Ik koop een letter, Wim: waarom het tussen politici en oplichters zo goed klikt

Nadja2
Vermits geen enkele wetenschapper me kan uitleggen waarom een vrouw zonder kijken “voelt” dat er naar haar kont gestaard wordt, wil ik zeker mild zijn voor bovennatuurlijke verschijnselen, we hoeven deze niet zomaar weg te lachen. Er is meer tussen hemel en aarde dan wij vermoeden of kunnen dromen, Horatio.

Tot deze categorie van fenomenen behoort ook het feit dat een gemeentebestuur een letter koopt van een reclamebureau voor 115.000 euro. Weliswaar niet zomaar een, doch de eerste letter van de naam van de stad in kwestie, zijnde Hasselt. De leuze die met het logo werd geleverd, “Hasselt heeft het”, bevat dezelfde beginletters en dat maakt het mysterie compleet. Hasselt heeft wat? De letter H dus. Het eigendomsrecht op alle zeven letters van de stadsnaam, ten bedrage van 835.000 euro, ware mooi geweest, doch boven het budget. Toch is het alvast een mooi begin, en geeft het aan dat poëzie in deze lelijke wereld nog wel degelijk bestaat.

Helemaal mysterieus wordt het, nu blijkt dat het aangeleverde H-logo als twee druppels water trekt op een bestaand logo van een Fins technologiebedrijf, waarvan de eerste letter, u raadt het, ook met een H begint. Houston, we have a problem! De driewoordige baseline is anderzijds al 20 jaar de leuze van een wijkcomité uit Bilzen (“Beverst heeft het”). Plagiaat? Maar neen, sust kersvers burgemeester Nadja Vananroye (CD&V), die nog maar pas de plaats innam van de ongeneeslijk corrupte Hilde Claes (SP.a): “We zien geen probleem. Het alfabet heeft maar 26 letters, dus de kans is groot dat het logo ook ergens anders in de wereld opduikt.”
Daar valt geen speld tussen te steken. De vraag blijft natuurlijk hoe gek je moet zijn om met belastinggeld een letter te kopen van dat alfabet aan die fabelachtige prijs. Iedereen in Hasselt komt uit de lucht gevallen: kwam hier geen openbare aanbesteding aan te pas? De leverancier van de schone hoofdletter, “communicatiespecialist” Wim Weetjens (foto), kan op deze vraag wellicht antwoorden, maar de man houdt zich gedeisd: in Houthalen-Helchteren, waar hij woonachtig is, kunnen ze ook wel zo’n H gebruiken en is die truc misschien nog eens over te doen voor een gunstprijs.
Kortom: de gebakken lucht die aan deze creatie is te pas gekomen, weerspiegelt perfect de ondraaglijke lichtheid van de politieke klasse zelf die zich met graagte laat afzetten door zo’n snoeshaan. Politiek en communicatiewetenschap, het zijn gezworen vrienden geworden sinds reclameman Noël Slangen eind de jaren ’90 Verhofstadt er definitief kon van overtuigen dat de verpakking alles is. Sindsdien is Hasselt, thuisstad van Steve Stevaert zaliger, de familie Claes én Slangen & Partners, zowat de hoofdstad van de gebakken lucht gebleven, niet toevallig ook de stad waar politiek en belangenvermenging bijna synoniemen werden.
Politici die het eigenlijk niet meer weten en als gek op zoek zijn naar de warmte van het volk, een sfeer van stoutmoedig entrepreneurschap, en voldoende coulissen voor beide om elkaar te pukkelpoppen: meer heb je niet nodig om tot een H van 115.000 euro te komen. Vergeet Antwerpen (zot van A), Gent (jouw G-spot), Overijse (ik ben een O): Hasselt is hét politiek laboratorium van Vlaanderen. Had Hasselt nu nog twee H’s gekocht voor de prijs van één, dan konden we er eens mee lachen. Overigens zijn stadslogo’s en bijbehorende motto’s al lang passé: er mag wat minder gecommuniceerd en wat meer de handen uit de mouwen gestoken, zegt de volksmond.

