De Volkswagen in de volkstuin: hoe een symbool van het aandeelhouderscynisme toch nog een zinnige bestemming krijgt

vw1  Behalve een (nieuwe) zwarte vlek op de Duitse ziel en een blamage voor de oliegedreven automobielsector, is het Volkswagenschandaal natuurlijk ook een nieuw bewijs dat het kapitalisme ten gronde niet deugt. Na de bankencrisissen die vanuit de financiële cenakels op ons afkwamen, blijkt nu ook de ‘harde’ economie, de productieve economie dus, en zelfs binnen een merk dat met kwaliteit geassocieerd wordt, zich niet meer te richten op de intrinsieke waarde van het product maar op winst en waarde van het aandeel.
Vanaf dan mag er gelogen en vals gespeeld worden, op voorwaarde dat het rendement gehaald wordt. Al de rest is flauwekul. Verkoop desnoods een auto van gelakt papier maché, maar zorg voor een schone jaarbalans.
Door het systeem van de ‘Mitbestimmung’, waarin uitgerekend Volkswagen een pioniersrol speelde, werden de werknemers aandeelhouders, lid van de beheerraad, en zo meegezogen in de cynische logica van de vrije markt en het winstbejag.
Wie zegt dat de vakbondstop zelf ook niet op de hoogte was van het bedrog? Het in de 19de eeuw ontstane antagonisme tussen patronaat en arbeiders, waaruit het sociaal overlegmodel groeide, werd vervangen door de postmoderne fusie van beide in een überkapitalistisch concern.
vw2De zwakte van de staat en de gemeenschapscontrole is evenredig met de almacht van dit model. Lobbyisten lopen de deur plat bij beleidsmakers en bepalen de normen, de testprocedures, alle controlelabels. Op nationaal en Europees niveau. De bureaucratie laat hen toe en houdt zelfs hun stoel warm. Het bedrog blijkt nu ook bij de energiewaardelabels van huishoudtoestellen, en het verbaast me niks. Waarom zou een bedrijf het zich moeilijk maken, als het gemakkelijk kan?
Ook gerenommeerde consumentenorganisaties zoals Test Aankoop (dat nu luid van de toren blaast) lieten zich met al hun testbanken bedotten,- tenzij ze het spel meespeelden, dat kan ook. Sowieso zijn die organisaties, die beweren voor de consument op te komen, maar waterdragers van het vrijemarktmechanisme en heel zijn ethisch dubieuze logica.
Grappig bijvoorbeeld hoe Test Aankoop zelf agressieve verkoopmethodes gebruikt om abonnés te winnen.
vw3Ondertussen wordt het aantal ‘casualties’ geraamd van de dieselaffaire: een half miljoen doden per jaar in Europa is een voorzichtige schatting. Diesel is zonder twijfel, na sigaretten, de grootste oorzaak van kanker en longziekten op ons continent. Cijfers die hallucinant lijken tegenover het handvol terrorismedoden en de draconische veiligheidsmaatregel die daarmee gepaard gaan. Niet dat ik het ene gevaar door het andere wil laten neutraliseren. Maar cijfers zijn cijfers, en doden zijn dood. In dat opzicht is de sjoemelsoftware niet alleen een illegaal feit, maar ook een vergrijp dat we als ‘terreur’ moeten kwalificeren: geweldpleging buiten alle proporties, die de kern van de gemeenschap aantast.
In de limiet moet dit schandaal dus een politiek-economisch systeem in vraag stellen, inclusief de ethische dimensie. Ik weet niet of we zover zullen geraken, want nu al worden reusachtige publiciteitsbudgetten opzij gezet om het publiek te masseren én de overheden te paaien.
Het verzet zal wellicht van onderuit komen, de zogenaamde kleine gebaren die zich opstapelen. Een vertuining van de Volkswagen dringt zich op: een metamorfose van de killer tot bloempot, barbecuestel, decoratief element. De kever hernaturaliseren, samen met een boel andere relicten van het laatkapitalistische horrorverhaal.
Op deze mooie zondag moet de hoop op een betere wereld en een nieuw verhaal overeind blijven. Ooit wordt de VW-sjoemelaffaire een grap, binnen een paar decaden na te vertellen door kinderen die niet snappen hoe wij zoiets onder onze ogen konden laten gebeuren. Een mens wordt altijd te vroeg geboren.
Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

