is een voorbeeld is van ‘male disposability’, de blinde vlek in ’t gezichtsveld van de feministes. De Amerikaanse zanger Marilyn Manson heeft zo’n nummer dat ‘disposable teens’ heet. Het gaat als volgt : ‘…we’re disposable teens, we’re disposable teens, we’re disposable … Yeah yeah yeah…’ Hij had het beter ‘disposable males’ gedoopt. Dan zouden we kunnen zingen : ‘…we’re disposable males, we’re disposable males, we’re disposable … Yeah yeah yeah…’ Ik schrijf expres gedoopt, want die zanger is in de kerk, maar ’t is de kerk van Satan!

  5. Yvo G. zegt:

    Ze gaan tekeer als moslims die een afbeelding van alla hebben ontdekt. Als vliegen op ne stront, om het nog eens ouderwets te houden.

  6. Johan Verleye zegt:

    In plaats van zich op de eerste plaats te wringen als het gaat over ‘hoogstaande morele principes’, zouden onze politici zich beter bezighouden met:
    – de betaalbaarheid van onze pensioenen
    – de verzekering van onze energiebehoeften in de toekomst
    – het tekort aan leraren, politieagenten, buschauffeurs, gevangenisbewakers, verplegend personeel, enz.
    – het beheersen van de migratieproblematiek
    Allemaal dingen die te moeilijk zijn voor onze wauwelende politici. Bovendien worden ze tot overmaat van ramp ook keer op keer geparachuteerd op departementen waar ze TOTAAL geen verstand van hebben omdat die buiten hun vakgebied liggen.
    En daarom houden ze zich liever bezig met aan de bevolking te bewijzen hoeveel ze wel deugen; dat is gemakkelijker.

  7. willy zegt:

    Zo zie je maar hoe de politiek in Belgie zich amuseert op onze kosten .Wat zou het niet geweest zijn als een jood of moslim een uppercut gekregen had ? Kot te klein , zeker
    Bij de noorderburen heb ik geen reactie gehoord ; die hamburger bakker zijn campagne is geslaagd en we mogen niet verwachten dat onze ” bekwame” ministers gevoel voor humor aan de dag leggen , laat staan dat ze het begrijpen ; men kan een telefoontje over vraag naar inlichtingen niet onderscheiden van een telefonisch bomalarm , (de telefoniste zal wel de schuld krijgen ).Dit is alleen in dit apeland mogelijk
    Ik ga zeker die hamburger kopen , want als je je wijf een tik geeft omdat ze met de verkeerde hamburger thuis komt dan moet die wel bijzonder goed zijn .
    Of ik hem eet weet ik niet , maar dat is niet van belang en de volgende keer ga ik hem zelf kopen

  8. Mady Vermeulen zegt:

    Nauwelijks een week nadat de beste burgemeester ter wereld (hét rolmodel van integratie van vreemdelingen) minister van inburgering en integratie wordt maakt hij zijn eerste goal. Een reclamestunt die kan tellen. Bartje doet zijn blauwe collega-burgemeester uit Kortrijk zowaar de populistische mediabaard af. Veelzeggende reclame eigenlijk waar Bartje zijn Vlaamsche ministerstoon mee zet, te beginnen met de kleuren: blauw en rood op groene achtergrond. Stel je even voor dat het bruin (huidskleur) zwart (boerka) en lang baardhaar was geweest….

  9. Soen Beng zegt:

    Politiekers die heisa maken om een hamburger advertentie… Tijd en (mijn) geld wordt besteed aan onbenulligheden, aan het in de verf zetten van hun eigen imago, hun steeds zieliger wordend imago. In welke maatschappij leven wij? Ik heb nog nooit een Bicky Burger gegeten, maar nu… ik wil die wel eens proeven hoor. Het wordt druk aan de frietkoten denk ik. Bravo Bicky Burger, reclame geslaagd!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s