Het verhaal van de moraal

Dankzij de politiek-correcte dressuur komt het religieuze fanatisme langs een achterdeur terug binnen.

burkaGrote onrust onder de godsdienstleraren: het halveren van de lesuren godsdienst ligt ter tafel in de Vlaamse regeringsonderhandelingen. De enige die daartegen de hakken in het zand zou kunnen zetten is de CD&V, een partij die zelf in een doodstrijd verwikkeld is. Dus lanceren de betrokken leerkrachten met de moed der wanhoop een media-offensief pro domo, iets wat op zichzelf begrijpelijk is.

In Knack klaagt ene Ignace Demaerel, godsdienstleraar, steen en been dat hij meer zal moeten rondrijden om aan een volledig uurrooster te komen, en dat de spiritualiteit op de helling staat. Een pastoorsterm die al een tijdje uit de mode is, maar altijd terug opduikt als de heidenen zich teveel roeren, en per se on-spiritueel kruisen verbranden. Of godsdienstlessen willen afschaffen. Spiritualiteit is een leeg containerbegrip, ingevoerd door christelijke amateurtheologen om de Heilige Geest (Spiritus sanctus) tot motor te promoveren van een nieuwe kerstening. Helaas: de geest is uit de fles, niemand zit daar nog op te wachten, zelfs de strafste islamcritici weten dat er geen kerk meer zal komen als ze een moskee afbreken.

Humanisten en logebroeders

JeanJacques

Jean-Jacques de Gucht

De vraag is dus: wat komt er in de plaats? Op de middelbare school deed ik uit nieuwsgierigheid elk jaar een ander levensbeschouwelijk vak: katholieke godsdienst, protestantse, zelfs joodse, en ook zedenleer. Islam was toen nog niet beschikbaar. Wat me achteraf vooral is bijgebleven, was de inhoudelijke leegte van de lessen moraal. Op zijn best een oeverloze praatbarak, op zijn slechtst bezigheidstherapie voor niet-gelovigen, vergelijkbaar met wie ontslagen was van de turnles mits een doktersbriefje. Op geen enkel moment had ik het gevoel dat daar de kritische rede werd gecultiveerd, zoals die door de verlichtingsfilosofie werd uitgedragen vanaf Immanuel Kant (sapere aude, durf te denken) tot en met rebellen als Voltaire (ni dieu, ni maître).

Ik mag er niet aan denken dat een overkoepelend vak Levensbeschouwing, ter vervanging van godsdienst, zou gegeven worden door pastoors die uit die humanistische kerk afkomstig zijn.

De elaboratie van dat kritisch subject vergt namelijk een ingesteldheid en background die de leerkracht moraal in de verste verte niet had, ondanks zijn universitair diploma. Brave borsten waren het, meestal wel van linkse komaf, en allemaal lid van het Humanistisch Verbond. Dat alternatieve communievieringen organiseerde en via die moraallessen leden ronselde. Het is die links-vrijzinnige lobby die vandaag haar kans schoon ziet om de godsdienstlessen terug te schroeven. Papenvreters als Patrick Loobuyck en, godbetert, Jean-Jacques De Gucht, naast VUB-professor Jean-Paul Van Bendegem. Grote bezieler van deze humanistische koepel, gekend als de Unie van Vrijzinnige Verenigingen, is gepensioneerd bankier (Dexia) en loge-Grootmeester Jozef Asselbergh, Er loopt vanuit dit humanistenmilieu dan ook een directe link naar de vrijmetselaarsloges. Daar besef je pas echt hoe de vrijzinnigheid door intellectuele bloedarmoede vervalt in een surrogaatreligie. Lieden uit de hogere regionen van de samenleving die doodserieus groteske rituelen uitvoeren in een Egyptisch decor, knielend voor de Grote Bouwmeester van het Heelal, men only: welke ernstige mens kan hierbij zijn lach inhouden.

Ik mag er niet aan denken dat een overkoepelend vak Levensbeschouwing, ter vervanging van godsdienst, zou gegeven worden door pastoors die uit die humanistische kerk afkomstig zijn. Ze maken een karikatuur van het vrijdenken, ten voordele van de zogenaamde vrijzinnigheid die, zoals bekend, politiek uitmondt in een roodblauw verhaal.