12 reacties op De Volkswagen in de volkstuin: hoe een symbool van het aandeelhouderscynisme toch nog een zinnige bestemming krijgt

  1. Hans becu zegt:

    Een half miljoen doden door diesel, enz…hoe bereken je dat ? JS lijkt Calvo wel, die VW voor de rechtbank wil dagen om schadevergoeding te eisen voor de schade aan de volksgezondheid. Geen journalist die hem vroeg hoe hij dat in vredesnaam dacht te berekenen, laat staan hoe hij concreet de verantwoordelijkheid van VW terzake denkt te kunnen bewijzen. Verder weet ik het ook niet hoor. Ik verwarm elektrisch en ik stoot O uit. Het kost me een vermogen. Kerncentrales stoten niks uit, maar dat mag ook al niet. En hoeveel houtkachels en allesbranders stoten ongecontroleerd de grootste rotzooi uit ? Pure hysterie.

    • edward zegt:

      Ik weet maar één ding zeker, en dat is dat de lucht vandaag nog nooit zo zuiver is geweest. Dat is een vaststaand wetenschappelijk feit. En VW had inderdaad beter een katalysator gebruikt in plaats van de software, maar de bijkomende vervuiling is een peulenschil. En deze NOx-uitstoot zal zeker geen extra doden ‘door luchtverontreiniging’ maken. Hoe bereken je 500.000 extra doden, uit de losse duim gezogen ? En een beetje aangepord door mediageile medici die in de kijker willen komen (ze zouden beter zwijgen met hun vennootschappen en hun riant inkomen via de ziekenkas) ? Zorg dat alles in de toekomst juist gebeurt, ook echte realistische testen, en daarmee is voor mij de kous af. Al de rest is ouwe mannen en wijven hysterie, aangestookt door opportunistische linkse groenen.

  2. Prometheus zegt:

    The Rebel media
    Volkswagen scandal no reason to kill off cars

    Volkswagen scandal reveals insane obsession with carbon emissions

  3. vercauteren freddy zegt:

    Nee, ik geloof niet in het falen van het kapitalisme. Ik geloof niet in het falen van het communisme. Ik geloof in het falen van de mens. En voor zover ik weet is elke politieke strekking samengesteld uit leden van eze soort. Dus, hoeft niemand anderen met de vinger te wijzen. Wij zijn allemaal even schuldig en betrokken in dit gebeuren. Trouwens over falen gesproken, kijk eens naar de neergang van SPA. Heeft niets met ideologie te maken, maar alles met de invulling ervan. De mens. Ingoed voor de ene, opportunist en /of primitief voor de andere. Maar de perfectie: nooit. Ook Volkswagen heeft zich laten vangen aan een lichte vorm van volksverlakkerij, en is daar zwaar voor gestraft. Het kan zelfs de zwanenzang worden van het concern. Terecht of niet? Wie met vuur speelt kan zich verbranden. Wie niet met vuur speelt, komt in deze ratrace niet aan de bak. Zou het kunnen dat voor deze karakter-eisende keuzes het kapitalisme ongeschikt is?

    • Nolens Volens zegt:

      Op een naïeve manier slaat u hier de nagel op de kop, meneer Vercauteren. Wel maak ik enig voorbehoud bij uw stelling dat wij allemaal EVEN schuldig en betrokken zijn. En zo wijs ik toch weer iemand met de vinger…

    • Hans becu zegt:

      Wat mij het meest stoort is dat VW door de media is gestraft door een nooit geziene sensatiezucht. Voor enige nuance was geen ruimte. De strafmaat beloopt miljarden. Een rechtbank is daar niet aan te pas gekomen. De maatschappelijke en financiele gevolgen voor honderduizenden stakeholders van het concern dreigen dramatisch te worden. Dit is pure anarchie veroorzaakt dor militante Groenen en marxisten, gesteund door een onkritische agressieve pers die niet geïnteresseerd is in de feiten (ze kennen er ook geen kl…van), maar de klimaat -en milieuproblematiek tot een oncontroleerbare hysterie heeft opgezweept. Zonder meer beangstigend. Ook bedrijven en kapitalisten hebben rechten, niet alleen asielzoekers. En heeft er zich verdorie nog nooit iemand afgevraagd waarom Al.Gore, voormalig democratisch VP van Olieland Amerika, net die, na zijn regeerperiode heel toevallig is begonnen met een uitgekiende en perfect getimede klimaatpropagandafilm.

  4. walter maes zegt:

    Er ligt natuurlijk geen mens wakker van al die kleine cijfertjes in de reclameboekskes van de autoconstructeur. Behalve bij een handvol klimaatpastoors, sojascheutprofessoren, milieudeskundologen en hypocriete politiekers. Het mediagehuil zal wel weer overwaaien. Of moet VW noodgedwongen haar deuren sluiten en 10.000 werknemers op straat gooien ? Er is een uitweg : laten we het communisme herinvoeren.

  5. walter maes zegt:

    Waar de consument wèl wakker van ligt : is een VW een goede of een slechte auto. Antwoord : het is al lang bewezen dat het een van de betere auto’s op de markt is, tegen een aanvaardbare prijs. Dat wéét de consument en daarom zal VW de storm doorstaan en aan de top blijven. Trouwens de andere topmerken doen juist hetzelfde met hun cijfertjes. Kan moeilijk anders met die diarree van Kafkaiaanse milieuregels. Zijn het daarom slechte auto’s ? Neen.

  6. Hans becu zegt:

    Walter
    Gelukkig hebben we nog ons Vlaams boerenverstand. Alhoewel ik vind dat de media wel heel erg hun best doen om dat als achterlijkheid voor te stellen. Ik ben een autofreak, en ik weet al 10 jaar dat al die Co 2 tests pure fake zijn. Door de georchestreerde CO2 hype kon de autoindustrie niet anders dan zich extreem te profileren op dat aspect. Daar is VW tever gegaan, maar ze zijn zeker niet de enige. En als ik in een auto van 30 jaar oud stap dan is het verschil op alle vlakken gigantisch. Ze moesten zich schamen, al die neomarxisten. De smerigste, slechtste, absolute rotbakken werden in de USSR en Oost-Europa gebouwd. Trabant, Volga, Lada, Moskvich, Wartburg…je moet eens in een skoda van 1980 kruipen en in een van 2015….

  7. Prometheus zegt:

    Dictatuur van de (groene) horden ondermijnt beschaving

    Over de massamens (Jose Ortega Y Gasset) en de groene valse profeten.

    http://climategate.nl/2015/04/12/dictatuur-van-de-groene-horden-ondermijnt-beschaving/

