Mensaap Lukaku neemt strafschop (en scoort)

penaltyDe storm is nog niet geluwd nadat Romelu Lukaku, zopas verkocht aan Inter Milaan, voor zijn club een penalty mocht trappen tegen Cagliari uit Sardinië, en daarbij oorverdovend gefluit met oerwoudkreten moest ondergaan. Help, racisme in de stadions, ‘voetbal geïnfiltreerd door neo-nazi’s’ (sportjournalist Filip Joos), de meute moet dringend tot de orde geroepen worden. Vandaag pakt de Belgische voetbalbond in Het Laatste Nieuws uit met een affiche om zijn steun te betuigen aan Lukaku. Zou die dat echt nodig hebben? En als ik nu eens zeg dat spreekkoren, gefluit en gescheld bij voetbal horen als olijven en pepertjes in de pasta putanesca?

Commedia dell’arte

Prima del rigore di Lukaku: il centrocampista dell’ Inter Stefano Sensi cade a terra e chiama il nome di sua madre

Eerste vaststelling: voetbal is vooral theater. Zeker in Italië is de voetballer de rechtstreekse afstammeling van de gladiator en het stadion de afspiegeling van de arena. Maar ook al vallen ze niet echt meer dood, ze doen toch graag alsof, vooral in het strafschopgebied: de hedendaagse voetballer is ook een acteur en komediant. Er wordt geveinsd naar de scheidsrechter en de tegenstander wordt geïntimideerd. Toen ik voor de eerste keer als frele spits de kleuren van Ternesse Wommelgem verdedigde, kwam de back van de bezoekende ploeg onmiddellijk naar me toe om te zeggen dat hij ervoor ging zorgen dat ik om mijn moeder zou roepen. Dat waren dan nog maar de lage jeugdafdelingen, ik begreep snel dat die bluf erbij hoorde. En dat enig bestudeerd drama ook wel een strafschop kon opleveren.

Bij die theatrale dimensie mogen de toeschouwers zich niet onbetuigd laten, ze vormen mee het spektakel. Voorafgaand aan de penalty van Romelu Lukaku is een nummertje vallen ten beste gegeven, gevolgd door het agonisch kronkelen van het slachtoffer op de grond. Acteur van het moment: Stefano Sensi, het had de naam van een operazanger kunnen zijn. De tifosi mogen en moeten zich vervolgens mengen in de debatten en vullen als koor deze tragikomedie aan, in alle registers, tot en met de oerwoudgeluiden. Het is dus wel degelijk de theatraliteit van het spel die de krachttermen en het gefluit van de toeschouwers uitlokt, en elke censuur hieromtrent is lachwekkend en zelfs tegen de dynamiek van het spel op zich.

Het moment van de penalty is hét moment waarop het publiek zich als twaalfde man kan doen gelden: proberen de voetballer of de keeper, al naargelang, uit zijn concentratie te brengen, met alle mogelijke akoestische middelen, dat is gewoon de plicht van de echte supporter. Het fluiten, schelden en roepen van krachttermen gaat soms over in het gooien van flessen en brandbommen, en dan moet het spel soms worden stilgelegd. Maar ook dit ‘wangedrag’ is een verlengstuk van het geweld dat de sport zelf uitstraalt, ook en vooral het moderne voetbal met zijn verbale en fysieke agressie op de grasmat.

Sardines

Dus: aap, keer terug naar Afrika, en waarom dat geen racisme maar door het spel zelf geïnspireerde volkshumor is. Ik wil hier ook even wijzen op de censuurloosheid die per definitie in de Kunst met grote K geldt, de excessen van Jan Fabre bijvoorbeeld waar alles moet kunnen, het goorste eerst, in naam van de vrije expressie en de macht aan de verbeelding. Terwijl het volkstheater, voetbal genaamd, zich aan de publiekszijde politiek-correcte betutteling moet laten welgevallen, dat is gewoonweg discriminatie. Als artiest moet de stervoetballer zich uiterst flexibel gedragen en meegaan in het spektakel, sommigen doen dat ook voortreffelijk en dagen het publiek zelfs nog uit. Uiteindelijk is Romelu Lukaku alleen maar een duur betaalde kunstjesmaker, en de zestien miljoen euro die de club jaarlijks voor hem ophoest (na Ronaldo is hij de best betaalde speler van de Italiaanse eredivisie) worden wel bekostigd met inkomtickets van sardines die zowat 200 keer minder verdienen dan de penaltytrapper van dienst.

