Wat die goeie ouwe pater Versteylen de jonge groentjes nog kan leren

Lindsay Lohan’s Beach ClubVoor 20 euro naar Lissabon: de democratisering van het vliegreizen –noem het maar de Ryanisering– heeft ervoor gezorgd dat werkelijk iedereen het vliegtuig instapt om zijn bijdrage te leveren aan de CO2-uitstoot. Zo’n kerosineverbrander stoot tien keer meer uit per persoon dan pakweg een TGV voor hetzelfde traject: de luchtvaart staat bovenaan in het lijstje van de CO2-uitstoters, en het vliegreizen gaat nog steeds crescendo. Luchtvaartmaatschappijen betalen daarenboven geen belasting op kerosine, zijn niet BTW-plichtig, noch onderhevig aan enige reglementering rond brandstof-efficiëntie. Het lijkt erop dat de maatschappij deze sector extra in de watten wil leggen, nog veel meer dan de auto-industrie.

Hedonisme

Dat heeft alles te maken met het kosmopolitische imago van het vliegtuig: de wereld is een dorp, moderne mensen vliegen, en iedereen wil tot die gedemocratiseerde jetset behoren. Niet in in het minst de ecologische elite die de dieselrijders zowat als onverantwoordelijke debielen wegzet.

Zo blijkt klimaatpassionaria Anuna De Wever een indrukwekkend palmares van recente vliegtuigreizen te kunnen voorleggen, critici van de klimaatbeweging hebben dat uitgevlooid. Terecht.  Ook jongeren mogen beseffen dat schone ideeën en stoere slogans zonder concrete daden hypocriet blijven. In de rechtse rioolpers werd anderzijds ook haar genderneutraliteit (‘ik ben geen meisje en geen jongen’) erbij gesleurd om heel de beweging als een modieus-progressistische ’zure regen’ (sic) af te schilderen. Iets minder kosjer en vooral naast de kwestie: de seksuele geaardheid van Anuna zal me worst wezen, bij mijn weten scheidt genderneutraliteit geen extra broeikasgas af.

Maar dus die reisjes naar Lissabon en zo. De democratisering van de luchtvaart heeft te maken met prijsbrekers en goedkope vliegtuigtickets, maar ook met de reisdwang die het massatoerisme ons oplegt, de neurose van elders-is-het-beter, aangewakkerd uiteraard door Facebook waar al onze exotische vakanties ook breed kunnen worden geëtaleerd. Wie niet twee keer per jaar aan Zuiderse stranden of in een ski-oord gesignaleerd wordt, of een trendy city-trip meepikt, is een beklagenswaardige sukkel. Dit hedonisme, facet van een materialistische belevingscultuur zonder diepgang, is allicht een nooit opgedroogde restant van de ’68-beweging die wel de wereld wou verbeteren maar zich geruisloos liet opzuigen in het consumentisme onder motto’s als ‘sous les pavés la plage’ (onder de plaveien het strand). Plezier voor iedereen aan spotprijs, alles binnen handbereik, geen schaduwkant of keerzijde.

Ecofascisme

Die keerzijde is er natuurlijk wel. Naast de commerciële kost bestaat er wel degelijk zoiets als milieukost, kosten die collectief door de samenleving gedragen worden, zoals bijvoorbeeld ook het onderhoud van het wegennet (voor autorijden), of de ziekteverzekering als iemand zijn lever kapot zuipt of door onbeschermde losse sekscontacten  HIV oploopt. There is no such thing as a free meal, iemand moet ervoor opdraaien.

Maar terug naar de lage vliegtuigtickets. De algemene teneur is dat we fameus zullen moeten inleveren om het milieu proper te houden en de klimaatdoelstellingen te halen. En dus komt die vliegtuigtaks eraan, in de hoop dat de lage middenklasse zal passen voor de net te dure vliegvakantie. Nog los van de vraag wat men dan met de inkomsten uit die taks gaat doen, lijkt milieubewustzijn nog steeds vooral om het inleveren van geluk te gaan: gedaan met twee keer per jaar het vliegtuig te nemen aan spotprijs, slechts een paar keer per week vlees eten, minder lang onder de douche, geen vuurtjes meer stoken…. het lijkt wel één grote treurnis die ons te wachten staat als we werk maken van een CO2-neutrale planeet.

De milieubeweging gaat mee in dat schuld-en-boetediscours: de vervuilende Vlaming zal bestraft worden en moet genot inleveren. Dat ecofascisme, zoals ik het in mijn boek ‘De Langste Mars’ noemde, wortelt in de teleurstelling van de linkerzijde omwille van het rechtsdraaiende gepeupel, en de cultuurmarxistische recepten die daar tegenover staan om het volk met harde hand herop te voeden. Samen met de politiek-correcte regels rond taal en attitude wil het groene betuttelingsdenken ons ook rituelen opleggen die offers vergen, pijn doen, geld kosten.

Helaba

 Luc Versteylen (° 1927)

Edoch, de Griekse wijsgeer Epicurus (‘Schenk me een glas melk in, we gaan feesten!’) betoogde al dat geluk weinig te maken heeft met luxe, misschien integendeel zelfs, en dat het de kunst is om uit kleine dingen levensvreugde te puren. Ook al vinden we ooit wel CO2-neutrale vliegtuigen uit: moet iedereen nu echt Barcelona plat lopen, zodat zelfs de bewoners acties tegen de overlast gaan voeren?

Dat is natuurlijk een vreemde gedachte in een tijd dat iedereen met het laatste type smartphone moet rondlopen, maar kijk: net nu ontstaat er een tegenbeweging van mensen die de eindeloze dwang om steeds geconnecteerd te zijn, kotsbeu worden en de smartphone bannen. Probleem voor Google, Apple en konsoorten: het fameuze consuminderen, de nachtmerrie van elke marketeer. Minder bellen betekent echter meer tijd om te converseren met mensen van vlees en bloed rondom je, en misschien ook eens je kind een extra knuffel te geven of weer een boek te lezen. Anders gezegd: wat luxe overboord gooien is geen offer maar een weg naar méér levensintensiteit. Minder zwelgen, meer proeven.

Dat klinkt misschien wollig maar de Anuna’s van deze wereld hebben die Epicureïsche klik nog niet gemaakt: dat minder meer is, en dat de bron van het geluk in onze ziel zit en niet in de gadgets waarmee we ons omringen. En dat het ideale vakantie-oord misschien maar tien meter ver ligt, namelijk in onze tuin. Dat was enigszins het discours van Pater Versteylen, de stichter van Agalev (later Groen), die door de toenmalige nieuwe partij-elite (Mieke Vogels, Jos Geysels) werd opzij gezet als een naïeve dromer. Vanaf dan is het al scheef gelopen met de Vlaamse Groenen en nam hun politiek-correct bobo-gehalte schrikbarend toe. Als protest daartegen richtte Versteylen in de jaren ’90 Helaba op, een nieuwe beweging gebaseerd op de waarden ‘saamhorigheid, soberheid en stilte’, iets wat de Calvo’s van vandaag helemaal niks zegt.

Versteylen durfde de geluksvraag nog te stellen, alle groenen na hem waren alleen nog bezig met regeltjes. Nog niet zolang geleden hoonden we die welzijnsvraag weg als geitenwollen sokken-gedoe, maar ik heb het gevoel dat de jongens en meisjes die elke donderdag gaan betogen, dringend toe zijn aan een paar lessen levensfilosofie waarin men zichzelf geen trips naar Ibiza ontzegt, maar daar gewoon geen meerwaarde in ziet.

