De doodrijder van Merel De Prins: hoe een milde justitie een cultuurclash toedekt

merel

Muhammed Aytekin heet hij, niet Muhammed A. zoals De Standaard hem afkort, als moest de man beschermd worden tegen… ja, tegen wat? De Turkse Belg die een goed jaar geleden aan een veel te hoge snelheid de 12-jarige Merel De Prins op het fietspad wegmaaide en gewoon verder reed, zonder rijbewijs of verzekering (iets waar hij al zeven keer voor veroordeeld was), is gisteren voor de rechtbank verschenen met een zwarte doek boven zijn kop. De openbare aanklager vraagt een celstraf van 3 jaar, een geldboete van 12.600 euro en een rijverbod van 17 jaar en 6 maanden, veel milder dan de maximumstraf. Vanwaar die 17 jaar en oneffen, geen idee, waarom niet gewoon levenslang. En waarom 12.600 euro (de prijs voor een mensenleven?), ook geen idee.
Feit is dat de gevraagde straf hallucinant onevenredig is met de feiten. De dader vluchtte mét zijn BMW naar Hongarije: dat is geen paniekreactie meer maar een strategische terugtocht. Hij keerde nadien weer naar België, maar liet eerst zijn bedrijf Yuka Trans failliet verklaren, vermoedelijk om een eis tot schadevergoeding te ontlopen want een Vlaams spreekwoord zegt dat men een kei het vel niet kan afstropen. In april van dit jaar kwam Muhammed Aytekin tussendoor nog eens voor de correctionele rechtbank omdat hij de huur van een loods nooit betaalde en auto’s liet verdwijnen om inbeslagname te ontlopen. Muhammed heeft namelijk een transportbedrijf van zijn papa kado gekregen, en beheert het als een verwende nietsnut betaamt: slecht, slordig en quasi-crimineel.

Koning auto én… de zegen van de profeet?

Op de rechtbank zaten de ouders van Merel vlak achter hem: gebroken mensen die al hun moed bijeen hadden geraapt om de zitting bij te wonen, en met een dader werden geconfronteerd die zich meer als slachtoffer voordoet, mede dankzij de gebruikelijke advocatensmoezen.
“Mijn cliënt is laaggemiddeld begaafd en heeft daardoor nooit zijn middelbare school kunnen afwerken”, pleitte meester Dimitri de Béco. De arme man. “Hij leidt het transportbedrijf van zijn vader maar heeft iets aan zijn oog en is daarom wat gecomplexeerd”. Andermaal: hoe tragisch. Geen enkele blijk van medeleven voor de ouders kon eraf, Mohammed beschouwt het als een ongeluk en Merel was gewoon op de verkeerde plaats op het verkeerde moment.
Sommigen vinden mijn lezing van de feiten misschien racistisch: een verdorven kutallochtoon die een Vlaams kind dood rijdt en het geval banaliseert.

In werkelijkheid spelen twee zaken in dit droeve verhaal: onze justitie gaat veel te licht over dit soort misdrijven, en zou het exploot van Muhammed (ongeval met schuld en dodelijke afloop, overdreven snelheid, vluchtmisdrijf, geen rijbewijs) moeten kwalificeren als doodslag. België is in dat opzicht het meest “liberale” land van Europa, en ziet de automobilist nog altijd als een vergunde jager en de fietser/voetganger als loslopend wild. De auto is onze vrijheid, en al wat tegen die auto aanloopt een obstakel. Het Autosalon met koning Filip in de glansrol en de verzamelde pers die er zich rond verdringt: de zwarte BMW van Muhammed is een exponent van deze mateloze ego-cultuur, die door de allochtonen wat graag wordt overgenomen, als statussymbool en om hun macho-mentaliteit van toeters en bellen te voorzien.
Dat brengt me op het tweede aspect van de zaak: voor mij is de dood van Merel, en heel de context er rond, de dramatische uitdrukking van een cultuurclash die steeds weer onder de mat wordt geschoven. Dat de VRT/Pano daar maar eens een reportage over maakt: normenloze allochtone jongeren die kwakkelen tussen extreem materialisme en pseudo-religieuze hysterie (de “geradicaliseerde” versie). Ja, er bestaan ook Vlaamse doodrijders, mannen die met hun zatte botten menselijke ellende veroorzaken, 4×4-fanaten met een zware voet. Maar heel de geschiedenis van Muhammed Aytekin is doordrenkt van recidivisme en volstrekt gebrek aan schuldbesef,- dat is onrustwekkend, en dat degouteerde moeder De Prins: op dag één van zijn vrijlating doet hij het opnieuw.
De Koran die we op de achtergrond vermoeden, fluistert ook dat het “maar” een ongelovige was die op het fietspad stierf, en de profeet heeft nooit iets gezegd over overdreven snelheid, rijden zonder rijbewijs of kinderen op het fietspad. De strengheid van de sharia zal hier niet spelen, maar des te meer de tolerantie van ons systeem. Het ontbreken van enig schuldinzicht is bij Muhammed niet eens psychopathisch, het is wellicht een aspect van een vast socio-cultureel patroon, eigen aan tweede- en derdegeneratie-allochtonen die hun rechten kennen maar ethisch in een vacuüm leven. Het is dus, horresco referens, een microvorm van terreur.