Voetbal fungeert als een uitlaatklep voor mensen aan de onderkant van de samenleving die het met de veelbelovende politiek hebben gehad. Hier mag en moet dus gescholden en uitgelachen worden. De supporter wil waar voor zijn geld en eist het recht op belediging op. Er is een analogie met humor en satire, ook iets waar wij, Charlie-fans, geen enkele censuur in dulden. Andermaal: als in theater, humor en satire alles moet kunnen, dan ook in het circus genaamd voetbal.

Rojoluk

Luxemburg kent geen racisme (Romelu Lukaku en Axel Witsel)

Dat brengt ons op het thema racisme. In een interessante open brief neemt de Curva Nord, de harde supporterskern van Inter Milaan, het op voor de collega’s van Cagliari, en beklemtoont de intimidatie als onderdeel van de show. ‘We hebben altijd spelers van alle uithoeken in de wereld met open armen ontvangen. Alleen, wij hebben in het verleden altijd ons ‘spelletje’ gespeeld met de spelers van de tegenstander en zullen dat ook blijven doen. Wij zijn geen racisten. En dat geldt ook voor de Cagliari-supporters’ luidt het. Het was die Curva Nord overigens die Lukaku met veel toeters en bellen heeft verwelkomd.

Deze bolwassing van de vedette, die Lukaku toch even naar lucht deed happen, zegt eigenlijk subtiel dat gekleurde, rijk betaalde stadionvedetten zich vooral niét de allure van een rolmodel moeten aanmeten voor jongeren uit de sociale onderlaag. Voor één geslaagde voetbalcarrière zijn er namelijk duizend mislukkingen, sport is geen opstap naar succes. Lukaku heeft een muur van kansarmoede doorbroken omdat hij gewoon goed tegen een bal kon stampen en op het juiste moment werd opgemerkt, daar is niets mis mee, maar voor de modale allochtone jongere, die vooral moet proberen een diploma te halen, is zo’n voetbalmiljonair met Porsche zelfs een fout rolmodel. Romelu Lukaku heeft overigens maar zijn middelbaar diploma gehaald dankzij een speciaal gunstregime, het zogenaamde het Purple Talents-project dat jonge voetbalbeloften ontslaat van het normale schoolregime.

Qua rolmodel mag ook nog vermeld worden dat Romelu en zijn broer Jordan via papa Lukaku in Luxemburg een vennootschap uitbaten, Rojoluk genaamd, om geen belastingen op hun spelersweddes, inkomsten van portretrechten en dies meer hoeven te betalen. Een constructie die op haar laatste poten loopt want in juni 2021 moet Luxemburg onder internationale druk dat fiscaal paradijsstatuut opgeven. Maar ondertussen boekten de Lukaku’s met hun Rojoluk al ruim 1 miljoen euro belastingvrije winst, onder andere dankzij reclame voor de chocoladereep Kinder Bueno.

Ze zijn niet de enigen, alle stervoetballers passen die techniek toe, wit of zwart, geen spoor van racisme in Luxemburg. Andermaal een gecelebreerde vorm van ongelijkheid: de belastingen die zij niét betalen worden dubbel en dik opgehoest door onder andere de supporters van Cagliari. Sardinië behoort, met Calabrië, tot de armste uithoek van Italië, met een jeugdwerkloosheid van om en bij de 60%. Voetbal is er de absolute uitlaatklep, en een door de club betaalde uitstap op verplaatsing (in ruil voor véél lawaai) is er een feest.

