De boertjes van Izegem snappen de missie van Johan Leman niet

LemanDé uitspraak van verleden week kwam van Johan Leman, voorzitter van integratiecentrum Foyer en oud-directeur van het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding, die in De Standaard VRT-journalist Riadh Bahri bekritiseerde omdat die Molenbeek wil verlaten als homo-vijandige plek. Tja, er zijn nu eenmaal ‘plaatsen waar je als homo of als vrouw in een rokje je kan vertonen, en plaatsen waar het moeilijk is. (…) Tracht Molenbeek te begrijpen en aan te voelen wat mogelijk is’, aldus Leman. Dat deed dan weer Leuvenaar Lorin Parys (N-VA) in de pen klimmen. ‘Vrouwen hoeven zich helemaal nergens te onderwerpen aan schunnige opmerkingen vanwege een rok. Dat uitlokking noemen, is victim blaming’, schrijft Parys in een opiniestuk. Waarna tenslotte Groen-politicus Bruno De Lille in de bres sprong voor Leman en pleitte voor een ‘pragmatische aanpak’.

Pater Leman ziet Molenbeek dus effectief als een plek waar onze westerse waarden niet onverkort hoeven te gelden, dat is dan genoteerd. Maar er is nog een ander aspect van zijn vertoog dat een beetje ondergesneeuwd geraakte in het debat: de door hem voorgestelde tweedeling tussen kosmopolitische grootstedelijkheid, met Molenbeek als voorbeeld, en een ‘achterlijke’ provincie waarvan hij het West-Vlaamse Izegem een paar keer als voorbeeld aangaf. Vermoedelijk omdat Geert Bourgeois daar woonachtig is. Ook Diksmuide wordt aangehaald als oord van mentale retardatie: daar staat toevallig de IJzertoren en het VB haalde er een historische recordscore. Twee plekken die zich volgens Johan Leman nog in de prehistorie bevinden.

Gettovorming

Vanuit Izegem of Diksmuide zelf noteerden we geen reactie: dit is duidelijk een discussie onder stadsintellectuelen die twisten over de vraag of homo’s in de Brusselse benedenstad hand in hand over straat mogen lopen. Blijkbaar niet dus. Terwijl dat in het achterlijke Izegem of Diksmuide vermoedelijk wél kan. Noteer bijgevolg dat het kosmopolitische stadsmodel van Johan Leman helemaal niet zo kosmopolitisch is, en dat hij de zaken omkeert: wie de Molenbeekse logica niet aanvaardt, is een lompe boer. De boodschap is dan eigenlijk dat mensen op de (Vlaamse) buiten cultureel achterlijk zijn, politiek onbekwaam, xenofoob en teruggeplooid op zichzelf. Paradoxaal genoeg wordt dan de Molenbeekse monocultuur van homofobe moslims en vrouwen die zich onder een tent moeten verbergen, en ‘blanke’ bewoners die dringend verzocht worden om zich daaraan te assimileren, aangeprezen als laboratorium van de moderniteit. Waar weliswaar nog wat werk aan is, maar in Izegem snappen ze daar niks van.

Dit dédain van de stedeling tegenover de buitenmens klopt natuurlijk niet met de realiteit. Hij haalt de VS aan als model, met de dichotomie tussen metropolen als New York en de landelijke Midwest. Maar België is Amerika niet. Ook provinciesteden zoals Sint Niklaas en Izegem, en zelfs kleinere gemeenten worden geconfronteerd met sluipende gettovorming, wijken waar moskeeën, de halalwinkels en gesluierde vrouwen het straatbeeld bepalen. Die import van monocultuur wordt door de autochtone bewoner terecht als problematisch ervaren. Maar is dat achterlijk? Misschien zijn ze in Izegem juist wat vooruit en wordt de ongerijmdheid van de 20ste eeuwse multiculturele doctrine er beter aangevoeld. Het is maar hoe je het bekijkt.