Deze inconveniënte randbemerking kan/mag door geen enkele rechter in consideratie worden genomen, en zal zelfs in geen enkele regulier medium opduiken, geen enkel opiniestuk, geen cursiefje. Muhammed Aytekin zal met een enkelband naar huis huppelen om de draad weer op te pakken. Vooralsnog blijft de ontkenning de norm. Of waarom de bloemen en kransen aan die boom op die steenweg in Vilvoorde over veel meer gaan dan een dood kind.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

16 reacties op De doodrijder van Merel De Prins: hoe een milde justitie een cultuurclash toedekt

  1. hans becu zegt:

    Het is geen racisme, het is de waarheid. Onze samenleving bereikt die groep nauwelijks. Alle discussies die wij voeren over islam, integratie, en ook verkeersveiligheid, of gelijkheid man vrouw, bedenk het maar, enz gebeuren over hun hoofden heen. De grootste slachtoffers én daders tegelijk van die afschuwelijke gedegenereerde macho Islamcultuur zijn de jongens, die in tegenstelling tot hun meer ontwikkelde leeftijdsgenoten nog steeds niet door hebben dat de tijd van een auto als macho- statussymbool voorbij is. Ze kopen een oude zware BMW, en ze snappen niet eens dat ze uitgelachen worden omdat ze met een “turkenbak” rijden. En het gedrag van die groep heeft alles te maken met de fundamentele schizofrenie van Moslims. Hen wordt ingelepeld dat ze superieur zijn aan ongelovigen, en bij Turken komt daar nog een scheut etnisch nationalisme bovenop. Maatschappelijk zit de “superieure” groep echter in het laatste wagonnetje, ze komen er weinig aan te pas. Ze zien ook dat België een beter land is dan Turkije. Ze omhelzen dus de materiële statussymbolen van een cultuur die ze bewonderen maar tezelfdertijd intens haten, heen en weer geslingerd tussen gevoelens van superioriteit en minderwaardigheid. Met dank aan de multicul die generaties migranten stuurloos achterliet in een waardenloos vacuüm. links heeft in zekere mate gelijk : vele migrantenjongeren zijn sociaal achtergesteld, maar vooral dan op geestelijk en moreel vlak. Omdat links in haar muliticulti waanzin nooit de moed had om die leegte op te vullen met ons Westers normen en waardenstelsel. Dat was ….je weet wel.

    • Prometheus zegt:

      “Ze kopen een oude zware BMW”

      Hmm, toch kleine nuance plaatsen: de Bmw’s en Mercedessen waarmee de Turken rondrijden zijn geen oude auto’s, in vergelijking met de wagens waarmee de doorsnee autochtoon zich verplaatst.
      Vraag is hoe deze wagens gefinancierd worden.
      Hallo, Bijzondere Belasting Inspectie? Werk aan de winkel.
      Of is dat raciale profiling, stigmatisering van minderheden en dus ‘rassiesme’?

      Verder volledig akkoord met H.C.

