Professor Kristien Hemmerechts heeft zopas het perfecte argument aangeleverd om haar boeken niet te lezen.

Hemmerechts

Mijn voornemen om eens 24 uur door te slapen en de geschiedenis van het universum voor één dag aan mij te laten voorbijgaan, wordt steeds weer uitgesteld wegens de ergernis die de Vlaamse televisie me bezorgt, ook zonder WK voetbal.

Gisteren kwam in het programma De Zevende Dag zowaar de stand van ons onderwijs aan bod, waarin naast minister Crevits en een handvol experten ook schrijfster Kristien Hemmerechts plaats nam. Ze is een vaste klant op de VRT, we zien haar minstens wekelijks in allerlei praatprogramma’s als opiniemaker, een titel die zichzelf voedt want eens je opiniemaker bent, word je als dusdanig ook overal gevraagd.

Wat was deze keer de opinie van de dag bij la Hemmerechts? Dat het Nederlands best wel wat eenvoudiger mag, en dat bijvoorbeeld die dt-regels nergens voor nodig zijn. Want, zegt ze:  “Ik heb nu al studenten die gewoon systematisch d schrijven, bijvoorbeeld ‘hij antwoord’ met een d”. Een pakkende getuigenis. De studenten van professor Hemmerechts (die les geeft aan de Katholieke Universiteit Brussel) kunnen niet foutloos schrijven, en, eerder dan hen verdomme een punt af te trekken per dt-fout, wil ze dat Nederlands zelf wat simpeler maken. Het doet denken aan de bekende cartoon van de beeldhouwer die een beroemdheid wil beitelen met het model naast zich, per ongeluk een oor afkapt van zijn meesterwerk, en vervolgens met een mes klaarstaat om het origineel “bij te werken”.

Verboden te verbieden

Afbeeldingsresultaat voor interdit d'interdire

Dat een schrijfster pleit voor het slopen van de taal lijkt bizar, maar misschien niet als ze Kristien Hemmerechts heet. Ze bevindt zich ongeveer in het centrum van de weldenkend-linkse bubbel waar het gros van de Vlaamse culturele elite in vertoeft. Luckas Vander Taelen noemde haar ooit de passionaria van de politieke correctheid in Vlaanderen, en hij zit er niet ver naast. Vanuit haar hippe herenhuis in het Antwerpse Zurenborg, waar zo ongeveer het halve universum van culturo’s en medialui bij elkaar hokt, bestookt ze ons met opinies, tegen de duiven die op haar herenhuis schijten, tegen de registratiekosten die ze op een erfenis moet betalen, en vooral: tegen de Vlaamse islamofoben, de zuur-rechtse rakkers die een samenlevingsprobleem zien daar waar moslims probleemloos hun culturele maatstaven opdringen.

Zo is feministe (en gelegenheidsnaturiste) Kristien Hemmerechts ook een hevig tegenstander van het hoofddoekenverbod, en wil ze niet geweten hebben dat het inpakken en quasi-onzichtbaar maken van een vrouw voortkomt uit extreem patriarchale denkbeelden die in onze maatschappij niet thuis horen. Idem dito voor de haat tegen homofielen of de eis tot onverdoofd slachten: mevrouw Hemmerechts bedekt het allemaal met de mantel der liefde. De islam is voor haar een cultuur zoals een ander, die vreedzaam past in het appartementsgebouw genaamd “multicultuur”, en al wie bedenkingen heeft bij het fanatisme waarmee deze religie de verworvenheden van het verlichtingstijdperk bij het groot vuil zet, is een fascist.

Wat heeft dat nu met dt-fouten te maken? Alles. In mijn boek “De Langste Mars” trek ik een lijn van de ’68-beweging en het motto Il est interdit d’interdire (‘Het is verboden te verbieden’) naar de hervormingen van het onderwijs vanaf de jaren ’70 in de vorige eeuw, tot de recente bevindingen dat de lees- en schrijfvaardigheid drastisch afneemt bij de Vlaamse scholieren. Bij autochtonen én allochtonen wel te verstaan. Experten trekken nu aan de alarmbel, onder wie Dirk Van Damme (ook aanwezig in het panel), die als adviseur zelf mee het fatale nivelleringsproces heeft aangestuurd (“We zijn te naïef geweest over integratie”).

Het idee dat het welbevinden van de leerling/scholier centraal moest staan, heeft geleid tot een dictatuur van de gemakzucht die een instroom van middelmatige eerstejaarsstudenten aan de unief opleverde, maar nadien ook een instroom in de klaslokalen van middelmatige afgestudeerde leerkrachten die de lat nog lager legden. Een negatieve spiraal die ik de primitieve accumulatie van de domheid heb genoemd. Niets meer mogen verbieden, is als de tuinman die nooit wil wieden: op het einde heb je alleen nog een oerwoud.