Pano in Tremelo

Niettemin ziet Johan Leman de grootstedelijke gettovorming en druk om de voorschriften van de moslimcultuur te accepteren als maatstaf van vooruitgang, en het verzet ertegen als kleinsteeds, provincialistisch, bekrompen. Dat ligt helemaal in het verlengde van de fameuze Tremelo-reportage van Pano, oktober 2016, waar via verborgen camera’s allerlei ‘racistische’ reflexen van de inboorlingen tegenover nieuwkomers werden geregistreerd. Zoals de kapster die, geconfronteerd met de vraag of de moslimvrouw in haar zaak afgeschermd kon worden van mannelijke blikken, zich spontaan liet ontvallen: ‘We zijn hier wel in België, niet in Marokko’.

Racisme of elementair gezond verstand? Ik ga voor het laatste. De door Leman opgevoerde tegenstelling tussen Brussels ‘kosmopolitisme’ en Vlaams provincialisme is dan ook pure fictie. Het CVP-Vlaanderen rond de kerktoren bestaat niet meer, pater Leman weet dat ook wel maar hij gebruikt het bewust als een karikatuur om zijn multicultureel (en eigenlijk oikofobisch) waandenken in de verf te zetten. De grootstad is niet per se de motor van de vooruitgang, ook in Bommerskonten kijken ze TV, surfen ze op het web, lezen ze boeken en organiseren ze politieke debatten.

Getto’s zien als laboratoria van de stad van morgen lijkt me een tamelijk perverse omkering van de verlichtingsidee zoals Peter Sloterdijk dat in zijn Kritik der zynischen Vernunft (1983) beschreef: de opkomst van intellectueel nihilisme dat zich voordoet als humanisme en breeddenkendheid. Met poco-dirigenten genre Johan Leman in de voorste linies. Uiteindelijk wordt in zijn ‘pragmatische’ visie het maatschappelijk project losgelaten en moet elke homo maar zelf zien op welke straathoek hij in Molenbeek nog veilig is. Idem dito voor een vrouw met een rokje: vogelvrij verklaard. In Schaarbeek wordt dat de voetganger die zelfs op het zebrapad moet beseffen dat BMW’s die aan 120 per uur door de straat razen, tot de couleur local behoren.

Een uitstekende mobi-score hebben al deze bruisende stadskernen. Daar kunnen suffe plekken als Izegem of Diksmuide niet tegen op. Edoch, als zelfs een VRT-journalist (én Pano-medewerker) als Riadh Bahri het in Molenbeek voor bekeken houdt, kunnen we hem misschien Tremelo als uitwijkplek aanbevelen. Laten we het maar voortschrijdend inzicht noemen.

Vindt u deze column interessant, leerrijk, controversieel, of hebt u tenminste eens goed kunnen lachen? Dan is een donatie, hoe bescheiden ook, misschien een goed idee.

 

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

15 reacties op De boertjes van Izegem snappen de missie van Johan Leman niet

  1. Eric zegt:

    Eergisteren in Terzake werd een netwerk van mensenhandel ‘blootgelegd’. We zagen hoe een bende politievrouwen een Vietnamees nagelsalon binnenvielen en daar een meisje – ze was hooguit twintig – in de boeien klonken omdat ze niet over de juiste papieren beschikte. Haar werkgever werd blijkbaar met rust gelaten, want tot andere arrestaties werd niet overgegaan. Deze show voor de camera’s moest dus tonen dat ook politievrouwen hard, ja genadeloos kunnen zijn, dat ook zij dus nodig zijn en niet met zich laten sollen. Kortom, het was een kolfje naar hun hand. Stuur ze richting een Arabisch centrum waar drugs of wapens worden verhandeld en ze doen het in hun broek zonder bijstand van tien mannelijke collega’s. Dat is natuurlijk een hypothetische kwestie, Arabieren worden in het Brussel van de roden en de groenen met rust gelaten en worden er zelfs vrijgelaten nadat ze bekend hebben als terroristenleider in Afrika persoonlijk dertig doden te hebben gemaakt. Deze broeihaard van terrorisme in Europa opkuisen? No way, mijnheer. Maar wanneer we een Vietnamees kind kunnen arresteren en terugsturen zullen we het niet laten. Brussel anno 2019. My ass !

