Made in Germany: kleine politieke futurologie vanuit de VW-godendeemstering

Europa beleeft boeiende tijden: er is de vluchtelingencrisis en de dreigende islamisering, er is de ineenstorting van het VW-aandeel, en er is de desintegratie van de EU zelf. Nu alleen nog die drie verbinden, en we zijn klaar met ons all-in-theorie. Ik doe een poging.

Eerst Dieselgate. Elf miljoen Duitse auto’s zouden er rondtoeren – in België alleen al een half miljoen – met een uitstoot van stikstofoxide, 40 keer hoger dan de toegelaten norm. Voorzichtige schattingen spreken van duizenden kankerdoden als rechtstreeks gevolg van deze gifkanonnen.
Er werd nogal gegniffeld toen ik een paar dagen geleden de obscure VW-technologie in verband bracht met de experimenten van kamparts Dr. Mengele. Nu blijkt de VW-boordcomputer niet alleen een frauduleuze software te bevatten, maar ook een meer fundamentele ‘bug’ die uit de jaren ’30 van vorige eeuw stamt, toen het Duitse volk klaar was voor een zoektocht naar Lebensraum en daartoe (voor de tweede keer) de gaskraan opendraaide. Vandaag zum dritten Male: na het mosterdgas, het zyklon B, nu NO.
Versailles revisited: er zal er nu schuld bepaald worden en het zal internationaal schadeclaims en gepeperde boetes regenen. Het Dieselgate-schandaal zal Volkswagen in de afgrond sleuren, maar ook de gehele Duitse auto-industrie en vervolgens heel de Duitse economie. Het land trekt zich gedegouteerd terug uit de EU met zijn luie Grieken en nichterige Fransen. Europa wordt wat het eigenlijk steeds was sinds het Verdag van Verdun (843): een lappendeken van staten en neo-staatjes.
Duitsland zal uit het dal kruipen, na een instabiele en tumultueuze ‘Weimar-periode’, waarin een nieuw, postmodern nationalisme opgang zal maken, niet meer gebaseerd op ras of leidcultuur, maar op pure functionaliteit van het systeem. Hierin speelt de integratie van een moslimbevolking een sleutelrol.
Een flink deel van het Duitse (economische én culturele én politieke) establishment heeft zich uit opportunisme verzoend met de islamisering van de onderlaag. Mits goed gestuurd heeft het zijn voordelen: gezagsgetrouw voetvolk dat bereid is om zich naar strenge regels te schikken en in zekere zin zelfs de armoede als deugd cultiveert. De Nibelungen in Wagner’s ‘Rheingold’.
Er blijft een klassieke Europese cultuur voor de upperclass, maar het klootjesvolk gaat naar de moskee. Met zo’n populatie van werkmieren heb je geen democratie meer nodig. Ook dat geeft een déjà-vu: de goede vriendschap tussen Adolf Hitler en de Arabische grootmoefti Mohammad Haj Amin al-Husseini maakt dat sommige moslims nog altijd een boontje hebben voor de toenmalige Reichsführer.

De geschiedenis herhaalt zich, maar altijd in varianten. Dankzij dit nieuwe Wirtschaftswunder zal Duitsland opnieuw zijn hegemonie vestigen, vanuit een impliciete revanche-gedachte voor de VW-catastrofe. De hernazificatie van Duitsland zal niet verlopen met hakenkruisvlaggen en laarzengedreun. Wel zal er zich een totalitaire staat ontwikkelen die het nieuwe machtscentrum van Europa wordt, niet gehinderd door teveel democratisch gepruttel van kabouters rondom. In de Atlantische periferie zal trouwens anarchie toeslaan door een totaal ontregelde instroom van Afrikaanse en Maghreb-migranten.
Nog even verder koffiedik kijken: een Duits-Turkse as staat op het programma (ook al niets nieuws, was er al eens in WO. I) om de migratiestroom tussen die landen te controleren, zich te verzekeren van een blijvend contingent van goedkope arbeidskrachten, en om meteen samen met de Turken aanspraak te maken op delen van het Midden Oosten.
Een pact met Poetin over de opdeling van Oost-Europa staat eveneens op het menu (vergelijk met het pact Hitler-Stalin in 1939). De oude geostrategische krijtlijnen keren terug, want de geografie is uiteindelijk ook hetzelfde. Maar de culturele demografie is veranderd,- dat weet ook Poetin die zonet een in Moskou een heuse moslimkathedraal opende. En zo verschijnt de driehoek Berlijn-Moskou-Ankara op de geostrategische kaart van deze eeuw, tot afgrijzen van de VS, waar Dieselgate, niet toevallig, ontkiemde. de cirkel is rond.