Dhimmitude

mobileyouthPolitieke correctheid is meer dan zomaar een lifestyle-attitude van een intellectuele elite. Ze maakt een destructieve kracht uit die kritische stemmen afdempt, het open debat bevriest, en het cultureel klimaat van zijn dialectische spanning berooft. Parallel daarmee wordt het intellectueel kapitaal van een samenleving langzaam maar zeker ontwaard omdat het niet de kans heeft om te groeien: de hersenstimulans ontbreekt gewoon. Alles moet makkelijk behapbaar en snel consumeerbaar zijn, niks mag moeite kosten. Daarbij wordt de taalachterstand van allochtone kinderen – gevolg van de schotelantennecultuur en het feit dat er thuis geen Nederlands gesproken wordt- als argument gebruikt om de taalregels op school dan ook maar af te vlakken, en een soort Nederlands aan te bieden waarmee je nog wel de weg kunt vragen maar geen zinnige discussie meer mee kunt voeren.

De paradox is dan dat net het motto Verboden te verbieden ons leidt naar een maatschappij van het verbod en de censuur. Eerst via de pococratie, maar dan zo verder naar het eindstation waar de tolerantie overgaat in de hegemonie van één dominante subcultuur,- we weten allemaal dewelke. De islam is dé ideologie gebleken die in het vacuüm springt, achtergelaten door het cultuurrelativisme van de 68’ers en hun nakomelingen. Met alle gevolgen van dien.

De malaise in het onderwijs, en het vooruitzicht van sommige experten dat een kwart van de jongeren binnen vijf jaar niet eens meer de krant zullen kunnen lezen, is wel degelijk gelinkt aan het feit dat wij cultureel het noorden kwijt zijn en een flink stuk immuniteit voor totalitaire tendensen zijn kwijt gespeeld. Waarbij een complete generatie intellectueel verpietert, en Hemmerechts doet er nog een schep bovenop. Jeugd die niet leest, niet schrijft, niet met taal bezig is, maar hem hooguit gebruikt als SMS-code, bereidt zich voor op de dhimmitude, zo simpel is dat. Youtube en de smartphonecultuur doen de rest.

De schoonheid van het Nederlands, en het idee dat we daar fier mogen op zijn, maakt uiteraard deel uit van een identitaire totaliteit. De taal verbindt ons en houdt ons weerbaar als vrije burgers in een democratisch proces dat veel verder reikt dan wat de mainstreammedia en het stereotiepe clubje zelfverklaarde opiniemakers ons voorschotelen. Is het die mondigheid die linkse pococraten als Kristiek Hemmerechts willen fnuiken? Zo ja, dan gebruikt ze haar pen om alle pennen van de volgende generatie preventief te breken. Een missie die kan tellen vanwege een schrijfster met een nevenjob van taaldocente. Of is het omgekeerd.

Met taal bezig zijn vergt zorg, toewijding, gedreven liefhebberij. Het kan geen privilege of monopolie zijn van beroepsscribenten. Het is een project waar we allen in betrokken zijn. Alleen al omwille van de esthetiek, de logische schoonheid en het feit dat ze ons brein scherp houden, zijn die dt-regels en alle grammaticale finesses te koesteren, naast de woordenschat uiteraard en de constante vernieuwing ervan. De perversiteit dat een icoon van de Vlaamse letterkunde pleit voor nivellering en taalkundige verpaupering is voor mij een aansporing om haar nog minder te lezen. Gelukkig is er nog een literair buitenland. En kunnen we de zevende dag nu op een zinnigere manier doorbrengen.

Vindt u deze column interessant, leerrijk, controversieel, of hebt u tenminste eens goed kunnen lachen? Dan is een donatie, hoe bescheiden ook, misschien een goed idee.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

23 reacties op Professor Kristien Hemmerechts heeft zopas het perfecte argument aangeleverd om haar boeken niet te lezen.

  1. Alleen al het feit dat Kristien met haar muizenverstand professor is kunnen worden zegt meer dan genoeg over het niveau van het universitair onderwijs in haar departement. Onlangs zat ze in De afspraak totaal naast de kwestie uit haar nek te lullen terwijl De Vadder en Van Cauwelaert meewarig zaten te glimlachen. Je kon ze horen denken.

  2. E. De Wolf zegt:

    Prachtige tekst. Volmondig mee eens. Een bemerking: “icoon van de Vlaamse letterkunde” lijkt me nogal sterk, tenzij het ironisch is bedoeld.

  3. En ik maar zoeken naar een dt fout in deze tekst, wat zou dat een zoete rechtzetting geweest zijn. Geen gevonden, jammer.