  2. Christel zegt:

    Wat zou het paterke zeggen van een aantal ‘Belgische’ (of zoals ze op VTM zeiden: ‘Vlaamse’) jongeren die zwembaden terroriseren en meisjes aanranden? Hoe zou hij het ‘pragmatisch’ aanpakken? Zo van :’dames, lok het niet uit met uw provocerende (zwem)kledij, probeer die jongeren te begrijpen en aan te voelen wat mogelijk is?’

    https://www.hln.be/in-de-buurt/beveren/bodycams-bij-badmeesters-en-identificatieplicht-in-zwembad-om-jonge-amokmakers-weg-te-houden~aadb595e/

    • Christel zegt:

      Kosmopolitische grootstedelijkheid versus het platteland:
      https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/07/04/haan-maurice/
      Uiteraard sta ik aan de goeie kant: de kant van Maurice ;-).

    • Eric zegt:

      Ach, laat die dikke, lelijke, zwangere klotewijven, van top tot teen in zwart ingepakt en continu gereed om terroristen te baren, ongemoeid en klink bange Vietnamese meisjes zonder vooruitzichten in de boeien. Laat de Brusselse massaprodukten uit de zoontjesfabrieken (dixit Hirsi Ali) tot in Oostende zwembaden mensen terroriseren. Dat zijn de roodgroene nazimethodes van de Brusselse politie & politici, zo pakken ze de criminaliteit aan. Ik walg ervan !

      • Eric zegt:

        Oostendse zwembaden

      • Christel zegt:

        Kinderen baren is dus volgens u misdadig? Ik denk niet dat al die vrouwen gewillig als konijnen gaan kweken. Gisteren nog een artikel gelezen waarin twee jonge moslima’s getuigden hoe ze aan een gedwongen huwelijk trachtten te ontsnappen. En de man met wie mijn oma trouwde was eveneens een tiran. Hij sloeg haar en bezwangerde haar zowat elk jaar. Anderzijds zijn Brusselse politici inderdaad te laks en te laf om kordate maatregelen te nemen tegen amokmakers en terroristen.

      • Eric zegt:

        Zoontjesfabrieken die kinderen als terroristische massaprodukten baren en opkweken zouden inderdaad tijdig geëxecuteerd moeten worden. En, voor alle duidelijkheid, hun fascistische dekhengsten ook.

  3. Eric zegt:

    Zoontjesfabrieken die kinderen als terroristische massaprodukten baren en opkweken zouden inderdaad tijdig uitgerangeerd moeten worden. En, voor alle duidelijkheid, hun fascistische dekhengsten ook.

    • Christel zegt:

      Tja, zo cru zou ik niet zeggen. Het ligt eerder aan (het gebrek van) de opvoeding bij de Marokkaanse jongens en helaas ook aan de betuttelende houding van mensen zoals Leman en Hilde Sabbe, dat de situatie zodanig uit de hand is gelopen. Ik geloof mijn ogen niet als ik lees wat mevrouw Sabbe allemaal schrijft over hand in hand lopen in Sint-Jans – Molenbeek :
      “Vlaanderen was 50 jaar geleden absoluut niet tolerant tegenover holebi’s. We weten dat aanvaarding een proces is. Dat gebeurt niet van vandaag op morgen. De tijd die wij gekregen hebben, moeten we de moslimgemeenschap gunnen. We moeten niet in hun nek staan hijgen”.