Pococratie

VUB2Dus gezocht: leerkrachten met kennis en ballen (m/v) die de fameuze verlichtingswaarden, waar iedereen het over heeft zonder goed te weten wat ze behelzen, in een pedagogisch programma omzetten. Een programma waarin kritische rede, redelijke twijfel, scepsis en dissidentie de hoofdtoon vormen. Zijn de universiteiten in staat om dit soort ingenieurs van de geest af te leveren? Nope.

In de plaats daarvan gebeurt er iets helemaal anders. De universiteiten zijn helemaal geen kweekbedden van de kritische rede, maar vooral diplomafabrieken waar intellectuele braafheid en conformisme als nuttige eigenschappen gelden. Het academisch milieu is altijd al een gesloten wereld geweest waarin je alleen carrière kunt maken door te knikken. Die gehoorzaamheidslogica heeft vervolgens een politiek-maatschappelijke vertaling gekregen.

Door het slachtofferdenken rond allerlei ‘gediscrimineerde’ groepen (vrouwen, homo’s, transgenders, gekleurde mensen…) te cultiveren, is er een haast maniakale beteugeling tot stand gekomen van woorden, ideeën, attitudes die als ‘beledigend’ voor die groepen zouden kunnen ervaren worden. We hebben het dan uiteraard over de political correctness, die al in de jaren ‘90 van vorige eeuw vanuit de Amerikaanse universiteiten kwam overgewaaid. Eerst gaat het om taalgebruik, maar finaal worden sprekers niet meer uitgenodigd en debatten niet meer georganiseerd omdat ze iemand zouden kunnen ‘beledigen’. We zijn langs een democratische omweg in een nieuwe dictatuur beland.

Eerst gaat het om taalgebruik, maar finaal worden sprekers de mond gesnoerd of niet meer uitgenodigd, en debatten niet meer georganiseerd, omdat ze iemand zouden kunnen ‘beledigen’. 

Effectief, deze politiek-correcte codex lijkt de vorm aan te nemen van een profane religie, voorlopig dus zonder god of wetboek, maar met dezelfde verboden, taboes, censuurmaatregelen, gedrags- en kledijvoorschriften, én sociale sancties voor overtreders. Op die manier worden we, schier onmerkbaar, gewoon aan een inperking van de vrije meningsuiting, zogezegd in naam van een hogere moraal.

In een volgende fase -, en dat is nog onrustwekkender-, zou deze pococratie het perfecte glijmiddel kunnen zijn om een bestaande totalitaire religie aanvaardbaar te maken, een soort ‘moderne islam’ met, wie weet, een op westerse leest geschoeide sharia er bovenop. De multiculturele ideologie is dan de meststof die dit fundamentalistisch zaad doet gedijen, nota bene in naam van de democratie, de godsdienstvrijheid en het anti-discriminatiegegeven.

Wat Houellebecq in zijn roman Soumission beschrijft klopt dan, maar verloopt langs een tussenstation. We worden niet zomaar demografisch overrompeld door de islam, we prepareren hem zelf, en met we bedoel ik uiteraard het links-progressief-liberale humanisme en zijn vrijzinnige schoolmeesters. Door voortdurend ‘racisten’, ‘seksisten’, cartoonisten, sarcasten etc. als kwaadaardige provocateurs te bestempelen, en te dwingen onszelf te excuseren, versmalt men de speelruimte van de vrije meningsuiting en wordt humor gecastreerd tot de afmeting van een pastoorsmop.

Tien bananen

Joos

Sportjournalist Filip Joos spelt de les

Zei ik humor? Ja, met het lachen heeft de nieuwe religie een groot probleem. Je mag nog wel lachen, maar alleen beschaafd en zonder iemand zeer te doen. Sinds de Charlie Hebdo-redacteurs werden geëxecuteerd is iedereen wel Charlie, maar de grappenmakers en cartoonisten blijven een verdachte soort, zie de Mohammed-cartoons. Op elk moment kunnen ze de politiek-correcte code doorbreken en ontstaat er een nieuw schandaal, nieuw beklag van slachtoffers, nieuwe zondebokken, nieuwe heksenjachten.

