België bierland? Een Inbev-boycot is dan toch het minste wat we kunnen doen.

Jupiler

België is een duur land, we ondervinden het allemaal. De prijzen van consumptiegoederen en diensten liggen er 12 procent hoger dan het Europese gemiddelde. Vooral voor voeding swingen de prijzen de pan uit, naast telecom en internet, maar ook zuivelproducten, vlees en brood. Toch allemaal tamelijk basisbehoeften, geen luxeproducten. De Belg staat erbij en kijkt ernaar. Heel West-Vlaanderen is één grote varkensstal en heel Wallonië één grote melkerij, leg me dan maar eens uit waarom een koteletje of een fles melk hier tot een kwart meer kosten dan in de ons omringende landen. Aan de boer ligt het alleszins niet.

Wat telecom betreft, weten we allemaal wat de oorzaak is: het gebrek aan concurrentie. De markt wordt in Vlaanderen gedomineerd door Proximus en Telenet. In Wallonië zwaaien Proximus en Voo de plak. De supermarkten en de kleinhandel, waar we onze shampoo, yoghurt, pampers en pastasaus halen, wijten het dan weer aan het feit dat een klein land geringere volumekortingen krijgt dan de grote, naast de loonkost, de BTW en te veel regeltjes. Allemaal kwatsj. Nederland is nauwelijks groter, heeft een vergelijkbare loonkost, heft evenveel BTW op basisproducten (6%) en houdt er nog meer regeltjes op na.
Ik zal er nog een vierde reden aan toevoegen die vermoedelijk dichter bij de waarheid ligt: België wordt internationaal beschouwd als een rijk land met domme inwoners en een gammele, chaotische staatsstructuur die inefficiëntie uitademt. Doordat we per se het “logistiek centrum van Europa” willen zijn (althans VOKA en het VBO vinden dat), dendert er een massa zwaar verkeer over onze wegen, dag en nacht, week en weekend, met een niet te becijferen impact op milieu en gezondheid. Wat krijgen we daarvoor terug? Dure prijzen. België is en blijft het stuk asfalt tussen Nederland, Frankrijk en Duitsland, met in het midden een grotesk EU-spiegelpaleis.
Daardoor kunnen binnenlandse spelers (zoals Telenet) maximaal van hun monopolie profiteren, eventueel via politieke beïnvloeding (zie de zaak Bracke), en kunnen multinationals (zoals Inbev) allerlei mistgordijnen optrekken om hun winstmarges te vergroten. Hoe meer chaos, hoe betere zaken er te doen zijn, hoe minder men zich hoeft te bekommeren om de prijs-kwaliteitsverhouding. Het openbaar vervoer is bij ons duur én slecht, niet door de (onbestaande) BTW maar omdat bijvoorbeeld de NMBS een door de vakbonden gegijzeld politiek bordeel is. Met excuus aan de sector van de betaalde liefde.

Integriteit en ethiek
En nu blijkt Inbev Leffe en Jupiler alhier duurder te verkopen dan in de ons omringende landen. Dat hoort emoties los te maken. Want het zijn nota bene producten die met onze brouwersgeschiedenis en biercultuur innig verbonden zijn. “Gesticht in 1366”, staat er op het Stella-etiket. Flauwe kul natuurlijk. Inbev heeft al lang geen uitstaans meer met de zogenaamde Belgische biercultuur, het is als dominante wereldspeler een geldmachine voor aandeelhouders.
Omdat krek hetzelfde bier hier 10% meer kost dan in Nederland, en Inbev een soort importverbod van daaruit probeert af te dwingen, werd het nu zelfs door Europa teruggefloten, bij monde van Eurocommissaris Margrethe Vestager. Er zijn aanwijzingen dat men al sinds 2009 de invoer van Jupiler en Leffe uit Nederland en Frankrijk naar ons land belemmert. In 2007 kwam de biergigant al eens in opspraak omdat hij verboden prijsafspraken had gemaakt met concurrenten Heineken, Grolsch en Bavaria. Die drie brouwers kregen miljoenenboetes, maar AB InBev sprong net op tijd van het zinkende schip en ging klikken. “Integriteit en ethiek zijn deel van onze kernwaarden, vervat in onze bedrijfscultuur”, aldus de Inbev-woordvoerder. My ass.

Er hangt Inbev mogelijk een Europese monsterboete boven het hoofd, maar daar hebben u en ik (in het hypothetische geval dat we Jupilerdrinkers zouden zijn) geen sikkepit aan, dat is geld voor de EU-kas. Laten dan maar eens naar de kern van de zaak gaan: de kwaliteit die de groothandel van Carlos Brito ons te bieden heeft. Jupiler, Leffe en Stella zijn gewoon slechte, gealcoholiseerde fabriekslimonades, dat weet toch elke bierliefhebber. Volgens de laatste tellingen is ons land zo’n 1500 (!) streekbieren rijk, geproduceerd door 146 brouwerijen. What the f*ck zouden wij Inbev moeten rijk maken. Uiteindelijk beslist de consument, en in tegenstelling tot het trieste telecomverhaal heeft die hier wél de mogelijkheid om te kiezen en de markt te beïnvloeden. Mijn oproep dan ook: een totale Inbev-boycot, niet alleen omwille van die perverse prijspolitiek maar gewoon omdat het spul niet deugt. Laten we eens die reputatie van domme Belgen afgooien, en slim en opportunistisch wezen. De geheelonthouders hebben we al mee, nu de rest nog.
Tip, en dit is onbetaalde reclame: blonde Omer van brouwerij Vander Ghinste. Leffe is daarbij vergeleken afwaswater. Vroeg of laat koopt Inbev die op, maar tegen dan komen er weer tien andere in de plaats. Neen, dit kan Carlos Brito nooit winnen. Aan de slag, gij huis-,tuin- en keukenbrouwers.