  8. Marc Schoeters zegt:

    Wat is dat toch met Duitsland? Waarom is dat land zo’n eeuwig weerkerende etterbuil in de moderne Europese geschiedenis? “Denk ich an Deutschland in der Nacht, dann bin ich um den Schlaf gebracht,” schreef de Duits-Joodse dichter Heinrich Heine in 1844 tijdens zijn zelfgekozen asiel vanuit Parijs. Sindsdien is de storende invloed van Duitsland op het slaapcomfort van vele Europeanen er niet echt op verbeterd. Op nauwelijks een eeuw tijd heeft de Duitse politiek dit oude continent drie keer in de afgrond gedreven: in 1914 met haar militaristisch imperialisme, in 1940 met haar totalitair rechts nationalisme, en in 2015 met haar even totalitair links multiculturalisme.
    Het is wachten op een hedendaagse Wagner om de duistere Duitse – en daarmee ook Europese – geschiedenis van de afgelopen eeuw met een nieuwe operatetralogie te verklanken. Een nieuwe ‘Das Rheingold’ over de expansiezucht van de Eerste Wereldoorlog. Een nieuwe ‘Die Walküre’ over de Blitzkrieg en de massavernietigingskampen van de Tweede Wereldoorlog. Een nieuwe ‘Siegfried’ over het naoorlogse Wirtschaftswunder en het onverwerkte oorlogsverleden. En ten slotte een nieuwe ‘Götterdämmerung’ over de huidige als ‘vluchtelingenstroom’ vermomde mosliminvasie – die het definitieve einde van het oude Duitsland en Europa inluidt. Dat nieuwe Wagneriaanse genie kan zijn geüpdatete tetralogie misschien componeren en uitvoeren onder de beschermende vleugels van ex-DDR-kroonprinses Angela Merkel – de hedendaagse vorstin Ludwiga III van Beieren. Deze zwanenkoningin is er op nauwelijks één jaar tijd in geslaagd om de zes miljoen vermoorde Joden van zeventig jaar geleden stuk voor stuk te vervangen door zes miljoen springlevende mohammedanen. In wezen voltooit en bekroont zij daarmee het oorspronkelijke meesterplan van haar grote nazi-voorgangers. Onder het mom van ‘multiculturele gastvrijheid’ wordt door Angela Merkel – met de helpende hand van de EU – niet alleen Duitsland maar het hele Europese continent vakkundig ‘kaltgestellt’ en naar de schroothoop van de geschiedenis verwezen. Holocaust 2.0. Het huidige nazi-prototype is niemand minder dan de Gutmensch – die welkomstliedjes voor de schijnbaar vriendelijke maar diepvijandige ‘vluchteling’ zingt en zo vervuld is van zelfhaat dat hij zijn eigen roomblanke dochter tot kindbruid maakt voor de viriele volgelingen van de pedofiel uit Mekka. Winston Churchill had het reeds haarscherp voorspeld met zijn beroemde (volgens sommige linkse negationisten apocriefe) uitspraak – “The Fascists of the future will be the anti-fascists.” Een grote man – die Churchill. Zonder hem zaten we nu allemaal onder het hakenkruis te wachten op god weet wat.
    Islam en nazisme hebben een gezamenlijke en broederlijke geschiedenis. In de gepubliceerde tafelredes van Adolf Hitler – woordelijk opgetekend tijdens diens (vegetarische) maaltijden in Berchtesgaden – staan enkele leerrijke passages over het mohammedanisme. De Führer stak zijn bewondering voor de “veroveringsreligie” niet onder stoelen of banken. Hij betreurde het dat Karel Martel in 732 in Poitiers de mohammedaanse invasie tot staan had gebracht. De islam was voor hem een mannelijke godsdienst die gebaseerd is op een hiërarchisch systeem van meesters en slaven. Wat kan men als nazi nog meer wensen? Volgens Hitler zou een geïslamiseerd Europa het voor de nazi’s veel gemakkelijker hebben gemaakt om het continent onder de knoet te krijgen – omdat de islam past bij “het Duitse temparement”. En een islamitisch Europa was in elk geval altijd te verkiezen boven een Europa dat verzwakt en verwijfd was geworden door het joods-christelijk geloof en het verlichtingsdenken. Letterlijk zei de Führer – “De islamvolkeren zullen altijd nader tot ons staan dan – bijvoorbeeld – Frankrijk.” En