  2. bertie zegt:

    Ik ben bereid onmiddellijk de stelling van zijn advocaat te geloven dat hij laaggemiddeld begaafd is. Zo laag zelfs dat hij niet verantwoordelijk gesteld kan worden voor zijn daden. Hij mag dus niet opnieuw veroordeeld worden, want hij heeft overduidelijk aangetoond, na tig eerdere veroordelingen die hij allemaal aan zijn laars lapte, dat hij niet begrijpt wat hij dan niet meer mag doen. Dat heeft dan ook geen enkele zin.
    Maar iemand met te weinig geestesvermogen om normaal in onze maatschappij te functioneren, en er bovendien een bewezen gevaar voor vormt, moet verplicht gecolloqueerd worden – totdat zijn toestand verbetert. We geven hem de noodzakelijke psychiatrische zorgen volgens voorschrift best in een gesloten instelling, en levenslang als dat niet anders kan.
    Waarom negeert het openbaar ministerie die piste, op een schoteltje aangeboden door zijn eigen advocaat? Is de dood van een kind misschien niet ernstig genoeg om de ideale oplossing voor beide partijen na te streven? Er moeten geen nieuwe en strengere wetten komen, minister Geens, pas om te beginnen de bestaande eens toe!

  3. Hans Becu zegt:

    Iemand die zwakbegaafd is, dus met IQ 74, wat duidelijk onder het gemiddelde is, is wel degelijk toerekeningsvatbaar. Dergelijke mensen lopen ook gewoon school, of ze zijn aan het werk. Die horen helemaal niet in de psychiatrie thuis, en kunnen zeer terecht niet gecolloqueerd worden. Die man weet perfect wat hij fout deed. De advocaat doet zijn job. De rechter moet de wet toepassen. Volstaat de wet niet, pas hem aan. Beseft u eigenlijk wel hoe gevaarlijk colloqueren is ? Pas maar op dat uw op geld beluste kleinkinderen U op Uw suffige ouwe dag niet colloqueren. Gevaarlijke onzin, bertie.

    • bertie zegt:

      Het strafwetboek definieert krankzinnigheid – terecht – niet in cijfers, maar laat dit – even terecht – over aan de interpretatie die de rechtbank op het ogenblik van de feiten over de geestestoestand in het hoofd van de misdadiger wenst te geven. Iemand met een IQ van 120 of hoger kan dus perfect ontoerekeningsvatbaar verklaard worden.
      U hebt wel gelijk dat deze doodslag, in een vlaag van zinsverbijstering begaan door de verweerder zoals overigens toegegeven door zijn advocaat, om god weet welke reden gecontraventionaliseerd werd voor de politierechtbank, waar internering uitgesloten is. Daarin had minister Geens wel onmiddellijk (van achter de schermen?) kunnen ingrijpen, zonder zijn eigen verantwoordelijkheid op het parlement af te schuiven door ‘nieuwe wetten’ (ongetwijfeld met sint-juttemis) in de pers als alleenzaligmakend voor te stellen en zijn handen ondertussen in onschuld te wassen. Ontoerekeningsvatbaar werkt als bescherming in twee richtingen. De misdadiger wordt enerzijds niet ‘gestraft’ omdat hij dat toch niet begrijpt, maar de misdaad wordt anderzijds wel ‘erkend’ en de maatschappij wordt veiliger door die pleger eruit te verwijderen.
      Ik blijf erbij dat de bestaande wetten volstaan. Zij zijn voor niemand gevaarlijk wanneer ze met voldoende gezond verstand toegepast worden.
      Maar precies dààr wringt het schoentje, me dunkt. Het zijn immers niet alleen misdadigers die gebrek tonen aan voldoende ‘gezond verstand’, maar schrijnend om vast te stellen ook rechters en ministers.
      Misschien moeten we hen beter colloqueren?
      (Grapje, beste Hans. Collocatie om ongewenste familieleden in een wettelijke vergeetput te doen verdwijnen is haast onmogelijk geworden. Internering daarentegen voor misdrijven bestaat nog wel, ongeacht de intelligentie van de dader. Maar spijtig genoeg niet voor ‘verkeersovertredingen’.)