Need I say more? De gelukkige bezitters van een VW-Polo, Passat, maar ook Audi, Seat, Skoda en Porsche, zijn feitelijke collaborateurs. De fameuze ‘Duitse kwaliteit’ waar ze op afkwamen (ook wel als Deutsche Grundlichkeit gekwalificeerd) blijkt het embleem van een oude Pruisische machtsdroom, die na decennialange winterslaap ontbolstert. En hoe.
Maar eerst met mijn kruiwagen waardeloze VW-aandelen naar de bakker. Doorheen de smog, met alreeds een kriebelhoest. Een mens moet zijn plaats kennen in dit grote geheel.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

3 reacties op Made in Germany: kleine politieke futurologie vanuit de VW-godendeemstering

  1. Jan Braeken zegt:

    Die plaats kennen is, onder andere!, lachen met eigen grappen en verzinsels, neem ik aan. Als ik tenminste nog een eerste kritiek mag geven, ad rem, ad tempore, ad temperantia, of ad hominidem. Vrij uit te kiezen, vrij van patent, en vrij bij te fantaseren. Het woord ‘beschuldiging’ hangt mij nu permanent boven het hoofd, zo blijkt.
    Om in enkele uren zulk een enorme omvang en reikwijdte van onderwerpen naar waarheid te behandelen, moet men volgens mij een buitenaards genie zijn. Ik geloof niet in zulke genieën.
    Ik stel vast dat het in dit artikel regent van bipolaire voorspellingen en vaststellingen, in letterlijke zin, en dat het opnieuw de bedoeling moet zijn, of de potentiële bedoeling, om een debat op gang te trekken, liefst met zoveel mogelijk protagonisten en antagonisten. Of de tegenovergestelde bedoeling : u mag vrij uitkiezen.
    Maar allez, let’s begin. All-in.

  2. Marc Schoeters zegt:

    Toen ik deze kleine politieke futurologie las, moest ik denken aan de eerste twee versregels uit “Nachtgedanken” van Heinrich Heine: “Denk ich an Deutschland in der Nacht, / Dann bin ich um den Schlaf gebracht”. De Joodse dichter schreef deze regels tijdens zijn “zelfgekozen asiel” in Parijs. Volgens mij de enige plaats waar je Duitsland nog enigszins kunt verdragen. Maar net toen ik deze korte bedenking wou posten, zag ik de bovenstaande reactie van J.B. Moederziel alleen smekend om aandacht. En redelijk verward. Wat betekent in godsnaam “ad hominidem”? En toen dacht ik aan de wijze waarschuwing op 26 september om 23u46 van Hilde Herman aan iemand die op deze blog ook af en toe een heel scherpe en waardevolle reactie plaatst: “Beste Bert, denk aan de eerste forumwet: Don’t feed the trolls…” En daarop zonk de moed me in de schoenen om nog verder te reageren op die waardevolle kleine politieke futurologie. Zelfs Heine kon me daartoe niet meer overhalen. Beschouw deze reactie dus als onbestaande.

  3. vercauteren freddy zegt:

    Nee, nee en nog eens nee! Veel te ver gezocht. Dit is gewoon het resultaat van de ziekelijke drang naar meer. Meer vanalles, maar ook betere cijfers. De kwaliteit hoort te stijgen! De cijfers moeten altijd beter. Dat is de wet van de marketing, de wet van de economie in het algemeen. De wet ook van de menselijke verwachting. En als een proces of een constructie aan het einde van haar evolutie zit, dan is er geen andere algemeen aanvaardde oplossing dan een beetje sjoemelen. Vandaag zitten de in catalogi vermelde cijfers 40 tot 50%onder de werkelijkheid. Op een dag vliegt Icarus te hoog natuurlijk, en dan krijg je dit. Wie is fout? Iedereen! Zij die teveel verwachten, zij die tegen beter weten in die verwachting een cijfer geven, en zij die niet willen toegeven dat het gewoon niet beter kon. En natuurlijk ook de overheid, die dat allemaal wel wist, maar niet bereid was om deze gigant van werkgelegenheid aan te pakken.

Reacties zijn gesloten.