Jacline Mouraud, de Jeanne d’Arc met de brandstofbidon

Jacline MouraudFrankrijk staat op zijn kop. Het land is in de ban van de gele hesjes (gilets jaunes), boze automobilisten die knooppunten en tolstations blokkeren uit protest tegen de hoge benzine- en dieselprijzen. De prijs van een liter diesel is sinds Macrons aantreden in mei 2017 met 31 cent gestegen, die van een liter loodvrij met 19 cent, becijferde het weekblad Le Point. President Macron, de verpersoonlijking van de afgestofte nieuwe elite, is dan ook de kop van Jut en ziet de beweging uitdijen, ook thematisch, naar een algemene revolte tegen de levensduurte en de afgenomen koopkracht.

Regelmatig doen zich incidenten voor van andere automobilisten die de blokkades proberen te doorbreken. Eén dode heeft het al opgeleverd, aan het stuur een vrouw die boven haar toeren met haar dochter op weg was naar het ziekenhuis. Rechts ruikt bloed, Marine Le Pen doet verwoede pogingen om de hesjesrevolte te recupereren. Voorlopig met niet al te veel succes. Want de woordvoerster en bezielster van de brandstofopstand is en blijft een zekere Jacline Mouraud, die via een Facebook-filmpje un petit mot tot president Macron richtte en grote delen van autorijdend Frankrijk wist te mobiliseren. Vijf miljoen keer is het filmpje al aangeklikt, een coup de gueule noemt ze het zelf, een slag in het gezicht. Macron en zijn eerste minister Edouard Philippe hebben dus wel degelijk een probleem.

Fake news

Wie is die Jacline Mouraud? Enkele media hebben ondertussen haar doopzeel gelicht. De 50-jarige Bretoense blijkt over verschillende bijzondere talenten te beschikken. Ze speelt accordeon en profileert zich op Facebook als auteur-compositeur, onder meer van een alternatief Frans volkslied, genaamd ‘France si belle’, omdat ze de Marseillaise te links en te opruiend (!) vond. Daarnaast is ze actief als hypnothérapeute, gespecialiseerd in ectoplasmie, dat is het oproepen van geesten via een gehypnotiseerd medium. Om maar te zeggen dat Jacline Mouraud niét voor één gat  te vangen is, en alleszins een breed realiteitsspectrum bestrijkt.

Dat kwam al op verschillende momenten tot uiting, toen ze helemaal vertrokken was met ‘informatie’ die achteraf compleet verzonnen bleek, iets waar het internet uiteraard een gedroomd medium voor is. Ineens dook bijvoorbeeld op het web het nieuws op dat er voor fietsen een inschrijvingsbewijs (carte grise) zou nodig zijn, een kaakslag voor de gewone Fransman zo foeterde ze dadelijk furieus. Alleen: het bleek een kwakkel, er was niks van aan. Straffer nog, toen het satirische magazine Journal de l’Elysée berichtte dat elke Fransman zich verplicht een trottinette zou moeten aanschaffen, moest Macron het weeral ontgelden. Gevoel voor humor, het is niet de strafste kant van Jacline. Foute informatie was ook dat de eerste minister de beweging het recht op betogen zou hebben verboden. Iemand had dat zo maar op Twitter gegooid. Maar weer was de spiritiste er als de kippen bij om premier Philippe de mantel uit te vegen.

Of waarom het woord hysterie hier misschien wel op zijn plaats is: Frankrijk in de greep van een charismatische hypnotica met paranoïde neigingen, het is weer eens  wat anders. Jeanne d’Arc gereïncarneerd? Of dringt eerder een vergelijking met mei ’68 zich op: toen begon het allemaal in Parijs/Nanterre met studenten die vrije toegang wilden tot de kamers van de studentinnen. Een hormonale kwestie waar meester-agitator Daniel Cohn-Bendit handig op inspeelde, door met een handvol Marxisten en Trotskisten de Sorbonne te bezetten. Na twee weken, midden mei, lag heel Frankrijk plat. Het welbekende sneeuwbaleffect.

