De kwestie Vandeput: staatsgreep of coup-de-théâtre?

 hogepiefen

“Er valt nog wat te rapen in de sociale zekerheid”, viel in N-VA-kringen te horen, en dit keer zouden vooral de langdurig zieken het gelag moeten betalen. Inderdaad moest er nog snel anderhalf miljard gevonden worden, bovenop het begrotingstekort van drie miljard. De legende dat deze regering schoon schip ging maken met alle oude kwalen van slecht financieel management en zou gaan voor langetermijnvisie, is hierbij doorprikt. Ook de nieuwe ministers, deze van de N-VA incluis, zijn maar bestuurders van de NV België, met alle constructiefouten en erfelijke ballast die haar kenmerkt. De vraag wat de N-VA als – volgens de statuten- Vlaams republikeinse partij in deze Belgische regering doet, was al langer eentje dat gistte in de Vlaamse beweging.

Met de zaak Vandeput neemt die vraag echter een urgente wending. Blijkens twee door de hoge legertop zorgvuldig verborgen gehouden expertenverslagen (nota bene van Lockheed Martin zelf, de producent van de nieuwe F 35’s!), kunnen de bestaande F 16’s  het nog zeker een kwarteeuw uithouden, zodat de peperdure vervanging van de vloot helemaal niet aan de orde is. Dat zou een slok op de borrel schelen: 3,6 miljard (zelfs oplopend tot 15 miljard, onderhoudskosten inbegrepen). Meteen genoeg om het begrotingsgat dicht te rijden en de langdurig zieken gerust te laten.

In een breder perspectief kan men zich de vraag stellen of wij echt moeten meedoen aan de miljardendans rond legervliegtuigen. Veel tricolore rook uit de pijpen op 21 juli, dat wel, en schone verhalen van onze jongens in Syrië. Kenners beweren evenwel dat grote vliegende forten sowieso binnenkort tot de militaire geschiedenis zullen behoren en dat de toekomst aan kleine, onbemande toestellen is van het drone-type.

Verborgen agenda’s

Feit is, dat defensieminister Steven Vandeput momenteel alle kleuren van de regenboog ziet: ofwel wist hij van de rapporten en verzweeg hij ze, ofwel wist hij het niet en speelt heel de Belgische militaire staf met zijn edele delen. Vermoedelijk is het de tweede optie: de militairen wilden nieuw speelgoed en verkozen die rapporten niet door te spelen aan hun minister.  Dat de vermaledijde socialisten het uitbrachten, is voor ons geen reden om de zaak te minimaliseren. Maar bovendien wijst de “zware inschattingsfout” op een dieper liggend euvel: het is al lang bekend dat de hoge legerpiefen lachen met dat N-VA-ministerke uit de Limburg, die elk jaar tijdens het 21 juli-défilé naast de koning mag zitten. Een anti-Belgische separatist die instaat voor de Belgische landsverdediging, komaan zeg, daar veeg je toch de vloer mee aan.

Gebrek aan loyauteit in vaderlandslievende rangen: het is de prijs die de N-VA betaalt voor de collaboratie met het Belgisch construct, waar men rustig wacht tot het De Wevereffect is uitgewerkt en het slecht weer is overgewaaid. Waarna men terug tot de orde van de dag kan overgaan. Want hoe dicht de partij ook bij het centrum van de (Belgische) macht zit, en hoe dikwijls er ook gezwaaid wordt met de these dat ze “de Vlaamse onafhankelijkheid zal bereiken door België te hervormen”, zonder de socialisten uiteraard,- ondertussen spelen er toch andere agenda’s. In Brusselse ziekenhuizen wordt minder dan ooit Nederlands gesproken, er bereiken ons geluiden dat ambtenaren van N-VA-signatuur op de ministeries geboycot worden, en dankzij de laatste staatshervorming kunnen Franstalige rechters in Vlaanderen hun ding doen. Dat heeft de N-VA weliswaar niet gestemd, maar toch: we zitten ermee.