  4. Hugo Westdorp zegt:

    Ik kijk alleen naar de foto. Hoe is het mogelijk dat die ouders vlak bij dat uitschot zitten? Hoe is het mogelijk dat die mensen de opvoeding en de beschaving hebben ingelepeld gekregen en zich zo beheerst gedragen hebben? Heeft dan iedereen in het westen zich onderworpen aan de slavenmentaliteit? Als dit democratie is, hoeft het voor mij echt niet meer. Jammer dat rood en groen (samen een wreed vies kleurtje) er voor gezorgd heeft dat de doorsnee burger letterlijk ontwapend en dus weerloos werd overgeleverd aan het crapuul dat het einde van onze beschaving heeft ingeleid.

  5. P. Eggermont zegt:

    Een ietwat andere invalshoek… Mijn uitgangspunt is dat de auto voortaan beter wordt beschouwd als gereedschap, als een werktuig, als toebehoren ook, waarvan het gedrag wanneer men er zich mee voortbeweegt, soms onvoorspelbaar is, bijv. bij nat weer. Zelf heb ik het meegemaakt dat een Mercedes limousine die een eindje voor me reed, eensklaps midden op de rijbaan begon rond te draaien, waarna de pivoterende massa terug in de juiste rijrichting kwam en dan lineair zijn traject verder zette. Eventjes schrikken was me dat! Mits in acht name van de nodige veiligheidsinstructies, mag men toch van elk gereedschap verwachten dat het normaliter op een veilige manier kan worden ingezet. Eenmaal in verkeerde handen beland, verwordt elk gereedschap, wat zeker het geval is met auto’s met een massa van 1 ton of meer, snel tot moordtuig…

    Gezien de auto ook nog de eigenschap bezit van een behoorlijke milieu impact – de ene al wat meer dan de andere – , vind ik het niet meer dan wiedes dat het persoonlijk gebruik ervan wordt aan banden gelegd en men ervoor zorgt dat autodelen volledig ingeburgerd geraakt! Van mij mag Volkswagen volop zijn elektrische auto’s bouwen (http://www.zdnet.be/nieuws/186499/volkswagen-onthult-elektrische-auto-met-bereik-van-600-km/), daarom niet onmiddellijk allemaal van het type SUV (Sports Utility Vehicle), zoals gepland bij VW-Brussel in Vorst…

    Het is echter complete nonsens om de mensen wijs te gaan maken dat ze zich in de toekomst allemaal een elektrische auto zullen kunnen aanschaffen, rekening houdende met de te verwachten bevolkingsgroei in de Europese steden! Onze straten staan nu al vol auto’s. Gaat men ze op de daken plaatsen? Regeren is in deze materie dicteren! In plaats van af te komen met aanbevelingen, moet men het de mensen maar eens goed in hun soep doen dat ze hun levensstijl dienen aan te passen en zich eerst moeten wenden tot beschikbare alternatieven zoals bakfietsen, al dan niet met elektrische aandrijving, e.d. Er is tenslotte ook nog het openbaar vervoer!

    Vervolgens moet worden gedacht aan een systeem van vergunningen, precies zoals op een petrochemisch bedrijf. Door de wereldwijde uitstoot van uitlaatgassen allerhande, heeft men van de wereld toch één groot petrochemisch bedrijf gemaakt, waar dus ook dezelfde logica moet gehanteerd worden, wil men werkelijk resultaat boeken. Daartoe hebben de captains of automotive industry nu zo hun steentje bijgedragen! Welnu, om in zulk petrochemisch bedrijf zich op een plaats te begeven en er een bepaalde activiteit te verrichten, moet men een vergunning bekomen. Bedoeling is om zekerheid te hebben dat die activiteit daar wel veilig kan doorgaan. Bijv. lassen in een ontvlambare omgeving kan niet zomaar gebeuren!

    Analoog zou ik dan bijv. een huisarts (of andere gezondheidsmedewerker) die dagelijks patiënten bezoekt, meteen een vergunning toestaan om dit gemotoriseerd te doen, dit binnen een bepaald tijdsbestek (hier mogelijks 24u./24u.) en binnen een bepaalde zone : bijv. vergunning D1. Men kan dan overwegen of eventueel voor een jonge huisarts een vergunning voor een tweewieler niet volstaat, bijv. vergunning D2. Deze vergunning moet op regelmatig tijdstippen worden vernieuwd, zodat een accuraat beeld ontstaat van de activiteit waarvoor een vergunning wordt afgeleverd en dit up-to-date. Hetzelfde voor al degenen die beroepshalve veel op de baan zijn, zoals handelsreizigers e.d., voor alle gemotoriseerde activiteiten op landbouwbedrijven, het wegtransport, enz., want auto’s, gemotoriseerde voertuigen, ruimer gezien, die volstrekt geen milieu impact hebben, bestaan hoegenaamd niet en zullen ook nooit bestaan…