Ik zou nu kunnen zeggen: beter dat er niet gespijbeld wordt en dat de leerkrachten Epicurus boven halen. Maar ook die filosoof is al lang afgevoerd wegens euh… niet bevorderlijk voor het welzijn van de leerling. Dat brengt ons dan weer naar de neergang van het Vlaamse onderwijs, maar dat is weer een ander verhaal. Of toch niet?

Vindt u deze column interessant, leerrijk, controversieel, of hebt u tenminste eens goed kunnen lachen? Dan is een donatie, hoe bescheiden ook, misschien een goed idee.

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

44 reacties op Wat die goeie ouwe pater Versteylen de jonge groentjes nog kan leren

  1. walter maes zegt:

    Ecofascisme vervangen door ecorealisme van De Wever. Hij durft man en paard noemen. Het menselijk gedrag wijzigen ? Ik wens Johan veel succes. En dezulken die zich vroegtijdig dooddrinken of doodsmoren zijn geen kost, maar een winst voor de staatsbegroting. En laten we niet te veel moraliseren en dwepen met pater Versteylen…

  2. Marc Schoeters zegt:

    De klimaatspijbelaars vormen de generatie met de grootste ecologische voetafdruk uit de menselijke geschiedenis. Vervuilende massacommunicatiemiddelen, spotgoedkope vliegtuigreisjes, wegwerpkleren, noem maar op. Ter vergelijking: tot mijn 35ste had ik nog maar twee vliegtuigreizen gemaakt. Vakantie was met de trein naar zee of Zuid-Frankrijk. Ik heb nog nooit een auto gehad – en heb zelfs (bewust) geen rijbewijs. Eén paar nieuwe schoenen om de vijf jaar. Ik heb ook geen kinderen. Tot voor vijf jaar nam ik een douche buiten – onder de tuinslang. Vele van die klimaatspijbelaars hebben nu al meer schade aan de planeet aangericht dan ik na een halve eeuw. En toch denk ik dat mijn jeugd en mijn leven gelukkiger en avontuurlijker waren dan die van hen ooit zullen zijn. De klimaatspijbelaars zitten van kindsbeen al zo vast in hun luxueuze cocon en hun politiek correcte safe space dat ze zelfs niet beseffen dat hun “protest” de echte machthebbers op deze planeet goed uitkomt. Klimaatspijbelen mag want dat “deugt”. Migratiespijbelen mag niet want dat “deugt niet”. De klimaatspijbelaars lopen netjes in het gareel van de globalistische meesters. Deze begonnen serieus te vrezen dat hun migratieplannen door mondige burgers bij de EU-verkiezingen massaal zouden verworpen worden. Wat doen hoge heren dus als ze met lastige tegenstand worden geconfronteerd? Ze beginnen over het weer te praten. Zodat niemand nog zou nadenken over de hoofdoorzaak van de wereldproblemen: overbevolking. Per dag 300.000 kindjes (consumenten en “geluk”zoekers) erbij – dat kan nooit goed gaan. En de Europese welvaartskinderen volgen zonder het te beseffen de machtige rattenvangers van Hamelen naar hun eigen ondergang. Ze gaan in hun later leven nog vreemd opkijken als ze – te laat – ontdekken uit welke hoek de echte dreiging komt. Misschien luisteren de klimaatspijbelaars best nog eens naar Pink Floyd: “We told you what to dream. Welcome to the Machine”.

  3. Eric-B.L. zegt:

    Hedonisme kreeg uitzinnige afmetingen, vele malen groter dan de Stay Puft Marshmallow Man uit de film Ghostbusters. Schijnbaar en misleidend onschuldig en vreedzaam werd het een der belangrijkste vernietigers van onze cultuur. Hand in hand met goddeloosheid. — Men weigert nog steeds te begrijpen dat er geen hoop meer is voor een wereldse oplossing. — Daarom zal, meer dan vermoedelijk dit jaar nog, de lang voorzegde dictator aantreden. Deze man vertoeft in de middens van o.a. de UNO en zal worden voorgedragen door het vals dictatortje Bergoglio alias de onwettig gekozen ‘paus’. Eerst komt de dag van de Grote Waarschuwing waarbij iedereen boven de zes jaar alle duistere hoekjes van de eigen ziel zal moeten in beschouwing nemen, waarna uiteraard door de media alle mogelijke misleidende ontkenningen zullen worden uitgespuwd zoals we dat nu al jaren dagelijks moeten ondergaan. Wee degenen die het belang van hun ziele-Leven onderschatten of zelfs geheel negeren! ( zoals Versteylen en Epicurus ).

    • Yvo Gijsbers zegt:

      En wat zou jehova hier nog allemaal over zeggen, beste Eric? In mijn ogen bent u zwaar aangetast door het religie-virus. Dat schakelt het gezond verstand uit en doet de mens van dat soort warrige apocalyptische brol produceren, zoals hierboven staat.

    • Eric-B.L. zegt:

      Een gewaarschuwd mens wordt verondersteld zijn verstand te gebruiken. Wat belet u dat?

      • Vanhoovels Paul zegt:

        Hij gebruikt het hoor. Maar jij bent de stupiede gek die geen verstand hebt om te gebruiken. Gij veronderstelt wel veel maar……….er ontbreekt iets.

    • Eric-B.L. zegt:

      Op de boodschapper schieten is zinloos en dom. Geen enkel mens boven de zes jaren kan ontkomen aan de Waarschuwing. Degenen die zich niet voorbereiden zullen geweten hebben dat God’s almacht allesoverweldigend is.

      • Vanhoovels Paul zegt:

        Wie beweert dat wij U vragen om boodschapper te spelen?
        Uw God zal zowel tevreden zijn met zijn engelen en ook tevreden zijn als hij een massa kan doorverwijzen naar de hellepoort. Wat is dan feitelijk uw probleem?
        Het hier komen vol zagen soms?
        Mensen die behoefte zouden hebben aan uw gejank kunnen nog steeds naar uw restkerk komen om te luisteren naar wat je te vertellen hebt. Er zijn nog idioten genoeg.
        En de rest zijn tevreden als je hen zou met rust laten en dit forum niet verder vervuilt.
        Feitelijk moesten ze U opsluiten. U hebt geen enkel respect voor privacy.

      • Marc zegt:

        Erik heeft gelijk. Dit is wat ons, zondaars, te wachten staat: https://www.youtube.com/watch?v=91DSNL1BEeY

  4. Eric zegt:

    Het is nogal wiedes dat genderneutraliteit, zoals Sanctorum ons meldt, geen extra broeikasgassen afscheidt. Integendeel, wanneer niemand, zoals An De Wever, zijn of haar seksualiteit nog ervaart en erkent zal de toekomst ook kinderloos zijn, Want hoe kan een onzijdig voorwerp zich voortplanten? Niet dus. En een kinderloze wereld kondigt een broeikasvrije wereld aan. Spijtig genoeg zullen de meeste volkeren op deze wereld niet in dit suïcidale antigendergeloof willen meestappen. Gevolg: de westerse bevolking, die nu reeds per gezin minder dan de helft kinderen voortbrengt van allochtone gezinnen, verdwijnt met rasse schreden en ruimt plaats voor andere beschavingen met andere normen en waarden (superioriteit van de man over de vrouw, gedwongen desecularisering, shariarechtbanken).
    Terwijl het zestienjarig meisje Greta Thunberg, bij wie An De Wever haar klimaatmosterd haalde, momenteel de halve wereld op haar kop zet, in Katowice en Davos uitgenodigd werd en ondertussen aan een verregaande vorm van asperger en selectief mutisme lijdt (een jaar lang kwam ze haar bed niet uit, at nauwelijks en deed geen mond open) kunnen we ons aan massabetogingen van kinderen tegen seksualiteit en seksebewustzijn verwachten (iets voor na de verkiezingen?) Want ook dit is Zweden : een laboratorium waar genderneutraliteit in het onderwijs aangemoedigd wordt. Niet de gekken zelf zullen opgesloten worden, maar zij die de gekken gek (en gevaarlijk) noemen zullen kaltgestellt worden. Eén zaak is zeker: psychische ziekten hebben onze jeugd stevig te pakken, die ziekten worden niet altijd als zodanig erkend maar worden, zoals in het geval Thunberg, als symptomen van buitengewone intelligentie aangezien. Kinderen baas, de wereld op zijn kop, de gekken aan het bewind. Iemand nog een ideetje?

