Crashende vrachtwagens, brandend asfalt: (fijn) stof tot nadenken

Het inferno dat vandaag is ontstaan op de Brusselse binnenring, die nog de hele dag afgesloten is omdat een groot stuk verbrand asfalt moet worden herlegd, is andermaal ontstaan doordat een trucker inreed op de staart van een file.
Dat is jammer genoeg geen toeval: het macho-gehalte van vrachtwagenchauffeurs, letterlijk neerkijkend op het gewone verkeer, constant GSM-end of zelfs kijkend naar videofilmpjes achter het stuur (echt waar), maakt dat al wie aan de staart van een file bengelt, alle flikkerlichten aanzet en een schietgebedje prevelt.
Het mentaliteitsprobleem in de sector is bekend, maar niemand doet er wat aan. Ook de toevloed van truckers uit Oost-Europa, die dikwijls niets van de taal of de wegcode kennen, maken onze wegen tot Far-West-gebied. België, logistiek centrum van Europa.

Ik wil al lang van deze Febeltra-dictatuur af, en pleit voor een drastische inperking van het vrachtvervoer langs de weg. De hoofdas tussen Duitsland/Centraal-Europa en ons havengebied enerzijds, moet logistiek herdacht worden in de richting van trein- en watertransport. De infrastructuur is er grotendeels, maar we moeten van het idee af dat wij het af-en aan gedreun van twintigtonners nodig hebben om onze economie recht te houden. Ik spreek dan nog niet van de milieuvervuiling en de impact op onze gezondheid door het fijn stof.
De Noord-Zuid as tussen Nederland en Frankrijk anderzijds, is er een van doorgangsverkeer dat wij niet moeten aanmoedigen en waar we economisch ook niets aan hebben. Ban ze alvast op weekends (zoals in Frankrijk en Duitsland trouwens) en hef tol. Vlaanderen zou hier een pilootfunctie kunnen hebben, in plaats van de rest achterna te hinken. Hallo, Ben Weyts, minister van dierenwelzijn maar ook verantwoordelijk voor mobiliteit?

Voor de rest: splits de NMBS en maak onze regio tot modelstaat inzake efficiënt openbaar vervoer, op zijn Zwitsers. Jep, ik ben separatist, meer nog op het vlak van infrastructuur en publieke sector, dan louter staatkundig-institutioneel, daar geraken we toch nooit uit.
Asfaltbranden op hoofdwegen, het leidt tot nieuwe ideeënpistes. Een onderbroken Brusselse Ring stelt de vraag naar het waarom van dit achtvakkig circuit, waarvoor nu zelfs nog uitbreidingsplannen bestaan. Hoeft dit? Ik dacht het niet. Minder is meer, ook in deze.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

3 reacties op Crashende vrachtwagens, brandend asfalt: (fijn) stof tot nadenken

  1. walter maes zegt:

    De kern van het probleem is de niet-opleiding van de truckchauffeurs. Hedentendage zijn het marginalen en outlaws die niets beters te doen hebben en waaraan geen enkele vakbekwaamheidseis wordt gesteld, behalve dat ze een camion kunnen besturen, min of meer. Ze worden onderbetaald en vreselijk opgejaagd. Vliegtuigpiloten daarentegen worden aan draconische eisen onderworpen, vrachtwagenchauffeurs die een evengrote verantwoordelijkheid hebben worden lukraak achter het stuur gedropt en verder worden geen eisen gesteld, noch technische, noch morele. Het moet allemaal zo goedkoop mogelijk gebeuren want de consument wil niet betalen voor echte kwaliteit en dàt is de eigenlijke grond van de zaak. Niemand durft met de vinger naar de consument wijzen. De rest is gebabbel naast de kwestie.

    • eddy zegt:

      Er zijn momenteel wagens en jeeps op de markt die stilstaande voertuigen opmerken en vanzelf afremmen. Zodat je niet kan inrijden op een stilstaand voorliggend object-voertuig of file. Vrachtwagens die zoveel geld kosten hebben dit electronisch speeltje niet standaard, het kost eigenlijk niks, en ik vraag me af waarom hebben ze dit niet ? Om dichter op elkaar te kunnen rijden ? Er zijn auto’s die waarschuwen bij overschrijding van het rijvak. Net hetzelfde bij electronische controle over de alertheid van de chauffeur, er bestaan systemen bij diverse automerken, doch ik heb dit nog niet gezien bij vrachtwagens. Kost niks. Waarom zien we dit niet bij vrachtwagens ? Omdat chauffeurs tv moeten kunnen kijken tijdens het rijden ? Er bestaan systemen bij personenwagens die bij filerijden automatisch een veilige rijafstand behouden en tijdig afremmen, dit zien we niet standaard ingebouwd bij vrachtwagens. Kost niks. Waarom dit niet standaard inbouwen ? Dit is toch nuttiger dan het automatisch verplicht alert systeem bij botsing zoals binnenkort verplicht door de europese mafiacommissie in personenwagens ? Fabrikanten van trucks pakken tijdens “autosalons” altijd uit met automatisch rijden, maar de vorige basistechnieken die niks kosten voeren ze niet in. Waarom ? Om meer vrachtwagens te kunnen verkopen ? En als laatste : niettegenstaande de leugens van BIW en politici zijn het vrachtwagens die de meeste vermijdbare verkeersdoden maken, en de oorzaak zijn van het grootste fileleed.

      • Hans becu zegt:

        De verzelfstandiging van de transportsector onder druk van low cost Burlgaren en Roemenen is hiervan de oorzaak. Schande voor,’Europa, en het wordt tijd dat de ‘eurocraten daarover publiek ter orde worden geroepen, en niet machteloze lokale poltici zoals Ben Weyts.

Reacties zijn gesloten.