Heden week van de steak-friet

afficheSinds zaterdag bevinden we ons in de ‘week van de steak-friet’, zo heeft het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (kortweg VLAM) beslist. ‘Een klassieker, die graag gesmaakt wordt met béarnaise, pepersaus of gewoon natuur maar zich ook uitstekend leent voor de bereiding van gerechten in de buitenlandse keuken, bijvoorbeeld de Italiaanse, de Aziatische of Marokkaanse keuken’, zo luidt de aanbeveling, dat laatste om het ook een multicultureel cachet te geven. Niettegenstaande die steak-friet als een onvervreemdbaar deel van de Vlaamse (of Belgische?) identiteit wordt beschouwd, jawel,- zijn alle argumenten goed om de slagerswinkel te laten draaien.

Het is vooreerst toch een raadsel waarom de biefstuk friet van overheidswege moet gepromoot worden, gezien het een vaste waarde op de Vlaamse eettafels is, zoals ook blijkt uit de tweet van Theo Francken. Hebben roestvaste tradities nood aan overheidspropaganda? Om dezelfde reden hoeft die overheid ook geen reclame te maken voor bier drinken, TV kijken of auto rijden: deze bezigheden worden tussen Maas en Noordzee in ruime mate beoefend, los van de vraag of ze wel deugen voor onze fysieke en mentale gezondheid.

Joke wikt, de Boerenbond beschikt

Wat die gezondheid betreft: dat het eten van rood vlees het risico op darmkanker verhoogt, daar zijn alle specialisten het over eens. Overeenkomstig het Vlaamse spreekwoord dat je ‘van iets dood moet gaan’ willen we graag enige geneugten des levens beoefenen en wél gaan voor die steak, dat glas bier, de kluit boter en eventueel zelfs de sigaret. De vraag is, of de overheid die Boergondische trage zelfmoord ook moet aanmoedigen. Of veeleer toch maar ontraden?

Temeer daar ze zich in de afdeling van Maggie suf piekeren over hoe er op de ziekteverzekering kan bezuinigd worden. Elke week pakt ze wel met zo’n besparingsmaatregel uit, maar op het Vlaamse niveau moeten we dus meer darmkanker krijgen, brei het maar aan mekaar. In de limiet zou er even goed een VLABAK (Vlaams Centrum voor de promotie van Tabaksproducten) of een VLANTI (Vlaams Centrum ter bevordering van het gebruik van Antidepressiva) kunnen opgericht worden, want tabaksindustrie en farmaceutica zijn ook sectoren die deel uitmaken van onze economie, en waar mensen te werk gesteld worden.

Voor alle duidelijkheid: de VLAM, organisator van de biefstukweek, valt onder de bevoegdheid van Vlaams landbouwminister Joke Schauvliege. Ik hoor Noël Devisch, voormalig voorzitter van de Belgische Boerenbond, nog steeds lispelen dat wij ‘dagelijks een stukje vlees moeten eten’. Dat is al een tijdje geleden, maar Schauvliege (zo nevenbij ook bevoegd voor milieu, maar soit) is niet toevallig iemand met diepe wortels in de christelijke landbouwerskringen, met name de Boerenbond, een succesrijke lobbyvereniging die er tot op vandaag altijd in slaagt om een minister op de juiste plek te laten droppen. De puzzel past perfect: niet toevallig is VLAM-voorzitter Guy Vandepoel een Boerenbondman. Voor de BB kunnen er niet genoeg runderen en varkens de stallen zo snel mogelijk verlaten richting slachthuis, om te eindigen in de rekken van topslager Hendrik Dierendonck –what ’s in a name-, iemand die hevig te keer gaat tegen elk kritisch geluid richting steakweek. Geef hem eens ongelijk, de kassa moet rinkelen.

Want dat is die VLAM, als zgn. verzelfstandigd agentschap natuurlijk: de perfecte keukenrobot waarlangs zuilvaste ministers als Schauvliege beleidsopties ongestoord kunnen mixen met de belangen van een privé-sector. Daardoor ontloopt ze de kritiek van partijdigheid, en kunnen toch budgetten gedraineerd worden naar promotiecampagnes voor bijvoorbeeld de vleesindustrie.