    • Eric zegt:

      Greta Thunberg, dat autistische horrormeisje, zo weggelopen uit het verfilmde Stephen Kingverhaal ‘Carrie’, is voorbijgestreefd. Ze heeft zich bloedeloos aan het globalistische establishment gelieerd en wordt enkel nog door dat establishment en haar aanhangers op handen gedragen. Ondertussen is er Izabella Nilsson Jarvandi, een vijftienjarige, psychisch gezonde schone die het als geel hesje opneemt tegen de EU, de criminele mainstream media, het globalisme en de maffiose immigratielobby. Tot spijt van Ines, die vrije Iraanse vrouwen haat en liever een land vol moslima’s ziet, groeit dit meisje van Zweeds-Iraanse afkomst momenteel in Zweden uit tot een nationaal symbool van verzet.

      • Ines zegt:

        Eric, u bent weer op hol aan het slaan. De betogingen georganiseerd door Dries & Co droegen uw goedkeuring wel want goed passend in uw kraampje.Geen probleem toen met de politieke kaping van uw geliefde VB, geen beschuldiging aan de entourage van Driesje over manipulatie e.d. Geen complotten ontwaard toen ondanks de buitenlandse contacten van S&V met een Hongaarse dictator in wording, die nu in eigen land de wind van voren krijgt n.a.v.de geflipte wet te veel. Geen gefronste wenkbrauwen bij sommige toekomstige (fascistoïde) ideetjes van Driesje zoals brigades die mensen met foute muziek annex huidskleur aan treinhaltes moeten oppakken. Het probleem is dat u er niet bij kan dat Driesje met moeite 1500 mensen – waarvan een groot deel VB gemandateerden uit provinciesteden – op de been kon brengen terwijl Anuna er vlotjes 35 000 of zelfs meer heeft kunnen overtuigen door één simpele FBpost. Hoe ze het gedaan heeft is voer voor discussie maar het signaal is aangekomen en zorgt voor verwarring op partijhoofdkwartieren. Wat de gendervariant van Anuna is doet niets terzake en het siert oudere intellectuelen die zelf nooit buiten hun comfortzone treden niet om meisjes van 17 karakterieel te demoniseren vanwege hun zelfgekozen engagement voor een maatschappelijk probleem. Dat deed u bij Driesje niet ondanks zijn aangetoonde pathologische leugens. Anuna liegt niet, weet niks van economie of wetenschappen en heeft een problematische/fluïde genderidentiteit maar kan wel mensen begeesteren,en wat de groene golf electoraal of beleidsmatig zal brengen is op dit moment gewoon koffiedik kijken. Niemand heeft er echt zicht, al zeker leken niet. Wat de vrije westerse Iraanse vrouwen betreft: de westerse geheime diensten hebben er hun werk mee, zal ik maar zeggen. De Perzen zijn dan ook een moeilijk tot bijna onmogelijk te doorgronden volkje.

      • Eric zegt:

        Ines, ik heb hier geschreven dat Dries VL niet direct my cup of tea is. Dat zijn succes bij de jeugd schijnbaar kleiner is dan die van An De Wever heeft echter niks met het inhoudelijke van hun boodschappen te maken, wel met de verschillende houdingen die de met belastingsgeld in stand gehouden mainstream media tegenover hen aannemen. Ik kan u verzekeren: zo An De Wever continu door de msm gedemoniseerd werd, en Dries overal in kranten en op tv vrije podia kreeg om zijn boodschap uit te dragen, dan zou ik het voor onze genderneutrale passionaria uit Mortsel opnemen. Dat is een kwestie van gevoel voor rechtvaardigheid. Maar ik vrees dat ik dat laatste nooit zal moeten doen, want the powers that be hebben nu éénmaal hun eigen politieke richting, die de gewone mensen in West-Europa naar de afgrond leidt (islamisering, uitbuiting in naam van de zogenaamde ecologie) en die vooral dat globalistische establishment financieel en qua machtsconsolidatie ten goede komt. Vandaar dat ik de luizen in de pels van dat verdoemde establishment steun. Het zijn zij die aan de juiste kant van de geschiedenis staan, zoals ook Filip Dewinter, als enig Belgisch parlementslid, de juiste keuze maakte toen hij openlijk de Syrische president Assad bijviel. En zoals Churchill in zijn oorlog tegen Hitler de juiste kant koos. De dag dat jonge mensen die zich zorgen maken over de mosliminvasies die Europa bedreigen op conferenties als deze van Katowice en Davos uitgenodigd worden is nog ver, vrees ik. Die dag zal ik ophouden te fulmineren, niet eerder.

  5. Marc Schoeters zegt:

    De echte fout ligt natuurlijk niet bij die arme CO2-Jugend die deze dagen onder luid applaus spijbelt en zo braafjes betoogt. Zij zijn alleen maar het laatste redmiddel van hun deugende ouders, hun politiek correcte leerkrachten (v/v) en de elite van het Vierte EU-Reich – die met toenemende wanhoop moeten vaststellen hoe het verderfelijke “populisme” in heel Europa in verzet komt tegen hun globalistische meesterplannetjes. Der Tod ist ein Meister aus Deutschland, nicht wahr Frau Merkel? En daarom worden de overwegend roomblanke welvaartskindertjes – de CO2-Jugend – nu plots door de klimaatsalafisten georchestreerd de straat op gestuurd. Precies zoals een andere “dromer” in 1945 vanuit zijn bunker in Berlijn een legertje bakvissen en snotneuzen naar het front stuurde – in een laatste wanhoopspoging zijn Europees project te redden. Gelukkig voor ons moest dat jongerenleger het afleggen tegen de Russische bevrijders. Hopelijk gaan de meesters en hun schoolkinderen ook de huidige oorlog tegen de Europese bevolking verliezen. Al zal het weer veel “blood, sweat and tears” kosten om het fascisme 2.0 – dat driekoppig monster van ecofascisme, islamisering en Berlijnse EU-dictatuur – te verslaan! Maar laat dat alles niet aan jullie hart komen, brave klimaatspijbelaartjes. Neem nog wat selfies – voor Faecesbook en voor de historische archieven van het nageslacht. Foto’s van meisjes zonder hoofddoek zullen in de toekomst namelijk steeds zeldzamer worden. Zoals beelden uit Teheran van vijftig jaar geleden van kortgerokte vrouwen met wapperende haren. Eén tip nog. Probeer volgende spijbeldonderdagen ook iets minder luid te schreeuwen: zoiets stoot heel héél megavéél CO2 uit! En das nie goe hé! Vergeet ook jullie dikke Primarktrui niet aan te trekken – want februari is keikoud! Doei! Misschien tot in de McDonalds!

