En de Prijs voor de Vrijheid gaat naar…. kabouter Plop

studio100
In een vorig leven, -2007, shit, toch nog maar 10 jaar geleden-, sprak ik de laudatio uit voor de Prijs voor de Vrijheid die Urbain Servranckx alias Urbanus van Anus ten deel viel. De uitreikende rechtsliberale denktank, toen Nova Civitas nu Libera! (die uitroeptekens om groter te lijken dan men is), zou toch stilaan eens moeten nadenken over een naamsverandering voor de prijs zelf. Want was die ooit vooral bedoeld om dwarsliggers te honoreren, vandaag mikt de achtbare jury vooral op toonbeelden van waarachtig commercantenschap. Vrijheid als politiek begrip, versmald tot vrijheid om de kassa te laten rinkelen. Vorig jaar mocht natiebaas Fernand Huts, goed voor jaarlijks 13 miljoen euro subsidies aan zijn zonnepanelen, de prijs afhalen. Een veeg teken.

Zopas viel dan de eer te beurt aan de heren Gert Verhulst en Hans Bourlon, het dubbelbrein achter Studio 100, Vlaams marktleider in kinderamusement. In zijn laudatio, in Doorbraak verschenen, bewierookt Libera!-bezieler Boudewijn Bouckaert beide zakenlui als “toonbeeld van innovatie”, waarbij ook de econoom/bankier Joseph Schumpeter deelt in de eer. Dat leverde het epitheton “Schumpeteriaanse innovatie” op, iets waar hondje Samson nu beslist epileptisch van achterover valt: Maarrr uuuhhh Gertje, wat is dat, trompetterende tramstatie?

Van Afrika tot in Amerika

Jonathan Holsslag (de VUB-professor die het cordon uitdaagde door het voorwoord te schrijven van een door het VB uitgegeven boek), Wim Van Rooy, Koenraad Elst,- ik kan voor de vuist weg drie Vlamingen opnoemen die meer hun nek hebben uitgestoken dan kabouter Plop. Niet dus.

Studio honderd is, toegegeven, een perfect voorbeeld van geslaagd Vlaams ondernemerschap. Boekhoudkundig zit alles snor (ook al ging er onlangs nog eentje met de kas lopen), en de goed in het pak zittende zakenman/ex BRT-presentator Gert Verhulst is, sinds hij een pak studio-100-aandelen aan Fortis verkocht, de rijkste entertainer van Belgenland.

Maar Studio-100 is ook door de jaren heen uitgegroeid tot een indoctrinatiemachine die, -typisch gevolg van huis-,tuin- en keukenpsychologie bij marketeers,- kinderen beschouwt als hondjes en knuffelige kruipdieren. Wezentjes zonder kritisch besef, die vooral niét tot weerbaarheid moeten worden opgevoed, maar tot braafheid en volgzaamheid in een kabouter-Plop-setting waar elke vorm van beginnende nuance en complexiteit wordt ondergesneeuwd door onbenullig gezwets.
Geen enkel studio-100-personage, van kabouter Smul over Mega Mindy tot mijnheer Alberto, vertoont ook maar de minste aanzet tot iets dat lijkt op opstandigheid of gewoon afstandelijkheid. De vergelijking met het heerlijk stout/grappige Sesamstraat dringt zich op: Samson en Gert cultiveren en reproduceren de Vlaamse achterlijkheid die me weer –ik weet het, cliché- naar de Val Van Antwerpen voert anno 1585 en de migratie van heel de intellectuele elite naar het Noorden.

Plopsa, hét fysieke pronkstuk van Studio 100, is als pretpark het verlengstuk van deze infantilisering. Natuurlijk is er niks mis met zomerpret op een achtbaan, maar in Plopsa (samentrekking van Plop en Samson), met ondertussen zes vestigingen in België, Nederland en Duitsland, heb ik de indruk dat het onvermijdelijke Disneygehalte weerom wordt overspoeld en bedorven door de ideologisch-commerciële baseline van Studio 100: domheid rendeert. Plopsa is niet zomaar een pretparknetwerk, het zijn de rituele plekken waar de debiele TV-figuren tot leven komen die Verhulst en Bourlon bij wijze van subtiele kindermishandeling hebben verzonnen.

En ach, K-3, de meisjesstal waarin grote baas Gert wel eens pleegt rond te scharrelen,- over die Schumpeteriaanse innovatie gaan we het niet hebben, want van Afrika tot in Amerika klinkt de politiek-correcte mantra middels karamellenverzen weerom dat verdraagzaamheid het tovermiddel is in een wereld die desondanks conflictueus van aard is, en waar er dingen op het spel staan. Is je huid donkerder of bleker dan de mijne Laat ons proberen elkaar niet te vermijden”. Niets aan de hand in Plopsaland.

Studio 100 innoveert niks, het is eindeloos meer van hetzelfde, zeemzoete bucht volgens versleten recepten, goed dat kinderen op hun smartphone sowieso de vrijheid hebben om kabouter Plop en consorten te kunnen uitlachen/wegklikken. Commercieel succes is nu eenmaal geen waarborg voor kwaliteit, en nog minder voor dwarsliggerschap. Als Libera! er echt niets beters op vindt dan Vlaamse achterlijkheid te promoten, kunnen ze er beter mee stoppen. Uilenspiegel, waar zit je.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

2 reacties op En de Prijs voor de Vrijheid gaat naar…. kabouter Plop

  1. Pieter zegt:

    UIlenspiegel is ook verhuisd naar het noorden. Heet nu Geen Stijl.

  2. Prometheus zegt:

    “Gert Verhulst is de antichrist.
    Die gast moet dood, nu!
    Maak hem kapot nu dat ge de tijd nog hebt.
    Die vergiftigt uw kinderen, maak hem kapot, nu!
    Red de wereld en uzelf.
    Echt waar.”

    Alex Agnew (“Morimos Solamente” 2008)

Reacties zijn gesloten.