Vandaag zijn sport en racisme de fuiken van de poco-inquisitie. In een Italiaans voetbalprogramma drukt ene Luciano Passiran zijn oprechte bewondering voor de veel geplaagde voetbalmiljonair Romelu Lukaku als volgt uit: ‘Zo’n spelers hebben iets wat anderen niet hebben. Door goals te maken dragen ze het team. Zijn kwaliteiten één-tegen-één zijn geweldig: als tegenstander val je in zo’n duel op de grond, of je moet hem tien bananen om te eten geven…’ Dat is toch geweldig: een welgemeend en uitgebreid eerbetoon aan een van ’s werelds beste spitsen afsluiten met een aangebrande kwinkslag. Helaas: niet toegestaan.

Laten we alle godsdienstlessen schrappen en vervangen door het vak humorologie

De bananengrap van Luciano was één ding, maar wat daarop volgde was een hallucinante preek van de presentator die zich duizend maal excuseerde en beloofde die taalcrimineel nooit meer uit te nodigen (‘dit had niet mogen gebeuren… u verdient beter’). Daarbij moet gezegd dat de Italianen in de renaissance de moderne humor en de satire zowat (her)uitgevonden hebben, met Boccaccio als absolute referentie, en de commedia dell’arte als latere volkse pendant. Het was -toen al- een guerilla tegen de politieke correctheid, en dat is het nu meer dan ooit. Humor is de laatste plek waar het vrijdenken zich ophoudt, en als ook die plek schoon geveegd wordt, zijn we klaar voor de nieuwe middeleeuwen.

Vergeet de ‘verlichting’: het zijn de zogenaamde verlichters die het licht zullen uitdraaien. Welke strategie is daartegen aangewezen? Inderdaad: nog meer bananen, nog meer foute moppen, in de hoop dat tenminste het gewone volk de truc van de pococratie doorziet en contesteert.

Dus ja, ik ben ervoor om alle godsdienstlessen, van welke gezindte ook, af te schaffen. En in de plaats het vak humorologie te introduceren. Het bestaat nog niet, het heeft nog geen leraren, ik wil best mijn steentje bijdragen aan hun opleiding. Een vak waarin geleerd wordt dat je met alles kan en moet kunnen lachen, in de eerste plaats met jezelf. En hoe je met satire moet omgaan, ironie leren lezen, ook natuurlijk. Of het Humanistisch Verbond en de Grootloge het zover zullen laten komen, is natuurlijk iets anders. In afwachting wenkt het oerwoud en worden we best weer allemaal humanoiden.

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

12 reacties op Het verhaal van de moraal

  1. Christel zegt:

    Ik zou voor zo’n lessen tekenen, maar je kan de ander niet eventjes (gevoel voor) humor aanleren. Je hebt het of je hebt het niet. En inderdaad zoals ik al vorig jaar op deze blog schreef :
    ‘politieke correctheid beperkt (of vermorzelt) humor en verstikt de vrije ademruimte. Het werkt de verzuring van het klimaat in de hand.’
    Nu toe te voegen: ‘en in slaap wiegen van de verveelde tv-kijker’, getuige de krantenkop van De Morgen: ‘Gênante shots van tegen slaap vechtende tafelgasten’: Danira vs. Gert & James’
    en vooral aan de juiste kant van de geschiedenis staan. Zo wordt de term ‘Gouden eeuw’ (‘wegens niet inclusief genoeg’) geschrapt in het Amsterdam Museum en o ironie het werk van Banksy ‘Devolved Parliamant’ -dat het Brits Lagerhuis vol chimpansees afbeeldt- voor minstens 1,5 miljoen pond geveild. De wereld op zijn kop.
    https://www.hln.be/showbizz/kunst-literatuur/chimpansees-in-lagerhuis-werk-van-banksy-wordt-geveild-en-kan-1-7-miljoen-euro-opleveren~a5d1ce58/
    PS. Om de bal terug te kaatsen had ik beslist uw portret op het gezicht van de sater / geile geitgod Pan gekleefd. Tss, dat zal u leren om te fluiten naar de gezonde Limburgse meiden ;-D.