    • Ward De Bever zegt:

      De Russische bevrijders, dat zullen die groeps-of serieverkrachters van het Rode Leger wel niet geweest zijn?

  6. Peter Braet zegt:

    Wegens de manifeste vijandschap tege Gele Hesjes is “het biefstuk mag niet één cent duurder worden” iets om aan zo’n klimaatspijbelaartje te vertellen. Shock and awe! Na enigszins hersteld te zijn van zo’n in de ogen van ecofascisten politiek incorrecte confrontatie, komt er enig gestamel over methaan uit. “Ah ja, koeien zijn vegetariërs”, en “eet maar eens bonen met ajuin, methaan uit alle lichaamsopeningen, typisch vegetariër”. Dat doet dan de deur dicht: traantjes. Te verwachten dat tieners ten gevolge van de toestand in het onderwijs niet kunnen debatteren, de retorica is nu eenmaal afgeschaft.
    De minister bevoegd voor onderwijs zou alle leerkrachten het bevel moeten geven hun leerlingen gerust te stellen dat het niet zo’n vaart zal lopen met dat klimaat, in het ergste geval verdwijnen alle ijskappen en gletsjers wat een terugkeer betekent naar de toestand van voor de eerste ijstijd. Dat is niet het einde van de wereld, wel het einde van Vlaanderen en Nederland die opnieuw zee worden, maar een andere wereld dan vandaag, een wereld weliswaar waar de overbevolking een nog acuter vraagstuk wordt, en dat brengt ons bij het echte probleem: overbevolking. “Overbevolking: er is niet genoeg voor iedereen”, daarover zou er extra les gegeven moeten worden en niet extra ecofascistische klimaatpropagandalessen die de kinderen alleen maar nodeloos bang maken. Biefstuk, verwarming en vervoer mogen echt niet één cent duurder worden, anders waren de Gele Hesjes slechts een klein opstootje vergeleken bij de volksopstand die er dan te verwachten is.

    • Eric zegt:

      Ach, de ijskappen die zouden smelten, waardoor de zeespiegel stijgt. Ook dat sprookje behoort tot de bijbel van de klimaatalarmisten en is slechts voor een deeltje waar. Wie geregeld bijvoorbeeld Oostende aandoet weet dat de zeespiegel in het geheel NIET stijgt en dat noch Vlaanderen noch Nederland voor gevaar behoed moeten worden. Het is wel zo dat de noordpool smelt, maar daartegenover staat dat het ijs van de zuidpool toeneemt. En vermits alle oceanen van de wereld met elkaar in verbinding staan betekent dat dat de zeespiegel geen schijntje van kans maakt om veel te stijgen. En alzeker niet zoveel dat landen en landerijen overstroomd zouden kunnen geraken. Maar wie kalmeert al die opgehitste schoolkindertjes?

      https://www.nemokennislink.nl/publicaties/meer-zeeijs-op-zuidpool-minder-op-noordpool/

  7. Ward De Bever zegt:

    Van ecofascisten wil men niet weten. Ecorealisten willen nu de spraakmakers zijn, terwijl er ook al ecomodernisten bestonden. Al gehoord van de ecoleninisten? Andreas Malm, professor menselijke ecologie aan de Universiteit van Lund (Zweeds: Lunds universitet), komt op voor het ecoleninisme met een “vanguard elite” die de staatsmacht moet zien te grijpen om verregaande beleidsmaatregelen te kunnen doorvoeren, om te beginnen met het verbieden van de binnenlandse vluchten? Nu heeft Lenin wat ecologie betreft zo zijn reputatie, want hoe werd een land als Rusland, dat door het nietsontziende industrialisatieprogramma van Stalin niet onmiddellijk als de bakermat van de milieubeweging kan worden beschouwd, toch een pionier in natuurbehoud?
    “[…]Much of the answer begins with Vladimir Ilyich Lenin. In 1919, a young agronomist named Nikolai Podyapolski traveled north from the Volga River delta, where hunting had almost eliminated many species, to Moscow, where he met Lenin. Arriving at the Bolshevik leader’s office to seek approval for a new zapovednik, Podyapolski felt “worried,” he said, “as before an exam in high school.” But Lenin, a longtime enthusiast for hiking and camping, agreed that protecting nature had “urgent value. Two years later, Lenin signed legislation ordering that “significant areas of nature” across the continent be protected. Within three decades, some 30 million acres (equal in area to about 40 states of Rhode Island) from the European peaks of the Caucasus to the Pacific volcanoes of Kamchatka were set aside in a system of 128 reserves.
    The roots of the zapovedniks were holy. Priests for years had sanctified forests by proclaiming a zapoved, or commandment: Thou shalt not cut. By the early 20th century, the sacred was resonating with the scientific: Mankind was exterminating “primordial nature,” a Moscow biology professor, Grigorii Kozhevnikov, told a conference in 1908. He argued that anthropogenic dominance would soon leave humanity unable to see nature except through man-made imitation, “obscuring the image of the vanished past.”
    He proposed that Russia preserve vast lands where “nature must be left alone.” Each would serve not as a “pleasuring-ground” for people (the words of the law that created the first of America’s national parks, about which Russians were aware) but as a baseline established by observation of natural systems untrampled by people.
    In the early 1920s, the Moscow Zoo began training a “circle of young biologists,” many of whom became leaders in the Communist conservation movement, establishing zapovedniks as far-flung as the Pacific coastal reserve created in 1935 to save the Siberian tiger. […]”
    (uit Lenin’s Eco-Warriors, Fred Strebeigh, The New York Times)

    • Eric zegt:

      Als je ergens in Siberië leeft, bijvoorbeeld in het koudste dorp ter wereld, Oymyakon, waar de temperaturen in de winter soms – 60° Celsius halen en de winter 9 maanden duurt, dan kan ik me best voorstellen dat je een voorstander van het broeikaseffect bent en dat je al die schreeuwerige klimaatidioten een kwaad hart toedraagt. Bij stijgende temperaturen zou Siberië wel eens het paradijs op aarde kunnen worden. Natuurbeheer wordt in dat geval wel noodzakelijk, want ik zie de miljoenen toeristen van gans de wereld al naar Rusland verkassen, schoudertasjes om de hals en jengelende dreumesen achter zich aan. Nee, dan toch liever geen broeikaseffect en een eeuwige winter. Dat Siberië Siberië blijve !

  8. Christel zegt:

    Wow, als men energie, die heren hierboven hebben gebruikt om vlammende berichten te schrijven, kon omzetten in elektriciteit, was het dreigende stroomtekort in één klap opgelost.
    In Antwerpen zijn er twee daklozen dood teruggevonden. Eentje zelfs in het hippe Groenkwartier. De andere is beroemde zwerver Louis, die zijn laatste centjes eerder aan weerloze kindjes gaf. Zo fijn en ‘verbindend’ is onze samenleving geworden, toch?
    En zonet is het nieuws over een schietpartij in het Antwerpse Zuid (Brederodestraat) op internet verschenen : een dode, twee gewonden. Twee verdachten opgepakt. En de wereld draait verder.