Bon chic bon genre

Emmanuel Macron bij de inhuldiging van de nieuwe TGV-verbinding Parijs-Rennes (juli 2017)

Die swingende brandstofprijzen zijn uiteraard niét gefantaseerd. Laten we dan maar tot de essentie (essence) van de zaak komen: waar gaat deze automobilistenrevolte over? Dit is het verhaal van een staat met een glorieuze vlag, die niet meer door de realiteit gedekt wordt. Frankrijk is, zoals Groot Brittannië overigens, een natiestaat met een verleden maar zonder toekomstperspectief, een land dat teert op vergane glorie en de suprematie van een taal/cultuur die alleen in de Académie française nog als planetaire norm wordt aanzien.

De geesten die mevrouw Mouraud oproept in haar séances, zijn de fantomen van een verdampte natiestaat. Frankrijk is de wereld kwijt en vice-versa, maar een genoegzame, gestaag inkrimpende elite blijft haar dromen voor werkelijkheid nemen. Dat uit zich in heel de structuur van de staat zelf, de bureaucratie, de politiek-sociale bovenbouw. Het punt is dat het openbaar vervoer in Frankrijk een ramp is, nog veel meer dan bij ons. Ze mogen dan wel de TGV hebben uitgevonden om managers en kaderpersoneel bon chic bon genre in een paar uur tijd op een comfortabele manier van Parijs naar Bordeaux te laten zoeven, het platteland is geïsoleerd en aan zijn lot overgelaten, er zijn nauwelijks degelijke verbindingen tussen grootsteden en hinterland. Lokale trein- en busverbindingen worden zelfs regelmatig nog afgeschaft, wie geen auto heeft is daar een paria.

Komt daarbij dat de Franse auto-industrie (Peugeot, Citroën en Renault), door de staat zwaar gesubsidieerd, als dé heilige koe van de economie wordt beschouwd. Dus moeten de Fransen vooral (Franse) auto’s kopen, en hangen ze hopeloos vast aan de brandstofprijzen. Die flink wat accijnzen bevatten, maar ook aan schommelingen op de internationale oliemarkt onderhevig zijn. Macron heeft dat systeem niet uitgevonden en kan er ook weinig aan veranderen, hooguit wat brandstofcheques uitdelen voor de onderklasse, zoals nu gebeurt. De ultieme vernedering, Louis XIV is nooit helemaal dood geweest.

Het gaat om mobiliteit

Normandisch dorpje: achter de idyllische façade schuilt een desolaat, verpauperd platteland

Frankrijk is met andere woorden een land dat de 21ste eeuw nog lang niet is binnengewandeld. In menig opzicht leeft het zelfs nog in de 18de eeuw van de absolutistische vorsten. Het kampt met een verouderde economie, een lamentabele infrastructuur en een centralistisch-dirigistisch staatsbestel waardoor de grote metropolen, het waterhoofd Parijs voorop, alle middelen en intellectuele energie naar zich toe zuigen. De negorijen in de periferie hebben dikwijls niet eens een bakker of slager meer, laat staan een school, bib of medisch centrum. Ze moeten vooral melk, kaas en wijn leveren, dat laatste is toch het hoofdbestanddeel waarop het Gallische organisme draait. In de 1ste wereldoorlog kreeg elke Franse soldaat aan het front een rantsoen van één liter wijn per dag, geen wonder dat het daar niet vooruit ging.

Het geval Jacline Mouraud is tekenend voor de wanhoop van de periferie en de verwoestijning van het platteland, maar het is een typisch Frans probleem dat we vooral niet moeten proberen te importeren als een legitieme burgeropstand. Jacline Mouraud agiteert als een kat in het nauw en is de stem geworden van mensen die vloeken aan het pompstation terwijl de meter vrolijk tingelingt. De oplossing ligt echter niet in goedkopere benzine of diesel, maar in een totale herinrichting van de ruimtelijke structuur die respect betoont voor mensen die buiten de metropool leven.

