Gay Parade en ghettovorming – Waarom de oude Grieken de woorden ‘homo’ of ‘hetero’ zelfs niet kenden

gayDe Amerikaanse moslimgemeenschap mag dan we ten stelligste afstand nemen van het bloedbad in Orlando, en de papa van Omar Mateen mag dan wel zeggen dat het niets met godsdienst te maken heeft,- het zijn toch maar weer 50 slachtoffers van een moslimextremist én IS-sympathisant, die zijn geloof nadrukkelijk inroept om deze daad te verrechtvaardigen.
Men moet alleszins niet doen alsof er geen verband is tussen islam en homofobie. Een opinieonderzoek in Engeland bij de moslimpopulatie kwam tot de conclusie dat “Muslims have zero tolerance towards homosexual acts” en “None of the 500 British Muslims interviewed believed that homosexual acts were morally acceptable.” Zie ook de Youtube-reportage van Ergin Arslanbas.
In alle landen waar de sharia geldt, is homoseksualiteit verboden. In Iran hangen ze jonge, homoseksuele tieners op aan kranen, wekelijks. In Irak worden elk jaar nog een paar honderd homo’s gestenigd. Islamitische Staat gooit ze gewoon van hoge gebouwen, bij wijze van spektakel. Over de vraag waarom de islam zo tegen homo’s is, is ook al veel inkt gevloeid. Er zijn Korancitaten en er zijn fatwa’s. Bizar genoeg hangt het er in de islam ook van af of je als homo ‘geeft’, dan wel ‘ontvangt’. Een man die zich laat penetreren is erger dan een man die een andere man penetreert, want deze toont ten minste nog zijn viriliteit. Het gaat dus toch weer om fallokratie, macho-mentaliteit en bedekte vrouwenhaat: een man die zich seksueel als een vrouw voordoet, dat is zowat het laagst denkbare.
Biseksualiteit
En dat brengt me tot een uitweiding over homoseksualiteit in het oude Griekenland waar, zoals bekend, de erotische omgang tussen mannen en knapen zeer verbreid was. Wat is nu het grote verschil tussen de antiek-Griekse mannenliefde en onze moderne homotolerantie? Dat wij het als een groepsfenomeen zien (geen afwijking, geen ziekte, geen vergrijp, maar toch: als een fenomeen, en dus een ‘probleem’), terwijl het bij hen de natuurlijkste zaak van de wereld was. En ten tweede: in Athene liepen de homo’s helemaal niet as such te paraderen, want de meeste mannen waren biseksueel en wisselden dus gewoon af, zoals je de ene keer bier drinkt en de andere keer wijn. Het was voor hen een belangrijke belevingsvorm van wat wij autonomie noemen: de flexibele geest in een variabel lichaam.
Dat is een belangrijke vaststelling i.v.m. onze zogenaamde tolerante samenleving: om een of andere reden hebben wij toch een ‘holebicultuur’ van mensen die zich omwille van hun seksuele voorkeur groeperen én afzonderen in verenigingen, bars, clubs, en zich ook voortdurend ‘outen’. Dat gedrag noem ik zonder meer zelfstigmatisering, als een soort binnenstebuiten versie van de terechtstellingen in Iran en omstreken. Dus ja, die ‘Pulse Club’ waar de moslim/homohater binnenstormde was toch ook weer een teken van ghettovorming en het bewijs dat homoseksualiteit helemaal niet in onze samenleving is geïntegreerd, anders dan bij de oude Grieken die dat wél als iets vanzelfsprekends beschouwden. De Gay Parades die nu overal opduiken mogen dan wel de holebi’s ludiek afficheren als plezante bende, het is net zo dat onze door minderheden en mensenrechten geobsedeerde multicultuur hen als een ‘issue’ bevestigt, iets dat apart is en bescherming verdient, positieve discriminatie, zoveel homo’s per vierkante meter bureel.
Emancipatie is dus een raar ding. Iedereen moet zich outen op alle vlakken, ook seksueel,- iets wat de filosoof Michel Foucault opvat als een biopolitiek machtsmechanisme’, de wil van het systeem om in de relaties van mensen binnen te dringen en deze te categoriseren, te objectiveren, te mediatiseren, iets waar dus bijvoorbeeld ook ons aller seksmoeder Goedele Liekens volop aan meedoet.
Zeg ik nu dat we zelf slachtpartijen zoals in Orlando uitlokken? Wel neen. Moslimfanatisme, raus. Iedereen heeft het recht om een homobar uit te baten en zijn partner in het openbaar te kussen. Maar het grondprincipe van de seculiere staat, die godsdienstvrijheid garandeert én religieuze institutionalisering (zichtbare symbolen, moskeeën, scholen, subsidies,…) zoveel mogelijk terugdringt, zou misschien ook nuttig zijn inzake seksualiteit. Liefhebbers van SM of mannen die het met opblaaspoppen doen houden toch ook geen optochten? Niets menselijks mag ons vreemd zijn, maar iets als een ‘holebigemeenschap’, of een homocafé, of een gay-sticker die als een Jodenster meegezeuld wordt,- dat wijst toch allemaal op verkramptheid en politiek-correcte overbenoeming. En nu komt heel het transgendergedoe er nog bij,- weer een gat in de markt voor wie een bar wil openen of stickers wil verkopen.
Het woord holebi alleen al is een miskleun. Cafés die zich tot één seksuele voorkeur bekennen, zijn de saaiste ter wereld. Ik wil helemaal niet weten of die kassierster van de Delhaize zich door een man laat pakken of door een vrouw laat vingeren. Zoals ik aan de kassa ook die hoofddoek niet wil zien die haar godsdienst haar zogenaamd voorschrijft. En zoals ook dat Jodenkwartier in Antwerpen me mateloos ergert. Groepen die het karakter van subculturen krijgen, zich vastzettend in ‘milieus’, miskennen de autonomie van het individu, ontwrichten de sociale diversiteit, en creëren zelf de vervreemding. Iets wat de oude Grieken heel goed beseften, de taalvaardige levenskunstenaars die niet eens een woord hadden voor wat wij als ‘homo’ of ‘hetero’ omschrijven.
Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