Heel het verhaal van Belgische topmilitairen (nota bene Vlamingen: zowel kapitein Boeykens als Generaal-Majoor Vansina, de twee protagonisten in de doofpotoperatie) die een “niet-patriottistische” minister voor de gek houden, ruikt naar een kleine coup, een poginkje tot staatsgreep. Ze kadert binnen een discrete strategie van het Belgisch establishment om de N-VA aan de praat te houden, te desinformeren en zo mogelijk te compromitteren. Vanuit hun standpunt hebben ze niet eens ongelijk. De partij van briljant strateeg De Wever maakt zich des te belachelijker, en het zal de laatste keer niet zijn. Coup of coup-de-théâtre? Het verschil is in Belgenland soms klein.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

15 reacties op De kwestie Vandeput: staatsgreep of coup-de-théâtre?

  1. walter maes zegt:

    Ik ben ook niet voor die dure vliegers, en nog minder voor Den Belgiek, maar het zogezegde achtergehouden ‘rapport’ van Lockheed is 2,5 (!) pagina’s dik en bevat oud nieuws dat al lang gekend was. Ik geloof niet te veel in complottheorieën, ook tegen de N-VA. Dat de sossen (Crombez en cie die niet meer weten van welk hout pijlen te maken) dat enkele maanden voor verkiezingen in de media gooien ruikt naar bedenkelijke politieke spelletjes om hun hachje te redden. Vuil spel dus. Maar dat is politiek.

  2. Koenraad zegt:

    Volgens de Nederlandse editie van Wikipedia bedraagt de kostprijs van één F-35A-exemplaar voorlopig (!) €151.000.000. Leeggewicht = 12.020 kg. Of ruim €12.500 per kg vliegtuig !
    Hoeveel zou er per kg F-35 gevechtsvliegtuig al aan de strijkstok zijn blijven hangen? En hoeveel komt er bovenop elk achtergehouden rapportje?
    Wanneer het straks een beetje tegenzit vallen er gemakkelijk 5 uit de lucht tijdens oefenvluchten…

    • aghasee zegt:

      Uw stukprijs is dan enkel nog maar de prijs om het toestel in elkaar te zetten.
      Om het onding effectief te laten vliegen kom je uit op een veelvoud. En vliegen doet het vooralsnog niet. T.t.z. één vluchtuur resulteert in 80 à 100 uur onderhoud.
      Het netto resultaat daarvan zal zijn dat er weinig of geen getrainde piloten meer zullen gevormd worden, want vroeg of laat moet je uit die simulator om het echte ding te doen. Wat dan ‘niet gebudgetteerd’ zal blijken.

      Indien België in dat F35-circus stapt, zal men dergelijke coup de théâtres voorhebben tot in 2038. De laatste F-35’s zullen dan geleverd worden tussen 2040-48, want ik kan mij moeilijk voorstellen dat België vooraan in de rij zal staan wat de belevering aangaat.

      Die F-35 zal zéér veel geld kosten. En inderdaad, als er veel geld gespendeerd mag worden, kan er veel aan de juiste vingers blijven kleven.
      Men wense klaarheid? Follow the money.

  3. Eric zegt:

    Indien de Belgicistische legertop hiermee NVA wou schaden hoop ik dat die partij door dit schandaal sympathie en stemmen bij veel Vlamingen haalt, en dat zeg ik als niet-NVA’er. Na de nederlaag van een inferieure Patrick Janssens tegen een superieure De Wever leden de socialisten aan een Hillarydepressie avant-la-lettre. Socialisten kennende kan ik me voorstellen dat de weerwraak via de politiek benoemde ambtenarij moest georganiseerd worden. Ik zou het aantal dossiers waarover NVA-ministers niet voldoende inlichtingen krijgen omdat ze vanonder uit door slinkse ambtenaren worden gesaboteerd niet willen kennen. En waarom horen we niks over de motivaties en de politieke obediënties van de twee hierboven vermelde topmilitairen die deze doofpotoperatie hebben georganiseerd? Waarom is het plots not done voor onze onderzoeksjournalisten (meestal met linkse partijkaart of voorkeuren) om deze twee hoofdpersonen genadeloos op een rooster te leggen?

  4. Johan Verleye zegt:

    Ik ben ook niet zo’n believer in vreselijk ingewikkelde complottheorieën. Die militairen, die houden zich trouwens m.i. veel minder met politiek bezig dan iedereen nu denkt. Volgens mij is de zaak tamelijk eenvoudig en heeft zij helemaal niets te maken met een ‘staatsgreep’.

