“Ik kan het niet meer aanzien”: de Vlaamse overheid koopt de haar toebedeelde scheldnamen gewoon op

Allicht weet u wat een geuzennaam is: een scheldnaam die door de persoon in kwestie wordt verheven tot een eretitel. Ook de oorsprong van het woord is bekend: toen de lage Hollandse edelen in 1556 bij Margaretha van Parma hun manifest tegen de inquisitie indienden, zou adviseur Charles de Berlaymont haar toegefluisterd hebben: “N’ayez pas peur Madame, ce ne sont que des gueux”, waarbij het woord “gueux” gewoon “bedelaar” betekent. Een paar dagen was de strijdkreet geboren: “Vive les gueux!”.
Een geuzentitel adopteren blijft een underdogfenomeen, iets voor Dwaze Moeders, Niggers, Punkers en Nerds,- allemaal scheldwoorden die door het mikpunt in kwestie werden opgewerkt tot cultnaam en met fierheid worden gedragen.

Vreemd wordt het pas als de overheid of het establishment een haar toebedeelde scheldnaam overneemt om de kritiek onschadelijk te maken. Zo besloot de Vlaamse ombudsdienst onlangs om het woord Turteltaks te recupereren en zelfs de domeinnaam www.turteltaks.be op te kopen, zodat niemand anders hem nog kan gebruiken behalve de overheid zelf uiteraard.
De Turteltaks is in de volksmond dé spotnaam geworden voor een belasting die iedereen treft maar vooral de sociaal zwakkeren, namelijk 100 euro per jaar extra bovenop de elektriciteitsfactuur, om de woekerwinsten van grote zonnepanelenparken te financieren. Een maatregel waarvan iedereen met zijn klompen aanvoelt dat hij niet deugt, maar de liberale energieminister Annemie Turtelboom houdt voet bij stuk.

Quarantaine

Het woord werd gemeengoed en langzamerhand rijp voor de volgende Van Dale-editie, dus moest er ingegrepen worden. “Ik kon het niet meer aanzien”, zo stort de Vlaamse Ombudsman Bart Weekers via Knack zijn hart uit. “We willen burgers zo snel mogelijk naar objectieve informatie leiden. Mensen die nu op zoek zijn naar informatie over de Verhoogde Bijdrage Energiefonds doen dat bijna allemaal via de de term “Turteltaks”, maar komen dan terecht op (politiek) gekleurde informatie. Dat willen we vermijden.”
Het is een opmerkelijke démarche, die onwillekeurig herinnert aan het moment waarop het Gentse stadsbestuur het woord allochtoon wou schrappen (makak of tsjoek was uiteraard al lang uit den boze). Democratie speelt zich niet alleen af in het parlement, steeds minder trouwens, maar ook op straat, in de huiskamer, de kroeg en de sociale media. Taalcreativiteit is daarin een sleutelelement. Als het volk zich in toenemende mate ergert aan het geturtel van de Vlaamse regering, dan is het misschien beter om het beleid in vraag te stellen, maar dat doet die regering dus niet: ze wil ‘objectief informeren’ door de scheldwoorden in quarantaine te plaatsen. Toch wel iets dat je eerder van een propagandaministerie verwacht dan van een ombudsman. Volgende fase: een heffing op het gebruik van het woord ‘Turteltaks’?

Stoute woordjes dus, ik kan er zo nog een aantal bedenken: pestbelasting, regelneef, vriendjespolitiek, big brother,… allemaal termen die in een systeemkritische context worden gebezigd, en bij googelen ook leiden naar tamelijk overheidsonvriendelijke webstekken en fora. De ombudsman kan alle domeinnamen met die woorden nu opkopen, teneinde het web te zuiveren van subversieve URL’s. Probleem opgelost.
We kunnen nu natuurlijk een wedstrijdje beginnen, zoals de PvdA doet, om elkaar in snelheid te nemen en raprap domeinnamen op te kopen. Maar dat lijkt me een uitzichtloos verhaal. Ik stel voor om de taalcreativiteit voort te zetten en meer van dat fraais te introduceren, zodat de Vlaamse ombudsman helemaal het noorden kwijt geraakt. De term ontgeuzing lijkt me iets dat dringend aan onze woordenschat moet worden toegevoegd. Ook ombudsgoogelaar, webschuimen, en spinformatie komen in aanmerking.
En vooral: dringend de domeinnaam ik-kan-het-niet-meer-aanzien.be opkopen, want die quote van Weekers is goud waard in de strijd tegen volksverlakkerij.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