2 reacties op Gay Parade en ghettovorming – Waarom de oude Grieken de woorden ‘homo’ of ‘hetero’ zelfs niet kenden

  1. Greta zegt:

    Waarom stel ik toch wel grote ???? bij die uitdrukkelijke zin… “het zijn toch weer 50 slachtoffers van een moslimterrorist”. Politieke opstokerij?

    Wat met de vele schietpartijen uit het verleden in Amerika, voornamelijk scholen van een afgelopen periode?….Geloof niet dat dit steeds vanuit islamitische hoek kwam? Word er dan geschreven dat het christenen zijn?

    De discriminatie in Amerika met betrekking “zwarte” bevolking !!! Tevens overgrote meerderheid zelfde religie ook nog steeds zeer actueel…het is niet omdat er plots 50 slachtoffers vallen….er geen vele, meerdere, andere slachtoffers vallen alleen gespreid in tijd.

    Zijn er trouwens vrouwen toegelaten in “Red Lions Club” – “vrijmetselaarsloge” “vrouwelijke priesters – en zo kunnen we nog even doorgaan, wat ook hier of nog niet bestaande, of een zeer recente verandering en evolutie kent?

    Ook in Europa nog steeds zeer sterke verschillen, verdoken angsten, contra’s, niet enkel vanuit islamitische hoek al dan niet fundamentalistisch.

  2. P. Eggermont zegt:

    Laten we het hier eens niet over moslimfanatisme hebben en deze variabele als een constante beschouwen?! In één van de vele voorbije reacties werd gesuggereerd dat de slachtpartij een homo-erotische grondslag heeft. Misschien te vergelijken met dubbelzelfmoord (?): in de wanhoopsdaad van de zelfdoding, proberen twee mensen zich uiteindelijk toch nog te vinden op het einde van een bar bestaan. Uitgangspunt is de aanwezigheid van homo-erotiek overal in onze samenleving. Eenmaal dit uitgangspunt aanvaard, moet men zich afvragen of die homo-erotische geladenheid – Wablieft? Dat ge van masturberen doof wordt! – zich wel overal met dezelfde intensiteit voordoet. Een kleine nuance, niet onbelangrijk… Mogelijks laat op bepaalde plaatsen de permeabiliteit het nauwelijks toe dat homo-erotische geladenheid optreedt, en op andere plaatsen is dan het omgekeerde het geval, waarmee een ‘eigen’ dynamiek gegenereerd wordt, en waar het hem uiteindelijk toch allemaal om te doen is?! Geen oikofobie hier, hoor! Men moet vervolgens gaan uitvissen welke plaatsen daarbij het meest in het oog springen, om er de homo-erotische geladenheid te analyseren, zodat deze kan worden ingeperkt en daardoor gelijkmatiger verdeeld voorkomt in de samenleving. Wenselijk is dat we dan op een punt aankomen waar van homoseksualiteit überhaupt geen sprake meer is, de bevrijding ervan alom is en dus homohaat uitgesloten is. Dat een vuurwapen een fallussymbool is, werd hier nog niet ten berde gebracht… Het verstrengen van de wapenwet – mensen moesten wapens waaraan ze gehecht waren inleveren, waarna ze stante pede in de hoogovens terechtkwamen – heeft er niet voor gezorgd dat er minder wapens in omloop kwamen, alleen werden ze voortaan nu enkel nog gereserveerd voor gebruik in bepaalde milieus. Voeg daarbij andere fallussymbolen, zoals dure auto’s, … en 1, 2 , 3, love is in the air…
    “Waffen für alle” dus, wel te verstaan in een geest van broederschap (!), wat het aantal slachtoffers met dodelijke afloop op drama’s zoals in Orlando moet doen afnemen. Een schutter die het vuur dan opent, wordt dadelijk – hoogstens na enkele slachtoffers – zelf neergeschoten… Een strikte voorwaarde is hier wel dat de omgang met wapens door iedereen, maar dan ook door iedereen, van kleins af wordt geleerd, en dit als onderdeel van de beoefening van de wettige zelfverdediging!
    Het was Sexy Sushi die me op het idee bracht van dit gedachtenexperimentje…
    Le sex appeal de la policière me fait mouiller devant derrière. Je lui demande ma direction. La policière est super canon. Elle m’amène jusqu’à sa maison. Et là j’enlève mon pantalon…

Reacties zijn gesloten.