Sport en ‘seksisme’ te Harelbeke: wie dit aanstootgevend vindt, blijft beter binnen

HarelbekeIn het verlengde van ons poetsvrouwendebat gisteren, en het begeleidende plaatje waarvan vooral vrouwen toch de humor niet inzagen, komt ook het ‘feministisch’ protest tegen deze affiche voor de wielerwedstrijd E3 Harelbeke vreemd over.
Wat is er te zien? Een stevige wielrennershand knijpt in de billen van een vrouw wiens rokje hoog opwaait. Die knijpende hand is een verwijzing naar de Slovaakse wielrenner Peter Sagan, die tijdens de podiumceremonie van de Ronde van Vlaanderen 2013 zomaar in de billen van een (kortgerokt) bloemenmeisje kneep. Gevolg: protest bij de vrouwenorganisaties en het zoveelste debat rond ‘seksisme’.
Protest ook nu weer bij de Kristelijke Arbeidersvrouwen. En ze hebben gelijk: dit is seksistisch. Zoals ook de gespierde kuiten en het strakke kontje van de wielrenners menig vrouwelijke toeschouwer/fan rode oortjes doet krijgen. In feite is zo’n wielerwedstrijd behalve een sportgebeuren ook een kijkevenement, een body-show waar vermoedelijk ook Kristelijke Vrouwen op afkomen. Ik spreek dan nog niet over de vettigere variant, de cyclo-cross, waarvan dames me komen vertellen hoe erotiserend ze dat wel vinden, die beslijkte atletische mannenlichamen. Huh, sekisme?
Dus ja, we leven in een lichaamscultuur en zullen het geweten hebben. We beamen haar ook doorlopend, en het vrouwelijk geslacht nog het meest. De lingerieshow is overal, de doorkijkblouses universeel, de rokken van extreemkort tot halflang, altijd met de impliciete verwijzing –en nu zullen de stoppen van de KAV helemaal doorslaan- naar de mannenhand die vrij ongehinderd zijn weg kan zoeken. Het zogenaamde seksisme (in de letterlijke zin: het benadrukken van geslachtelijke verschillen, inclusief de socio-culturele afgeleiden daarvan) is zo ingeburgerd in onze samenleving dat alleen fanatieke moslims er nog door verontrust worden. En bij deze dus ook de Kristelijke Vrouwen. Dat ook de ‘progressieve’ vrouwenvereniging Zij-kant er moeite mee heeft, bewijst alleen hoe defensief, puriteins en humorloos de vrouwenbeweging zich nog altijd gedraagt. En nu roept het Instituut voor de Gelijkheid van Vrouwen en Mannen (IGVM) de anti-discriminatiewet in om de affiche te verbieden. Hemel. Geef mij dan maar de ‘slut walks’.

Sport en erotiek: de combinatie is een goeie doctoraatsthesis waard. Exhibitionisme en voyeurisme vullen elkaar hier perfect aan. Het succes van het vrouwentennis is ondenkbaar zonder de stricte, bijzonder ‘seksistische’ dress-code: witte opverende rokjes dus, het broekje bij elke opslag duidelijk zichtbaar. Het archetype van deze scène moeten we overigens situeren bij de Amerikaanse actrice Marilyn Monroe, die haar witte jurk stevig deed opwaaien boven een ventilatierooster in de film The Seven Year Itch (1955). Ondertussen een van de meest iconische beelden uit de Westerse filmgeschiedenis.
640px-Fragonard,_The_SwingMaar veel eerder al, in de Franse schilderkunst van de 18de eeuw, was het bon ton om een vrouw af te beelden op een wiegende schommel, terwijl haar lang gedrapeerd kleed plus onderkleed heel wat lucht kregen tijdens het wiegen. En terwijl in de struiken een mannelijke aanbidder het tafereel bestudeert. Een aanrader: bekijk het heerlijke schilderij “L’Escarpolette”, bijgenaamd “De vrolijke ongelukjes op de schommel” van Jean-Honoré Fragonard uit 1768, en constateer hoezeer de Vlaamse Kristelijke Vrouwen dwalen.

Nogmaals: de gelijkenis tussen het feministisch protest tegen dit beeld en de Mohammed-hysterie vind ik beklemmend. Vooral omdat de affiche in kwestie helemaal niet pornografisch/aanstootgevend is, maar leutig en frivool. Ik zou zeggen: wie daarmee een probleem heeft, blijft beter binnen.
Meer daarover zaterdag a.s. op mijn lezing in Gent. Mogelijk met optreden van Femen.

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Een reactie op Sport en ‘seksisme’ te Harelbeke: wie dit aanstootgevend vindt, blijft beter binnen

  1. Greta Troubleyn zegt:

    Toch is er een verband , vooral door de teksten en het gebaar , maakt het voor velen erger dan een beeld van een blote dame.

    Het symboliseert elke vorm van ongewenste intimiteiten naar vrouwen toe en enige vorm van sensualiteit is ver zoek.

    De twee anderen daarentegen inderdaad veel vrolijke, ondeugende sensualiteit.

    (ironie)
    In de 20ste eeuw had je de SUFFRAGETTE met UMBRELLA …daar kun je nog een beetje juffra in vinden hombre man, waar muziek in zit, paraplu om mee te schermen, nog enige vorm van elegantie.

    In de 21ste eeuw FEMEN effe man, niks om het lijf, een stel brullende witte apen.:-)

    22ste eeuw??? Verder dan naakt kunnen ze niet gaan, toch? Kan het niet anders of er staat terug HAAR op – BIG BANG terug naar de oertijd en het begin of… ? 🙂

Reacties zijn gesloten.