Fuck de islam, terreur en al de rest: angst zit tussen de twee oren.

struisVandaag is het de Werelddag van de Onthechting. Althans, ik kondig hem zelf af.
Hoezo?
Ooit zal in de geschiedenisboeken (of hun digitale versie) de 21ste eeuw betiteld worden als de eeuw van de angst. De derde wereldoorlog, die eigenlijk al een tijd bezig is,- pakweg sinds 11 september 2001 om er een datum op te plakken,- is er geen tussen staten of volkeren, maar een oorlog van de menselijke beschaving tegen zichzelf, waarbij ‘terreur’ het vermogen is om zichzelf psychisch schade toe te brengen via bewustzijnsvernauwende signalen.
Ik verleg dus het probleem van het terrorisme: er kan maar sprake zijn van ‘terreur’, als men de angst toelaat. Natuurlijk ontploffen er bommen en wordt een krantenredactie geliquideerd. Natuurlijk ontvoert Boko Haram kinderen. Natuurlijk is IS een probleem. Recent blijkt zelfs dat het vooral om oudgedienden van Saddam Hoessein gaat die het topkader bevolken, en perfect weten hoe angst werkt als middel om absolute macht te handhaven. De vraag is echter vooral of zij ook van op afstand ons hoofd weten te bezetten. Blijkbaar wel.
Een aantal van mijn vrienden kennen eigenlijk maar drie gespreksonderwerpen: de islam, de islam en de islam. Ze zijn overtuigd en strijdlustig, maar achter die façade schuilt angst voor een verborgen, onbekende vijand die met veel succes heel hun bewustzijn vernauwt tot een tunnelfenomeen. De vraag is dan of ze zelf niet hun grootste vijand zijn. De ondermijnende strategie van het zogenaamde terrorisme werkt viraal en zelfs cancerogeen: alle gezond psychisch weefsel wordt aangetast door een ‘meme’, een spookbeeld van een vijand die overal en nergens is en waar we elke seconde voor moeten uitkijken. Er blijft dan geen andere levensenergie meer over dan deze om dit waanbeeld te blijven voeden.

Deze bewustzijnsvernauwing kan een complete natie aantasten, zoals dat bijvoorbeeld bij Israël het geval is. Benjamin Netanyahu werkt zodanig in op het angstgevoel, dat hij zijn volk met vaste hand naar de afgrond begeleidt. Heel de Israëlische samenleving is behekst, niet door die paar raketten die zonder veel schade worden afgevuurd vanuit Gaza, maar vooral door de marketeers in de angst, die in eigen rangen te vinden zijn.
Valt die psychose af te wenden? Is er een mogelijkheid om dat angstvirus te blokkeren? Jawel, de virusremmer heet cultuur. In alle mogelijke vormen. Niet alleen de cultuur die Klara ons wil inlepelen, of de cultuur van het SMAK, maar werkelijk elke vorm van verruiming die de geesten deconditioneert, afleidt, doet vluchten. Jep, ik gebruik het woord vluchten, zoals vakantie een vlucht is uit de dodelijke sleur van het leven. Een positieve vlucht die oplucht en ruimte vrijmaakt op de harde schijf. Cultuur is geen verheffing of een luchtspiegeling, maar een ontgiftende by-pass.
Voor mij is dat onder meer muziek en opera, maar het mag evenzeer schilderen, dichten, tuinieren, kokerellen, lezen, vrijen, de Eiffeltoren in lucifers bouwen, of gewoon nietsdoen zijn. Het liefhebberen, als remedie tegen de obsessie. Vooral in extreme omstandigheden ‘gewoon doen’ is een bewijs van sterkte. Het pegidasme, dat zure kloppen op steeds dezelfde nagel tot het zelfs in de slaap nagalmt, ik heb het nu wel gehad. Fuck de islam, er is meer in het ondermaanse dan dat. Als politiek filosoof zou ik het de godganse dag over de verwoeste gewesten kunnen hebben, maar ik weiger het, bewust. Daarom heb ik gisteren virtueel een ganse dag tussen de bloesems van Haspengouw rondgedwaald. We moeten ons terug leren vervelen, vergeten, leegmaken en afstand nemen, vandaar het woord ‘onthechting’.

Ik hoor u foeteren: ‘Sanctorum steekt zijn kop in het zand’. Dat is een misverstand, struisvogels doen dat trouwens evenmin, het is een kwakkel van Plinius de Oudere. Struisvogels zijn ijzersterk, lopen hard, maar kunnen zich op het juiste moment ook heel goed verstoppen in een kuil tegen een sterkere tegenstander. Die putten lossen angst op, het zijn prototypes van wat wij cultuur noemen.
Toevallig (maar bestaat het toeval?) stuurt iemand mij vandaag het gedicht van Hugo Claus op, ‘Behoud de begeerte’. Te lezen vanuit het struisvogelperspectief.

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

4 reacties op Fuck de islam, terreur en al de rest: angst zit tussen de twee oren.

  1. P.Fend zegt:

    De kwakkel van Plinius? Het tiende boek handelt over de vogels en als eerste wordt de struisvogel beschreven. Een pareltje van onthechting !

  2. Marc Schoeters zegt:

    HOOFDZOEKVROUW

    De mensen bidden met hun handen
    maar beter is ’t te bidden met de benen.
    Jalal ad-Din Rumi (1207-1273)

    mooie mevrouw
    El Baqquelit
    wat ik u bid :

    ontplooi uw spleetje
    en met elk kreetje
    vloei ik u aan

    ontdooi mijn wintervorst
    met stoeipoes
    borsten koepelmaan

    o wonderwijf
    hoe godvergeten is
    uw soepel onderlijf

    profaan uw pittig clitje
    droom mijn minaret die
    aanmaant tot gebed

    olallah ! bezeten
    vlees en warmzalig
    paradijs !

    hoe ik vol ongeloof
    in vrijdagvuur
    u korangewijs belees

    hoe ik u vroom
    puur en doof
    voor alle eeuwigheid

    tot bevallige
    afvalligheid
    moskees

    (Marc Schoeters)

  3. Herman Sourbron zegt:

    Heb net “Kairos, een nieuwe bevlogenheid” van Joke Hermsen ontdekt. Sluit naar mijn mening aan bij de voorlaatste alinea, tweede gedeelte. Ronddwalen in haar ideeën is even heilzaam als een virtuele tocht tussen de Haspengouwse bloesems. Ik combineer. Ik woon in Haspengouw en verlies me zelf lijfelijk en mentaal tussen de bloesems, zie en ruik en geniet na op een terras in de oude gravenstad Borgloon. Drink, doe niets. Wu Wei…

  4. Jean zegt:

    Rangschikking van prioriteiten:
    1- islam bestijden.
    2- islam bestijden.
    3- islam bestrijden.
    4- t/m 999 – islam bestrijden en verdrijven want die achterlijke perverse gewelddadige barbaarse smeerlapperij is de ondergang van onze beschaving en van onze normen en waarden.

Reacties zijn gesloten.