Lukaku moet ondertussen opletten dat hij niet eindigt in het rijtje van Dalilla Hermans, de allochtone querulanten die zich wentelen in het eeuwige slachtofferschap en daaraan zelfs een stuk marktwaarde ontlenen. Tamelijk absurd voor wie wekelijks zo’n slordige 300.000 euro op zijn rekening ziet komen, zelfs zonder één minuut op het veld te hoeven staan. Fluit deze jongen maar eens flink uit, mét begeleidende Afrikaanse kreten, dan weet hij waar hij vandaan komt, en wij allemaal trouwens.

Dat Romelu Lukaku die strafschop ondanks het gejoel feilloos omzette, siert hem, ook dat is professioneel. En alle Inter-fans blij, ook de witter-dan-witte. Laten we het daarbij houden, Filip Joos, en stop met de zedenprekende journalist uit te hangen.

Vindt u deze column interessant, leerrijk, controversieel, of hebt u tenminste eens goed kunnen lachen? Dan is een donatie, hoe bescheiden ook, misschien een goed idee.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

44 reacties op Mensaap Lukaku neemt strafschop (en scoort)

  1. Marc zegt:

    Dus omdat iemand rijk is, én omdat het nu eenmaal voetbal is, moet hij die racistische kreten (want ze zijn wel degelijk racistisch) maar aanvaarden? En waar trekt u dan de grens, wat rijk zijn betreft? Mag het dan niet bij een minder goed betaalde sportman? En wat voetbal betreft? Mag het dan wel tijdens voetbal, maar niet daarbuiten? Sorry, maar dit keer kan ik het echt niet eens zijn met wat u schrijft. Racistische kreten blijven kwetsend, waarschijnlijk meer kwetsend dan andere soorten beledigingen. Daar kan geen enkele (in dit geval weliswaar mooi geformuleerde) poging tot rechtvaardiging iets aan veranderen. Als je op dat veld staat, voor zoveel mensen, is dat kwetsend, alle mooie uitleg ten spijt. A propos, zelf vind ik het trouwens totaal krankzinnig dat voetballers (en sommige andere sporters) zoveel betaald worden. Maar dat mag geen reden zijn om het racistisch gespuis maar zijn gang te laten gaan.

    • Ines zegt:

      De grens ligt bij vergelijkingen met lieftallige insecten zoals mestkevers, dan is het niet meer grappig. U moet eens het woord ‘mestkevers’ intikken in de zoekbalk van deze site, de hoeveelheid (boze) artikels waarin die beestjes worden vermeld bewijst hoe (bet)rekkelijk de beleving is van de humor die meneer de filosoof voorstaat.

    • Medicijnman zegt:

      Niet veel gewoon zeker of overgedoseerde PoCo-propaganda baxter in de arm gestoken ? Ik kan je genezen.

      • Marc zegt:

        Zeer afgezaagd, die reacties over ‘PoCo-propaganda’. Van overgedoseerde propaganda gesproken…

  2. Patrick Madelein zegt:

    Corsica, Italiê???

  3. sbommel zegt:

    degoutante tekst…

    • Piet Appartemententruyt, Kok, zegt:

      De Gelovigen der Linkse Kerk met hun politiek-correct gecensureerde Bijbel van uitgeverij “Het Mei-68 fossiel” uit Bokrijk hebben te weinig smaakpapillen om de crème laag dubbele bodem van dit artikel te kunnen savoureren.

      • Marc zegt:

        Dus als je racistische ‘humor’ niet kan smaken, ben je sowieso links? Genuanceerd denken is blijkbaar niet uw sterkste kant.

    • Filoloog der Vadertaal zegt:

      Waarom een Engelse term als “wanker” ? In uw Moedertaal zijn er toch termen als “kanker” en “weke sjanker”…..