      en over de zwembadrellen:
      ‘Het is zomer, en vakantie, en warm, en dat betekent dat enerzijds het testosterongehalte bij jonge mannen stijgt, en anderzijds onze tolerantie voor de medemens afneemt. Bommetjes maken in het zwembad, klieren, beetje treiteren of uitdagen: het is niet leuk, het is ongepast gedrag, het bederft het voor de anderen. Maar de warmte zorgt er ook voor dat we sneller geërgerd raken. In de zomer leveren we allemaal een beetje in op privacy en claimen we massaal de openbare ruimte. Zou het kunnen dat sommigen van ons ook nog extra lichtgeraakt en wantrouwig zijn als we ‘vreemdelingen’ bespeuren in ons vertrouwde zwembad? In Brussel val je niet meer op als je een andere huidskleur hebt, in Vlaanderen helaas nog altijd wel.

      Gelukkig zijn er tot nu toe geen criminele feiten gepleegd. Bovendien wordt er meestal ook adequaat gereageerd en helpen de getroffen maatregelen. Nergens ontspoort het. Maar die realiteit vind je niet terug in de toon en de sfeerschepping waarmee over de reeks incidenten wordt bericht. Opvallend is de vaagheid van de verslaggeving. Jongeren, zo lezen we meestal, “vallen badgasten en redders lastig”. Het gebrek aan concrete feiten draagt bij tot een sfeer van verdachtmaking en naamloos onheil.

      De berichtgeving over deze incidenten is ook stuitend eenzijdig. Ik wil horen/lezen hoe dat is, voor zo’n zestien- , zeventienjarige die ook wel eens van het mooie weer wil profiteren en een verfrissende plons nemen. In Brussel is er (voorlopig) nog altijd geen openluchtzwembad, en je kan er niet, zoals in Brugge, ergens een gracht in duiken. Dat betekent dat talloze adolescenten geen andere keuze hebben dan hun heil te gaan zoeken in één of ander provinciaal domein waar men ze toch al argwanend bekijkt en vervolgens in elke uitbundige plons een daad van onaangepastheid ziet.’

      ‘Het illustreert hoe belangrijk het is om bij de exacte feiten te blijven, en hoe gevaarlijk een klimaat van achterdocht, desinformatie en haatzaaien kan zijn. Veel gevaarlijker dan opstootjes in het zwembad.’

      Ze noemt dus de aanrandingen en het bedreigen van gezinnen met kleine kindjes ‘onschuldige plagerijen van jongens met wat teveel testosterongehalte’ en ‘eenzijdige berichtgeving’ vanwege ‘ racistische haatzaaiers’
      Tjonge tjonge. Ik durf te wedden dat mevrouw Sabbe zelf geilt op jonge Marokkanen en daarom hen de hand boven het hoofd houdt.

      • Christel zegt:

        Dat mevrouw Sabbe maar eens naar Nederland gaat om eens te horen hoe het toegaat in hun zwembaden, dat het veel meer is dan wat ‘onschuldige bommetjes maken en wat uitdagen’. En wij betalen uiteindelijk weer een zware prijs voor: nog eens een beknotting van onze vrijheden en die kutmarokkaantjes gaan er weg mee ook.
        https://www.telegraaf.nl/nieuws/1755074106/aangerand-door-een-snotaap-in-het-zwembad

      • YJoris zegt:

        Over zwembadrellen:
        Te wijten aan de warmte en testosteron?
        Blijkbaar hebben alleen Marokkanen last van zoiets en niet onze Vlaamse jonge mannen.
        Foute analyse dus.

        Een tip tot komen van een juister inzicht:
        Marokkanen zijn nogal rechtgelovig islamitisch, vandaar.
        Lees de Sira (leven van profeet Mohammed) en de haditts, en de houding van de moslim tov de ongelovigen.
        Moslims spiegelen zich in hun dagelijkse leven en doen, aan het leven van Mohammed; neen, weinig te maken met de pacifist Jezus C., waaraan de Vlaamse jeugd zich speigelt. .
        (Best de koran niet lezen -zoals ik deed- want redelijk saai en repetitief en nogal onbegrijpelijk. Alle ‘islamitisch gedrag’ , alsook de koran, is beter te begrijpen met kennisneming van de Sirah & de haddits.

