VRT bestelt opiniepeiling bij Coca-Cola-man over “de zin van het leven”: je zou voor minder gaan twijfelen

aliens

“Ongeveer de helft van de Vlamingen is bezig met levensvragen omtrent betekenisgeving in al zijn facetten. Hieronder vallen vragen zoals wat beteken ik voor anderen, wat is de zin van het leven, is er een reden dat dingen mij overkomen, etc.” (DS, vandaag)
Dat betekent dat de andere helft van de Vlamingen zich van de zin van dat leven geen fluit aantrekt. 50% van dit volk is een nihilistische gabber aan wie enige metafysica niet besteed is.
Hoe ik dat allemaal weet? Wel, ‘De Grote Levensvragen’ is de titel van een “grootschalig onderzoek”, uitgevoerd in opdracht van De Standaard en de VRT, bij een groep van 1.000 Vlamingen. Vandaag wordt met veel poeha het rapport voorgesteld en komen we te weten waar dit volk van wakker ligt. Grote denkers als Guillaume Van der Stighelen mogen er nadien hun licht over laten schijnen. En een hele week geneuzel bij Jan Hautekiet op Radio 1 natuurlijk.

Duizend Vlamingen, dat is belachelijk weinig, mij hebben ze niets gevraagd, u vermoedelijk ook niet. Maar vooral de wolligheid van de conclusies valt op, plus de dikke mist die in het vragenpakket zelf steekt, waardoor je er werkelijk alle kanten mee uit kan.
“Vlaming koestert gezondheid boven alles”, bloklettert De Standaard. Ik val van mijn stoel, wie nu niet? En toch maar 69%, dat betekent dat één derde weinig tot niks geeft om zijn/haar gezondheid, of lees ik dat nu verkeerd?
Filosoof filosoof Patrick Loobuyck windt er zich dan weer over op dat maar 45% van de Vlamingen in de democratie gelooft en een kwart helemaal niet. Zou dat echt zo zijn? Of hebben ze veeleer vragen bij het huidige politieke systeem, de particratie, het lobbyisme, de graaicultuur?
Neen, sorry hierover geen vragen aub. Vervolgens gaan de “onderzoekers” aan het werk en destilleren uit die peiling een hoop conclusies, gelardeerd met percentages, die, dat voel je zo, helemaal niets vertellen over wat de gemiddelde Vlaming (op zich natuurlijk een statistisch spook) beroert.

CallebautWHY5Research, het bureau dat de peiling uitvoerde, is dan ook in de eerste plaats gericht op marketing en marktonderzoek, en wordt geleid door Jan Callebaut, o.m. bekend van zijn Coca-Cola- en Heinekencampagnes. Bierliefhebbers zullen nu al afhaken, maar wacht. Callebaut, ooit kingmaker van Yves Leterme, is communicatie-adviseur van de CD&V en speciaal van Kris Peeters, én tegelijk topadviseur bij de openbare omroep, wat natuurlijk wel vragen stelt over zijn politieke onpartijdigheid. Callebaut is marketeer, consultant én lobbyist, en heeft met dit onderzoek een aantal petjes gecombineerd.
Mijn indruk neemt toe dat de peiling over de “grote levensvragen” in de eerste plaats dus het bureau WHY5 ten goede komt, ten tweede een beetje naar CD&V-inslag ruikt,- dé levensvragenpartij,- en ten derde amateuristisch nattevingerwerk is, en gewoon niet wetenschappelijk.

