Het gaat goed met de Belgische groei: files naar het Autosalon worden steeds langer

autosalon2015-034
Het werd een absolute flop, de aangekondigde vijftigjarige storm die mijn geboortestad Oostende blank zou zetten. Door een combinatie van springtij en een stevige noordwesterwind die het water het land injaagt, zou het water over de dijken gulpen, de idiote zandzakjes, “vaderlanderkens” genoemd, wegspoelen en het stadsdeel onder de zeespiegel, het meest decadente en Ensoriaanse dus met de Koninklijke Villa, de hypodroom en de Thermae Palace, helemaal aan de oceaan teruggeven.
Ja, ik beken, ik had ernaar uitgekeken, het moment waarop moeder Natuur echt een vuist zou maken en ons, degoutante consumanen, tot de orde zou roepen. Tabula rasa, opgeruimd staat netjes. Brandrampen zijn apocalyptisch, maar een watervloed heeft iets reinigends en herstellend, denk maar aan de bijbelse Zondvloed, de tsunami die de pedo-bordelen van Phuket/Thailand wegblies (ook al stonden ze er na zes maanden al terug), of de finale van Wagners Ring des Nibelungen. Weia! Waga! Woge, du Welle!
Maar Dieter liet het afweten. In Oostende woei een partytent weg, in Nieuwpoort sloeg een plezierjacht op drift, in Middelkerke viel een kraan omver en verpletterde een reclamebord met nieuwjaarswensen van de Open VLD. Triestig word ik ervan.
Dieter zei U? Jawel, die naam hadden ze bedacht voor de meest sullige storm van de moderne tijden. Meteen kennen we de oorzaak van de anticlimax: zo’n ramp hoort een vrouwennaam te krijgen, maar de vrouwenbeweging heeft daar ergens aan het eind van vorige eeuw verzet tegen aangetekend. Onterecht: als de natuur zich wreekt omwille van een door mannen gedomineerde technocultuur die de planeet naar de verdoemenis helpt, moet je die wraakgodin ook benoemen en er vooral geen mannennaam aan geven, en al zeker geen zo’n onnozele als Dieter. Maggy of Angela had ik een heel mooie naam gevonden.
De reden voor die verdietering heb ik ook even voor u opgezocht. Je kan zo’n naam tegenwoordig kopen, echt waar. Een hogedrukgebied kost 299 euro, een depressie 199 euro. Een hogedrukgebied is duurder omdat het meestal langer op de kaarten aanwezig blijft. Via eBay wordt de prijs soms nog verder opgedreven. Vanaf 2014 kwam bij de depressiekost van 199 euro en de hogedrukprijs van 299 euro nog eens 19% BTW, dat weet ik uit eerste hand van Frank Deboosere zelf, die meteen ook bevestigt dat heel dat gedoe rond een nakende waterramp gewoon een mediastorm was.
De naam Dieter voor deze storm-in-een-glas-water is, zo werd me nog verteld, in feite voor een prikje gekocht door de firma D’Ieteren, importeur en hoofddealer van Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini en Porsche in België. Sluikreclame dus, net voor het Autosalon. De Duitse jongensnaam Dieter betekent overigens “man-van-het-volk” en is dus helemaal conform de naam van het merk dat het woord ‘sjoemelsoftware” recht in de Van Dale katapulteerde.

Helemaal in De Lijn
annickDit maar om te zeggen dat vandaag het Autosalon zijn deuren opent en de asfaltBelg zich voor 15 euro kan vergapen aan al die bolides die de files nog langer maken in het land met het slechtste openbaar vervoer van Europa. Altijd ook wordt die hoogmis van de autocultuur door een gekroond hoofd gecelebreerd. Normaal het koninklijk paar zelf, maar Filip en Mathilde zitten in Davos gewichtig te wezen, en dus mocht prinses Astrid dit jaar de honneurs waarnemen. Astrid en Mathilde, nog twee mooie namen voor een 50-jarige storm. De koninklijke familie promoot graag de CO2-uitstoot en wil het logistiek centrum van Europa niet uitleveren aan het monster dat openbaar vervoer heet.
In Knack las ik zopas een jammerklacht van een tram- en busgebruiker die de service van De Lijn stelselmatig achteruit ziet gaan. Negentien miljoen reizigers verloor de maatschappij in vijf jaar tijd, terwijl mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) maar toetert dat het goed gaat met ons openbaar vervoer. Bussen die niet rijden, verouderd materiaal, verwaarloosde haltes, tramramen beplakt met reclame waar je hoofdpijn van krijgt (“wat een zeurpiet, een echte Waldorf”, tweette Weyts vanuit zijn ministrieel karos, doelend op de man die daarover zijn beklag maakte), ontoegankelijkheid voor rolstoelgebruikers, botte chauffeurs, uurroosters die je een aansluiting net doen missen, enzovoort. Ondertussen telt en fotografeert Annick De Ridder (N-VA) de lege bussen om mensen te overhalen de auto te nemen en die Brusselse Ring nog breder te maken, om bijvoorbeeld op weg naar Uplace in de file te kunnen staan. Met zo’n politici heb je geen antipolitiek meer nodig, ze maken het gewoon zelf. Annick: reserveer die naam maar voor een honderdjarige storm.
Groeten van Dieter dus uit Paleis 11, komaan zeg, ik heb nu genoeg reclame gemaakt voor het sjoemelmerk en zijn importeur, alhier die donatie. Zes miljoen wagens bollen er nu op onze wegen, dat is één auto op twee Belgen, kinderen meegerekend. Als Vlaanderen niet onderloopt, zal het alvast wel dichtslibben. Noem dat geen ramp, noem dat gewoon een teken van groei en voorspoed.
Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

11 reacties op Het gaat goed met de Belgische groei: files naar het Autosalon worden steeds langer

  1. P. Eggermont zegt:

    Alles nieuw en alles inbegrepen op het hele gamma… maar nog nooit stond een auto zoveel in de file!

  2. Marc Bergmans zegt:

    Hippodroom, Johan! Hoewel… als ie diep genoeg onder water komt te liggen, valt er voor de spelling “hypo” toch nog iets te zeggen 🙂

  3. Miel zegt:

    “Ja, ik beken, ik had ernaar uitgekeken, het moment waarop moeder Natuur echt een vuist zou maken en ons, degoutante consumanen, tot de orde zou roepen. Tabula rasa, opgeruimd staat netjes.”
    Maar wat gebeurde er, in tegenstelling met in 1953 (toen men nog volop de nieuw Ijstijd aangekondigde)? Niets.
    Als de feiten te hardnekkig blijken zijn, zou het een filosoof dan niet passen om misschien toch maar eens kritische houding aan te nemen tegenover de klimaatreligie ?

  4. Hans Becu zegt:

    P eggermont
    De discussie over het klimaat moet afstand nemen van het GroenLinks activisme, en de hamvraag is of die klimaatwijziging veroorzaakt wordt door natuurlijke fenomenen of door de mens. Daar zit de twijfel, en het is veelbetekenend dat zij die de vraag stellen automatisch weggezet worden als klimaatnegationisten.

  5. Fend zegt:

    Milieuverontreiniging wordt alvast niet veroorzaakt door de natuur.

Reacties zijn gesloten.