volgens zijn huisarchitect Albert Speer zag hij de geïslamiseerde Duitsers ooit “aan het hoofd van een groot Mohammedaans Rijk”. Het is daarom geen toeval dat de Führer goede vriendschapsbetrekkingen onderhield met Haj Amin al-Husseini – de geestelijke moslimleider van Jeruzalem – die van de Duitse dictator persoonlijk de officiële status kreeg van eervolle Ariër. Tijdens de Tweede Wereldoorlog vochten de moslims in Noord-Afrika en het Midden-Oosten zij aan zij met de Duitse kameraden. Eigenaardig hoe weinig onderzoek er tot nu toe is verricht over de diepe band tussen nazisme en islam. Heeft het misschien iets met politiek-correct getinte subsidies te maken? Of gewoon met de vrees van academici voor niet-salonfähige stellingen? Er vallen nochtans veel historische verrassingen te rapen. Zo bestond er zelfs een Bosnische SS-divisie uitsluitend samengesteld uit moslims – de Handschar Waffen SS – die in Oost-Europa en op de Balkan de weerzinwekkendste moordpartijen uit de hele Tweede Wereldoorlog heeft aangericht. De huidige moslimbroeders zijn de rechtstreekse erfgenamen van dit met de nazi’s collaborerend gebroed. En daarom stinkt de zogenaamde Arabische Lente al van in het begin zo onmiskenbaar naar gas en… diesel.
    Götterdämmerung. Het woord is niet te licht gekozen om de historische gebeurtenissen van 2015 te benoemen. Als Duitsland ten onder gaat – dan doet het dat niet gewoontjes. Dan gaat dat gepaard met hoorngeschal, paukenslagen en rokende puinhopen op epische schaal. Het Germaanse moederland beperkt zijn ondergang nooit tot het eigen grondgebied – maar het stort telkens weer het hele Europese continent in de afgrond van de eindgeschiedenis. 2015 is dus niet een ‘annus horribilis’ voor Duitsland alleen. Het zal door toekomstige historici beschreven worden als het historische jaar waarin de definitieve afgodenschemering van heel Europa werd ingezet. Over de als ‘vluchtelingenstroom’ vermomde mosliminvasie is op deze blog al overvloedig geschreven. Hier wil ik wat dieper ingaan op het zogenaamde ‘Dieselgate’: de ontmaskering van een van de grootste autoconcerns ter wereld – de Volkswagen AG – als een ordinaire bende oplichters.
    Ik geloof niet in historisch toeval. De moordpartij op 1 oktober 2015 in Roseburg in de Amerikaanse staat Oregon – waarbij een Britse moslimbekeerling systematisch aan medestudenten vroeg of ze christen waren om hen vervolgens dood te schieten – vond natuurlijk niet toevallig plaats op de universiteitscampus waar ook een van de drie Thalyshelden – Alek Skarlatos – was ingeschreven. Deze ontsnapte alleen maar aan de dood doordat hij op de dag van de schietpartij niet op de campus aanwezig was wegens deelname aan een tv-show. Die jongeman zal 2015 ook niet licht vergeten. Alles wijst in de richting van een wraakactie van Islamitische Staat op iemand die een paar maanden geleden het bloedbad op de Thalystrein van Amsterdam naar Parijs wist te verijdelen.
    Ik herhaal – ik geloof niet in historisch toeval. Wie de geschiedenis van Volkswagen AG bestudeert – stuit op merkwaardige ‘coïncidenties’. In 1934 kreeg Ferdinand Porsche – de befaamde ontwerper van luxeauto’s – de persoonlijke opdracht van Adolf Hitler om een goedkope wagen voor het Duitse volk te ontwerpen. Deze volkswagen zou de beroemde ‘Kever’ worden. Maar wie weet nog dat deze benaming is afgeleid van de oorspronkelijke benaming – KdF-wagen – waarbij de afkorting KdF staat voor ‘Kraft durch Freude’? Met zo’n naam hoeft het geen verwondering te wekken dat tot nu toe geen enkele Jood ter wereld ooit in een KdF-wagen is gesignaleerd. Ik zou het in hun plaats ook weigeren. De eisen die Hitler stelde aan de ‘Kraft durch Freude’-wagen spreken boekdelen. De auto moest ofwel twee volwassenen en een kind kunnen vervoeren, ofwel drie soldaten en een mitrailleur. Ik weet niet wat ik moet denken van het feit dat in de ogen van de autoconstructeurs in nazi-Duitsland één kind gelijkstond aan één volwassen soldaat en een militair moordwapen. Is dat kindvriendelijk? Of net niet?
