In vino veritas: hoe en waarom Mohammed de wijn bande

vino

Als enthousiast wijnliefhebber en gematigde alcoholist heb ik geheelonthouders altijd een vervelende soort gevonden, en neem dit niet persoonlijk, en gelieve UNIA niet op me af te sturen. De alcoholfobie van de islam heeft aan deze appreciatie ook geen goed gedaan, en ontkracht definitief de stelling dat een alcoholloos bestaan goed zou zijn voor de hersenen. Want zeg nu zelf: het debiel fanatisme van deze theedrinkers zou ons genadeloos in de vroege middeleeuwen kunnen terugwerpen, toen Mohammed himself alcohol verbood omdat een zatte volgeling het gebed van een persoonlijke noot voorzag.

Deze anekdote wordt tot op vandaag door de Koerdische wijnbouwers (ze bestaan!) doorgegeven, en ik heb geen reden om eraan te twijfelen: Mohammed bande niet zozeer de alcohol maar wel het gevolg ervan, namelijk het loslaten van de teugels, het doorbreken van de hiërarchie en het cultiveren van de verbeelding. Pas op, ik ben tegen alle verslaving –behalve misschien de seksuele, maar dat is gewoon de natuur zelf-, en ik schrijf altijd in bloednuchtere toestand. Toch is het devies ‘in vino veritas’ (‘de waarheid zit in de wijn’) van een onovertroffen diepzinnigheid: we kunnen nooit slimmer worden dan de natuur die in ons zit en ons omgeeft, en daarvan is het gegiste druivensap een perfecte metafoor. Wee de meta-fysica die dat wil overstijgen: een complete dwaling.
In vrijwel alle culturen komt het aforisme ‘in vino veritas’ dan ook voor. De Romeinse auteur Plinius de Oudere geldt als de bedenker, maar de uitdrukking bestaat ook in het Grieks (Ἐν οἴνῳ ἀλήθεια – En oino aletheia), in het Chinees (酒後吐真言: ‘Na de wijn komt de waarheid’) en zelfs in de Babylonische Talmoed vinden we de spreuk (נכנס יין יצא סוד ‘Na de wijn komt het geheim’) terug. Dat wordt nooit over opium of andere genotsmiddelen gezegd, enkel over wijn. Uiteindelijk zou de filosoof Soren Kierkegaard deze visie op de wijn als waarheidsserum afgronden met zijn essay “In Vino Veritas” (1844), een banketverhaal waar vijf genodigden doorlullen over de liefde, de passie, de intensiteit van het leven, met slechts één onderliggende gedachte, het sluitstuk van de puzzel dat de lezer zelf moet vinden: er is geen waarheid buiten de natuur.
Neen, dit is dus niet halal. In dat opzicht is de alcoholfobie van de profeet Mohammed wel logisch: hij had vooral schrik van de waarheid, en die angst openbaart zich vandaag vooral als terreur. Hebben de andere godsdiensten de opgang van de natuurwetenschap tamelijk goed verteerd, de islam weet er geen weg mee. Ook niet met het naakt bijvoorbeeld, de big bang, of met de muziek, of het beeld, of de poëzie. Geen wijn, geen liefde, geen waarheid, enkel het dogma en de autoriteit.
Maar er zijn dus wel degelijk lichtpuntjes, ook in het hellegat dat Syrië/Irak heet. Eén van hen heet Shivan Herish, een Koerd die in Koerdisch Irak, vlakbij de grens met IS, wijn verbouwt, iets wat ze in die contreien zesduizend jaar geleden al deden. Want geloof het of niet: ze hebben daar een restje gevonden in een kruik van zes millennia oud. Santé. Herish gaat nu produceren en exporteren naar Europa,

een stout plan gezien de omstandigheden,

-een stout plan, gezien de omstandigheden-, en ik ben zijn eerste klant. In plaats van gestrande vluchtelingen een goeie lokale wijn, door mensen ginder gemaakt die er ook een economie mee op gang trekken, wellicht in een latere fase ook een vorm van toerisme. Shivan Herish is naar Frankrijk moeten gaan om de stiel te perfectioneren, want de kennis was deels verloren gegaan, maar de druif is er en de bodem ook, ondanks 1300 jaar woestijndenken en zijn uitloper in het Saudische petroleumnihilisme.