  9. Marc Schoeters zegt:

    De Brederodestraat in Antwerpen was de straat van mijn jeugd. De bewoners waren een zalige mix van arbeiders, burgers, rechters, ambachtslieden, socialisten, liberalen, Joden, Hongaren en natuurlijk Brabanders. Kortom – échte diversiteit. Niet de mohammedaanse monocultuur van heden. Mensen die er toen niet hebben gewoond, hebben totaal geen besef hoe warm die wijk was. Bruisende winkels, gezellige cafés, de drukst bezochte braderie van ’t Stad, een fijne basisschool met in Antwerpen geboren kinderen en echte onderwijzers die nog over een ruime kennis beschikten. Dat alles is op dertig jaar tijd weggevaagd. Men kan de foto’s van de toenmalige Zuidwijk – met het prachtige Zuidstation, de Hippodroom, de Sinksenfoor op de Amerikalei en de boten in de Zuiderdokken – nog alleen maar hoofdschuddend bekijken. Een verdwenen wereld waarop bijna letterlijk etnocide en cultuurmoord werd gepleegd. Het Zuid wordt nu aan de ene kant bevolkt door yups en rijk pocovolk – en aan de andere kant door fascistische barbaren die Erdogan steunen en hun stammenoorlogen tot in het hartje van de verdwenen Koekenstad hebben geïmporteerd. De teloorgang van de Brederodestraat spreekt elk idee van opwarming tegen. De straat is van een warme volksbuurt verkild tot een ijzige annex van het Midden-Oosten. Het klimaat in Antwerpen neemt jaar na jaar een diepere duik in de nieuwe ijstijd. De enige warmte in de verloren straat van mijn jeugd komt uit de loop van illegale vuurwapens. Maar jongens en meisjes, betoog maar lekker verder tegen de “opwarming”. Vergeet jullie groene wantjes en roze mutsjes niet! Een kou is zo gevat!

    • Eric zegt:

      Ik heb in totaal 20 jaar van mijn leven in die wijk doorgebracht. In één decennium, nl. de jaren ’80, heb ik de buurt van de Brederodestraat volledig zien veranderen – althans de bevolking. Het leek wel een geregisseerde ‘Changing of the Guards’. Zag je begin jaren ’80 nauwelijks een hoofddoek in de straten, dan was eind jaren ’80 de kopvoddenwaanzin definitief ingeslagen. In de vier jaren dat mijn toenmalige vriendin en ik in een zijstraat van de Brederodestraat een huurappartement bewoonden werden we door een Turkse bovenbuur op de meest stuitende manieren geterroriseerd. Die kerel stond elke dag op het halvemaanpleintje te dealen. Wat bleek? De politie wist dat er gedeald werd maar had van hogerhand, d.w.z. van de socialistische burgemeester, de opdracht gekregen niet in te grijpen. Nadat mijn vriendin door diezelfde dealende bovenbuur fysisch werd bedreigd kregen we van een politie-inspecteur te horen dat het geen zin had een klacht in te dienen. PV’s tegen vreemdelingen werden automatisch geseponeerd zolang hun slachtoffers niet zwaargewond bleken te zijn.
      Ondertussen had de Turkse familie het aangelegd met onze Vlaamse huisbaas, die hen geloofde, niet ons. Omdat hij het etiket ‘racisten’ niet wou gebruiken noemde hij ons fantasten. Hij heeft het huis aan de Turkse dealer verkocht en wij konden vertrekken. Dàt is het verhaal van de Brederodestraat en omgeving. De huizen werden er met drugsgeld systematisch door Turken opgekocht, de Vlaamse verkopers waren blij dat ze nog van hun goed tegen een redelijke prijs af geraakten en vertrokken naar betere oorden. Op het Kiel, waar Marokkanen de meerderheid vormden, werden mensen uit hun huizen gepest (eieren werden tegen vensters en deuren gegooid, er werd ’s nachts gebeld en aangeklopt door ‘onbekenden’, soms ontstonden er ‘spontane’ brandjes, blanke jongeren werden zonder enige aanleiding op straat in elkaar geslagen) waardoor de eigenaars zich verplicht zagen hun woningen goedkoop te verkopen …. aan Marokkanen. Er was een getto in de omgeving van de Sint Bernardsesteenweg waar de politie weigerde te patrouilleren. Ook dat was de realiteit van de jaren ’90. De opéénvolgende socialistische burgemeesters (Cools, Detiège, Janssens) weigerden hun verantwoordelijkheid te nemen want de criminele benden behoorden nu éénmaal tot de gemeenschappen die grotendeels hun kiespubliek vormden.
      Deze gang van zaken heeft zich in alle groot- en middelgrootsteden van West-Europa in min of meerdere mate voorgedaan. Zweden, Groot-Brittannië, Denemarken, Frankrijk, Nederland, Duitsland, België. Een politicus als Orbàn mag zijn foutjes hebben, maar hij weet waarom hij Hongarije dit lot wenst te besparen. En zijn kiezers, die niet te lijden hebben onder de systematische leugens van de westerse pocomedia , weten dat evengoed. Spijt dat ik niet als Hongaar geboren ben. Op dat land zou ik trots kunnen zijn. Vlaanderen daarentegen is een afgelebberd oud wijf dat in het duistere gat van een islamitische toekomstloosheid staart. Het is niet anders.

    • Eric-B.L. zegt:

      Begin jaren zestig kocht mijn vader in Borgerhout een oud huis met appartementjes. Brave werkmensen waar niemand problemen mee had en altijd tijdig de huur betaalden. Een oude pater wiens naam ik niet meer kan terugvinden kwam toen bedelen om een appartementje voor arme vluchtelingen. Katholieken onder elkaar met goede bedoelingen, maar … een aantal jaren later werd het beheer van het huis gedeeltelijk overgelaten aan de socialistische Huurdersvereniging vanwege de toevloed van vreemdelingen zonder centen. Het onderhoud van het huis werd als een gevecht tegen een onzichtbare vijand. Lampen in de traphal verdwenen voortdurend, cv-brandstof werd gestolen uit de tank en altijd weer werd er een en ander vernield. Later, na 1998, heb ik me dikwijls onveilig gevoeld in Borgerhout wanneer ik herstellingen moest doen. Gevechten van vreemden onder elkaar midden op een kruispunt en angstige buurtbewoners die niet meer wisten hoe ze het hadden. Het enige dat men nog kan doen is zo snel mogelijk weggaan uit de grote steden en naar eender welk dorp verhuizen ver van een stad. Dat deed ik en ik heb er geen spijt van. De grote steden kunnen niet meer gered worden, dat is mijn vaste overtuiging. Maria heeft talrijke berichten gebracht over de definitieve ondergang van de grote steden. God trekt zich meer en meer terug uit die duistere buurten en de duivel viert er feest.

      • willy zegt:

        Ik heb de indruk dat jouw God zich overal heeft teruggetrokken , uw strijd tegen de egoïstische ,decadente ,atëistische en goddeloze maatschappij ga je niet kunnen winnen .
        Ik schat dat reeds meer dan twee generaties geleden de gemeenschap Goddelozer en losbandiger is geworden .Iedereen doet wat hij zelfs wil ,technologie en medische wetenschap zijn een paar voorbeelden die hiervoor een beetje hebben gezorgd
        Het is ook deze generatie die verantwoordelijk is van het verdwijnen van de standaard normen en waarden .
        Het protest van de schreeuwers en roeptoeters alla de wever ( niet bart) beseffen niet dat ze hun eigen levenswandel aan het bekritiseren zijnen te kijk stellen ; dit is een vreselijk teken aan de wand voor wat nog kan komen .
        Voor veel dingen is het al te laat , om opnieuw betere lucht te krijgen ( die groen ons doet beloven ,hahahaha,) zijn maatregelen nodig die geen enkele politieker durft of wil nemen voor de verkiezingen .Op dat vlak hebben de bosbrossers een slechte planning gemaakt ; alhoewel ik na de verkiezing ook geen enkel politieker zie die de nodige maatregelen wil voorstellen teneinde zijn politieke cariëre niet te vernietigen.
        Misschien is het beter niet meer te gaan brossen en zich intensief toe te leggen op lessen fysica , wiskunde en natuurwetenschappen , zodat ze eindelijk zoude begrijpen waar het voor hen verkeerd gaat.
        Naar het blijkt zijn de voorvechters op de eerste rij diegenen die de grootste ecologische voetafdruk hebben en zelfs niet bereid zijn hier iets aan te veranderen .
        Een ander voorbeeld van kudde geest .Ik denk ergens gelezen te hebben dat uw God vroeger in “betere” tijden af en toe wel eens orde op zaken stelde .Wel het is misschien wel eens nu de tijd om in te grijpen .(Er zijn redenen genoeg ; de natuur en klimaatvernietiging zijn er maar een paar van )
        Maar ik vrees dat mijn wens onvervuld zal blijven.