Biefstukflamingantisme

Men spreekt wel eens geringschattend over het biefstuksocialisme, zijnde de manier hoe de sociaaldemocratische partijen de ‘kleine man’ klein willen houden door hem de wortel van de verslavende consumptiecultuur voor te houden. Welnu ziehier het biefstukflamingantisme dat ons voorhoudt dat rundersteak eten iets met onze waarden zou te maken hebben.

De waarheid is dat de industriële veekweek  wereldwijd voor meer uitstoot van broeikasgassen zorgt dan de uitlaatgassen van alle auto’s, schepen, treinen en vliegtuigen bij elkaar. En dat de schaarse landbouwruimte die we nog hebben voor betere doeleinden kan gebruikt worden dan het kweken van voedergewassen voor  kalveren en koeien. De vleesindustrie zoals VLAM ze promoot is maatschappelijk gewoon passé. Binnen 20 jaar eten we allemaal insecten en steak tartare op basis van wormen, zelfs topkoks zijn ermee bezig, ondanks Joke en haar mestoverschotten producerende koeien.

Door van die rundsteak-friet een erfgoedkwestie te maken, blazen we elke ambitie op om een 21ste eeuws Vlaanderen op de kaart te zetten, o.m. op vlak van milieu, gezondheid en welzijn. Het Aalsters carnaval is een stuk erfgoed, het verorberen van grote hoeveelheden rund of varken is dat niet, evenmin als de 4×4 op onze oprit of het zich lazarus zuipen in studentenmiddens. En als dat wel tradities zouden zijn, mogen ze in vraag gesteld worden.

En dan is er het aspect van dierenwelzijn, en nu moet ik met twee woorden spreken want dat is de favoriete materie van mijn zoon Hermes Sanctorum, voorheen Groen en nu onafhankelijk Vlaams parlementslid. Telkens er gruwelbeelden opduiken van slachthuizen puilen Twitter en Facebook uit van de verontwaardiging, stuurt de minister van dierenwelzijn een inspectieteam uit, en na drie dagen gaat het weer zijn gewone gang.

Natuurlijk willen we niet weten waar dat proper lapje biefstuk of die varkenshaas vandaan komt. We zien het levende dier niet, en nog minder de industriële slachtlijn, en wie het wel gezien heeft laat gegarandeerd die steak op zijn bord liggen. Consumptie compleet losgekoppeld van productie: hier klopt iets niet. Dierenwelzijn wordt door rechts wel gebruikt om het onverdoofd slachten door moslims aan te klagen, maar van onze steak moeten ze afblijven. Helaas, het vleesverbruik gaat achteruit, en dat is voor de volksgezondheid een vooruitgang, hoe jammer de Boerenbond dat ook mag vinden.

Naast de Nationale Bank hebben we dus in één week tijd een tweede overheidsinstelling gevonden die geruisloos en zonder de minste schade voor het algemeen belang kan opgedoekt worden: de VLAM. De eerste een Belgisch instituut, de tweede van Vlaamse signatuur. Ik heb het gevoel dat er nog een pak van die overjaarse koeien een pijnloos einde tegemoet kunnen gaan. Ideaal voor de volgende barbecue, of in het Vlaams ‘braai’, tot dan.

Vindt u deze column interessant, leerrijk, controversieel, of hebt u tenminste eens goed kunnen lachen? Dan iseen donatie, hoe bescheiden ook, misschien een goed idee.

 

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

13 reacties op Heden week van de steak-friet

  1. walter maes zegt:

    Soms kan vega Johan toch wel extreem poco zijn. Soms. Grappig. En mensen die vroeg sterven wegens ‘ongezond leven’, brengen meer geld op dan ze kosten : geen 40 jaar pensioenen te betalen !

    • Greta zegt:

      Met die stelling zou ik toch voorzichtig zijn, want dan heb je geen idee hoeveel ziekenzorg kost, heel snel boven jaaruitkering pensioenen.

      Zelf vorig jaar 2 dagen ziekenhuis Nederland gelegen. Eenvoudige gebroken knie operatie.
      Rekening ambulance +/- 690 euro
      Faktuur operatie en 2 dagen overnachting +/- 8600 euro. De meeste pensioenen liggen tussen de 15000 à 25000 euro 2 dagen versus 365 dagen.
      Geeft je te denken hoe snel je boven jaaruitkeri gen zit bij langdurige ziekenhuisopnames en complexere operaties!

