“Inspirerende gesprekken”: Etienne Vermeersch verkoopt nu Renault Espace

Niet weinig verwonderd was ik, toen ik vandaag de Knack-webstek opende om een dagelijkse dosis wereldnieuws tot me te nemen, en een reclame zag opfloepen waarin het automerk Renault ons uitnodigt om een ‘inspirerende Vlaming’ te ontmoeten,- dit naar Vlaamse gewoonte gecombineerd met enige spijs en drank in een sterrenrestaurant.
We mochten kiezen tussen Professor Emeritus Etienne Vermeersch en Wouter Torfs, CEO van de gelijknamige schoenwinkelketen. Maar deze laatste is blijkbaar populairder dan prof. Vermeersch, want voor een diner met de schoenengrossist zijn alle plaatsen benomen.

Inspirerende gesprekken dus met inspirerende personen, om auto’s te verkopen, want daar gaat het toch om. Van Wouter Torfs kan ik het nog aannemen, hoezeer het exhibitionisme inzake morele deugdzaamheid (“Beste Werkgever, vriendelijk, sociaal, empathisch, maatschappelijk bewogen, liefde voor de klant”, en blablabla) me van deze ‘opiniemaker’ ook stoort. Zoals Guillaume Van der Stighelen en Noël Slangen is ook Wouter Torfs een zakenman die zijn plaatsje in de hemel wil veilig stellen met afgekochte mediabelangstelling en een zelfgecreëerd aureool van modelburger. Dat zo iemand dan ineens verschijnt als blikvanger van een automerkreklame, daar kijkt niemand van op.
Maar een filosoof en expert in morele aangelegenheden, iemand die zich bijwijlen als het geweten van de natie opwerpt, maar ons nu dus een Renault Espace wil verpatsen, en dan nog via het geladen woord ‘inspiratie’? Ik verslik me in mijn koffie. Voor het geld moet Etienne het niet doen: zo’n professor emeritus krijgt levenslang een wedde van hoogleraar uitbetaald. Voor de belangstelling rond zijn persoon toch ook niet: er gaat geen dag voorbij of we worden ergens vergast op de mening van de professor, op TV, radio, in de krant. Alle mogelijke prijzen heeft de man gekregen, laatst nog het Groot Ereteken van de Vlaamse Gemeenschap.

Blijft het feit dat deze ‘vooraanstaande scepticus’, zoals hij wordt opgevoerd, iets te weinig sceptisch is voor zichzelf en iets té graag ingaat op elk mogelijk aanbod om op zijn persoon te focussen. En dan eindig je in zoiets.
Alvorens hier echter iemand het woord ‘normvervaging’ laat vallen, wil ik wel wijzen op de theologische oorsprong van het woord ‘inspiratie’, dat letterlijk wijst op de Heilige Geest (‘Spiritus Sanctus’) die in de hoofden neerdaalt. Niet onbelangrijk is daarbij het biografische feit dat de athëist Etienne Vermeersch in een vorig leven een diepgelovig man was en zelfs tot de Jezuïetenorde heeft behoord. Anders gezegd: de Renault-inspiratie moet als een bekering beschouwd worden, een illuminatie, en niet zomaar als een platte knieval voor de commerce. Altijd geweten dat goeie marketing en religie meer dan één raakpunt hebben.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

2 reacties op “Inspirerende gesprekken”: Etienne Vermeersch verkoopt nu Renault Espace

  1. Fend zegt:

    Redelijk demoraliserend.

  2. Fend zegt:

    Zie ‘Etienne Vermeersch vertelt mop over God’ , waarin dezelfde soort smaak naar voor komt van hoe met inspiratie om te gaan. De Spiritus Sanctus moet uiteraard niet worden bekomen in zijn andere andere vorm, de geldelijke. De Spiritus Sanctus is gewoon ordinair doelwit van spot.

Reacties zijn gesloten.