  4. Jan Verbeeren zegt:

    De taal: zij…

  5. Eric zegt:

    Ach, ja, waarom zou Kristien Hemmerechts zich in de toekomst van het Nederlands interesseren? Haar boekjes worden nu al nauwelijks gelezen, en in die niet zo verre toekomst zou zelfs geen idioot er nog aan willen beginnen. Laat maar binnen, al die Syriërs en Afghanen, Hemmerechts is niet in het Syrisch of Afghaans vertaald, dus zal niemand van hen zich aan haar misbaksels storen. En Vlamingen die dat nog wel zouden kunnen sterven sowieso uit. Kortom, ze zal zich binnen dertig jaar niet meer moeten schamen over die mentale masturbaties van haar die ooit het papier haalden.

  6. Koenraad zegt:

    In 2012-2013 zat een jonge Russische mama, geboren in Moskou, naast mij in de avondlesgroepen kostprijsberekening en financiële analyse. Zij sprak na zes jaar behoorlijk Nederlands en begreep nagenoeg alles. Toen ik opmerkte dat zij geen dt-fouten schreef, keek ze raar op: “In het Russisch zijn er 6 naamvallen, daarmee vergeleken is de dt-regel heel gemakkelijk.” Moeilijker aan het Nederlands was het correct gebruik van voorzetsels en zegswijzen. Maar daar werkte ze iedere dag aan.

  7. Eric zegt:

    Professor ? Van wat ? Onnozel doen ?

  8. Marc Schoeters zegt:

    Die Emmer Rechts is me er eendje! Zij reet vandaach met haar malle ideejen mijn hard aan stukken. Tot op het blode bod. Ik dacht noch: laad haar maar begaan. Lijd haar met zagte hand naar een internaad van (f)oude mensen. Zij is een eenzaad – ook al leikt alles voor haar kids. Maar hout zij wel van onze taal? Draait zij ons geen rat voor de ogen? Leeft zij niet in hoogste graat of in mindere made op te grote voed? Ag ag ag. Liefe Rechtse Emmer – hoe vreet is jouw verlijdelijk gebit om wrede! Wat een bedweter is zei tog – die Immer Rechtse tettybeer van lynx! Een te meiden mijt die met haar snoot plan en amusikaal geluit lidtekens achterlaat in iedereen die kijdiep van het Nederlants hout! Zied zei niet dat zij een duidje in het zaakje doed van alle vijjanden die onze koeltoer deaud willen? Hoe moed dat nu verder? Een of andere redtingsboei zoeken? Een redende badman die ons naar de bevreiding lijd? Gottogoot! Wat biet dat Emmerend Rechts kudtedier ons? Hout zij zich wel aan de taalwed – of wil zij tussen jan en aleman een wetstrijd doen ontbrandten? Lijd zei ons beidehands naar de realitijd van smallende heupen en nog smalendere hoop? Ik begrijp er geen jooda van. Ik voel mijn boodje onder mijn voedten naar de bottem zinken. Jeesus – Chriestin! Helb! Huulp! Reet mij!

    • Rahula Wanda zegt:

      Volkomen mee eens. Herman de Coninck schreef (mooi) nederlands. Hemmerechts veraadt (dt !) hem.

    • Ines zegt:

      Touché…deze keer, maar nu ga ik uw bovenstaand werkstuk ook heel streng verbeteren. En als ik ook maar het kleinste foutje ontdek tegen de Nederlandse taal, zal U een herexamen moeten afleggen: een liefdesbrief schrijven aan Kristien Hemmerechts.

      • Marc Schoeters zegt:

        Beste Ines. Ik ben heel bang dat ik hier en daar in mijn “bovenstaand werkstuk” een foutje heb gemaakt. Dus ik heb alvast twee volle dagen zitten zwoegen en zuchten op een liefdesgedicht aan Kristien Hemmerechts. Zij verdient dat! Hier komt het:

        Kristien! Ik wil
        met jou van bil.

        Maar hou het stil
        tot 1 april.

  9. Vagebond zegt:

    Ik denk niet dat alleen de allochtone jongeren moeite hebben met Nederlandse grammatica, doch dit slechts terzijde.

    • aghasee zegt:

      Indien de taalbeheersing van de leerkrachten bij wie mijn dochter de laatste zes jaar in de klas zat, representatief is voor het hele onderwijsnet lagere school, dan is dat niet eens verwonderlijk. Blijkt nu dat het er in de hoogste regionen van ons ooit zo geroemde onderwijs ook niet echt meer toe doet.
      De parate kennis is al langer met het badwater weg; nu is het Nederlands aan de beurt.