  10. Vanhoovels Paul zegt:

    Ssst! God staakt al eeuwen. Hij kreeg ook te weinig opslag. En we kunnen het hem niet kwalijk nemen zeker. Maar als de luiheid zit in de kan dan zie ik er dus voorlopig nog niks van terecht komen. Ik zal wel in Gods wijsheid beginnen te geloven als er een komeet uit koers geslagen is en onze richting uitkomt. Ik beloof van dan 100 euro in de offerblok te steken. Want ook God heeft altijd al graag geld gezien. Als spook moet hij nochtans niet eten noch huur betalen.
    Waarvoor gebruikt hij al dat geld dan uit de offerblokken van de restkerken?
    Om de duivel te betalen?

  11. Marc Schoeters zegt:

    Beste Eric. Ik heb een halve eeuw geleden nog de paradijselijke warmte van ’t Zuid in Antwerpen mogen beleven. Jij hebt er helaas de trieste teloorgang van meegemaakt. Maar noch mijn verhaal noch het jouwe zullen overleven. De toekomstige historici zullen ons en het hartverscheurende lot van onze stad doodzwijgen. De geschiedenis wordt altijd geschreven door de overwinnaars – en dat zullen de mohammedaanse invasielegers en hun politiek correcte beschermheren zijn. Jij en ik staan aan de “foute” kant van de geschiedenis. De kant van de verliezers. Wij zullen verdwijnen en doodgezwegen worden – samen met onze herinnering aan een warm, beschaafd en breeddenkend Antwerpen. De zalige en bruisende Koekenstad! Vóór de koude machtsovername door de groenrode collaborateurs en hun mohammedaanse kiesvee. Het is wat het is – helaas. Bijna alle steden in West-Europa zijn op deze manier in ijltempo aan het verloren gaan. Hun toekomst wordt benauwend monocultureel. En dat proces gaat snel – heel snel. Op dit moment volgt al meer dan de helft van de leerlingen in het stedelijk basisonderwijs van Antwerpen islamitische godsdienst. Over maximum twaalf jaar zijn zij volwassen en kiesgerechtigd. Eric – jij en ik weten wat dat betekent. De deugmensen en hun klimaatspijbelend welvaartsgebroed helaas niet. Deze blindgangers beseffen niet dat hun leven de komende decennia radicaal overhoop gehaald worden. Niet door die paar graden klimaatopwarming – maar wel door de demografische machtsovername van “de religie van de vrede”. Ik zie het al zo voor mij: Anuna De Wever met een hoofddoekje. En steeds dieper wegzinkend in het moeras van onvrijheid dat haar eigen ideologisch verblinde moeder heeft gegraven. Net zoals vele autochtone West-Europeanen – dat suïcidale moe-ras.

  12. Ward De Bever zegt:

    Volgens Karl Polanyi is het economisch systeem gebaseerd op de fictie dat natuur, arbeid en geld ‘commodities’ zijn, d.w.z. geproduceerd voor de markt en voor consumptie. De natuur wordt echter niet door ons geproduceerd voor consumptie op de markt, ook niet de mensen (of beter : hun arbeid) of ook niet het geld (waarmee dan wordt gespeculeerd). In het huidige economisch systeem worden ze echter gezien als ‘commodities’, wat hij dan ‘commoditiy fiction’ noemt.
    Het resultaat is fenomenale groei aan de ene kant, maar ook rampzalige negatieve externe factoren in de vorm van milieuvervuiling, armoede en cyclische monetaire storingen. Samenlevingen beantwoorden deze dysfuncties met een reeks institutionele vernieuwingen, d.w.z. met regelgeving voor arbeid en milieu, sociale zekerheid en een systeem van federale geldreserves of de centrale bank. In principe hebben ze eenzelfde doel : buiten werking stellen van de marktmechanismes waar ze niet nuttig zijn.
    In Engeland kende men in de 19e eeuw het vroege stadium van ‘laissez-faire’-(vrije markt) kapitalisme, dat disfunctioneerde en waar de samenleving dan het economische besturingssysteem moest bijwerken door een reeks institutionele vernieuwingen.
    Vandaag, meer dan 150 jaar later, wordt men opnieuw geconfronteerd met een aantal externe factoren — deze keer zijn het globale, wat een nieuwe update vergt van het economisch systeem, om tegemoet de komen aan de uitdagingen van de 21e eeuw.
    Het goede nieuws is dat de toekomst er reeds is : nieuwe ideeën of economische concepten zoals de herstelling van het ecosysteem (bio-regio’s), circulaire economie, cradle to cradle design (in tegenstelling tot ‘cradle-to-grave’), lokale munten en tenslotte een ander belastingsysteem.
    Volgens Otto Scharmer moet er een nieuwe update komen van het economisch systeem waarbij de economieën op een andere modus worden ingesteld : van EGOsysteem- naar ECOsysteem. Als gevolg van deze transformatie zal een nieuw economische landschap ontstaan. Daarbij bestaan er 7 druk-of acupunctuurpunten :
    1) natuur : van hulpbron naar ecosysteem,
    2) arbeid : van jobs naar je eigen ding doen,
    3) geld : van extractief naar intentioneel,
    4) technologie : van creativiteit reducerend naar creativiteit verhogend,
    5) leiderschap : van top-down naar co-creëren,
    6) consumptie : van bruto binnenlands product naar welzijn,
    7) beleid : op gewaar zijn gebaseerde collectieve actie.
    De nieuwe economische matrix wordt een 7×4-matrix met op de x-as : natuur, arbeid, geld, technologie, leiderschap, consumptie en beleid en op de y-as : symptoom, herstel van ego- tot ecosysteemeconomieën, drukpunt 1 en drukpunt 2. De ingevulde matrix geeft alle kernideeën of concepten voor de transformatie weer (zie tabel) :
    https://www.huffingtonpost.com/entry/58e006cce4b03c2b30f6a6fa?ec_carp=8619697886044245054&guccounter=1

    • Ward De Bever zegt:

      Foutje! Moet zijn : 4×7-matrix. Bv. 4e rij (drukpunt 1) en 3e kolom (geld of kapitaal) levert een verschuiving op van het belastingsysteem van belasting naar arbeid naar belastingen naar grondstoffen.

