Mijn foute lidmaatschappen – vandaag: de Melkbrigade

melkbrigadeDe ontmaskering van mensen die op foute feestjes zijn gesignaleerd, of lid waren van obscure organisaties, gaat verder, en terecht, al zijn er verzachtende omstandigheden en kan het “Ich habe es nicht gewusst”-argument ingeroepen worden. Vandaag staat dus mijn voormalig lidmaatschap van de Melkbrigade ter discussie, inclusief het dragen van kentekens, te weten de reusachtige M die mijn moeder op de rechterschouder naaide onmiddellijk na het spenen.
Sloten melk heb ik gedronken in mijn jonge tijd, omdat het goed zou zijn voor de groei en de aanmaak van calcium zou bevorderen. Lidmaatschap van bovenvermeld genootschap was daar een onderdeel van, niet wetende dat het een promotie was van de ultra-geheime Belgische Nationale Zuiveldienst, mede ondersteund door rattenvangers zoals Bob Davidse alias Nonkel Bob. We zaten toen namelijk met een enorme melkplas, resultaat van overproductie dankzij Europese landbouwsubsidies, en dus werd het koeienvocht aangeprezen als waarborg voor een lang en gezond leven. Elke dag een glas en een kruisje zetten, ja, ik beken.
Maar nu hebben ze in Zweden ontdekt dat melk net het risico op hart- en vaatziekten aanzienlijk verhoogt. Met veel poeha werd de studie vandaag gepubliceerd in de British Medical Journal, en de besluiten liegen er niet om: melk bevordert het verouderings- en aftakelingsproces. De witte melk is zwart geworden. De voedseldriehoek mag in de vuilbak, want zelfs de aanbevolen 60 cl per dag zijn al nefast. Verschiet dus niet dat u een dezer dagen een doodsbericht van ondergetekende aantreft.

Echter, de “wetenschappelijkheid” van deze Zweedse studie die dit aantoont, wekt enige argwaan. De Zweedse agro-sector heeft al een decennium geleden beslist om de melkproductie af te bouwen en te gaan voor kaas en yoghurt, daar valt gewoon meer mee te verdienen, zeker nu de Europese subsidies zijn weggevallen. Vooral de Zweedse kaas boomt en is een exportproduct geworden, o.m. dankzij Ikea. And guess what? De studie stelt uitdrukkelijk dat het gevaar op hart- en vaatziekten niét geldt voor afgeleide zuivelproducten zoals… kaas en yoghurt.
Ik bedoel daarmee niet dat de Zweedse wetenschappers corrupt zijn en de agenda van een lobby volgen, ik zou niet durven. Ik bedoel gewoon dat ik me heel de heisa niets aantrek, in het besef dat vandaag A en morgen B als wetenschappelijke waarheid wordt verkocht. Miljoenen academici zitten ondertussen wereldwijd hun broek te verslijten op de univs en de belendende laboratoria, en die moeten allemaal iets om handen hebben. Dus moet er onderzocht worden en rapporten gepubliceerd. De “studies” zullen elkaar blijven opvolgen, de ene de andere tegensprekend, omdat de intellectuele industrie een agenda op zich is geworden, misschien wel de ultieme agenda.

Dat noopt tot een eigen privé-conclusie die sterk afwijkt van de ons geserveerde studies. Ja, ik blijf mijn stevige scheut melk in de koffie doen, want koffie blijkt dan weer preventief te werken tegen hart- en vaatziekten, ook twee glazen rode wijn per dag overigens, althans volgens de laatste berichten want het kan elk moment weer omslaan. Het cacofonisch gekakel van “wetenschappelijke” geluiden moet ons gerust stellen, waarbij we gewoon die waarheid uitkiezen die ons het best uitkomt. Dat klinkt sofistisch en eigenwijs, maar gemoedsrust is nu net hét aangewezen middel tegen hart- en vaatziekten, zoals Epicurus al wist, van wie de onvergetelijke quote is overgebleven: “Breng mij een glas melk, en laat ons een feestje bouwen”.

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Een reactie op Mijn foute lidmaatschappen – vandaag: de Melkbrigade

  1. Patrick Eggermont zegt:

    Ik zou me niet te veel zorgen maken, een glaasje melk of twee per dag kan wel geen kwaad… Zolang de geserveerde melk maar wit is, want van zwarte melk net als van zwarte pieten moeten we niets meer weten! Tussen haakjes, het gaat hier wel om koemelk en geen moedermelk? Würgwürg, uuuuaah, denk je! Hoewel, er bestaan volwassenen – meestal mannen – die weer baby worden. De vrouw verzorgt haar man alsof het een baby is. De man draagt een luier, praat niet, krijgt borstvoeding, fruithapjes en zo… Een beetje ‘weird’ toch!
    Een glaasje moedermelk bij het avondeten of bij het ontbijt?

    Ziet er lekker uit, slechts een bodempje…

Reacties zijn gesloten.