      • Bartjeuh zegt:

        Ik zou van « wanker » eerder een « huilebalk » maken? « Weke sjanker » heb ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord…

  4. Blanke Blanche Blankaert, Blankenberge zegt:

    Tegen betaling van diezelfde gage mogen ze deze gepensioneerde een “albino neger” noemen, oerwoudgeluiden toebrullen, “voal jeanette” betitelen of beweren dat ik een “fascistische, nazistische, discriminatoire, racistische” vuile blank misbaksel ben, zo’n “male chauvinist pig” Dat zou mij (een kilo halal) worst wezen uit de “Allah Snackbar” van Haramville ! Zatte ballengedoe gapende supporters betalen nu eenmaal graag veel poen om zich te kunnen afreageren door verwensingen te brullen naar sjotters en arbiters, die ze niet durven uiten tegen hun vrouw of baas op de job. Zij doen maar, laat dat ventiel open zodat de druk van de ketel kan. PoCo-censuur zou hen naar de catacomben zenden en dan is het niet te voorzien, waarmee, met hoevelen , waar en wanneer ze plots met schuim op de mond massaal gewapend zouden opduiken.

  5. Ivo Wouters zegt:

    Hier word ik misselijk van.

    • Medicijnman zegt:

      Niet veel gewoon zeker of overgedoseerde PoCo-propaganda baxter in de arm gestoken ? Ik kan je genezen.

      • Marc zegt:

        Zoals ik al zie, ‘Medicijnman’, afgezaagde reacties. U slaagt er zelfs niet in een tweede keer eens origineel uit de hoek te komen (zie boven). Vraagt te veel denkwerk, natuurlijk. Mensen die racistische humor kunnen ‘smaken’ zijn daar nu eenmaal niet sterk in.

  6. Korte Karel De Klucht, Loge Freak op stelten. zegt:

    Ik vind de term “mestkevers” voor VB-kiezers geen racisme, het zijn immers toch maar EigenVolkse Mensen die geen gesubsidieerd “Meerderhedenforum” krijgen zoals gepamperden wel een rijkelijk betoelaagd “Minderhedenforum” gegund wordt. Dergelijke autochtonofobe discriminatie politiek-correct gecamoufleerd als “positieve actie”(sic) zit in het DNA van het PoCo-Systeem ingebakken en dat verheugt ons, Loge Freaks ten allerzeerste.

  7. Francis Aerden zegt:

    Volgens het Internationaal Verdrag inzake de uitbanning van alle vormen van rassendiscriminatie betekent raciale discriminatie “elke vorm van onderscheid, uitsluiting, beperking of voorkeur op grond van ras, huidskleur, afkomst of nationale of etnische afstamming die ten doel heeft de erkenning, het genot of de uitoefening, op voet van gelijkheid, van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden op politiek, economisch, sociaal of cultureel gebied, of op andere terreinen van het openbare leven, teniet te doen of aan te tasten, dan wel de tenietdoening of aantasting daarvan ten gevolge heeft.”
    Op welke manier heeft ’oerwoudgeroep’ de rechten en vrijheden van de spelers op welke manier dan ook, aangetast ?

    • Mijnheer Den Uil, journalist bij de Fabeltjeskrant zegt:

      Trouwens dat “hoehoe” geroep is geen “oerwoudgeluid” maar het geroep van een “uil” symbool der wijsheid, naar die speler geroepen wegens zijn slim bedachte ,strategisch geplaatste pas….

      • Christel zegt:

        Yep, de uil van Minerva ;-). Heb goed gelachen met uw vele commentaren. En u hebt gelijk, voetbal is een ideale uitlaatklep voor overspannen en lallende supporters. Oehoe!

      • Soen Beng zegt:

        Hoehoe klinkt ook als “roekoe”…de roep van een duif. Duif…vredessymbool. Duif…mals, zacht, koesterbaar. Wat kan dan het probleem zijn?
        Soen Beng, vogelvriendin.

  8. luchtzak zegt:

    Degoutant ….

  9. Johan Verleye zegt:

    Is dit artikel nu weg gecensureerd uit Doorbraak? Wat flauw! Ik vind het wel waardevol. Het deed mij met andere ogen naar het voetbal kijken.