    Hitler gaf de opdracht tot het bouwen van de ‘Kraft durch Freude’-wagen aan het Deutsche Arbeitsfront – de enige toegestane en van de staat afhankelijke vakbond. De door Johan Sanctorum gesignaleerde medeplichtigheid van de huidige Duitse vakbonden aan ‘Dieselgate’ heeft dus een oude en lange voorgeschiedenis.
    En er is nog meer ‘geen toeval’. Hitler liet voor de massaproductie van de KdF-wagen in 1938 bij het stadje Fallersleben een reusachtige fabriek bouwen – samen met gloednieuwe wijken voor de fabrieksarbeiders. Niet toevallig was dit stadje ook de geboorteplaats van August Heinrich Hoffmann von Fallersleben – de nationalistische dichter die in 1841 de opzwepende woorden van het Duitse volkslied schreef. Wie even een blik op een portretfoto van deze dichter met zijn geitensikje werpt, kan het niet helpen iets anders te zien dan een weggelopen trol uit een Wagneriaanse opera. De Duitse volkswagen en het Duitse volkslied hebben dezelfde geboorteplaats. Geen toeval.
    Na de Duitse nederlaag in 1945 namen de geallieerden de autofabriek van Volkswagen AG gewoon over en maakten er een winstgevend bedrijf van. Ook dit kan merkwaardig lijken – tot men beseft hoe groot de belangen waren van enkele Texaanse oliebaronnen om een benzineverslindende wagen voor miljoenen mensen te produceren. De geallieerden besloten om de nieuwe arbeidersstad bij Fallersleben Wolfsburg te noemen. Ook dit is geen toeval. Iedereen in die dagen wist dat ‘Wolf’ de koosnaam van Adolf Hitler was. Zijn laatste geliefde Eva Braun noemde hem in haar brieven zelfs “Herr Wolf”. Het herdopen tot ‘Wolfsburg’ van de nieuwe arbeidersstad waar de ‘Kever’ (‘Beetle’) werd geproduceerd, betekende dus niet meer of minder dan een eerbetoon van de geallieerden aan de verslagen Duitse dictator. Schandalig? Onethisch? Ach – de totale ‘Mobilmachung’ is niet exclusief Duits. Een auto is een auto. En winst is winst. Geld stinkt niet – zegt men. Maar de geschiedenis van Volkswagen AG helaas wel. Het stinkt bij die firma al meer dan zeventig jaar. En anno 2015 blijkt dat de auto’s die dat concern produceert nog meer stinken. Uren in de wind. Bijna een eeuw lang in de geschiedenis. Wie nu nog met een VW rijdt is gewoon een hardnekkige kleine crimineel die de gezondheid en de longen van miljoenen kinderen verpest.
    Ik heb nooit van auto’s gehouden. En nog minder van dieselauto’s. Hou ik van Duitsland? Goede vraag. Het antwoord zal misschien verbazing wekken. Zeker – en of ik van Duitsland hou! Ik hou zoveel van Duitsland dat ik het bijzonder jammer vind dat er maar één, groot en verenigd Duitsland bestaat. Ik hou zoveel van Duitsland dat ik een diepe wens koester dat er opnieuw twee of meer Duitslanden zouden zijn. Net als in de goede oude tijd van Goethe – toen er tientallen Duitse vorstendommen waren. Geef Europa dat mozaïek aan Duitse staatjes terug! Die onmachtige lilliputerstaatjes hebben ons grote kunstenaars als Schiller en Goethe en Lessing en Bach en Beethoven en Mendelssohn geschonken. Maar dat ene grote Germaanse Rijk heeft ons alleen maar actief agressieve mannelijke dictators en één passief agressieve vrouwelijke dictator opgeleverd. En twee wereldoorlogen. En als kers op de taart de islamitische verovering en vernietiging van het vrijheidlievende Europa. Het gaat bij ‘Dieselgate’ dus niet alleen om vervuilde lucht. Een mens leeft niet van lucht alleen. Het gaat om het einde van de Wagneriaanse geschiedenis. Om het inktzwarte en met koranverzen bedekte doek dat weldra zal vallen over de tragikomische opera die ‘Europa’ heet.

Reacties zijn gesloten.