Immers, filosofische attitudes uitdrukken in percenten, dat werkt gewoon niet. Als zogezegd vier op de tien Vlamingen “het leuk vindt om met levensvragen bezig te zijn” (vind ik leuk!), en zes op de tien dus niet, dan is dat onderzoek gewoon waardeloos. Iederéén is met levensvragen bezig, maar wel op zijn/haar eigen manier, en niet noodzakelijk in het tsjevenjargon van Jan Callebaut en C°. Misschien moet hij eens iets lezen over de Socratische maieutiek en het inzicht dat je vooral de juiste vragen moet stellen. Of bestudeer eens een diepte-interview van Luc Alloo met het uitschot van de samenleving, allemaal lui die zeker vallen onder de Vlamingen zonder filosofische knobbel.
De conclusie dat “vrouwen meer begaan zijn met het leven na de dood, en mannen meer met de vraag of er buitenaards leven bestaat”, is anderzijds van een zodanig Coca-Colaniveau dat ze heel het onderzoek tot zijn ware dimensie herleidt: verspild belastinggeld en non-nieuws. Van De Standaard verbaast het me niets, maar de VRT maakt er zich mee belachelijk.
Hadden de onderzoekers zich nu maar eens, in plaats van het pretentieus pseudo-filosofisch gezemel, bezig gehouden met een paar heel concrete vragen zoals: “Bent u voor of tegen de EU zoals ze nu functioneert?”, “Vindt u het billijk dat een kwart van de Belgische bejaarden een pensioen krijgt dat onder de armoedegrens ligt?” of “Vindt u dat partijen moeten gesubsidieerd worden?” of “Vindt u dat wij nog meer asielzoekers moeten herbergen?”
Niet dus, de Vlaming mag verder mediteren over gezondheid, liefde, geluk en zelfontplooiing. Enfin, de goede Vlaming tenminste, niet zoals ondergetekende.
Een reclamegoeroe en partijpolitiek adviseur die ook nog eens de VRT-nieuwsdienst adviseert: je zou voor minder aan de zin van het bestaan gaan twijfelen.

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

5 reacties op VRT bestelt opiniepeiling bij Coca-Cola-man over “de zin van het leven”: je zou voor minder gaan twijfelen

  1. Van Hove Walter zegt:

    Slechts duizend Vlamingen bevraagd ? Hoeveel procent is dat van de totale Vlaamse bevolking ?
    Er zijn drie soorten leugens: leugens om bestwil, echte leugens en statistiek.
    Nog zo eentje: het water is gemiddeld een kwart meter diep, zei de statisticus en hij verdronk.

  2. Koenraad zegt:

    Ik ben al 6.0 en nog nooit heb ik Pol Exit ontmoet. Nochtans ben ik bijna dagelijks buitengaats.

  3. Lon Condor zegt:

    Het kleutergehalte van de VRT is grenzeloos en inhoudelijk waardeloos! En waar deze onnozelheden dreigen op te houden gaat de linkse pers echt van start met DS op kop.

  4. Johan Verleye zegt:

    Ik zat eigenlijk te wachten op de vraag: “Vindt u het wenselijk dat wij mensen die in nood zijn, overal ter wereld met oorlogsbodems gaan halen om ze naar het veilige West-Europa te brengen? En zo ja, vindt u het dan misschien ook wenselijk dat wij Congolezen die in nood zijn in het oosten van dat land gaan halen met helikopters?”

  5. Jan Kniesoor zegt:

    Alles moet worden geëxploiteerd, dus ook alle levensvragen. Daar dienen radio en TV toch voor? Voor de enen moet het geld klaarblijkelijk rollen – waarbij men de spreekbuis van beAUTOMOTIVE wijd openstelt. Voor de anderen, die zich een meer verheven plaats op deze aardkluit wisten voor te behouden, moet het geld eerder vallen – waarbij ostentatief een grote zak wordt opengehouden. Is Callebaut niet een merk van Belgische chocolade? Wanneer men beide premissen samenbrengt, dan moet het geld eerst vallen – tot in het luchtledige toe – vooraleer het kan rollen, waardoor op de golflengte van de ESA en z’n geplande rovermissie kan worden afgestemd! Mijn grote levensvraag is de volgende : “Wordt het aangenaam vertoeven op Mars?”

Reacties zijn gesloten.