  2. Yvo G. zegt:

    Hoe krijg je humoratuur van de grond, als de humor van de grote massa in de stadions al met ijzeren vuist wordt bedwongen? Of als de laatste vestinkjes van vrije meningsuiting zich kapot verontschuldigen om den brode? Eigenlijk heb ik me toch af en toe best geamuseerd in de lessen misoffer. “Aanvaard het offer uit onze handen”…hij had inks en ik ook niet, en iedereen keek vrooms.

  3. walter maes zegt:

    Helemaal waar, maar ook kunnen lachen met de klimaatreligieuzen ! De Klimaatkerk eens goed door de goot trekken ! Doen, Johan !

  4. Johan Verleye zegt:

    Nog even over die fameuze bananenuitspraak. Ik heb die nooit als racistisch ervaren. Ik zag er meteen de bewonderende waardering en de humor van in. Hoe anders kun je die uitspraak interpreteren als: “Die voetballer is zó goed, je kunt hem alleen stoppen door hem racistische kreten toe te roepen of hem kwansuis 10 bananen aan te reiken.”

  5. frank zegt:

    ik vind dit een nogal uit-de-bocht-gereden veralgemeende redenering over de leerkrachten moraal, Johan…

  6. Marc zegt:

    Ik denk niet dat het de bedoeling van die Passiran was om racistisch te zijn, waarschijnlijk eerder een poging van een tachtiger met beginnende dementie om grappig over te komen, niet meer beseffende dat die ‘bananengrappen’ zo oud zijn als Methusalem, nog ouder dan signore Passiran zelf. Geef toe, echt grappig is de connotatie bananen – Afrikanen al een dikke eeuw niet meer, en zelfs als deze mop spiksplinternieuw zou zijn, zou het geen humoristisch hoogtepunt zijn. Sommige lezers van deze website liggen misschien telkens in een deuk als ze die connotatie horen, zelf ben ik wat veeleisender wat dat betreft. Wie nu nog met die bananengrap afkomt, is dus ofwel dementerende, of heeft wel degelijk de bedoeling mensen te willen kwetsen.
    Wat dat vak ‘humorologie’ betreft, prima idee, maar misschien dat er dan ook aandacht moet zijn voor wat wél goede humor is. En een IQ-test voor studenten die dit vak willen volgen, zou misschien ook een goed idee zijn. Ik vraag me overigens af hoeveel van degenen die dit toejuichen zélf tegen een humoristisch bedoeld stootje zouden kunnen, als er bijvoorbeeld een grapje over hun afkomst wordt gemaakt. Ik ken er nog die vinden dat dit soort humor moeten kunnen, maar uit hun sloffen schieten als de ‘Hollanders’ een domme-Belgen-mop verkopen. Ik herinner me ook nog de commotie rond het nochtans nog zeer brave ‘Les Flamandes’ van Brel, indertijd… Het kot was te klein.

  7. danannde zegt:

    Geachte, Ik wil je bericht op Facebook plaatsen maar dit wordt geweigerd , Fout

    Warning Je chatbericht kan niet worden verstuurd omdat het inhoud bevat die andere personen op Facebook als aanstootgevend hebben gerapporteerd. >

    • Yvo G. zegt:

      Ik zou eens proberen een link naar hier te plaatsen. Misschien dat het door de mazen van de gedachtenpolitie glipt. Overigens, ik heb fb aan de deur gezet. Zoals doorkraak.

  8. Mark zegt:

    Wat ik me afvraag is hoeveel zo’n poco Gutmensch-‘sport’journalist gelijk Filip Joos per uitzending vangt van de VRT.

  9. Daniel Stordeur zegt:

    Hoe oe! oe! oe! oe! ra! voor de humorologie. Ik ben alvast een devoot aanhanger. Als het groot spaghettimonster het me toelaat dat is. Ramen.

  10. XOXOXOX zegt:

    Het vak humorologie als substituut voor de levensbeschouwelijke vakken?
    Welnee, we lachen ons momenteel al ziek in deze vrolijke maar afstervende entertainmentsmaatschappij.
    Bovendien, Vlaanderen en humor… niet echt een combinatie. Kampioen zijn is plezant !
    Nee, vervang de levensbeschouwelijke vakken door extra uren geschiedenis, filosofie, Griekse en Germaanse mythologie. En een stevige dosis joodse geschiedenis…

Reacties zijn gesloten.