5 reacties op “Ik kan het niet meer aanzien”: de Vlaamse overheid koopt de haar toebedeelde scheldnamen gewoon op

  1. hans becu zegt:

    Misschien is het belangrijker je druk te maken in hoeverre de burger nog correct geïnformeerd wordt door de pers, die hoe langer hoe meer als kritiekloos doorgeefluik fungeert voor “informatie” verstrekt door allerlei politieke partijen, maar zeker ook door bedrijven, lobbygroepen en niet in het minst door allerlei heiligverklaarde ngo’s en andere middenveldorganisaties. Beetje bizar het Vlaams initiatief, maar toch :wie turteltaks googlet kwam uit op een website van de PVdA… een partijtje van niks dat door de traditonele pers verontrustend royaal voorzien wordt van een gigantische megafoon, en die megafoon gebruikt voor platte desinformatie, en ook voor het hypen van het woord Turteltaks. Een schoolvoorbeeld van gigantische framing. De pvda gaat zelfs ook procederen tegen die taks, en de eerste individuele klacht is al binnen. Ik vind die systematische desinformatie en framing samen met een tomeloze juridisering (niet akkoord, proces) veel verontrustender dan het initiatief van de Vlaamse regering. Die uiteindelijk haar beleidsmaatregelen moet communiceren, maar daar via de pers eigenlijk niet meer in slaagt. Want die pers hecht nog nauwelijks belang aan juiste en feitelijke informatie, en heeft het informeren van de burger over die energietaks de facto zo goed als volledig overgelaten aan de politieke oppositie. Dat moet elke democraat verontrusten.

    • bertie zegt:

      Daar komt nog bij dat de Turteltaks is uitgevonden om de Freyafactuur te betalen. Het lijken wel titels om het allerslechtste album ooit van Suske en Wiske te worden.
      … Dat volgens kenners nu “De verdwenen verteller” zou heten. Kijk, dààr is dan weer geen speld tussen te krijgen, want Willy Vandersteen dronk zijn laatste whisky ruim een kwarteeuw geleden. Die wist trouwens van zichzelf dat hij een grotere meester-verteller was, eerder dan meester-tekenaar, in abjecte tegenstelling tot hoe de wereld hem vandaag ziet en hoe sommige kunstenaars zichzelf hedendaags beschouwen, als meesterlijk-geniaal, op alle gebied.
      Ikzelf heb in mijn jonge jaren (helemaal naar de mode van die tijd) nog rondgelopen op mijn boekentas met een ronde sticker, pardon, zelfklever met daarop “ik ben Vlaming en daar ben ik fier op”. Voor zoiets hoeft helemaal geen quarantaine ingevoerd te worden. Er ligt al vanzelf een beschermende schutkring rond.

    • Jan Braeken zegt:

      Ik vond jouw reactie een voorbeeld van framing en desinformatie, Hans. Je licht een aantal elementen uit deze tekst om je dubieuze punt te maken, overbelicht ze, vergroot ze uit of keert ze om (zoals bijvoorbeeld je selectieve, hoogst speculatieve, redelijk vereenvoudigende kritiek op de PVDA), en je verbergt onbewust of moedwillig die feiten die je persoonlijke mening met de grond gelijk maken. Gezien jij, net zoals vele anderen, je stem hebt uitgebracht op de voorbije verkiezingen en aldus politici (en hun pers) mee aan de macht hebt gebracht, en gezien je zelf een bedrijf hebt meen ik reeds van u te hebben vernomen, zijn er minstens enkele tegenspraken in je reactie die nog niet opgehelderd zijn. Back to the drawing board, again ?

  2. Greta zegt:

    Ben eens gaan kijken en duidelijke informatiesite, mooi werk….turtel – schildpad die het uiteindelijk van de haas won 🙂 Slimme zet…

  3. Pieter Breydel zegt:

    Sorry maar die Geuzen, die lage edelen, waren vooral Nederlanders, dus inwoners van het gebied vanaf Calais tot aan Delfzijl en van Den Helder tot en met Luxemburg. Het merendeel was afkomstig uit wat sinds de 19e eeuw terugkijkend zuidelijke Nederlanden werd genoemd, de leider ervan was inderdaad de Hollander Brederode. Maar Geuzen Hollanders noemen is een gotspe.

Reacties zijn gesloten.