    • Christel zegt:

      Ja. De hoofdredacteur verontschuldigt zich. En veel commotie op sociale media. En JS staat ineens in alle MSM: HLN, De Tijd, De Morgen, GVA,…
      Het artikel is wel op het randje. Anderzijds zou ik – moest ik Lukaku zijn- gewoon die goal maken en met vuisten kloppend op de borst een oerkreet uiten. En dan glimlachend naar stomverbaasde gezichten van de supporters kijken. Ném.

      • Gm8552 zegt:

        Het zou fantastisch zijn als Lukako met een oerkreet reageert. Het zou nog beter zijn als de harde kern van enige Italiaanse ploeg dezelfde oerwoudgeluiden bij een blanke strafshopnemer zou uiten. Ja, we zijn apen – zonder onderscheid.
        Dat verdient totale consequentie.

    • Luc Hellinckx zegt:

      hoe diep gaat de hoon van een sardijnse tifoso (< hij die koortsachtig reageert, geïnfecteerd door typhus) wanneer hij je van op 100 meter wil diets maken dat je uit de jungle komt? als het uit de mond van honderden tifosi komt, klinkt dat uiteraard harder…maar dan nog…we praten over een spel…op het hoogste niveau, vaak een rot spel, laat het wel wezen…kompany heeft voor mij gelijk wanneer hij zegt dat het ware (structurele) racisme zich in de federatie bevindt, waar men witter dan wit wast…en dat gaat niet enkel over geld…geus or not, that's the question…dédicace 😉 https://youtu.be/nOO2iwpED5o

  10. Vrijspreker zegt:

    Het gebruik van het woord mensaap is niet ok als het over Lukaku gaat. Die jongen zou ik eerder vergelijken met een steenezel. Waanzinnig domme gast. Voor de rest eens met Sanctorum. Fluiten, oerwoudgeluiden, je moeder is een hoer, vuile zwartzak (tegen de scheids), … het zijn verwensingen in het voetbal zo oud als de straat. Zolang het geen bedreigingen zijn moet ieder op het veld er maar tegen kunnen. En zeker gasten die miljoenen per jaar opstrijken.

  11. Soen Beng zegt:

    Christel, dat is toch een grapje zeker dat het artikel verwijderd is? Groetjes van Soen

  12. Greta zegt:

    Als niet voetballiefhebber zou ik normaal dit artikel links hebben laten liggen, maar begon uiteindelijk toch geboeid te lezen.
    De context waarin het voetbalgebeuren geschetst werd, de 60% werkloosheid ginder en het Luxemburg plaatje (blij te lezen dat hier vanaf 2021 een einde aan komt), waardoor ik het dus volledig eens ben met schrijver.

    Het woord “racistisch” hier weer op plakken volledig ten onrechte is om aandacht te trekken of welke verdachte onderliggende redenen nog meer.

    Als ik tegen Marc in diezelfde context van spel zou roepen “Aap ga terug naar Borgerocco”, zou dit enkel als, niet netjes gedrag of uitspraak worden beschouwd, maar niet als “racistisch gedrag.
    Wat is uiteindelijk het verschil?

    Uitspraken en zeker in de context zoals hierboven beschreven kunnen niet als “racistisch” beschouwd worden omdat daar meer voor nodig is om iemand als echt racist te beschouwen.
    Niet aan de hand van domme, al dan niet gemeende uitspraken.
    Een echte racist zou dan al zeker niet naar een wedstrijd gaan kijken waarin zwarten meespeelden, die zou een sport of ploeg kiezen waar geen gekleurde mensen mee spelen.

    Met wat JS er dan bij gehaald heeft, hebben die arme sloebers inderdaad het volste recht om één van die uitzonderlijke gelukzakken met de beentjes op de grond te houden en hem aan zijn ontelbare ongelukkige landgenoten te laten herinneren die minder geluk hebben.