        Nog te moeilijk?
        Lees dan de synthetische en voor Westerlingen geschreven versie door de Amerikaanse schrijver en islamkenner dr.Bill Warner, die hieruit de houding van moslims versus ongelovigen destilleert. https://www.politicalislam.com/shop/ zoek naar The life of Mohammed The Sira & The hadith . Ook online is zijn boek gratis te lezen zelfs.

      • Eric zegt:

        @Christel: dat dik vet lelijk wijf dat Sabbe heet heeft zich waarschijnlijk in de nabijheid van een openluchtzwembad onder de Marokkanen gemengd in de hoop door hen lastig gevallen te worden. Maar zelfs Marokkanen hebben een bepaald eergevoel en raken geen middeleeuwse klompen vet aan (behalve wanneer het hen geld, papieren, juwelen of dergelijke kan opleveren). Dus was Sabbetje teleurgesteld en omdat ze nou éénmaal geen onvertogen woord over Marokkanen kan uitspreken schuift ze de schuld voor haar frustratie door naar degenen die wél last van Marokkanen hebben, met name iedereen die er beter uitziet dan Sabbe (lees kortweg ‘iedereen’). Haar artikel moet je dus begrijpen als een reactie gedragen door nijd. Ik vraag me af waarom ze haar dik vies lelijk lijf niet onder een boerka verstopt, het zou de ecologie en de esthetiek in Vlaanderen (beide zwaar aangetast) ten goede komen.

  4. YJoris zegt:

    Die pater Leman is ‘goed’ geslaagd in “zijn missie”:
    Molenbeek (waar ook hij woont) is het centrum van het IS (in Europa) en islamitische terrorisme.
    Daar heeft zelfs de internationale pers uitvoerig over bericht.
    Het resultaat van jarenlange CGKR-dictatuur en ideologie, en het falen van dat orgaan over heel de lijn; nu opgevolgd door Unitas, best te vertalen als/afkorting van de “Unie van islamisten/islamiserenden & allochtonen (tegen de autochtonen)”; ook al een niet fraai haat-instituut, staats-censuur-orgaan & weggesmeten geld-orgaan aan extreemlinkse politiek correcte ideologen.

    Gebuist over heel de lijn dus.
    Neem hem zijn diploma antropologie aub af !

    Het heeft dus geen enkele zin om dit heerschap serieus te nemen en erop te reageren.
    Zijn missie is heel duidelijk: de Westerse maatschappij te vernietigen en te vervangen door een islamitische.
    Niks met “multicultuur” te maken dus, wel een mono-islamitische cultuur.
    Met alle haat tegen het Westen & onze cultuur erbij.

    Het zou hem sieren om consequent te zijn met zijn overtuigingen en bv zelfmoord te plegen, want hij draagt een blanke huid -oei, wat een verschrikking moet dat zijn!- en is hij dus medeschuldig aan alle blanke zonden vd wereld (kolonisatie, kruistochten, … ).
    Of hij kan ook nog martelaar worden voor de islam, want volgens de paus is Allah dezelfde god als Jahweh en de Vader van de goddelijke katholieke drie-eenheid.

    • YJoris zegt:

      Nog een mogelijkheid:
      een gedwongen deportatie/verbanning/excommunicatie van Leman naar Saoedie-Arabië zou ook niet slecht zijn.
      Kan hij daar eens (aan den lijve) ondervinden wat hij hier predikt. Daar hebben ze ook de mond vol van “mensenrechten” (naar het Verdrag van Cairo, die rechten zijn alleen en excusief bedoeld voor moslims).
      Sterven in dit heilige Land zou hem ook sieren & le moment suprême zijn van zijn missie en levensbetrachting.

Reacties zijn gesloten.