Maar de communicatiesector moet natuurlijk ook leven, en vrienschapsbanden onderhouden. Of waarom het tussen politici en oplichters zo goed klikt.
88
Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

7 reacties op Ik koop een letter, Wim: waarom het tussen politici en oplichters zo goed klikt

  1. Marjorie Hoefmans zegt:

    Leuk!
    Dat Antwerpenlogo lijkt overigens regelrecht geplagieerd van Keith Haring

  2. Hans Becu. zegt:

    Hahaaaa! Schitterend. De totale debilisering. En bijna allen op weg naar de ondergang. De Socialistische Partij werd Espejaa, de Vlaamse liberalen Open VLD, de CVP CD&V (hoeveel zou die & gekost hebben ? ) de Volksunie werd Spirit, Amada PVDA, het FDF Defi. Het Vlaams Blok werd Vlaams belang, zijn het onder dwang. Het ACW werd De Beweging.net (van vangnet ? ) de KAV werd Femma (net een merk van feministische BH’s, of is het okselhaarcreme ?). De VRT werd een, canvas, Ketnet, Sporza, Klara. De Vooruit werd De Morgen, De Standaard verloor zijn AVV-VVK. Beiden zijn gedegradeerd tot perfect inwisselbare would-be kwaliteitskranten met copy paste “senior writers”. Ouwe schrijvers.
    Maar er is ook hoop : de Chiro, KSA en Scouts bleven wat ze waren. Die hebben geen geld woor marketing. En voor een keer lof : het ABVV houdt stand. Maar Rudi is dan ook echt niet mee met de moderne tijd, en hij snapt ook niks van marketing. Gelukkig maar. En de nieuwe baseline voor Acta Sanctorum is “meer dan een blog”. Of : AS : de blog voor Actieve Senioren. Tenslotte een dringend advies vanuit het Nva HQ : Dewever, blaaf van die noam af. Anders wenkt de ondergang.

    • Karin zegt:

      AS: assertieve senielen. De ondergang wenkt sowieso, zeker als het op okselhaar moet aankomen.

  3. Johan Verleye zegt:

    Mijmerend ook over de recente schandalen van graaipolitiek die in de pers opduiken …

    De Belg doet er alles aan om zoveel mogelijk belastingen te ontwijken en te ontduiken. Waarschijnlijk doet de Belg dat meer dan onderdanen van andere landen. Ik vraag mij af hoe dat komt.

    Misschien wel vanuit de gedachte:

    “DE OVERHEID VERBRAST MIJN GELD TOCH,
    DAN VERBRAS IK MAAR HET LIEVER ZELF!”

  4. Koenraad zegt:

    In Kortrijk kennen ze er ook wat van :
    http://kortrijkwatcher.be/2017/06/08/en-de-nieuwe-naam-voor-de-campus-kortrijk-weide-is/

    Mijn idee voor Houthalen-Helchteren = H². Inclusief met punt. Voor de helft van de prijs. Deal ?
    Deze H = bijna plagiaat want dient om een helikopterparkeerplaats aan te duiden.

  5. Hans Becu zegt:

    Mijn idee voor een nieuwe politieke partij : political solutions. Je hebt al solutions in Flooring, It, engineering, water enz. Vroeger heette dat de vloerder, de informaticus, de monteur en de loodgieter. Zou het helpen ? Of heet de loodgieterij nu piping solutions ? Of is dat nu de rosse buurt ? Dju. Marketing Moet duidelijkheid scheppen.

  6. Ben Chokotoff zegt:

    Hasselt heeft het inderdaad : de letter H, punt! En wat voor een letter, de Semitische letter ח (Ħêt), die waarschijnlijk een hek voorstelde! De plek voorzien van een hek is dan een tuin, het oude woord voor hek, nog herkenbaar in het Duitse Zaun, wat omheining, hek, haag betekent. Indirect een verwijzing naar de semitische oorsprongen van het Germaans… Een groene toekomst tegemoet : de tuin van (h)Eden! Messiaans tijdperk ongemerkt van start?

Reacties zijn gesloten.