    Wij zijn uiteindelijk allemaal afkomstig van mensapen dus waarom zou een uitspraak van blanke tegen blanke of zwarte tegen zwarte niet racistisch zijn, maar van blanke tegen zwarte of zwarte tegen blanke wel?

    Een subliem artikel dus…proficiat

    • Marc zegt:

      “…die arme sloebers hebben inderdaad het volste recht om één van die uitzonderlijke gelukzakken met de beentjes op de grond te houden en hem aan zijn ontelbare ongelukkige landgenoten te laten herinneren die minder geluk hebben”. Een flauw en onterecht excuus om racisme goed te praten. Die ‘arme sloebers’ zijn wel degenen die geld willen betalen om naar een match te gaan kijken – goed wetende dat de voetballers stukken meer verdienen dan zijzelf. Als ze het daar dus mee eens zijn (anders zouden ze er geen geld aan geven), geeft hen dat nog niet het recht om mensen zo te beledigen. Als ze per se iemand ‘met beide voetjes op de grond willen houden’, zouden ze gewoon niet bereid zijn ervoor te betalen. Maar ik denk niet dat dat de achterliggende reden is. Het is gewoon het in ieder mens aangeboren (maar daarom nog niet goed te praten) innerlijk racisme dat tot uiting komt. En dit soort krampachtige pogingen om dat gedrag toch nog goed te praten zijn gevaarlijk. Want waar ga je de grens trekken? Zo is het ook begonnen in het Derde Rijk, eerst met moppen over Joden, dan beledigingen, pesterijen, enzovoort, steeds meer crescendo… En we weten waar het uiteindelijk toe geleid heeft. Neen, dit moet in de kiem gesmoord worden. De reactie van Filip Joos is volkomen terecht. En hou aub op met altijd dat gezever over links of rechts. Altijd en overal wordt dat politiek gezeur erbij gehaald, ook bij de discussie over klimaatopwarming, enz. Hiertegen reageren, en zelf niet toegeven aan het ingeboren racisme, is gewoon MENSELIJK.

      • Eriek Demoen zegt:

        Als Serena Williams tennis speelt, dan maakt zij geluiden die voor een voetbalsupporter
        verboden zijn.

      • Oikofobiefoob zegt:

        Oikofobie ! Laat u gerust nog wat verder indoctrineren door PoCo-gazettenpraat schrijvelaars en hoernalisten der PoCo-media/

      • Greta zegt:

        Er is een groot onderscheid of dergelijk gedrag in een arena (voetbal dus) gebeurd of erbuiten op straat. Als een bepaalde massa achterlijke debielen daar oerwoud geluiden wenst te maken lijkt me dit veel onschuldiger dan brandbommen gooien.
        Een slim verstaander begrijpt dat, zij… die de oerwoudgeluiden maken…de ECHTE APEN zijn en niet diegenen die ze trachten te schofferen.
        Als ze zich hierdoor laten schofferen begeven ze zich op hetzelfde debiele niveau.

        Veranderen van het woord “mensaap” naar “hominide” vind ik belachelijk dat ervoor gezwicht wordt… al diegenen die zich in die massa arena, van wat voetbal is… begeven en rare geluiden maken, gedragen zich als mensapen….gedrag uit een ver verleden eerder dan zich te gedragen als “mens”.

        In eenzelfde context zou men kunnen gaan protesteren tegen de titel van een boek van Marc Nelissen “Van mensaap tot mens”… Voetbal leent zich vooral om zich te begeven op het niveau van “mensaap” eerder dan “mens” zijn voor een grote meerderheid die zich aangetrokken voelen tot voetbal en op de tribunes zitten.
        In de arena “mensaap” erbuiten MISSCHIEN MENS”?

