Communicatiestrategie in een notendop: een goeie zaag doet wonderen

zaag.jpgHet is een vaste act op de betere goochelshow: een man die een vrouw midden doorzaagt, waarna ze toch weer uit één stuk tevoorschijn springt. Onderschat de symboliek niet: de man met de zaag is de denker van Rodin, maar dan actief communicerend en in het volle besef van het gewicht van zijn ideeën. Natuurlijk is het maar een truc en doet de goochelaar helemaal niets, maar het feit dat iedereen het gelooft, voor eventjes toch, verheft de zagende man tot een geluid dat mag en moet gehoord worden.
De zingende Rus die het voorbije Eurovisiesongfestival niet mocht winnen, Sergey Lazarev (geboren op 1 april 1983), is nu betrapt op een verloren gewaande internetfoto waarin hij heel theatraal een zaagske spant in de richting van een aan een radiator geketende Olga met gescheurde kousen. Ze lijkt niet echt onder de indruk (let op het uitgestoken tongetje), en dus spreekt de Britse roddelkrant The Sun van ‘porno’. Dat is het natuurlijk in de verste verte niet: er zit geen zweem van expliciete seks in deze scène.
Toch heeft de communicatie-afdeling van het Kremlin al snel gerepliceerd dat het om een foto ging die kaderde in een campagne tegen huiselijke geweld. LOL, gelach op alle banken: wie gelooft nu zoiets? Waarom liegen mannen toch altijd?
Wel, de foto zelf toont het, en dat is nu net de kracht van het zaagtoneel: mannen kunnen met de realiteit niet om. Door alsmaar na te denken, strategisch vooruit te plannen en te calculeren, is er zoiets als een vervreemding ontstaan, een fatale vorm van ‘whisfull thinking’ die de realiteit niet meer onder ogen ziet maar haar integendeel te lijf gaat met, jawel, hamer, beitel en zaag. We zijn succesvol, niet omdat we creëren, vormen, maar omdat we misvormen, in zoverre zelfs dat we misschien wel geloven dat een doorgezaagde vrouw van 40 twee van 20 oplevert zoals in het afgezaagde mopje. De natuur te slim af.
In verschillende gestalten van de zakenman, de politicus, de kunstenaar, de goochelaar, de wetenschapper, perfectioneert zich nu de leugen tot een virtuele waarheid. Vier miljoen euro gaat de regering van dit failliete land nu uitgeven voor een imagocampagne, genaamd ‘Positive Belgium’. Reclamebureau’s zullen aangesproken worden om deze portie gebakken lucht te laten opstijgen. Achter het idee vermoed ik de koker van Noël Slangen, reclameman, expert in overheidscommunicatie en lid van het Open-VLD-bestuur. In zijn bureau heb ik drie jaar als ‘strateeg’ gefunctioneerd om precies uit te vissen hoe de politieke leugen werkt. Je moet de mensen gewoon hard genoeg inprenten dat alles OK is, en dan wordt het ook wel OK.
Waar hij ook voor gediend heeft,- deze foto is krachtig, grappig, brutaal, grotesk, zelfs esthetisch mooi vind ik, maar vooral realistisch in heel zijn quasi-absurde setting. Let op de penseur van Rodin die uit zijn beschouwelijkheid treedt, naar voor helt, recht de camera inkijkt en zegt: ‘La Belgique est un pays fantastique!’ Idem voor Rusland, het Centraal-Afrikaans Keizerrijk, en Somalië. De communicatiestrategie overwint alle leed en ongemakken.
Hoe beeld je dit anders uit dan in een fetisjistische soft-porno-setting? Het ‘huiselijk geweld’ is universeel omdat de leugen universeel is. En de leugen is universeel omdat op de duur iedereen erin gelooft. Olga is gelukkig, althans schijnbaar, ze proeft al het zilte zaagblad op haar tong en smacht. Wat vrouwen daarvan in stilte denken weten wij niet en willen we ook niet weten. Met zijn poep op een krant (de kracht van de vierde macht!) maakt zijn bilspleet zelfs het bankstel niet vuil. De wereld zoals hij moest zijn en zal zijn: op naar de Gamma, mannen weten waarom.
Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

2 reacties op Communicatiestrategie in een notendop: een goeie zaag doet wonderen

  1. johan hulsbosch zegt:

    “zakenman, de politicus, de kunstenaar, de goochelaar, de wetenschapper, perfectioneert zich nu de leugen tot een virtuele waarheid”
    Ik mis in dit rijtje duidelijk de filosoof…

  2. P. Eggermont zegt:

    Een notenkraker, “that’s all you need !”, en daarvoor moet je niet echt bij Gamma zijn. Misschien bij Blokker, of een groepsaankoop via internet met Bubble Post…

Reacties zijn gesloten.