Hoe minder stakingen hoe beter, maar treinlijnen ‘doorknippen’ is provincialistisch.

spoorVandaag staakt het spoor, vooral in Wallonië dan. Voor N-VA-voorzitter en schaduwpremier Bart De Wever een aanleiding om voor te stellen de NMBS ‘praktisch te splitsen’. Knip de lijn Antwerpen-Charleroi door in Brussel, luidt het, en maak er twee lijnen van. De trein Antwerpen-Brussel moet dan in de hoofdstad rechtsomkeer maken in plaats van door het vijandige Walenland te rijden.
Flaminganten van vooral rechts-liberale makelij vinden dit misschien een goed idee onder het aloude motto ‘wat we zelf doen, doen we beter’, en dan zijn we eindelijk van die Franstalig-linkse spoorbonden af.
Bij nader inzien echter is het voorstel van De Wever pure demagogie en scherpslijperij zonder punt. Vooreerst is het idee niet nieuw: voormalig spoorbaas Marc Descheemaecker, die op de Europese lijst stond voor de N-VA maar niet verkozen geraakte, kwam er al mee af, duidelijk met de bedoeling om zijn nieuwe politieke carrière in de verf te zetten. De taalgrens-overschrijdende lijn Oostende-Brussel-Luik zou dan in zijn plan vervangen worden door de ‘intern-Vlaamse’ lijn Oostende-Brussel-Hasselt. Hopend dat de Brusselaars geen roet in het eten strooien, want die spreken ook in hoofdzaak Frans. De Walen kunnen dan rustig voort staken, en wie toch naar Luik moet, heeft pech.

Dat bij de NMBS, vooral aan Franstalige kant, syndicaal extremisme boven kwaliteitszorg en zin voor dienstverlening heerst, staat buiten kijf. De bedrijfscultuur van de Belgische spoorwegen is lamentabel, dat is historisch zo. Om dat op te lossen is een organisatorische splitsing misschien zelfs niet zo gek: het VS (Vlaams Spoor) zou dan, naar analogie met De Lijn, het spoornet op Vlaams grondgebied kunnen exploiteren.
Maar ‘lijnen doorknippen’ is iets anders. Niet alleen is het voorstel van De Wever door vervoersspecialisten als irrealistisch van de hand gewezen, het roept bij mij ook claustrofobe reacties op. Ik wil als flamingant namelijk helemaal niet opgesloten worden in een luchtbel van Vlaamse eigenwijsheid, die de trein, zijnde hét icoon van mobiliteit en ontsluiting, rechtsomkeer laat maken aan een taalgrens.
Integendeel, dit is de 21ste eeuw, met stilstaande files, snakkend naar alternatieve mobiliteit. Treinlijnen moeten niet geknipt worden, maar doorgetrokken. Als Europa vandaag één pragmatisch nut zou kunnen hebben, dan is het als netwerkbeheerder die regionale, interregionale en transnationale mobiliteit goed op elkaar afstemt. Het treinverkeer moet daarin de toon zetten, als ideaal, op de Europese dimensies afgestemd publiek vervoersmiddel. Snel, comfortabel, betaalbaar.
Anders gezegd: die Noord-Zuid-lijn mag van mij in Amsterdam beginnen en in Marseille eindigen. Liefst zonder overstappen, en met o.m. Antwerpen, Brussel, Charleroi als tussenstops. Er kan overal gestaakt worden, hoe minder hoe liever, maar regio’s afsluiten en beperken tot vooral interne bediening,- dat ruikt naar kneuterigheid en provincialisme.

Het legendarische RTBF-programma uit 2006, Bye Bye Belgium, toonde bij wijze van nep-journaal hoe Vlaanderen zijn onafhankelijkheid afkondigt en op de taalgrens de tram- en spoorlijnen blokkeert. Bart De Wever maakt met zijn voorstel deze Franstalige karikatuur reëel,- een flater inzake politiek denkwerk. Vlaanderen moet tonen dat het als republikeins embryo levensvatbaar en ambitieus is, maar moet vooral géén lijnen doorknippen en assen blokkeren. Integendeel.
Het is bekend dat de lichtjes paranoïde tsaar Nicolaas II het Russische spoorwegnet voorzag van een andere spoorbreedte, zodat de Pruisen niet per trein het land zomaar konden binnenvallen. Tot op vandaag wordt er op de internationale lijnen tussen Moskou en West-Europa halt gehouden in Brest-Litowsk, gelegen op de Pools-Russische grens, om de treinstellen om te wisselen. Urenlang kan u daar dan stilstaand van het landschap genieten.
Dit 19de eeuws nationalistisch isolationisme mag het onze niet worden. Als de burgemeester van Antwerpen tsaristische trekjes krijgt, moeten zijn kiezers zich bezinnen in welk tijdperk ze willen leven.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

2 reacties op Hoe minder stakingen hoe beter, maar treinlijnen ‘doorknippen’ is provincialistisch.