 

Vindt u deze column interessant, leerrijk, controversieel, of hebt u tenminste eens goed kunnen lachen? Dan is een donatie, hoe bescheiden ook, misschien een goed idee.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

5 reacties op België bierland? Een Inbev-boycot is dan toch het minste wat we kunnen doen.

  1. Miel zegt:

    Akkoord!
    Enig probleem is dat Inbev eigenaar is van zowat alle cafés, die dus verplicht zijn om alleen het Inbev-spul aan hun klanten te schenken.
    In de meeste cafés vind je gelukkig ook nog Rodenbach (al vind ik dat Vander Ghinste met zijn Roodbruin bier ook hier beter is, maar dat kan je alleen in West-Vlaanderen krijgen)

  2. Robert Budin zegt:

    MAES PILS vrouwen beweren dat hun borsten er steviger bij blijven. (ben 100% akkoord)

    Alcoholvolume: 5,2%
    Uitzicht: Briljant helder, parelend, mooie witte en wandklevende schuimkraag.
    Aroma: Aromatische hoppe (Saaz) zorgt voor florale toetsen.
    Smaak en afdronk: De aanzet is herkenbaar van vroeger, fris en lichtzoet, het bier is heel volmondig en geniet van een duidelijk pittige en droge afdronk.
    Foodpairing: Een lekker aperitief, maar uiteraard ook heel lekker bij een filet américain met gesneden frietjes en zelfgemaakte mayonaise.

  3. bertie zegt:

    De manier waarop AB Inbev erin slaagde om de prijs van zijn producten in België op te drijven, is ook opmerkelijk. In België verlangen de aankopers van de verschillende grootwarenhuizen blijkbaar tweetalige etiketten, zodat zij de geleverde voorraad vanuit hun magazijnen vrij kunnen verschepen naargelang de lokale behoeften naar het noorden of het zuiden van het land. AB Inbev leverde blijkbaar zijn bier goedkoper in Nederland met uitsluitend Nederlandstalige etiketten et moins cher in Frankrijk met uniquement Franstalige etiketten. Het kwam AB Inbev daarbij prima uit dat die goedkopere leveringen ook nooit meer via een omweg terug aangekocht konden worden door de aankopers van Belgische supermarktketens, want dat zou dan tot voorraadproblemen in hun magazijnen aanleiding geven.

    Dringend Vuye en Wouters op de hoogte brengen, want dat is een bijkomend argument voor de splitsing van België, als u mij vraagt.

    Dan wordt het op termijn ook goedkoper voor AB Inbev, wanneer ze enkel nog bier met Nederlandstalige etiketten leveren in Nederland én in Vlaanderen en bier met Franstalige etiketten in Frankrijk én in Wallonië.
    Weg met die dure tweetalige etiketten!

    Voor alle leveringen in Brussel kan AB Inbev zelf kiezen, want omdat Brussel officieel tweetalig is en de Europese wetgeving gewoon stelt dat etiketten moeten opgesteld zijn en in een “voor de gemiddelde consument begrijpelijke taal”, heeft enkel de Franse of enkel de Nederlandse taal van etiketten op commerciële producten in de rekken van de grootwarenhuizen daar dus officieel geen belang.

  4. Paul Vanhoovels zegt:

    Geen verdere commentaar. Ik heb mijn laatste Jupiler aangekocht.
    Ik ben dat afromen van de Belgen kotsbeu.
    Als je prijsbewust aankoopt dan is het opvallend dat velen er met hun pet naar slaan en het normaal vinden dat ze van de ene op andere dag hun prijzen vrijblijvend mogen opdrijven.
    En zoals Telenet bezig is mag ook wel eens gezegd worden nietwaar Bracke?
    De Nederlanders lachen met ons. Ze vallen zelfs omver als ze onze prijzen vernemen.
    Bovendien gaat er weeral weer veel van de winst naar het buitenland.
    Om nadien op Belgische rekeningen in de paradijzen te verdwijnen denk ik.
    Wie gaat er controleren waar dat geld blijft?
    De Belgische fiscus? Vergeet het! Buitenland is buitenland. We hebben daar niks in de pap te brokken. We kunnen zelfs in het binnenland geen orde op zaken stellen.
    Principieel ben ik reeds voor TV aangesloten op TV-Vlaanderen.
    Het kost mij samen met telefoon en PC meer dan het totale pakket bij Telenet of Proximus.
    Maar het principe mag iets meer kosten. Een principe is trouwens heilig.
    Bovendien is TV-Vlaanderen ook een zorgenkind.
    Weer lachen de Nederlanders met onze schotels.
    Vooral op de campings. Een takje van een boompje dat in de weg staat en je kunt het vergeten.
    En de Nederlanders. Die zetten een strijkijzertje boven hun caravan en alles is opgelost.
    België! Een land waar men nog met de hondenkar mest op het land uitvoert.
    En wat betreft de Internet-handel vertoeven wij nog in het stenen tijdperk.
    Weeral in vergelijking met de Nederlanders.
    Hier staan ze in hun deur te wachten om laconiek de klant mede te delen dat ze een gezocht product niet verkopen. En meestal mochten ze het wel hebben dan wordt je geschoren. Via Nederland heb je het de dag nadien. En …….. aan een prijs die dikwijls maar 50% bedraagt van hetgeen ze hier durven aanrekenen. Maar opletten. Ook op internet treft men woekerprijzen!
    Het is ook daar niet al goud dat blinkt. Sommige Nederlanders kennen dus ook wel het woord “afromen”. Dat woord is dus geen Belgische uitvinding.
    Maar het wordt hier wel meer toegepast.

Reacties zijn gesloten.