    Zulke vergunning is te vergelijken met een rijbewijs (d.i. een veiligheidsproef in het verkeer), maar gekoppeld aan een activiteit met een bepaalde actieradius, bepaald tijdsbestek, bepaalde frequentie, bepaalde stand- of parkeerplaatsen, … De bedoeling van zulk systeem met verscheidene categorieën van vergunningen moet zijn om het overzicht te behouden op de verkeersmobiliteit en daadwerkelijk economie op ecologie – en niet omgekeerd : ecologie op economie – af te stemmen, m.a.w. autorijden echt duurzaam maken. Dit systeem biedt daarenboven een instrument om bepaalde activiteiten aan te moedigen of te ontraden en is in dat opzicht meer gedifferentieerd dan het geplande systeem van kilometerheffingen. Proef op de som : geen verkeerscongesties meer!

    Zonder het hier voorgestelde systeem van vergunningen, dat finaal is bestemd om in het digitaal tijdperk waarin we vandaag leven een heus informatiesysteem op te leveren, al meteen onderuit te halen, kan men zich de vraag stellen : wat te doen bv. met de vele hoogwaardigheidsbekleders die onze natie een bezoekje brengen? … Daar kan nog het alternatief van paard en koets van stal worden gehaald, gezien het hier dikwijls ceremoniële aangelegenheden betreft. Wat meer traditionalisme kan beslist geen kwaad!

    Helaas is er in deze gedachtegang geen plaats voor autoraces, Grand Prix de Formule 1, etc. ! Spelen met auto’s, testen, het kan met alle modellen, in alle schalen, behalve 1/1. My favourite matchbox car? Unieke vormen van continuïteit in de ruimte zijn het allemaal!

    Wedden dat, indien men iedereen het inzicht verschaft dat auto’s daadwerkelijk gereedschap zijn, zoals hier uiteengezet, en geen speelgoed, men weinig of geen doodrijders nog zal aantreffen in onze beklaagdenbankjes, uit welk milieu ze ook mogen komen?

    • Hans Becu zegt:

      Mijn beste man : dat is pas waanzin. Straks vergunning aanvragen om te gaan pissen of te kakken. In shiften. Categorie A voor gewoon, B voor mensen met diarree. Met doktersattest. Incontinent : cat.C, ook met doktersattest. Brave new world, laar maar.

      • P. Eggermont zegt:

        “Till now man has been up against Nature ; from now on he will be up against his own nature.” (Dennis Gabor)

  6. Eric zegt:

    Als ik sommige zever hier in de reactie’s lees ga ik straks huilen van compassie met de dader.
    Toont niet de minste spijt, recidivist, vluchtmisdrijf ..levenslange opsluiting in het land van herkomst ( hebben toch de dubbele nationaliteit , levenslang verbod tot sturen ingeval hij ooit moest vrijkomen) Hoe kan iemand daarvoor medelijden hebben!
    Hij heeft iemands kind vermoord, een heel gezin kapot gemaakt …zonder maar enige spijtbetuiging …😡