  1. Hans becu zegt:

    Kom kom Johan, je weet toch ook hoe de pers werkt…waar het om gaat is dat De Scheemaker weet waarover hij praat, en denk je nu echt dat BDW zoiets lanceert zonder dat hij dat eerst met DS heeft doorgepraat? Komaan. Technisch zal het trouwens wel moeten, want de Nz verbinding in BXl is een onoplosbare bottleneck, en het voorstadsnetwerk van Brussel komt eraan. Dewever is geen provincialist, hij is verdorie de eerste ‘Vlaamsnationalist die echt een internationaal netwerk probeert uit te bouwen. Zijn voorzaten zaten ofwel in de leeuw van Vlaanderen tegen de muren op te zeiken, of schreven traktaten die niemand las. Dewever doet dat schitterend. Hij heeft zich perfect in de Belgische machtscenakels ingewerkt, en alleen daar kan je iets veranderen. De rest is bijzaak. Maar wie niet waagt blijft maagd. Je kan natuurlijk elk jaar een ijzerbedevaart organiseren en maagd blijven. Tot mijn grote opluchting heeft BDW gebroken met de grootste zwakte van de Vlaamse beweging : de maagdelijke zuiverheid der geesten, wars van pragmatiek en hyperprincieelen vooral : geen fluit verstand van resultaatgericht machtsdenken. Dewever is opportunistisch en anticipeert goed. De vakbonden blunderen dat het een aard heeft, en hij maakt van die ruimte gebruik om een balletje op gooien. Dat laat de geesten rijpen. Rome is niet op een dag gebouwd . Jij bent een knap denker met een goede pen, maar een slecht politicus. Elk zijn Job. Maar.Ik vind het echt niet opportuun de reeds eindeloos herhaalde domme en onterechte cliché’s van tegenstanders van de Vlaamse onafhankelijkheid over te nemen : dat van de provinciaaltjes. Sorry, ik vind dat dom, en een beetje solidariteit en tactisch denken mag toch ook wel. En sorry hoor : De ‘Vlaamse republiek uitroepen zonder de unitaire machtsstructuren die België buiten de democratie in stand blijven houden uit te schakelen , hoe ga jij dat doen ? De NMBS is er zo een. De vakbonden en het sociaal overleg ook.

  2. Koenraad zegt:

    Even opgezocht in mijn archief.
    Uit Brussel Deze Week (16 juni 2011) : De Noord-Zuidverbinding wordt in 2012 zestig jaar. De drukste spoorverbinding van het land, de FLESSENHALS die de twintig binnenkomende sporen in Noord en Zuid naar AMPER zes herleidt, is – volgens de NMBS – verzadigd. De minste storing op die as kan in het HELE land vertragingen veroorzaken… Een oplossing is er nog niet, maar er zijn verschillende ideeën. (…)
    Uit Brussel Deze Week (9 oktober 2008; dus drie jaar eerder) : Twee kilometer FLESSENHALS. De 6 sporen tussen het Noord- en het Zuidstation hebben hun maximumcapaciteit bereikt. Infrabel onderzoekt was mogelijk is tegen 2020. (…) Omleiden kan niet. Als je bijvoorbeeld de trein ANTWERPEN-CHARLEROI langs het buitenste spoor zou laten binnenlopen net voor Brussel-Zuid… dan hindert hij bij het oversteekmanoeuvre de 5 andere sporen, met alle gevolgen van dien. In een ideale wereld zou DIT CENTRUM niet nodig zijn, aldus Jozef Decelle, hij werkt al zijn hele leven bij de spoorwegen. … Een extra tunnel onder de bestaande tunnel, of meer sporen in de bestaande tunnel? We kunnen het nog niet zeggen. Wel dat we rekenen op een investering van maximaal één miljard euro.

    Intussen zijn we 2016.

    Eind 2014 nog werd bijvoorbeeld de rechtstreekse trein Kortrijk-Dendermonde-Mechelen, die tientallen jaren gebold heeft, afgeschaft. Nu gaat dat via Antwerpen-Berchem (overstap) of via Brussel-Zuid (overstap) en dan verder via de FLESSENHALS en Vilvoorde = ±50′ (!) extra reistijd. Kafkaiaans.

    De vraag blijft overeind : waarom moeten treinen uit Oostende, Kortrijk, Leuven, Hasselt, Luik, Charleroi in vele gevallen DOOR Brussel-Centraal en niet TOT of langs Brussel ? In de spits kan het tot 18′ duren om van Brussel-Zuid tot Brussel-Noord te sporen.

Reacties zijn gesloten.