  10. Tonton d'Amérique zegt:

    De naam Theodore Roszak wordt wel eens geassocieerd met de term tegencultuur. Deze Amerikaanse schrijver woonde in de jaren ’60 in Londen en werd er hoofdredacteur van Peace News (later nog emeritus professor aan de Universiteit van Californië). Hij ziet zichzelf als deel van de ecologische beweging en kwam ook op de proppen met de term ecopsychologie. Waar Freud achter het menselijk gedrag de seksualiteit ontwaart en zijn leerling Jung de religieuze archetypes, gaat Roszak nog dieper in de menselijke geest en stelt de hypothese van het bestaan van een onderste laag, die hij het ecologisch onderbewustzijn noemt en waar zich van oudsher de band met de natuurlijke wereld moet bevinden, in de geest van Darwin een evolutionair fenomeen. Hoewel Freud zich eveneens baseerde op Darwin, beschouwt hij deze eerder als een sociaal darwinist.
    De idee van de opbouw van een gelaagd bewustzijn vertoont gelijkenis met de wetenschap van de informatica, waar een computermodel (OOP) uit verscheidene lagen is opgebouwd, die schijnbaar door allerlei protocollen communiceren, maar in werkelijkheid enkel in de onderste laag, de fysische laag, zijn verbonden.
    Cult of information… or an education in touch with the great ideas?

  11. willy zegt:

    Zonder die goedkope praat van emmer rechts zou ik haar boeken ook niet willen lezen .
    Ik heb toevallig dat “praatprogramma” moeten bekijken en stelde wel vast dat de dt commotie van zeer korte duur was en dat er veel interessantere problemen aan bod kwamen ,zoals eindtermen , kwalificatie van het onderwijzend personeel , en andere relevante noden.
    Maar als de aap uit de mauw moet komen is de tijd op en is het gedaan met opinies te verkondigen .Een geluk is dat zij , emmer rechts de dt regel niet zal kunnen afschaffen ,tenzij alleen in haar klaslokaal met andere minder begaafden ( met hun i-paadje of i-phoontje )
    Zij zou nochtans beter moeten weten , zij is niet alleen om in de boosheid te volharden.

  12. Oma zegt:

    hemme”rechts”, de linkse blinde die anderen verwijt wat ze zichzelf en haar eigen volk/taal aandoet: vlaamse en westerse vrouwen beledigen door de onderscheidende hoofddoek, dé definitie van discriminatie en zichzelf uitsluiten van onze maatschappij, te verdedigen – zo discrimineert hemmerechts behalve zichzelf ook de moderne, ongesluierde en vrouwelijke helft van de wereldbevolking.
    Zij is dus ook voorstander van segregatie onder het mom van ‘gelijkheid’.
    Afbraak van de (mensen)rechten voor vrouwen waarvoor in het verleden zo werd gevochten, beschamend.

    Zelfverloochening ten top in een poging de multikul fabel te blijven verdedigen, ondanks de talloze bewijzen dat aanhangers van de conservatieve, talloze afsplitsingen van de woestijnideologie islam door een moordzuchtige rover en pedofiel, onverenigbaar zijn met de huidige, ontwikkelde, westerse beschaving en democratie.

    Wat haar studenten betreft zou ze hen beter correcte schrijfwijzen bijbrengen in plaats van onze taal te verkrachten om de hielen te likken van bezetters en potentiële kolonialen van een veroveringsideologie, met als enig doel de onderwerping van de kuffars waartoe ook zíj behoort.

    Dat de lees- en schrijfvaardigheid drastisch afneemt bij de Vlaamse scholieren is te wijten aan
    – de keldering van ons onderwijs, naar beneden ‘bijstellen’ om allochtonen en dan vooral moslims, toch maar onderwijs en een diploma te kunnen géven ondanks hun starre onwil – zij weigeren deel uit te maken en inspanningen te doen om bij te dragen aan en deel uit te maken van onze maatschappij.
    – demotivatie van leerkrachten door de toenemende druk van belachelijke regeltjes door pamperende politici om voorkeuren te moeten verlenen aan onwillige allochtone leerlingen om te slagen, met ongeïnteresseerde ouders waarvoor enkel het afdwingen en willen opleggen van hun religieuze regels in het onderwijs telt en niet de ontwikkeling, integratie, welzijn van hun kinderen waarvoor onderwijs dient.

    Met haar koppige oikofobe benadering bevordert zij de teloorgang van elk intellect en vervangt dit door het aan analfabetisme grenzend onvermogen van genetisch beschadigde onderontwikkelden.
    Door de taal lat lager te leggen, werkt zij dus mee aan de islamisering en dhimmitude van de maatschappij: terug naar de middeleeuwen…van een prof zou je op zijn minst toch een minimum aan inzicht, intelligentie en gezond verstand mogen verwachten, helaas…de zelfhaat blijkt te primeren.

    Misschien kan hemmerechts arabisch leren en lesgeven? Dan kan ze ook meteen van rechts naar línks schrijven?

    Willy: de aap komt uit de mouw…

Reacties zijn gesloten.