      • Ward De Bever zegt:

        Eigenlijk een verschuiving naar belasting naar natuurlijke hulpbronnen (Eng. ressources), wat veel meer omvat dan enkel grondstoffen.
        https://nl.wikipedia.org/wiki/Natuurlijke_hulpbron

      • Ward De Bever zegt:

        Wrong again! De 4e rij is drukpunt 2 (3e rij met drukpunt 1 geeft als economisch concept de circulaire valuta of betaalmiddelen : ‘money as intentional tool’)

      • Ward De Bever zegt:

        Het symptoom (1e rij, 3e kolom) is de ontkoppeling van financiële en reële economie. De crisis van 2008 werd voorafgegaan door enorme speculaties. De nominale waarde van financiële producten bereikte in september 2008 zo’n 640 miljard USD, gelijk aan 14x het bbp van alle landen van de wereld samen! In 2010 ging de omzet van de internationale financiële transfers tot 4 miljard USD per dag (derivaten niet meegerekend). Slechts 2% van het geld is tastbare economie, 98% is zuiver speculatief! Deze financiële transacties leiden doorgaans tot instortingsverschijnselen in 10 of meer landen per jaar. Een gevolg van deze ontwikkeling is dat een groter deel van de aangroei van de economie bij de rijken belandt (de 8 rijksten van de wereld bezaten in 2017 evenveel als de armste helft van de wereldbevolking samen). De graad van financialisering verschilt van land tot land maar toename is er overal. David Stockman (Amerikaans republikein en Reagans directeur van het Bureau voor Management en Budget) noemt de actuele situatie ‘corrosieve financialisering’, die van de economie één groot casino gemaakt heeft.

    • Eric zegt:

      Ik heb nog nooit zoveel nietszeggende onzin gelezen. Vanaf zijn ontstaan consumeert de mens natuur, vanzelfsprekend op een andere schaal en in een andere verhouding dan voorheen. Ook dieren consumeren natuur, eigenlijk consumeert de natuur natuur en houdt hij zich op die wijze in stand.
      Het is zo dat de mens als enig wezen natuur creëert of beter gezegd, natuurlijke natuur recreëert, dit over het algemeen in functie van zichzelf, van zijn toenemende en veranderende behoeften en van zijn kunstmatig opgewekte, dus onnodige verlangens.
      U vergeet, zoals alle ontkenners van de bevolkingsexplosies wereldwijd, te wijzen op de demografische evoluties waaraan de mensheid zich vanaf 1900 onderworpen heeft en welke het ware probleem zijn. Het economische systeem en de finetuning ervan zijn afgeleiden van dat probleem. Zo je ‘de natuur’ (een concept dat zelf veel vragen en twijfels oproept) herstelt – als dat al mogelijk is – en de overgangen in uw zeven punten doorvoert, zal je bemerken dat je met een massa contradicties zit. Uw lijstje bevat zowel anarchistische, groene, communistische, liberale als reeds bestaande elementen. In uw mooie droom, een geconstrueerd utopia, zullen we maar zeggen, zijn al die elementen prima te rijmen, in de werkelijkheid geenszins. Verder hanteert u loze want niet-ingevulde begrippen zoals ‘welzijn’, ‘je eigen ding doen’, ‘collectieve actie’ welke, die in de vorm van revoluties in het verleden al diverse malen tot de vreselijkste despotismen hebben geleid. Ik verzeker u, uw gedachtenconstructies dragen geen enkele toekomst in zich. Het enige wat mogelijk is is door een wereldwijde en gedwongen bevolkingsafname te komen tot krimpeconomieën die tegelijk technologisch innoverend zijn. Dus tot zowel een kwantitatieve als een kwalitatieve evolutie binnen het bestaande economische systeem. Ik zie dat momenteel enkel het kwalitatieve, dat positief kan voorgesteld worden, aandacht krijgt. Zonder stringente bevolkingsmaatregelen die tegen de heersende opvatting over de mensenrechten ingaan, kunnen die kwalitatieve evoluties slechts als enkele druppels op een hete plaat werken.

      • Eric zegt:

        collectieve actie’ welke in de vorm van revoluties…

      • Ward De Bever zegt:

        Vergeet niet dat de nieuwste theorieën over management altijd uit Amerika zijn gekomen en dat Otto Scharmer gedoctoreerd heeft aan een Duitse universiteit, een senior lesgever en professor aan uniefs in Amerika en China is en uitvinder van een theorie, waarin de jarenlange ervaring van managers zit verwerkt. De transformatiematrix is geniaal en kan worden onderbouwd. In zijn artikel verwijst de managementtheoreticus o.m. naar een stichting in Amsterdam waarrond zich ‘key innovators’ hebben gegroepeerd. Je moet het zo zien : links komt in beweging voor een nieuwe economie terwijl rechts de kat uit de boom kijkt – uitzonderingen niet te na gesproken – en chemische bedrijven aantrekt waar tankers met schaliegas of -olie kunnen aanmeren, met kankerverwekkend procedés elders uit de bodem gehaald. Vorig jaar hebben ze nog een week lang online gezeten voor een internationaal tribunaal over ‘fracking’, de PPT, het Permanent Volkerentribunaal, opgericht in Italië! Men moet een derde weg vinden tussen conservatief nationalisme en relativistisch multiculturalisme. Oude koeien uit de gracht halen, daar bereik je niks mee. De NAVO heeft indertijd zijn atoomraketten op Turks grondgebied kunnen plaatsen. De massamigratie uit Turkije is er misschien gekomen als pasmunt voor de militaire strategische belangen destijds? Als je migranten uit Turkije toelaat, moet je vervolgens ook migranten uit andere landen toestaan, zo gaat dat dan, en voor je het weet haal je de hele wereld binnen, zeker na de val van de Muur in Berlijn. Leeft Willy Claes nog? Vraag ’t eens aan de vroegere secretaris-generaal of hij geen weet heeft van een deal : x aantal atoomraketten van de NAVO voor y aantal Turkse immigranten! Wilfried Martens is dood, aan hem moet je ’t niet meer vragen!
        https://en.wikipedia.org/wiki/Theory_U

  13. Eric-B.L. zegt:

    Uit de hele geschiedenis van de mens op aarde blijkt dat de plaatsen waaruit God zich terugtrekt volledig teloor gaan en dikwijls voor lange tijd onbewoonbaar blijven. Maria heeft in Fatima 1917 absoluut duidelijk gemaakt wat er zal gebeuren indien men God de rug toekeert. Zonder Geestelijk Leven geen leven. Alle natuurvolkeren kregen in alle tijden geestelijke ervaringen, vooral ook de avontuurlijke en sportieve mensen die heden bergen en wildernis willen ‘overwinnen’ met moderne middelen maar dat mag uiteraard niet in de media komen tenzij verdraaid en bespot. Alleen verstedelijkte mensen duwen geestelijke kennis van zich weg. Uiteindelijk duwt God dan ook de stedelingen van zich weg. Eigen schuld.

    • Vanhoovels Paul zegt:

      God heeft er niks mee te maken vriend. Wij zijn afstammelingen van de aap en dus te dom om te beseffen dat we onszelf in het moeras laten leiden.
      Uw God is een verzonnen spook dat wij graag gebruiken om eigen domheid weg te moffelen. Mogelijk zullen onze afstammelingen binnen een paar decennia met ons lachen als wij komen zagen dat God ons niet geholpen heeft. Wanneer wel in feite?
      Wie nu nog niet begrijpt dat de aap zichzelf moet helpen via serieuze objectieve wetgeving die te dienste staat van de democratie en niet van zakkenvullers is een debiel.
      En als jij het hier blijft vol zeveren is dus het werk dan een debiel.
      Wat de rest van het apendom uitricht zijn uw zaken niet. Maar voor dit te begrijpen ben je ook te dom.