Het is klein goed nieuws, maar het is goed nieuws. En let vooral op de symboliek: in vino veritas, er komt eigenlijk geen god of religie aan te pas. De drank niet als alibi tot comazuipen, maar als ritueel te nuttigen element dat de levenskunst bevordert. Na vijf dagen geheelonthouding wegens een kleine ingreep (geen paniek, geen lobotomie) ben ik daar meer dan ooit van overtuigd: Syrië en Irak hebben, na het olietijdperk, weer een roeping als wijngaard in deze wereld die de waarheid zo dikwijls uitbrult maar zo weinig koestert als een te ontdekken kleinood.
Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

7 reacties op In vino veritas: hoe en waarom Mohammed de wijn bande

  1. Heer Sanctorum

    U hebt Plato vergeten. De goede man schreef ooit een filosofisch boek genaamd ‘De Wetten’. Daarin zegt hij onder andere dat de wetgever inzicht hoort te hebben in het fenomeen dronkenschap. Volgens hem kunnen soldaten en burgers hun zelfbeheersing toetsen als ze weer eens aan de gegiste vruchten van de wijnrank zijn geweest. Voor de Spartaanse mensen onder ons is het het proberen waard: eerst flink zuipen en dan de volgende dag aan vrienden en familie vragen of je geslaagd bent voor het vak zelfbeheersing.

  2. P. Eggermont zegt:

    Indien wijn drinken je zou hebben kunnen afhelpen van islamofobie, dan zou de Profeet wel een oogje hebben dichtgeknepen! Ook al zou je daar mogelijks enkele flessen wijn per dag voor behoeven… Beter dunkt me naar Alla te luisteren, “a mysterious musician from Taghit in western Algeria that hardly performs in public”… De artiest moet ondertussen zo wat 70 jaar oud geworden zijn en leeft mogelijks in Parijs. Hij onderhield altijd een absoluut mystieke band met zijn muziek, en zag op tegen al te veel commercie en carrière maken. Op 16-jarige leeftijd knutselde hij zijn eigen ‘luth de fortune’ in elkaar met een bidon, een stuk hout voor de hals van het instrument en remkabels van een fiets voor de snaren ervan. De kalme geïmproviseerd muziek die hij bracht, met Berberse, Arabische en Afrikaanse invloeden, kreeg als naam de Foundou mee en zou volgens sommigen verwijzen naar de ‘fonds doux’. Volgens anderen zou deze uitzonderlijke Algerijnse oud-speler de muziek, die op betoverend wijze uit zijn instrument leek te komen, vernoemd hebben naar zijn vader, die de bijnaam Embarek Fondou kreeg omdat hij in de “fond 2” van de mijnen van Kenadsa werkte. (meer op fr.wikipedia)
    Zie ook : http://www.algeriephotopro.com/kenadza.htm

    • Greta zegt:

      Bedankt om dit te plaatsen…. prachtig om naar te luisteren

      • P. Eggermont zegt:

        Ongetwijfeld een opzwepend muziekje van toch wel ’n bijzondere artiest, zeker als het warm weer is… Nog een lekker glaasje thee erbij? Of zal het een glaasje palmwijn wezen? Volgens de islamitische voorschriften echter verboden! Op fr.wikipedia kan je lezen dat de palmwijnproductie semi-clandestien toch gebeurt. Het product wordt dan niet verkocht. De palmnectar kan bijv. komen uit de twijg van een palmboom, die voordien werd afgesneden door de ‘tapper’ met een machete en die er vervolgens een bidon onder heeft geplaatst om het goedje op te vangen. In sommige regio’s, zoals in Zuid-Tunesië, zou het product gemakkelijk te verkrijgen zijn, het wordt er ook geproduceerd, zoals op de Kerkenna-eilanden (Arabisch: ‘قرقنة’, Frans: Les îles kerkenna).