Het uitzichtloze fileprobleem –waar België dan weer koploper is- en de alarmerende luchtkwaliteit dwingen ons na te denken over alternatieve mobiliteit en ontsluiting. De gerechtvaardigde woede van de gele hesjes zou moeten gaan over degelijk openbaar vervoer en decentralisatie, maar zover geraakt Jacline Mouraud, de Jeanne d’Arc met de brandstofbidon, duidelijk niet. Ze blijft hangen in grotesk complotdenken, verwart de realiteit met fictie, en bevordert in feite de autoverslaving die Europa vanuit de ruimte als één groot smoggebied uittekent. Goed voor Peugeot en Citroën, maar vooral goed voor de oliesjeiks die zo tussendoor het islamfundamentalisme sponsoren. Dat laatste moet toch ook bij rechts een groene klik kunnen teweeg brengen. Iets zegt me dat ze bij de N-VA aan dat voortschrijdend inzicht toe zijn.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

11 reacties op Jacline Mouraud, de Jeanne d’Arc met de brandstofbidon

  1. Eric zegt:

    Knap artikel, op de laatste zin na. Met Groen mee aan het stuur zullen de westerse landen nog sneller bergaf gaan. Momenteel is in Antwerpen één van de eisen van Groen (en ook van sp.a) om behalve de reeds bestaande Lage Emissiezone ook nog een circulatieplan op Gentse leest in te voeren. Wie de huidige Gentse verkeerssituatie kent weet dat het circulatieplan daar alleen maar tot meer chaos, stress, ontevredenheid en verpaupering van de binnenstad heeft geleid. Het huidige stadsbestuur werd daarvoor ook flink afgestraft. Met Groen mee aan de knoppen wacht Antwerpen nog meer verpaupering. Ik hoop dat De Wever dat voldoende beseft.
    Ondertussen begrijp ik de gewone burgers die hun auto’s nodig hebben om te werken en aan de maatschappelijke welvaart bij te dragen – ik ben immers één van hen. Af en toe hoor je een verstandig woord – zoals de lezersreactie in GvA vandaag waarin de vraag gesteld wordt waarom het absurd goedkope vliegverkeer niet eens keihard aangepakt wordt. Blijkbaar hebben de grote luchtvaartmaatschappijen een ongelofelijke macht en invloed op politici, want aan hun privileges wordt niet geraakt. Zolang onder politici het verstand, de oprechtheid en de onomkoopbaarheid niet zegeviert zullen hysterica’s als Jacline Mouraud met hun gigantische heksenspaan in de volkssoep kunnen roeren tot ze overkookt. Het kookpunt komt met de dag dichterbij.

    • Greta zegt:

      Groen heeft zijn kansen verspeeld, geen verantwoordelijkheid genomen.

      Wie goed opgelet heeft tijdens de uitzending en reportage verkiezingsdag Bart De Wever door Paul Jambers – de onderliggende signalen kon lezen wist reeds wat hij mogelijk in gedachten had.

      • Greta zegt:

        Stel je zelf de vraag:
        Als iedereen goedkoop het vliegtuig kan nemen – gaan ze wel niet met de vervuilende auto’s op reis…
        Vliegtuigen gaan als transport nog veel verder uitbreiden in de toekomst (documentaire National Graphic) gemakkelijker kunnen overschakelen op het propere waterstof omdat vliegtuigmaatschappijen heel de wereld aangaan?

        Denk niet in termen vandaag – maar in de toekomst.

