‘Noli me tangere’: op Hemelvaartsdag is er eentje de pijp uit.

Wat is een man eigenlijk tussen twee vrouwen? Inderdaad, een kakkerlak.
Uitgerekend op Hemelvaartsdag bereikt ons deze blijde boodschap, en dat is niet toevallig. U moet namelijk weten dat volgens alle apocriefe bronnen Jezus twee intieme vriendinnen had, namelijk Maria Magdalena en ‘de andere Maria’, genaamd Maria Salomé.
Maria Magdalena is algemeen gekend als een groupie van Jezus, en was er volgens Dan Brown (‘The Da Vinci Code’) zelfs mee gehuwd. In de loop van de tijd begon de Kerk haar als ‘zondares’ en hoer voor te stellen. Richard Wagner doet haar in Parsifal verschijnen als ‘Kundry’. Zeer waarschijnlijk had Jezus met haar een innige seksuele band, waardoor ze vooral in Frankrijk een voorwerp van grote verering werd.
Wie echter was Maria Salomé, niet te verwarren met de furieuze maagd Salomé uit Judea die het hoofd van Johannes op een zilveren schotel eiste en kreeg? Ze was een rijpe vrouw en de moeder van minstens twee apostelen, Jacobus en Johannes. Ook met haar had Jezus een allerminst Platonische relatie. Maar Salomé stond, door haar maturiteit, ook bijzonder sceptisch tegenover de mirakelproductie van de Heer en vermoedde trucage, waardoor ze soms gelijk gesteld wordt met de ongelovige Thomas.

Een groot deel van Jezus’ leven staat in het teken van deze twee aards ingestelde vrouwen, die hem aantrokken maar ook afstootten. Eigenlijk was Jezus een speelbal tussen deze twee dames, die maar met mondjesmaat nota maakten van zijn religieuze theorieën, maar des te meer aandacht hadden voor zijn naar het schijnt toch wel mooie lijf. Ze worden als ‘volgelingen’ voorgesteld in de Evangelies, maar dat is een understatement: veeleer achtervolgden ze hem en manipuleerden ze zijn discours. Het seksuele argument moet daarin een grote rol gespeeld hebben.
Maar nu komt het. Doodvermoeid van deze bi-paranoia ensceneerde Jezus het ultieme mirakel, namelijk zijn kruisdood, gevold door een ‘opstanding’ en Hemelvaart. Dit vergelijkbaar met de verdwijntruc van mannen die zich dood laten verklaren om ergens een nieuw leven te beginnen. Doch wie stond er te fezelen aan het kruis? De twee Maria’s. Wie stond er aan de buitenkant van de rots, waarin hij ‘begraven’ lag, te wachten? Juist: de twee Maria’s. Vol ongeloof staarden ze hem aan en betastten hem op ongewenste plaatsen.

Wat de Heer, volgens alle evangelieën, de paniekerige woorden ontlokte: ‘noli me tangere’ (Raak me niet aan!). Waarna hij snel de benen nam en ‘ten hemel opsteeg’.

De legendarische Hemelvaart is dus een vlucht, meer bepaald een ontsnappingspoging van een man, een charismatische mentalist, die tussen twee vrouwen heen en weer werd geblazen en zich van die onhoudbare situatie wou ontdoen. Wat zegt dat over religie in het algemeen? Juist: het gaat over (mannelijke) verticale ontsnappingsroutes. En over sterke vrouwen die horizontaal op de pijp blazen (blow job) wat de profeet danig in de war brengt. En over seks als anti-religie. Helemaal terecht beschouwde de Kerk de Maria’s als zeer gevaarlijk.
Enig gegoogel levert nu ook makkelijk de link op tussen religie en kakkerlakken: er is, volgens alle biologen en futurologen, één dier dat uiteindelijk de aarde zal domineren, als de mens al lang zal uitgestorven zijn, en dat is de Kakkerlak, ditmaal met hoofdletter.
In dit Aartsparadijs komen alle gelovigen, tot Blattodea getransformeerd, samen, en dat vieren wij dus vandaag allemaal. Het begint hier al te kraken, Rerum Novarum, er gebeurt waarlijk wat nieuws. Slikken maar dames.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .