Marc Sleen (1922-2016)

negenpeperbollenMarc Sleen is vandaag overleden.
Hulde aan de man die via zijn Nero-verhalen het politiek-correcte denken oversteeg en me van kindsbeen af op de weg zette, ergens in het niemandsland van speelse ironie, dubbele bodems en Bruegheliaanse fantasie.
Verslonden heb ik ze, de gekke wedervaren van Nero en zijn Madame, het koppel Pheip, Petoetje en Patatje, Jan Spier, Detective Van Zwam en zoveel andere geflipte, oer-Vlaamse karakters die altijd weer, dikwijls in een exotisch kader, elkaar tegen kwamen rond een bizarre verwikkeling met karikaturale uiteindjes.
Asterix, Suske en Wiske, Kuifje, ze mogen het hebben: ik ben altijd een Nerofan gebleven, en wel van het houthoudend geel papier met morsige inkt dat zich bij voorbaat wapende tegen teveel mondiale belangstelling.
Marc Sleen alias Marcel Neels hield niet van publiciteit en leefde teruggetrokken in zijn huis te Hoeilaart, waar ik hem ooit eens interviewde. Negen Peperbollen stak die Sleen in mijn gat, en ik ben ze nog steeds aan het uitschijten.
Dank, Marc, vanavond duik ik de zolder in.

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Een reactie op Marc Sleen (1922-2016)

  1. Johan Verleye zegt:

    Wat een toeval dat u nu net een prentje publiceert van ‘De Negen Peperbollen’. Dat was mijn favoriete album.

Reacties zijn gesloten.