    Natuurlijk willen die jongens van de Luchtmacht nieuw speelgoed. Zowat iedereen in Europa heeft al nieuw speelgoed of zal het binnenkort hebben. En die F-16’s zijn verouderd, laat dat voor iedereen duidelijk zijn. Die nieuwe vliegtuigen moeten er dus komen (tenzij wij, als wij weer eens in de miserie zitten, met meelijwekkende oogjes weer aan de Amerikanen gaan vragen of zij voor ons nog eens de kastanjes uit het vuur willen halen).

    Dus was ondertussen iedereen er het in dit land over eens: die nieuwe vliegtuigen komen er. De bevolking had er zich bij neergelegd, de militairen keken er naar uit, de meerderheid had het beslist en de pers hield zich alvast met andere zaken bezig.

    En dan komt er plots zo’n nota uit de lucht gevallen waaruit blijkt dat die goeie ouwe F-16’s nog een tijdje meekunnen. Ja, natuurlijk kunnen ze nog een tijdje mee. Ik heb hier op zolder een oude computer staan die eigenlijk ook nog een tijdje meekon.

    Wat doet zo’n militair met een beetje gezond verstand dan? Die denkt, ik ga de zaak voor onze politici nu écht niet nog ingewikkelder maken dan ze al is en ik leg die nota gewoon ergens waar niemand hem kan vinden. Zo! Daar zijn wij militairen en onze minister van defensie – en trouwens het hele land – meteen vanaf! Opgeruimd staat netjes. Volgende agendapunt.

    Die nota was gewoon niet meer relevant en iemand bij de Luchtmacht smoorde het probleem meteen in de kiem.

    • aghasee zegt:

      De mogelijkheid bestaat ook dat men ze allebei wil; én de F-35 (waarvan de aankoop al in kannen en kruiken is) én de F-16.
      Het zal nog jàren duren vooraleer die F-35 geleverd is, maar het ding operationeel maken (doen vliegen in de volksmond) zal een ander paar mouwen zijn.
      Jan met de Pet ziet enkel het vliegtuig, maar er is meer: die F-35 is een compleet wapenplatform. IT-infrastructuur en -training om maar iets te noemen, ten einde die -kuch- vliegende computer in de lucht te krijgen en te houden.
      De problemen tussen de verschillende NAVO-partners zullen ook niet van de poes zijn: de avionics krijgen onderhoud in Groot-Brittannië, de motoren moeten naar Turkije, de airframes (de carrosserie zeg maar) doen de Italianen als ik het mij goed herinner. Dat zal één grote logistieke janboel worden. Die F-35 vliegt belange nog niet.
      Bijgevolg, om aan de NAVO-verplichtingen te kunnen voldoen, zou het wel eens kunnen dat men die F-16 nog een tijdje in de vaart zal willen houden. De kostprijs is peanuts, zo wil men ons alvast doen geloven…

      En vergis u niet: de F-16 mag dan al wat van jaren zijn, ze kan gerust nog haar mannetje (m/v/x) staan.

  5. Ines zegt:

    Ik denk ook dat er geen gerichte staatsgreep is gepleegd, eerder een pedagogisch “wat niet weet, niet deert” naar Vandeput toe. Om tot de legertop door te stoten moet je, denk ik, wel over een reeks meer dan bovengemiddelde capaciteiten beschikken dan een voormalig betonboer, met een legerdienst vervuld bij de medische dienst, en nitwit als Vandeput. Het bevestigt de indruk dat de N-VA zonder De Wever niet veel voorstelt. Door het particratisch systeem waarin de partijvoorzitter de macht heeft om ministers aan te duiden komen meestal de meest kruiperige partijsoldaten of de meest in oog springende witte konijnen op de belangrijkste posten.Het wordt stillaan een patroon, onbekwame N-VA-ministers die zich in de voet schieten, maar nooit willen of mogen oprotten want het is altijd de schuld van iemand andersde administratie, de verbindingsofficier, de wereldverbeteraars en nu weer de oppositie die niks minder doet dan haar plicht. Het is, voor mij althans, een hele gerustelling dat de legertop in dit land niet bijster onder de indruk is van “de kracht van verandering”.