      • Marc zegt:

        “Er is een groot onderscheid of dergelijk gedrag in een arena (voetbal dus) gebeurt of erbuiten op straat”. Dat soort onzin gelooft u toch zelf niet? Zegt het fenomeen ‘hooliganisme’ u dan niets? Een fenomeen dat zelfs al aanleiding gaf tot doden? Denkt u nu echt dat er tussen die racistische brulapen geen lui zitten die (ook) hooligan zijn en die, na of voor de match, zich laten ophitsen tot allerlei wangedrag? U komt me wel erg naïef over.

  13. Pingback: De zaak Lukaku: in cauda venenum (het venijn zit in de staart) | Acta Sanctorum

  14. Pingback: DOORBRAAK.BE EXCUSEERT ZICH. WIE IS JOHAN SANCTORUM? – Antifascista Siempre

  15. Staf jennes zegt:

    Goed gezegd verdomde, hoe hoe 😂

  16. Erik zegt:

    De grootste idioot in heel deze story is Filip Joos met zijn oerdomme reactie A la Godwin!

  17. Beste meneer Sanctorum, …na aanleiding van my goeie kameraad se klagte oor sensuur op Doorbraak…

    “First they came for the Communists
    And I did not speak out
    Because I was not a Communist

    Then they came for the Socialists
    And I did not speak out
    Because I was not a Socialist

    Then they came for the trade unionists
    And I did not speak out
    Because I was not a trade unionist

    Then they came for the Jews
    And I did not speak out
    Because I was not a Jew

    Then they came for me
    And there was no one left
    To speak out for me”

    • Petrus Knalpotgieter zegt:

      “They don’t come for Petrus Pispotgieter”, want ze hebben daar urinoirs…..

  18. Erik Bogaerts zegt:

    Mr Sanctorum,

    Racisme is mede door sociale media alomtegenwoordig, terug van nooit weggeweest. Iedereen lijkt er een eigen mening over te hebben zonder te beseffen wat het is, hoe vooroordelen en veralgemeningen in ieder van ons zitten en hoe makkelijk we in groep dit soort dommigheid de vrije loop kunnen laten. Hoe het voelt om dit dagelijks overal te ondervinden weten helaas velen onder ons, u duidelijk niet. Het valt me op dat denkers zoals u hier geen probleem mee lijken te hebben, sterker nog, dit aanmoedigen en er met gemak een links/rechts verhaaltje van maken, een slachtofferrol toe-eigenen en met de vrije meningsuiting vaandel gaan zwaaien.
    U hebt uw aandacht gekregen, doel bereikt, wijntje erbij en genieten van de reacties, schol! Ik vind het voornamelijk triest dat u hier plezier in lijkt te vinden. Wat u volkshumor noemt noem ik een debiel excuus voor racistisch denken goed te praten, en waarom? wat denkt u te winnen? Het recht om te schelden? Proficiat, dat hebt u, veel plezier ermee!
    U acht uzelf intelligent neem ik aan, u bereikt een publiek en u lijkt zichzelf boven die ‘onderkant van de samenleving’ te zetten? Wel, onderneem dan iets om ‘de mensen uit de onderkant van de samenleving’ iets waardevols bij te brengen in hun leven, in plaats van hun frustraties op te hitsen want uw woorden zijn niet meer dan dat, inhoudsloos, zonder punt en simpelweg een beperkte visie over iets waar u duidelijk niets van begrijpt in een mooie verpakking rondspuien. Maar ja, dat is dan weer mijn mening waar u het meer dan waarschijnlijk niet mee eens bent.

    Gegroet,

    Erik

    • Gebuisde Mijnheer Doktoor zegt:

      Hoe lang lijdt u al aan Oikofobie ? PoCo-virus opgescharreld op een vuile WC-bril ? Dan gewoon uw poep begieten met caustic soda of H2S04 en even flink op de tanden bijten want het pikt een beetje….

  19. Jenny Mees zegt:

    Spijtig dat Doorbraak een knieval doet en ook al begint over “kwetsen” enz. Het is een goed artikel. We geraken echt in de wereld van Orwell waar enkel nog het Ministerie van Waarheid mag spreken en preken.

Reacties zijn gesloten.