    • jean-louis zegt:

      Wenn der Mensch ernstlich und aufrichtig den moralischen Weg sucht, so ist das erste, wovon er sich abwenden muß, die Fleischnahrung. Vegetarismus gilt als Kriterium, an welchem wir erkennen können, ob das Streben des Menschen nach moralischer Vollkommenheit echt und ernstgemeint ist. – F. Nietzsche

  2. Johan Verleye zegt:

    Maar ook: de opvoedende taak van de VRT. Een uitgebreid reclamespotje tegen het eten van vlees, compleet met het bezoek aan een slachthuis.
    https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/10/28/over-eten-veganisme/

  3. Greta zegt:

    Met die stelling zou ik toch voorzichtig zijn, want dan heb je geen idee hoeveel ziekenzorg kost, heel snel boven jaaruitkering pensioenen.

    Zelf vorig jaar 2 dagen ziekenhuis Nederland gelegen. Eenvoudige gebroken knie operatie.
    Rekening ambulance +/- 690 euro
    Faktuur operatie en 2 dagen overnachting +/- 8600 euro. De meeste pensioenen liggen tussen de 15000 à 25000 euro 2 dagen versus 365 dagen.
    Geeft je te denken hoe snel je boven jaaruitkeri gen zit bij langdurige ziekenhuisopnames en complexere operaties!

    • Eric-B.L. zegt:

      Beste Greta, uiteraard wil men op de best mogelijke zorgen kunnen rekenen, als het enigszins kan. Maar dat is niet verplicht! Veel dergelijke ongelukken kunnen dikwijls met een minimum aan zorgen toch aanvaardbaar ‘genezen’. En wie heeft de naastenliefde afgeschaft? Men vindt soms nog wel een behulpzame ziel. Men staart zich blind op, en men laat zich leiden door, grote angst voor gebreken! Heb een groot hart en aanvaardt wereldse vernederingen en ongemakken. Zij maken immers toch altijd deel uit van het leven. Zij zijn meestal toch niet te vermijden. Stop de nutteloze en geestdodende wanhoop. Relativeer de wereld en richt alle aandacht op uw ziel : God de Vader wacht met eindeloos geduld tot u naar Hem toe komt! Een gebroken knie leidt dan tot een mankepoot. Is dat zo erg? Juist dat soort dingen helpt u de wereld los te laten. Ouderdom is immers ook niet te voorkomen maar kan uw ziele-leven juist verrijken. Die het werelds lijden aanvaardt verkrijgt een geestelijke schat! Open uw hart!

  4. Bob Dezeure zegt:

    Einstein was zowel vegetariër alsook tegen gebruik van alcohol, om zo veel beter van zijn hersenen te kunnen gebruikmaken. Daarom zou Iedereen die de hele dag met zijn hoofd werkt, in feite ook geen vlees meer mogen eten en niks van alcohol daarbij drinken! Voor wie niet de hele dag aan zijn bureau zit, geldt dat niet, want ge moet ook uw hersenen gebruiken, maar veel minder natuurlijk. Hahaha!

    • Vanhoovels Paul zegt:

      Zoveel te ouder ik word; zoveel te meer valt mij op dat er beter niet gedebatteerd wordt met ouderen. Zij kiezen bij ongelijk steeds de persoonlijke aanval.
      Met jongeren gaat het ook al niet. Die hebben andere interesses die mij niet liggen.
      Om te vermijden dat ikzelf zou kiezen voor de persoonlijke aanval mijd ik dus zoveel mogelijk in debat te gaan met hen.
      Feitelijk wordt men met oud te worden van dag tot dag eenzamer dus.
      Als men vertrekt met de vraag “Heeft het nog enige zin?” dan begint men er niet meer aan. Ouderen zijn verstard en teveel geïndoctrineerd en jongeren denken onvoldoende aan morgen.
      Trouwens ouderen ook niet. Als iets hun niet zint lossen zij dat op met hun slagzin en die is : “Apres moi le déluge”. Dat confort hebben ze wel. Zij moeten niet meer nadenken.