    • Eric zegt:

      ‘… onbekwame NVA-ministers.’ Ik zou niet weten wie u bedoelt? Theo Francken heeft voor zijn uitzettingspolitiek gelijk gekregen en is de populairste politicus van Vlaanderen. Jambon en Homans zijn middelmatig, maar ik verdenk ze ervan te kunnen rekenen, wat Freya Vandenbossche, naar ze overigens zelf beweerde en waarna ze het ook bewees, niet kon. Bert Anciaux, als minister van Cultuur, had het over ‘de Nachten’ van van het Reve. Over Gatz zullen we momenteel maar zwijgen, evenals over de suïcidale Stevaert. En dan de schertsfiguren genre Verhofstadt (zie Electrabel, het pensioenfonds e.a. catastrofes) en baardaap Vandelanotte. Enfin, de regeringen die we gewend waren konden qua volstrekte onbekwaamheid niet onderdoen voor de huidige, integendeel.

  6. willy zegt:

    Het eventueel aankopen van de F-35 is op, zich al een schandaal als geen voorgaande .
    Wanneer gaan we in dit Belgenlandje leren van terug in onze schoenen te lopen .
    In vele internationale organisaties spelen we een secundaire rol of minder en zijn we niet meer dan meelopertjes
    De mentaliteit moet niet alleen van de bureaucratie binnen de politiek volledig veranderen , maar ook die van alle overige openbare diensten incluis gerecht , justitie en leger.
    Dat is enkel de basis om dingen te kunnen veranderen en verbeteren
    Dat er altijd gesjoemeld is geweest met uitbestedingen is overal te lande schering en inslag en alle klokkenluiders ten spijt is er jaren lang geen verbetering te herkennen .
    Dat verklaart ook de zwakte en slechte resultaten van iedere negotiatie en verhandelingen gedurende aankopen .Dit verhaal met de F-16 is een fait divers , er zijn er nog in de maak
    Alleen de belastingbetaler is er de dupe van ,ik wacht alleen op de volgende klokkenluider van welke kleur dan ook die komt met het volgende schandaal .
    Een A4-tje is echter veel te klein om ze allemaal achter elkaar te vermelden

  7. bertie zegt:

    Het is interessant om de carrière van straaljagers bij de Belgische luchtmacht eens op een tijdslijn te plaatsen.
    De Gloster Meteor, Hawker Hunter, Thunderjet en Thunderstreak waren verschillende jetvliegtuigen, ontwikkeld met de nieuwe technologie van in de Tweede Wereldoorlog, en hielden het elk met wisselend succes ongeveer 10 jaar vol.
    Het algemene toestel dat die eerste generatie van probeersels allemaal op zijn eentje ging vervangen, de Starfighter, werd aan de hand van reële gevechtservaringen opgedaan tijdens de oorlog in Korea, reeds ontworpen in 1952, en geleverd aan België vanaf 1963 en deed dan 20 jaar dienst tot 1984.
    De F16 werd ontwikkeld vanaf 1971 en (na veelvuldig en luid studentenprotest tegen de aankoop van de eeuw à 30 miljard BEF in 1975 – toen Vanden Boeynants op Landsverdediging zat), geleverd in 1979 en vliegt nu, als 40-jarige, in 2018 nog steeds rond.

    De eerste plannen op de tekentafel voor de splinternieuwe en hypermoderne F35, die toen nog Joint Strike Fighter heette, dateren ook al van ruim 25 jaar geleden, namelijk exact van 1993…

    [In de jaren 1990 had er al een beslissing moeten genomen worden om de F16 te vervangen, zodat die kort na 2000 in gebruik kon worden genomen. Die studies zijn toen trouwens ook gebeurd. Alleen kwam het er toen niet van, door een veelvoud aan factoren. Het IJzeren Gordijn was recent gevallen, wat de ontwikkelingssnelheid voor peperdure toestellen met steeds meer gesofisticeerde technologie deed slabakken. Regionale conflicten in de wereld (oa. Golfoorlog 1 en 2) bewezen de superioriteit van de bestaande toestellen en – uiteraard – was geen enkele politicus happig om veel geld te gaan spenderen aan de publieke perceptie van nutteloze zaken. Indien alles goed gaat, past de redenering wonderwel dat regeren net niét vooruitzien is. Er bestaan zelfs meningen, vooral bij tamelijk naïeve wereldburgers, dat defensie-uitgaven altijd en overal overbodig zijn. Maar sinds en tot zolang er twee mensen rondlopen op aarde, zal dat jammer genoeg geen waar worden.
    Om kort te gaan, vandaag zou de Minister van Landsverdediging geen beslissing moeten nemen over de vervanging van de F16, maar over de vervanging van diens opvolger!]