      • Vanhoovels Paul zegt:

        Waterstof is onbetwistbaar de energiebron voor de toekomstige wereld.
        Ik beweer dit al jaren en mensen die logica zelf bezitten weten dat ook wel en dit zonder dat anderen het hun moeten vertellen. Maar aan het zwarte goud dat onze planeet verpest kleeft te veel smerig zwart geld. Alles wordt uit de kast gehaald om waterstof; een opslagbare energiebron; in een slecht daglicht te stellen en te houden.
        Leugens! Smerige leugens!
        En dat er bloed kan vloeien in de grootsteden laat ik voor rekening van de idioot van dit dagboek. Er vloeit al eeuwen bloed. De zandbak ziet nu zelfs rood van het gekleurde zand.
        En vroeger was het ook niet anders.
        Zelfs in de bijbel staat vermeld dat alle pasgeboren jonge Egyptenaren werden uitgemoord omdat zij van een ander geloof waren. (de ouders natuurlijk)
        Wel dat noem ik onrecht. Waren die “dutskes” van een ander geloof?
        En dan vraag ik mij af of al hetgeen er in de bijbel vermeld staat wel echt vredelievend geweest zal zijn. Al die gelovigen die nu menselijkheid en goddelijkheid komen verkondigen doen er beter toe van te zwijgen. Geloof heeft nooit vrede gebracht.
        Wel verdeeldheid. Wie een goede neus heeft kan zelfs nu nog de brandlucht reuken van onschuldigen die destijds levend geroosterd werden.
        En onze bloedridders van destijds die met het kruis voorop Noord-Afrika binnen trokken om te plunderen en verkrachten werden hier zelfs heilig verklaard.
        Dat is geloof! Het vormt geïndoctrineerde moordenaars. Niet meer nog minder!

    • Belinda zegt:

      De reacties lijken hier meer op de reeks ‘ de 13 geboden ‘ ……

    • Belinda zegt:

      Eddy, Het verkeersinfarct dat nu in Antwerpen heerst is te danken aan onze vroegere Ministers Swaelen ( Hove) en Tiendemans (Edegem) . Men had destijds een plan om een grote ring te maken buiten Antwerpen stad . Maar de Ministers dachten aan hun kiezers
      ‘ geen beton in mijnen hof’ . In de jaren 60-70 was er nog veel grond om dat te verwezenlijken. Er zijn zelfs delen aangelegd. Nu is alles volgebouwd en kan het niet meer. Ondertussen is de haven uitgebreid naar Oost- Vlaanderen en iedereen moet de stad door om nog op hun werk te geraken in het nieuwe havengebied. En inderdaad vervuiling en autorijden kost veel centen, nu de brandstof de hoogte ingaat .Maar dit heeft weinig te maken met het protest dat nu gevoerd wordt. Nu snijdt men in de burger zijn/haar geldbeugel. Voor de ouderen onder ons , herinneren zich nog de autoloze zondagen, omdat er geen olie meer genoeg was. Achteraf bekeken belachelijk.

  2. Eric-B.L. zegt:

    — In alle grote steden zullen burgeroorlogen de kop opsteken. In Rome en Parijs zal het bloed als een rivier door de straten stromen. Parijs zal moedwillig in brand worden gestoken. Het is eeuwen geleden al voorzegd door Katholieke heiligen die, omdat zij geen vliegtuigen kenden, schreven over zwarte vogels die iets laten vallen waardoor duizenden mensen sterven en West-Europa in twee gedeeld wordt door een brede gif-uistralende kilometers lange lijn waar niemand overheen kan. — http://www.bloggen.be/Medjugorje/ het groene menu rechts met in geel het opschrift: “Diverse Profetieën – Miscellanous Prophecies”. Bekeer u nu het nog kan, weldra zal God Zijn Geest voor enige tijd terug trekken en allen die Hem afvallig zijn zullen dan nog slechts haat kunnen koesteren en daardoor zichzelf veroordelen. Niemand is goed uit zichzelf, de Geest wacht verduldig op uw nederigheid om u te kunnen helpen.

    • Vanhoovels Paul zegt:

      U doet er beter aan van te zwijgen. Maar nederigheid staat niet in uw Bijbel waarschijnlijk?
      Eigen lof stinkt vent. Dit is iets wat U moet gaan beseffen alvorens andere mensen proberen te bedreigen met uw verzonnen geesten en vodoo-poppen.
      In het oerwoud maak je meer kans op succes. Maar daar hebben ze dan weer geen naalden om in uw popjes te steken.
      Bij het laatste bezoek van Woitila aan Zuid-Amerika wist hij te vertellen dat die hongerlijders geduldig en nederig moesten blijven. Dat is de praat die de vervanger van uw God wist uit te kramen. Daardoor belandde hij destijds ook definitief in de wasmand tussen mijn vuile was. En toen ik zijn beeltenis mee in de wasmachine stopte bleek hij na afloop definitief verdwenen te zijn. Ten hemel opgenomen.