  7. Marc Schoeters zegt:

    Ach Johan. De wereld zit vol doodrijders. Je kan er je terecht waanzinnig kwaad over maken. Nog geen week geleden las ik in ‘Het Laatste Nieuws” een interview met mensen van een actiegroep in Borgerhout die de beruchte Turnhoutse baan “verkeersveilig” wil maken. Helaas – op de begeleidende foto was een groep met uitsluitend witte ‘Gutmenschen’ te zien. Terecht bezorgd over het overleven van hun politiek-correct opgevoede kinderen – maar te bang om man en paard te noemen. Terwijl iedereen toch weet dat de snelheidsduivels daar behoren tot één bepaalde groep – die politiek-correct niet negatief benoemd mag worden. De beruchte olifant in de porseleinkast. Ik heb zelf als fietser helaas bijna dertig jaar in Borgerhout gewoond – ik weet waarover ik spreek. De verkeersonveiligheid daar is geen kwestie van ‘foute’ bestrating – maar wel van door paradijselijk gezegend testosteron. Eerlijk – ik kan er niet meer tegen hoe mannetjes met een te zware voet en van een bepaalde macho-persuasie door de gerechtelijke, politieke en culturele elite in dit land de hand boven het hoofd worden gehouden. Politieke correctheid doodt. Echt. Vermoordt mensen. De zwaksten eerst – bijvoorbeeld fietsende meisjes. Nee – ik kan er niet meer tegen. Daarom ga ik nu luisteren naar Mozart. ‘Die Entführung aus dem Serail’. Over twee jonge vrouwen die door Saraceense piraten werden ontvoerd en verkocht aan een sultan. Zoals eeuwenlang miljoenen vrouwen in Europa door een bepaalde macho-persuasie tot slavernij werden gedwongen. Mozart en zijn tijdgenoten wisten dat maar al te wel. Wij lijken dat helaas te zijn vergeten. BMW’s en Lamborghini’s zijn zowel in Borgerhout als in Mekka zeer geliefd. Fietsende meisjes helaas minder. Ik vraag het voor de duizendste maal – hoe kan je jezelf “groen” of “links” noemen en blind blijven voor het straatgeweld van de mohammedaanse oliedollar?

  8. Marc Schoeters zegt:

    Op een vingerknip van P. Eggermont heb ik besloten me aan te sluiten bij de “derde weg” tussen islambashers en moslimknuffelaars. Het opinie-artikel daarover – geschreven door Jan Cornillie en Zeynep Balci – was voor mij een ware inspiratiebron. Vooral omdat beide auteurs op de betaalrol staan van de Sp.a en dus heel wat onafhankelijker en objectiever zijn dan Johan Sanctorum – die door niemand bezoldigd wordt. Die “derde weg” lijkt me een puik idee. Alleen vond ik het artikel van de sociaal-democratische denkers wat wollig. Er wordt gepleit voor dingen als “verbinden” en “overleggen” – maar praktische voorstellen om de “derde weg” concreet te maken ontbreken. Ik zou graag met de volgende ideetjes mijn steentje daartoe bijdragen. Bij onverdoofd slachten het dier toch een beetje verdoven – bijvoorbeeld door het dronken te voeren met vodka of Duvel. Bij vrouwenbesnijdenis niet meer de hele clitoris verwijderen maar alleen het topje. De boerka wordt voortaan gedragen tot net onder de billen. Waar de koran voorschrijft dat een dochter bij erfenis maar de helft krijgt van wat een zoon erft – zou dat kunnen worden opgetrokken tot 75 procent. De ramadan voor Brusselse schoolkinderen wordt beperkt tot twee weken. Homo’s worden niet meer van de hoogste toren geworpen maar van een toren die slechts half zo hoog is. In Mekka zijn voortaan (kleine) kerstboompjes toegelaten – op voorwaarde dat er geen ballen aan hangen. En de volgende invasie van Europa door de Ottomanen stopt netjes aan de Rijn. Iedereen tevreden. Verdere ideetjes voor de “derde weg” tussen moslimbashen en moslimknuffelen – om zo tot meer “verbinding” te komen – zijn natuurlijk van harte welkom.

    • P. Eggermont zegt:

      Het is me niet zo duidelijk wie je hier eigenlijk viseert… De afwezigen hebben toch altijd ongelijk! De wereld van de Islam is zeer divers. Om even je horizont wat te verbreden : http://www.liberation.fr/debats/2016/05/05/abdennour-bidar-j-en-ai-marre-de-parler-du-voile_1450742.
      Wat het ‘concreet voorval in de actualiteit’ hier betreft en waarbij van de gelegenheid toch nog maar eens gebruik werd gemaakt om andermans geloof goed te kleineren, terwijl de gemeenschap zelve er indirect schuld aan heeft, gaat mijn interesse eerder uit naar die islamitische denkers met ideeën over milieu en hoe bv. een geglobaliseerde eco-islam er kan toe bijdragen dat jongeren in de toekomst niet meer worden doodgereden. De rest interesseert me niet…

Reacties zijn gesloten.