  14. Christel zegt:

    Gezelligheid troef hier : een Antwerpse versie van ‘De wereld van gisteren’, ‘Sodom en Gomorra’. en ‘Waiting for Godot’.
    En een tipje voor de ‘ecologisch expert’ WDB van Anunaatje: ‘gewoon geld bijdrukken’ 😉

    • WDB zegt:

      Moet directeur van een zakenbank worden! Best wachten tot de projecten aan de Scheldekaaien achter de rug zijn en dan maar hopen dat er geen stormvloeden komen zoals in Miami… Klimaatgentrificatie zou je hypotheken in waarde kunnen doen dalen zodat de “leverage ratio” van je zakenbank uit de pan gaat swingen en “operations margins are simply too tight…” 🤑
      LEVERAGE RATIO = TOTAL OUTSTANDING DEBT ÷ SHAREHOLDER EQUITY
      (above 2 indicates a relatively risky scenario for the investor!!!)https://www.investopedia.com/terms/l/leverageratio.asp

  15. Eric-B.L. zegt:

    Het boek “THE THIRD MAN FACTOR – Surviving the impossible” van John Geiger toont aan hoe sportieve meestal jongere mensen aan de uiterste rand van de zekere dood ervaarden dat een ongeziene tegenwoordigheid naast hen nog net op het laatste ogenblik de noodzakelijke richtlijnen voorhield om te ontsnappen aan hetgeen onvermijdelijk was. Dit is tevens zeer goed gekend bij zogenaamde ‘primitieve’ volkeren die in de natuur verblijven zoals de Hopy-indianen in Amerika. Het is een tijdeloos gegeven, maar niet gekend door stedelingen! Niets zo dom als een verwaande stedeling die zichzelf voor een ‘intelligente’ aap houdt. ISBN 978-1-60286-129-9. Een absolute aanrader! Het boek werd in het Nederlands uitgebracht maar dat is uitverkocht. En gezien de tegenwoordige ingesteldheid van goddeloosheid en moedwillig verwarring zaaien door politici en gemoderniseerde priesters zal het boek zeker niet meer in het Nederlands herdrukt worden. Overdenk bijvoorbeeld de schijnbare ‘verspreking’ onlangs van minister Schauvliege over de klimaatbetogingen want dit is een schoolvoorbeeld van moedwillig verwarring zaaien om het volk onderling tegen elkaar op te hitsen, valse verontwaardiging vanwege de ‘groenen’ op te wekken en alle vormen van Geestelijke Beleving onmogelijk te maken. Laat u a.u.b. niet meer beetnemen!

    • Vanhoovels Paul zegt:

      Feitelijk hebben ze U goed bij uw pietje. Want wie zit er zich belangloos uit te sloven?
      Belangloos??? Komaan he vriend! Ik moet de eerste aap nog tegenkomen die zich belangloos inzet voor de andere apen.
      En U pretendeert dus van er zo eentje te zijn?
      Gaat dat maar vertellen tegen uw God vriend.
      Het is al zo lang geleden dat die vent nog eens heeft kunnen lachen.

      • Vanhoovels Paul zegt:

        Een oud spreekwoord zegt :”Als de vos de passie preekt; boer pas op uw kiekens.
        Er zit hier dus een vos. Dat stoort mij niet. De omgeving zit immers vol met vossen.
        Maar dat ik zo maar gerangschikt word tussen de kiekens is er teveel aan.
        Ik speel dan liever de boer en knal met plezier die vos af.
        Want dat beest stoort mij. Dat gehuichel ligt mij niet. En ik leef nog liever met en tussen die kiekens. Die leggen tenminste af en toe nog een ei.

  16. YJoris zegt:

    Dank U deelnemers hierboven, k’ vond de meeste reacties interessant, alsook de verhalen over het échte leven en wedervaren in Antwerpen. Zelf heb ik ook lang in Antwerpen (regio Van Rijswijklaan) gewoond en op school in Borgerhout geweest. Kan het goed beamen wat hier beschreven is. En ben met de meeste opmerkingen van Hermes akkoord, goed geschreven. Dank U wel; de eerste keer dat ik deze site bezoek trouwens.
    Het enigste wat mij steeds stoorde bij ‘de reacties’ zijn de uitscheldingen -dom, achterlijk, debiel, edm- ipv respekt te hebben voor elke deelnemer, ook al is men het niet eens en zijn er grote verschillen. Zoiets hoort niet in een debat, vind ik. Soit, het moest eens gezegd zijn. Voor de rest veel vuur, waarom zou dat niet mogen? Of leven wij in Noord Korea?
    Zelf zijnde een oud leerling van het Xaveriuscollege (Borgerocco) en heb Versteylen gekend, zonder het met alles eens te zijn.
    Ik vond hem toen (jaren zeventig-tachtig) een moderne pater, een echte Jezuiet die een soort modern christendom beleefde en wilde overbrengen (bij mij niet gelukt); daarnaast ook een ‘man van de buiten’ die aan ‘steedse schoolkinderen’ (die ik was) wat minder preutse boerenbuiten moraal wilde laten kennismaken. Als eerder conservatief ingesteld iemand, begreep ik Versteylen niet zo goed en ging niet mee in zijn ‘moderniteit’ en zijn pedagogische experimenten.
    Ik ken Epicurus’ (of Epicurius’?) filosofie maar ik kan Versteylen daar niet echt in plaatsen. Zelf beleefde ik het ontstaan van Agalev eerder op afstand, maar op mijn eigen vrije manier, zonder te moeten geconfronteerd te worden met het opgestoken ‘groene vingerke’. Maar toch ook redelijk consequent met vegetarisme,lang geen telefoon, weinig of geen reizen, sober leven, geen auto bezit noch rijden (20j lang volgehouden) enz… Dus voel ik erge verwantschap met Marc Schoeters’ leefwijze,toch heb ik ook wel wat meer water in mijn ecologische wijn gedaan (wel een rijbewijs, op den duur bv) ondertussen, zij het eerder uit wanhoop dat ik vaststelde dat de mensen eerder aan zichzelf denken (dan aan de aarde & natuur).
    Wat klimaatmarsen betreft vind ik dat -vanuit steun aan de aarde- goed (ook al zijn ze decennia te laat eigenlijk), maar ik besef ook dat de jeugd het niet goed beseft en volgt als een kudde (en het spijbelen wel leuk vind ook). Want zij, als Anuna, zouden al hun vliegtuigreisjes en hun smartphone (gsms & smartphones en al de voorzieningen daarvoor verbruiken een kerncentrale, of tenminste één of meerdere gas/aardolie gestookte centrales) moeten laten; ik vernam nog niks van dat voornemen. (En, het toverstokje van Harry Potter zal hen niet helpen in dezer. )
    Tenzij het de bedoeling is dat zij, Anuna en haar moeder, de rijken en politici nog wel mogen vliegen-smartphonen-… maar de rest niet (door teveel taxen op de prijzen)?!?
    Want, politici kiezen doorgaans de makkelijkste (maar niet de meest rechtvaardige) weg. Trouwens dit is een goede zaak voor politici: door taxen te heffen is hun deficit & geldtekorten op begrotingen zo opgelost!
    Terwijl eigenlijk deze klimaat&milieu-taxen alléén in een “speciaal klimaatfonds” zouden mogen komen, die alleen en uitsluitend voor klimaat&milieu-zaken zouden mogen gebruikt worden en bv niet om de ultrahoge kosten van de ons opgedrongen massa-immigratie (miljarden) of de torenhoge uittredingspremies der politici te betalen!

  17. YJoris zegt:

    Klein foutje in mijn tekst. Moest zijn “Johan” ipv “Hermes” (Sanctorum) natuurlijk.

Reacties zijn gesloten.