    • Eric-B.L. zegt:

      Waarom maakt u nooit uw huiswerk ? In La Salette in de 19de eeuw gebeurde net hetzelfde op kleine schaal als heden wereldwijd : door Maria voorzegde geloofsafval van priesters en bisschoppen en Maria zorgde via een meisje voor uitgebreide communicatie en goede raad. Heden hetzelfde : nooit van Fatima en zuster Lucia gehoord ? Hoe achtereenvolgende pausen de boodschappen verborgen en een veranderde tekst publiceerden waardoor het onheil zich razendsnel over de hele Kerk verspreidde. Gevolg : er is voorlopig geen autoriteit meer. We weten ook wat het vervolg zal zijn. Wees dus oprecht en open uw ogen.

      • Vanhoovels Paul zegt:

        Mijn ogen zijn zover open gegaan dat ik er te veel van weet. Snap je? Aan wat ik allemaal gezien heb verspil ik mijn tijd niet meer met het te vernoemen.
        Die levende doden hoef ik niet in mijn leven. Zelfs niet in uw hiernamaals.
        Men moet maar één maal ziek worden van mosselen eten om ze definitief terzijde te schuiven. Aan uw boodschap heb ik dus weeral niets. Moei er u dus niet mee en kras op.
        Liefst zo ver mogelijk.

  3. Greta zegt:

    Totaal buiten de kwestie dit artikel, alleen te hopen dat die gele vestjes in beeld – fietsers (vooral in steden) aanzet om ze steeds te dragen nu het vroeger donker wordt. Ze NIET GEZIEN worden als ze over zebrapaden oversteken door afdraaiend verkeer dat tegelijkertijd groen heeft. Strikt genomen (als ik me niet vergis) moeten ze op zebrapaden ook afstappen en te voet oversteken, tenzij dit ondertussen veranderd is?

    Mijn hypothetische analyse – denkpistes – opzoekingen gaan verder terug dan het naar voren schuiven van deze dame.
    Op andere informatie gebaseerd verder terug in tijd dan ze deze dame er uit pikken en weer ge/misbruiken
    1) Iemand sprak hier over olieboringen Noordpool – boycot Greenpeace (gefinancierd door Rusland vooral?)
    2) Lezing heel wat voor de tijd van deze dame,, toen reeds duidelijk was, ze dit niet zouden blijven pikken… 10 jaar geleden verplicht investeren in dieselmotors terwijl Benzine veel meer vervuiling veroorzaakt dan Diesel en niet een klein beetje – benzinemotor minder duurzaam dan dieselmotor.
    Dus als je echt zo groen wilt zijn eerder benzine auto’s buiten gooien.
    Uiteraard verschillende redenen waarom dit zomaar niet kan, omdat er nu éénmaal meer mensen met benzine auto’s rijden dan mensen met dieselauto’s.
    3) Denkoefening en hypothese – Wie is grootste olieleverancier in Frankrijk?
    juist TOTAL
    Ga dan maar verder lezen op wikipedia waarin Total zoal geïnvesteerd heeft en maak zelf verder de verschillende denkoefeningen. Welke tankstations worden belaagd? Welke Niet?
    Ze moeten niet aan de tankstations staan, breng dat maar in beeld of het verschillende merken zijn of specifieke van één bepaalde maatschappij?

    Haar opmerking over vliegtuigen – de brandstof die vliegtuigen gebruiken is reeds van betere kwaliteit – bovendien ademen we dit niet rechtstreeks in, en sterk verdund in atmosfeer.

Reacties zijn gesloten.