  3. steenhout marie louise zegt:

    in vino veritas, in aqua sanitas !

  4. P. Eggermont zegt:

    ABRACADABRA!

  5. P. Eggermont zegt:

    Zoals het woord algebra is het woord alcohol eigenlijk afkomstig uit het Arabisch. De eerste lettergreep al- is het bepaalde lidwoord zoals ‘de’ in het Nederlands. De tweede lettergreep -cohol komt van het Arabische كحول = [kuˈħuːl], wat slaat op het Arabische Kohl, een fijn poeder, bestaande uit antimonium, dat werd aangebracht in het binnenste gedeelte van het oog met antibacteriële en beschermende functies voor het oog (tegen irritatie als gevolg van het leven in warme werelddelen en woestijngebieden), ook wel voor cosmetische doeleinden. In het Middeleeuwse Latijn maakte men er één woord van : alcohol. Alcohol sloeg voortaan op alle poeder verkregen op verscheidene manieren, zoals bij het verwarmen van een stof tot in de gasvormige aggregatietoestand, en dan het afkoelen ervan. Alcohol kon ook verwijzen naar extracten verkregen bij destillatie. Eén van deze gedestilleerde extracten, bekomen door alchemisten en de eerste scheikundigen, bekend als wijnalcohol, was het bestanddeel van gefermenteerde vloeistoffen, dat bij inname vergiftiging als gevolg heeft. Op die manier kwam alcohol te verwijzen naar dit soort extracten, die vandaag als ethanol worden aangeduid. De vloeistoffen zelf werden dan ook alcohol genoemd. In de moderne chemie verwijst alcohol naar de groep van verbindingen die ethanol bevat. De eerste extractie van ethanol werd verricht door Muhammad ibn Zakariya al-Razi (865-925), door destillatie van wijn. Naast alcohol ontdekte deze Perzische arts, natuuronderzoeker, filosoof en alchemist nog andere chemische verbindingen, zoals kerosine (verkregen uit petroleum).

    Wie er toen ook nog in Bagdad – qua wetenschap toen het centrum van de wereld ! – gestudeerd heeft, was Al-Farabi (ongeveer 870-950), een geleerde van Turkse origine en een filosoof in de islamitische scholastiek, ook een muziektheoreticus (schrijver van “Kitab al-Musiqa”) en daarenboven een uitstekend luitspeler. De laatste jaren van zijn leven vertoefde hij aan het hof van één van de belangrijkste vorsten van de Hamdaniden dynastie in Aleppo. Hij schreef o.m. commentaren op de Staat van Plato alsook een samenvatting van de Wetten van deze Griekse filosoof…

    Ibn Battuta (1304-1369), een Marokkaans ontdekkingsreiziger en auteur, liet zijn reizen optekenen in een boek met de titel Rihla (Reizen). In een voetnoot bij een Franse vertaling ervan, Voyages – II. De La Mecque aux steppes russes (1858), te raadplegen op het internet, is sprake van de nebidh, een van oorsprong licht gegiste drank van dadels. In een voetnoot vindt men er een verwijzing naar de school van de Imam Abu Hanafi. Weinig alcoholhoudende dranken zouden er zijn toegestaan…

    “De Raki-cultuur is zo oud als het Ottomaanse Rijk. Je drinkt de Turkse anijsgeest gecultiveerd, gezellig en tolerant. Een verhaal van oude tradities, hoge idealen en strenge regels.” (Die Welt, 6/8/2015) Alcohol maakt deel uit van de Islam!!
    http://www.welt.de/kultur/article144862531/Der-Alkohol-gehoert-zum-Islam.html

Reacties zijn gesloten.