      • Eric-B.L. zegt:

        Werkelijk vertederend, heer Vanhoovels, dank dat u een hoekje van uw hart toont. Ouderdom heeft absoluut zin en betekenis! Het is nooit te laat om in uw eigen hart dat smalle paadje te ontdekken dat naar de hemel leidt. Laat de anderen maar voor de déluge kiezen, dat hoeft u niet te verhinderen om eindelijk aan uw persoonlijk Geestelijk Leven te beginnen! En Heerlijk gezelschap zult u krijgen! Waarachtig ziele-geluk is zonder meer grijpbaar. De prijs is niet hoog : relativeer dwang en indoctrinatie van de wereld, laat ze los, en uw ziel zal vleugels krijgen.

      • Vanhoovels Paul zegt:

        Vriend; een hart heb ik. Maar voor jou zal het nooit kloppen. Gelovig zijn is mogelijk een intimiteit tussen de mens en iets waarin hij gelooft. Een gezond mens kan dezelfde intimiteit ontwikkelen met een ander mens.
        Maar een zogezegde gelovige die leurt met God om andere mensen af te vangen is geen echte gelovige. Het is een eenzaat die denkt dat hij beter is dan zijn soortgenoten.
        Persoonlijk heb ik nog nooit een echte gelovige ontmoet. Steeds zijn het individuen geweest waarvan ik tot de bevinding kwam dat men beter zijn rug niet kan blootgeven of er stak een dolk tussen uw schouderbladen. Dat is niet uitsluitend een gave van gelovigen maar vooral zij omzwachelen hun etterend ziel met windels om de stank te verbergen.
        Zij liegen zelfs dubbel om toch maar hun ware aard te verbergen.
        Ik moet ze dus niet. En U evenmin. Van deur tot deur leuren met een God is voor niks nodig. Ga uw koopwaar dus maar op een ander slijten.

      • Vanhoovels Paul zegt:

        En dat is nu juist de reden van mijn aversie tegen gelovigen. Onbewust plaatsen ze zichzelf boven niet gelovige soortgenoten en als je iets zegt dat hun ligt of dat ze kunnen gebruiken dan vinden ze het nodig om de complimenten van de baas over te maken.
        Ik laat mij daar niet aan vangen. De stamp van de ezel kunnen ze krijgen.
        Ik luister steeds naar zinnige argumentatie en uit het leven gegrepen bewijzen maar truut heeft bij mij geen zin. Een debat of argumentatie moet gestaafd worden door elementen die ik kan waarnemen. Door feiten dus. De rest is beuzelarij in pakskes dat werd opgesnoven in boekjes zoals “Lijmen – Het been”. Of op andere plaatsen waar alle waanzin kan worden opgeraapt om te gebruiken tot persoonlijk voordeel.
        Ik vul mijn zakken staat in de bijbel omschreven als een wereldse zonde.
        Expliciet zal het dus nooit worden toegegeven door een gelovige.

      • Eric-B.L. zegt:

        Bij de Restkerk heeft niemand zakken om te vullen. De financiële nood is er zeer groot. Gezinnen moeten zelf zorgen voor Traditie-gezinde Katholieke leerkrachten. Ga daar maar eens aanstaan! De weinige scholen die we nog kunnen openhouden worden keihard door het bisdom tegengewerkt! Als u het niet gelooft ga dan maar eens kijken. Mensen als u zouden gewoon panikeren! Het is van pompen of verzuipen. Ondergronds gaan is het enige vooruitzicht. U maakt er zich veel te gemakkelijk van af. Traditie-gezinde Katholieken kregen meestal sedert hun kindertijd zeer veel heldere dromen en regelmatig visioenen. Dat is veel sterker dan de gekende en talrijke bijna-dood-ervaringen. Hoe verklaart u dat groepen Moslims en Boeddhisten zich bekeren na een verschijning van Maria? Hoe schuift u dat van u af? Die mensen zijn diep geraakt door de Geest. Bovendien zet die Geest krachtig aan tot minstens grote rechtvaardigheid. Niemand kan dat ontkennen. Elk van die mensen zijn echt ernstig. Daar vindt men ook geen bitterheid of sarcasme! Verkiest u de hedendaagse lichtzinnigheid?

  5. Vanhoovels Paul zegt:

    Wat ik verkies zijn uw zaken niet. Van niemand trouwens.
    Vroeg of laat valt uwe nikkel wel. Ondertussen blijf je nog zagen.

Reacties zijn gesloten.