    Wanneer we zo de operationele levensduur van militaire jets even bekijken, stellen we vast dat de eerste toestellen 10 jaar meegingen, de tweede generatie 20 jaar en de huidige F16 nu al 40 jaar, omdat wij (quasi overal in Europa) de vierde generatie straalvliegtuigen voor de luchtmacht hebben overgeslagen. Dat heeft zo zijn gevolgen.
    Het is ronduit hilarisch wanneer Steven Vandeput verklaart dat onze piloten toch niet in toestellen van 65 jaar oud gaan vliegen. Neen, maar met de F35 dan wel in toestellen waarvan het ontwerp ook 40 jaar oud is!
    Nadat de uiteindelijke beslissing gaat geofficialiseerd zijn, de toestellen geleverd worden en de Belgische squadrons er operationeel mee vliegen, zijn we zonder verder uitstel makkelijk weer tien, vijftien jaar verder. Wat zou dan de meerwaardeverbetering nog zijn ten opzichte van de huidige F16? Of de F16 nu nog 10, 15 of zelfs 20 jaar langer in dienst gaat blijven, lost het probleem van die gedateerde leeftijd in het ontwerp van de F35 toch niet op?
    Maar het is enkel de politiek die daar een dilemma in ziet en van maakt. Voor die open deur hoefde evenmin een rapport verdwijnen, wat alleen maar achterdocht en argwaan opwekt. Foutje van de legerstaf om zichzelf in een kwaad daglicht te stellen. Want wachten op de toekomstige ópvolger van de F35 is geen optie. Logisch voortbordurend komt die er pas over 80 jaar!

  8. Michel Durand zegt:

    Om de inzetbaarheid van de militairen op Vlaamse bodem op peil te houden : de GT-2 van Mosaic Cycles, in Titanium, met JPaks tassen? Niet te vergeten : koppeling en aanhanger, als multifunctionele transporter voor de laptops en de telefoons van het mobiele defensienetwerk…
    Get your head out of the heavens! Straalmotoren en de ontwikkeling van duurzame hulpbronnen gaan niet zo goed samen… Biking is the future!
    urbancycling.it/27823-nahbs-2018-mosaic-cycles-od-gt-2-with-jpaks-bags/

    • Michel Durand zegt:

      N.B. : Ttaniumlegeringen worden veel toegepast bij de constructie van vliegtuigen en raketten. Het materiaal dat door de Duitse scheikundige Martin Heinrich Klaproth (1743 – 1817) genoemd werd naar de titanen uit de Griekse mythologie, is ook biologisch inert, vandaar het gebruik ervan bij prothesen zoals heupimplantaten, e.d. Het komt op aarde veel voor in mineralen, maar het verkrijgen ervan is een ingewikkeld en kostbaar proces. (relatief slecht vervormbaar materiaal, moeilijk om te bewerken, zoals walsen e.d.)

      • aghasee zegt:

        Titanium inderdaad. Licht en ultrasterk. Voor de onderdelen die niet hitte-kritisch zijn gebruikt men in de luchtvaart trouwens al volop composietmaterialen. Lassen wordt ook bijna niet meer gedaan wegens de bijna onvermijdelijke structurele spanningen die ontstaan door het proces; de Airbussen van tegenwoordig zijn aan elkaar gelijmd. Mocht Ines dat weten; ze durft niet meer naar Bodrum.

      • Michel Durand zegt:

        Met koolstofvezels versterkte polymeerconstructies, zoals bij de Zephyr, een lichtgewicht onbemand vliegtuig dat vliegt met uitsluitend zonne-energie, opgeslagen in (relatief lichtere) lithium-zwavel-accu’s (vliegtuigserie, ontworpen en gebouwd door een Britse firma in de defensie-industrie met de naam Qinetiq, die dit jaar testvluchten plant voor de twin-staart variant Zephyr T, bedoeld voor bewakingsopdrachten en communicatievoorzieningen op zee).

Reacties zijn gesloten.